Inlägg

Inlägg som Fulci har skrivit i forumet
Av Fulci

Zotac's kort på bild på Wccftech nu (rendreringar)
https://wccftech.com/zotac-geforce-rtx-3090-geforce-rtx-3080-...

Av Fulci

Ser gärna Flight Simulator 2020 få DX12 i framtiden med Mesh Shaders. Även andra simspel som Elite Dangerous och Star Citizen skulle kunna tjäna prestanda eller öka detaljnivån med dem.

Tänker på den här videon från Nvidia (2018).
https://www.youtube.com/watch?v=CRfZYJ_sk5E

Av Fulci
Av Fulci

Tydligen gick det att uppgradera den ultimata DirectX versionen.

Av Fulci
Skrivet av filbunke:

Gillar verkligen inte kontakten på högkant. Nu sitter den inkappslad lite bättre i ett färdigt kort, men jag ser ju bara folk som använder för mycket kraft, får för sig att vicka och bryter loss den...

Gillar inte heller att den är på högkant. Nu tar man inte ut och sätter i dessa kontakter så ofta, men oavsett.

Av Fulci
Skrivet av ipac:

1. Det är inte nödvändigtvis native 4K vi pratar om.
2. Switch går att ansluta till en tv.

Ja, det är det jag tänkte också. När man kör dockat mot 4K skärm kör man uppskalat 4K. Bärbara skärmen lär ha lägre upplösning men kan också köra uppskalat för bättre prestanda och batteritid.

Av Fulci
Skrivet av Schluug:

Ja, jag väljer alla dagar i veckan 1080p med vettiga inställningar i 60fps än 4k @low i 30fps.

Uppskalning med DLSS 2+ är framtiden för nästa Nintendo Switch.

Testet nedanför är visserligen på ett 2080 Ti, men principen är samma. Rendrera 4K med uppskalad 1080P DLSS 2.0 och nå 55fps avg, mot native 4K och 21 fps avg.
https://www.sweclockers.com/test/29745-optimera-ray-tracing-p...

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20108?key=f379bb1e4d...

Bildexempel på 4K native vs 1080P DLSS 2.0 uppskalat.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/84061?l=eyJyZXNvdXJjZSI...

Av Fulci

Unleash the Archers - Faster Than Light
Ny video med låt från albumet som släpptes för några dagar sedan. Deras producent verkar rätt hård på dem.

Av Fulci
Skrivet av M89:

När tror ni vi får se RTX 3080 i butik?

Lär få veta lanseringsdatum 1 september på Nvidias event. Gissar att vissa kort finns att köpa senare i september.

Av Fulci

Såg att Videocardz nu lagt upp nyhet om en Seasonic adapter för 2x8-pin till 1x12-pin enligt Nvidias nya anslutning som ryktats tidigare.
https://videocardz.com/newz/seasonic-confirms-nvidia-rtx-30-s...
"Recommended to use power supply rated 850W or higher with this cable"

Av Fulci
Skrivet av Starric:

Forna är de dagar då Geforce X60 gick på runt 2000kr, och toppkorten för cirkus 5000kr... (Titan och dubbelmackor borträknat). I vilken värld går mainstream-korten för över 4000kr??? En dollarkurs på runt 8kr som idag är ju historiskt sett ganska medel

Några år gammal artikel om massivt ökande kostnader för kretsdesign och tillverkning med krympande noder. Sen kan man ju fundera varför CPU ligger mer stilla i pris, sannolikt beror det väl på konkurrens. Men det var inte länge sen Intels bästa CPU för privatkonsumtion kostade över tiotusen kronor också.
https://semiengineering.com/big-trouble-at-3nm/

https://i2.wp.com/semiengineering.com/wp-content/uploads/2018/06...

Av Fulci

Williams är uppköpta av Dorilton Capital.
https://www.williamsf1.com/news/2020/08/williams-racing-is-ac...

