Chat GPT hjälper "överanställda" jonglera flera jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det är dock sagt att AI ska gå att köra helt lokalt, de är egentligen inte särskild krävande, det är inlärningen som är den jobbiga biten.

Mjo, frågan är väl mer i vilken utsträckning som de mer påkostade modellerna kommer tillgängliggöras på sådana sätt.
Att t.ex. ChatGPT är som det är (dvs en SaaS-tjänst) handlar väl mycket om just kontroll, snarare än egentliga tekniska förutsättningar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det krävs dock en årslön på 3.5-4 miljoner för att hamna på 50% i skatt.

Tror personen menar att det är 50% skatt på nästa intjänade hundralapp när man går över gränsen för statlig skatt.
Du råkar ju dessutom ut för 55% på nästa intjänade hundralapp när du är en bit över 700 000kr.
Marginalskatt i Sverige

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Och du vet exakt vad det beror på hur?
Hans eventuellt sjukdomshistoria mm?
Eller är du bara här för att peka fingeret?

Det hänvisade inte heller @Ninjaflipp till. Men att påstå att folk som utnyttjar ChatGPT för att ha mer än ett jobb (eller folk med liknande beteende) är orsaken till att hen varit arbetslös i 10 år är sjukt överdriven och direkt fel. I synnerhet när man tar i beaktning att en långstidsarbetslös första jobb på marknaden knappast heller kommer vara något som ChatGPT eller personer som haft fler än ett jobb är något som dessa personer "tar".

@Ninjaflipp påpekade bara att så länge hen anser att det bara är andras fel att hen är arbetslös kommer hen fortsätta vara arbetslös. Jag hade aldrig någonsin anställt en person med samma inställning i mitt egna bolag. Jag skriver inte detta för att vara elak. Jag hoppas att hen får ett jobb snart, men att ändra inställning kommer göra en gigantisk skillnad till möjligheten att faktiskt få ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

.
.
.
Ja men det hämmar ju karriärutvecklingen om man gör ett dåligt/mediokert jobb. Men är man nöjd med att för alltid vara på grundnivå så sure.

Hehe, säger det till alla doktorander som "fuskar" med sina avhandlingar...

-"It is all about the results, not how you got them"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Tror personen menar att det är 50% skatt på nästa intjänade hundralapp när man går över gränsen för statlig skatt.

Det är säkert så personen menade men jag tyckte det var värt att förtydliga. Det finns en utbredd okunskap om vilken skatt man faktiskt betalar tycker jag. Det är fortfarande en utbredd uppfattning att man betalar 33% i skatt om man har skattetabell 33 t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är fortfarande en utbredd uppfattning att man betalar 33% i skatt om man har skattetabell 33 t ex.

Om det ändå vore så väl haha

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Fast det är ju baserat på att du meddelar att du är klar.
Om du kan bli klar med en uppgift på 1h istället för 8h så väntar du 7h med att rapportera in detta och under den tiden så jobbar du med 7 andra jobb och gör samma sak där.
För att mörka det hela så sprider du ut dina commits under dagen, moddar dem lite etc så det ser "rimligt" ut.

Ja, det är oetiskt!

Personligen har jag ingen direkt möjlighet att använda chatGPT i mitt jobb eftersom det bygger på att man har ett par decenier av domänkunskap för att kunna fatta rätt beslut.
Fast jag tycker mitt jobb är roligt så jag har inga problem att faktiskt spendera 8h per dag på jobb.

Hur är det oetiskt? Om något är det väl oetiskt att företaget inte ger personen som gör en uppgift 8 gånger snabbare än förväntat 8x högre lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är säkert så personen menade men jag tyckte det var värt att förtydliga. Det finns en utbredd okunskap om vilken skatt man faktiskt betalar tycker jag. Det är fortfarande en utbredd uppfattning att man betalar 33% i skatt om man har skattetabell 33 t ex.

Lol. Då skulle man ju kunna "gå back" om man precis når upp till nästa skattesats. Genius.

Är det verkligen många som tror att det funkar så?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Du är medveten om att det bara är den delen som går över gränsen som skattas 50% och resterande normalt va? Kan ju fortfarande vara lönt om man har möjligheten.

Absolut.

Sen kan man ju kolla sitt kontakt om man ens får pga konkurrensklausuler etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mjo, frågan är väl mer i vilken utsträckning som de mer påkostade modellerna kommer tillgängliggöras på sådana sätt.
Att t.ex. ChatGPT är som det är (dvs en SaaS-tjänst) handlar väl mycket om just kontroll, snarare än egentliga tekniska förutsättningar.

Jag tänker mig att i förlängningen kommer företag köpa in AI som lär upp sig på internt material och som de anställda kan ta del av för att lösa uppgifter.

När det gäller Copilot X ska den gå att köpa av företag och då få en sluten informationshantering som inte kan smita ut.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hur är det oetiskt? Om något är det väl oetiskt att företaget inte ger personen som gör en uppgift 8 gånger snabbare än förväntat 8x högre lön?

Absolut, om de kan avskeda 7 av 8 och ge person #8 de andras lön och få samma totala output.

De har ju anställt personer baserat på en viss produktivitet. Om personer hux flux är 8x mer effektiva så blir det arbetsbrist och de kan göra sig av med 7 av 8.

Men att MÖRKA att man bra idlar 7h per dag är oetiskt. Isf borde man gå över till någon form av gig-economy så folk inte har fasta anställningar utan endast anställs för att leverera ett begränsat arbete. Sedan hur de gör det är fine.

Ett annat alterntiv är ju:
Arbetsgivaren förväntar sig numera att du kör chatGPT, om du INTE gör det så lär du får sparken för du är galet ineffektiv jämfört med dina kollegor.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Om alla använder samma AI blir det inte samma reklam för alla om det är tex marknadsföring.

Och kan man verkligen bara ta AI text eller kod in i system? Äger inte företaget bakom AIn det som den genererar?

Känns verkligen som AI kommer leda till ökande ojämlikhet mellan folk om vi inte har något system för att fördela vinsten från AI till alla. Finns många som inte kan använda AI i sitt jobb tex dagisfröken eller skolkök eller gatusoppare och för de jobb där det kan användas lär många bli av med jobben om en person med AI kan göra flera andras jobb.

Det är bra om det blir mer effektivt men om det är några få personer som drar nytta av det så har vi snart ett samhälle där vi kommer likna dystopiers ojämlikhet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag tänker mig att i förlängningen kommer företag köpa in AI som lär upp sig på internt material och som de anställda kan ta del av för att lösa uppgifter.

När det gäller Copilot X ska den gå att köpa av företag och då få en sluten informationshantering som inte kan smita ut.

Ja, låter som en rimlig väg.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är säkert så personen menade men jag tyckte det var värt att förtydliga. Det finns en utbredd okunskap om vilken skatt man faktiskt betalar tycker jag. Det är fortfarande en utbredd uppfattning att man betalar 33% i skatt om man har skattetabell 33 t ex.

Om man jämför mellan länder måste man väl ändå jämföra totalt skattetryck, inte enbart inkomstskatt.
Arbetsgivaravgifter, moms etc. står för en stor del av skatten vi betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Lol. Då skulle man ju kunna "gå back" om man precis når upp till nästa skattesats. Genius.

Är det verkligen många som tror att det funkar så?

Skattetabellen beror på var man bor, inte vad man tjänar.

Titta gärna i den långa tråden om vilken lön folk har så inser du rätt så fort att det finns gott om personer som har dålig koll på hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Om man jämför mellan länder måste man väl ändå jämföra totalt skattetryck, inte enbart inkomstskatt.
Arbetsgivaravgifter, moms etc. står för en stor del av skatten vi betalar.

Absolut, men nu var det väl inte en jämförelse mellan länder i inlägget som jag svarade på?

Permalänk
Medlem

Gillar inte denna utveckling med AI. snart ska väl AI göra allt och människor sitter bara hemma.

