Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Nu har något konstigt hänt. Vet inte om jag gjort fel här, men jag köpte pre-order i sverige från svenska MS Store. Då laddades en "pre-order" installation ner och finns nu i MS Store. Dock uppskattar jag att den inte var större än någon gigabyte eller så

Klickar jag sedan på "Spela" i svensk region så varnar MS Store att jag är lite för tidigt ute. OK. ändrar sedan region. Då startar spelet men sedan ber den mig sätta i en skiva?? Kommer inte längre.

En fråga...jag har XBOX live loggan på mitt köp. Har jag köpt fel? Går det ens?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erCon:

Kommer man ha någon glädje av en laptop med 1650/60 ti, I5/Ryzen4000 och 16gb eller är det bara att ge upp tanken på att soff-flyga lite casual?

Jodå, absolut. Vet inte hur 1650/1660 Ti presterar mot stationära, men ett GTX 1070 räcker till att få ~40-50 fps på High i 1080p, så nog kommer det där funka.

Skrivet av anon5930:

Är man på rätt väg om man faktiskt kan starta spelet? Innan har den tyckt att jag varit dryg och otålig.

//anders190 från Kiribati

Jepp, så var det för mig också. Nu är jag i huvudmenyn efter att ha tankat klart.

Skrivet av flightsim18:

Nu har något konstigt hänt. Vet inte om jag gjort fel här, men jag köpte pre-order i sverige från svenska MS Store. Då laddades en "pre-order" installation ner och finns nu i MS Store. Dock uppskattar jag att den inte var större än någon gigabyte eller så

Klickar jag sedan på "Spela" i svensk region så varnar MS Store att jag är lite för tidigt ute. OK. ändrar sedan region. Då startar spelet men sedan ber den mig sätta i en skiva?? Kommer inte längre.

En fråga...jag har XBOX live loggan på mitt köp. Har jag köpt fel? Går det ens?

Hm, har sett andra nämna det där med skivan. Jag tvivlar på att det ens går att köpa Xbox-spel i Microsoft Store-appen.
Kolla in https://reddit.com/r/microsoftflightsim där ett helt gäng sitter och diskuterar installation och sånt.

Edit: Listan där man väljer flygplats verkar bugga just nu, åtminstone för mig. Man ska kunna skriva flygplatskoder och stadsnamn och få resultat direkt, men nu händer inget alls, så man får välja på kartan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flightsim18:

Nu har något konstigt hänt. Vet inte om jag gjort fel här, men jag köpte pre-order i sverige från svenska MS Store. Då laddades en "pre-order" installation ner och finns nu i MS Store. Dock uppskattar jag att den inte var större än någon gigabyte eller så

Klickar jag sedan på "Spela" i svensk region så varnar MS Store att jag är lite för tidigt ute. OK. ändrar sedan region. Då startar spelet men sedan ber den mig sätta i en skiva?? Kommer inte längre.

En fråga...jag har XBOX live loggan på mitt köp. Har jag köpt fel? Går det ens?

Så här ser det ut för mig:

Har du kommit längre? Går jag vidare här fastnar jag på en skärm som ser ut att ladda något. Men pga min anslutnings slöhet har inget nämnvärt hänt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Nu har något konstigt hänt. Vet inte om jag gjort fel här, men jag köpte pre-order i sverige från svenska MS Store. Då laddades en "pre-order" installation ner och finns nu i MS Store. Dock uppskattar jag att den inte var större än någon gigabyte eller så

Klickar jag sedan på "Spela" i svensk region så varnar MS Store att jag är lite för tidigt ute. OK. ändrar sedan region. Då startar spelet men sedan ber den mig sätta i en skiva?? Kommer inte längre.

En fråga...jag har XBOX live loggan på mitt köp. Har jag köpt fel? Går det ens?

Ja varför tror du det skall fungera att byta region, ditt ip nummer talar ju om för servern att du befinner dig i Sverige... Det är bara att vänta, det finns inga genvägar.

Permalänk
Medlem

@flightsim18: Enligt Reddit så verkar det bara vara game pass ägare som kan starta spelet.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Den där fick jag också, fick starta om flera gånger innan den började ladda.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av AntonKG:

Detta är LÄTT vad jag ska göra! Är ju sådär JÄTTE impulsiv av mig, så skall vara lite snälla mot min plånbok denna gången ifall man inte skulle fastna. Men spelet är inte med i gamepass ännu, eller har jag fel?

Jodå, det är med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja varför tror du det skall fungera att byta region, ditt ip nummer talar ju om för servern att du befinner dig i Sverige... Det är bara att vänta, det finns inga genvägar.

Det finns genvägar, jag flyger redan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja varför tror du det skall fungera att byta region, ditt ip nummer talar ju om för servern att du befinner dig i Sverige... Det är bara att vänta, det finns inga genvägar.

Vissa fick det att fungera, men det kanske bara var att ladda ner installationen i sin helhet

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Så här ser det ut för mig:
https://i.imgur.com/7WyMbYp.png

Har du kommit längre? Går jag vidare här fastnar jag på en skärm som ser ut att ladda något. Men pga min anslutnings slöhet har inget nämnvärt hänt ännu.

Nej, har bara en skärm som säger "Sätt i en skiva". Det var då jag blev nojjig och tänkte att jag av misstag råkat köpa en XBOX version, men det vore ju bra märkligt

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns genvägar, jag flyger redan.

Hade du köpt pre-order i sverige innan och tankat ner pre-order setupen.... och sedan ändrade region? Eller hur gjorde du?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flightsim18:

Hade du köpt pre-order i sverige innan och tankat ner pre-order setupen.... och sedan ändrade region? Eller hur gjorde du?

Jag kör via Game Pass hittills, så det kanske är därför det fungerar.
Jag "installerade" i Microsoft Store, testade starta och fick att jag var för tidig. Sen ändrade jag region med MS Store igång; den sa att den måste ladda om med nya regionen, sen testade jag att starta igen och det funkade.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nvidia Microsoft Flight Simulator Game Ready Driver

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/microsoft-flight-si...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag kör via Game Pass hittills, så det kanske är därför det fungerar.
Jag "installerade" i Microsoft Store, testade starta och fick att jag var för tidig. Sen ändrade jag region med MS Store igång; den sa att den måste ladda om med nya regionen, sen testade jag att starta igen och det funkade.

Allright, då är det nog gamepass som är avgörande då. Gjorde exakt så som du men har fastnat på att sätta i en skiva

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deo:

@anders190: Den där fick jag också, fick starta om flera gånger innan den började ladda.

Händer det något efter denna skärm? Fastnat här... men så sitter jag på slött 4G också:

Skrivet av flightsim18:

Nej, har bara en skärm som säger "Sätt i en skiva". Det var då jag blev nojjig och tänkte att jag av misstag råkat köpa en XBOX version, men det vore ju bra märkligt

Fan vad knepigt! Något sådant händer inte här. Men så är det rätt stopp som det är redan.

Ser så här ut i store för mig, men då har jag inte köpt spelet utan laddar ner via Game Pass:

Ifall det är till någon hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deo:

"We encountered some issues while publishing the driver. We hope to have them resolved soon."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Händer det något efter denna skärm? Fastnat här... men så sitter jag på slött 4G också:
https://i.imgur.com/Jjryu3d.png

Fan vad knepigt! