Kontakter från gmail sparas automatiskt i kontakter på mobilen

Permalänk
Medlem

Kontakter från gmail sparas automatiskt i kontakter på mobilen

Hej,

en störig sak har börjat ske på min telefon. Så fort jag mailar med en ny mailadress i min gmailapp så sparas den automatiskt ibland kontakterna på mobilen.

Tidigare har dom bara sparats i "övriga kontakter" i gmail, och den inställningen är igång och den vill jag ha kvar. Nu är det som att dom sparas bland dom "primära" kontakterna och dyker upp i kontaktlistan i appen på mobilen.

Hur stoppar jag detta?

Permalänk
Medlem

Jag provade googla men hittade bara så att man stänger av så du tappar "övriga kontakter". Men kanske ChatGPT3.5s svar hjälper?;

If you want to prevent Gmail from automatically adding contacts from emails on your phone, you can follow these steps:

On Android:
Open Gmail App:
Open the Gmail app on your Android phone.

Access Settings:
Tap on the three horizontal lines in the upper-left corner to open the menu, then scroll down and tap on "Settings."

Select the Email Account:
If you have multiple email accounts linked to the Gmail app, select the account for which you want to disable contact creation.

Choose General Settings:
Tap on "General settings."

Toggle off "Create contacts from messages":
Look for the option named "Create contacts from messages" and toggle it off.

---

On iOS (iPhone or iPad):
Open Settings:
Go to the Settings app on your iOS device.

Scroll down and find Gmail:
Find and tap on "Mail" or "Mail Contacts Calendars," depending on your iOS version. Then, select "Accounts."

Select Gmail Account:
Tap on your Gmail account.

Toggle off "Contacts":
Look for the toggle switch next to "Contacts" and turn it off. This will prevent Gmail from syncing contacts with your device.

---

Skriv gärna en uppdatering ifall det lyckades, det kanske hjälper andra med samma problem.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, men det hjälpte inte. Lösningen för iOS gör enbart att man stänger av synken av kontakter vilket gör att alla jag använder försvinner. Således inte en lösning.

Otroligt störigt detta. Så fort jag mailar men någon ny person så flyger den in i kontakterna på mobilen. Är det ingen som har någon lösning på detta?