Permalänk
Medlem

Han på bilden jobbar uppenbarligen som kroppsbyggare på sidan av

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Kanske kan politiker snart förstå att 40h arbetsvecka är en dinosaurie om alla ska dra sitt strå till stacken, alternativet blir ju 80-90% bidragstagande köttberg.
Vid industrirevolutionen så kapades ju arbetsveckan till hälften, lär av historien.
Om AI kan få den bägaren att rinna över igen, så är det bara positivt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Gillar inte denna utveckling med AI. snart ska väl AI göra allt och människor sitter bara hemma.

Mm många klarar sig inte utan ett jobb och då pratar vi inte rent ekonomiskt, man vill kännas betydelsefull och ha en anledning att kommunicera med folk. Väljer man att bara stänga ner och inte driva på själv med egna projekt så kan man tänka sig att sjukdomar som alzheimer's och liknande kan bli klart större än vad de är idag, hjärnan behöver användas.

Övertygad om att man kommer finna lösningar men det kan ta tid och de är inte säkert att vår generation får vara med att se den morgondagen. Jag hoppas bara att vi inte blir klämda i en period där allt fler bli arbetslösa innan man tar vid och hanterar läget.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Vad har man för jobb om Chat GPT kan göra 80% av jobbet?

Jag har standard kontorsjobb och svara/skicka email är typ 50% av jobbet. Ser inte hur ChatGPT kan hjälpa med något.

Är det programmering?

Jag fick mitt första programmeringsjobb på meriter av ett hobbyprojekt i webscraping, ta k och lov efter att ChatGPT släpptes.
Även om jag i praktiken kan sitta och bläddra dokumentation och stackoverflow, och handkarva varje liten detalj själv, så går det så otroligt mycket fortare att bara fråga ChatGPT.
3.5 för enkla saker och enstaka rader, 4 för saker jag misstänker kan vara lite krångligare och kräva iallafall 30 rader.

Så jo, ChatGPT gör minst 80% av själva kodknackandet för mig.
Jag sitter bara och finslipar det i kanterna, och funderar ut generella lösningar på hur något kan göras, självklart även där med hjälp av GPT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Jag fick mitt första programmeringsjobb på meriter av ett hobbyprojekt i webscraping, ta k och lov efter att ChatGPT släpptes.
Även om jag i praktiken kan sitta och bläddra dokumentation och stackoverflow, och handkarva varje liten detalj själv, så går det så otroligt mycket fortare att bara fråga ChatGPT.
3.5 för enkla saker och enstaka rader, 4 för saker jag misstänker kan vara lite krångligare och kräva iallafall 30 rader.

Så jo, ChatGPT gör minst 80% av själva kodknackandet för mig.
Jag sitter bara och finslipar det i kanterna, och funderar ut generella lösningar på hur något kan göras, självklart även där med hjälp av GPT.

Ett varninges finger, även om ChatGPT kommer med lösningar så är det långt ifrån de bästa, många gånger har jag fått peka ut säkerhets risker och andra felaktigheter. Genom att läsa manualer och liknande får man generellt en bättre förståelse för vad som verkligen gäller. Spontant tror jag ChatGPT är bäst för de lite mer erfarna utvecklare som sitter i relativt enkla miljöer eller i miljöer som är bra uppdelat i units. Att lära sig programmera med Chat GPT kan verka smidigt men personligen tror jag inte på det i längden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Ett varninges finger, även om ChatGPT kommer med lösningar så är det långt ifrån de bästa, många gånger har jag fått peka ut säkerhets risker och andra felaktigheter. Genom att läsa manualer och liknande får man generellt en bättre förståelse för vad som verkligen gäller. Spontant tror jag ChatGPT är bäst för de lite mer erfarna utvecklare som sitter i relativt enkla miljöer eller i miljöer som är bra uppdelat i units. Att lära sig programmera med Chat GPT kan verka smidigt men personligen tror jag inte på det i längden.

Det behöver inte vara bäst heller, det behöver bara fungera.
Optimera kan man göra senare när det är program på mindre än 1000 rader, om det ens behövs.

Sen kanske man inte heller ska kräva att någon med 150:- timmen i lön ska framställa genilösningar som håller i åratal.