"Dorilton Capital is a private investment firm headquartered in the United States with a strong track-record of building and enhancing companies with a flexible and patient investment style. Dorilton recognises and appreciates the importance of respecting and retaining Williams’ heritage and culture and is committed to maintaining its identity. The team will continue to race and compete under the Williams brand, with the chassis name remaining unchanged. Dorilton has no plans to re-locate the team from Grove, its traditional home."

Av Fulci
Skrivet av SanyaIV:

Det kan jag tycka, men samtidigt är problemet som jag förstår det att just PS5 har en speciell implementering* som vi inte än har tillgång till på PC som gör att nuvarande bästa PC implementation fortfarande kan vara en flaskhalls... Som jag förstår det, inte 100% insatt då jag inte är så insatt i de kommande konsollerna.

*Om jag kommer ihåg rätt direkt tillgång till SSD via GPU samt HW accelererad komprimering?

Tycker man kan vänta och se hur stor skillnad detta gör i praktiken innan man börjar prata om det som en flaskhals för alla andra system än PS5. Får också tänka på att PS5 har marknant svagare GPU än Xbox Series X, vilket kan göra att PS5 special-SSD inte får någon större betydelse om GPU blir flaskhalsen.

Av Fulci
Skrivet av Yoshman:

Framgångarna för Nvidia i datacenter gör deras intresse för ARM mer rimligt: om de kontrollerar riktigt för ARM kan de säkerställa att det finns ARM64 kretsar som är specialanpassade för de datacenterområden Nvidia vill ge sig in på.

Inget som hindrar dem att göra det med licenserade produkter. Apple har väldigt fria händer med sina licenser verkar det som. Licenskostnaderna verkar dessutom vara låga (bara kolla på ARM Holdings intänkter).

Av Fulci
Skrivet av anon5930:

Microsoft Store I Mitt tycke, speciellt om du redan har Game Pass då spelets standardutgåva ingår där.

Verkar som Steam använder MS Store för installationen också, med tanke på att många klagar om det där.
https://store.steampowered.com/app/1250410/Microsoft_Flight_S...

En länka ett supportärende som rekommendera ett par tips för att få igång installationen.
https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/3600157...

Av Fulci
Skrivet av flightsim18:

Tråkigt att MS är måste använda sitt DirectX. Vulkan hade nog satt fart på pixlarna. Har kört X-plane betan med vulkan ett bra tag nu och skillnaden mot DX installationen är natt och dag. Till och med i VR kan man dra på rätt bra med inställningarna.

Som jag förstått använder det DirectX 11. Det står i specen i alla fall. Undrar om inte ett spel som detta kan ha nytta av Mesh Shaders som finns i DX12U.

Av Fulci
Skrivet av Thomas:

Den tycks rendera installern med obegränsad fps, har sett flera klagomål på det.
En workaround lär vara att sätta framerate limiter på spelet (med t ex RTSS) på några fps. Värt det åtminstone om man har det installerat (följer med MSI Afterburner) och inte tankar det snabbt

Borde väl fungera med Nvidia inbyggda fps limiter också. Den finns i Nvidia Control Panel, Manage 3D Settings, och sen på Global eller Application sätta Max Frame Rate. Jag kör den själv globalt, för att begränsa till ett par fps under skärmens max Hz.

Av Fulci
Skrivet av Deo:

"We encountered some issues while publishing the driver. We hope to have them resolved soon."

Av Fulci
Skrivet av Knugen1234:

Det ska bli spännande att se hur de löser kontrollmappningen för space legs. Som andra varit inne på är det inte optimalt att byta fram och tillbaka mellan tangentbord & mus och HOTAS när VR-headsetet väl är på plats.

Oavsett ser det riktigt fint ut!

Med fler bindings of course!

https://i.imgur.com/FtvQJiP.gif

Av Fulci

Devildriver - Nest of Vipers
Band från Kalifornien.