Permalänk
Medlem

Vi som jobbar med test ställs inför den svåra frågan, hur testar man en AI? Spännande tider nu

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Jag fick mitt första programmeringsjobb på meriter av ett hobbyprojekt i webscraping, ta k och lov efter att ChatGPT släpptes.
Även om jag i praktiken kan sitta och bläddra dokumentation och stackoverflow, och handkarva varje liten detalj själv, så går det så otroligt mycket fortare att bara fråga ChatGPT.
3.5 för enkla saker och enstaka rader, 4 för saker jag misstänker kan vara lite krångligare och kräva iallafall 30 rader.

Så jo, ChatGPT gör minst 80% av själva kodknackandet för mig.
Jag sitter bara och finslipar det i kanterna, och funderar ut generella lösningar på hur något kan göras, självklart även där med hjälp av GPT.

Men om vi säger att du fortsätter jobba så här med ChatGPT några år. Sedan försvinner ChatGPT.
Tror du att har tillräckligt mycket kunskaper då för att fortsätta?
Tror du att du hade blivit en bättre programmerare om du inte haft ChatGPT under de åren?
Försök gärna motivera ditt svar så bra som möjligt om du kan.

Låt oss säga 5 år.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kanske kan politiker snart förstå att 40h arbetsvecka är en dinosaurie om alla ska dra sitt strå till stacken, alternativet blir ju 80-90% bidragstagande köttberg.
Vid industrirevolutionen så kapades ju arbetsveckan till hälften, lär av historien.
Om AI kan få den bägaren att rinna över igen, så är det bara positivt.

Alla jobbar inte med IT dock.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Dessa personer är en del av problemet. Därför sitter personer som jag med 10 års arbetslöshet hemma och får höra hur vi är lata och gör inte tillräckligt mycket för att bli anställda.

Agree to disagree, de bidrar.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Alla jobbar inte med IT dock.

Nej, men stor del av byråkratin gör, eller borde.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Det behöver inte vara bäst heller, det behöver bara fungera.
Optimera kan man göra senare när det är program på mindre än 1000 rader, om det ens behövs.

Sen kanske man inte heller ska kräva att någon med 150:- timmen i lön ska framställa genilösningar som håller i åratal.

Du menar fullösningar? Man har praktiskt taget alltid mer att förlora än att vinna på dem, möjligen om det är temporär kod\mjukvara som skulle varit färdigt igår. Fullösningar har en tendens att bygga på och tillslut skapa komplexa och svårlösta fel som i regel alltid leder till refactoring. Dessutom är risken att man får en stink eye vid code reviewen.

Varför allt i värden gjorde du en sådan här lösning? Den skulle aldrig hålla i långa loppet? Va? Jag är bara junior och det är Chat GPT som kodat så det får ni ta med den

Hehe jag tror vi har väldigt olika syn på hur viktig det är att skriva bra och genomtänkt kod, troligen jobbar vi i olika bruncher. I mitt fall får det inte bli fel, då är risken stor att det hamnar på förstasidan i nyheterna. Och ja, man använder juniorer även här

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Undrar vad dessa personer har för jobb egentligen. Måste vara 100% grunt-jobb som egentligen kunde klarats av vilket makro som helst, typ svara på mejl. Själv har jag testat att använda ChatGPT för att underlätta många olika saker och det klarar mest basala saker typ: Små komponenter, enkla funktioner, skript eller shaders. Men för bara en smula mer avancerad programmering så har den fel jätteofta. Men är någon helt ny så kan den ge lite vägledning i vilken riktning man ska ta sig åtminstone. En faktor är förstås att den är en chat och inte har tillräckligt information då den kod man önskar sig kanske baseras på 1000- eller 10.000-tals rader kod som måste tas hänsyn till och förstå. Eller så tar det så lång tid att förklara för den vad men vill att den ska göra så man gör det mycket snabbare själv. Dessutom tycks mycket av maskininlärningen vara flera år gammal, vilket motsvarar decennier inom utvecklingsområdet.

Däremot om man har en fråga i mejl som kräver ett långt svar så kan man be den autogenerera ett svar som låter rimligt. Det spara mycket tid om man svara på mycket mejl. Men samtidigt är det ganska farligt då informationen den ger är inte helt tillförlitlig, så man får ändå dubbelkolla resultatet.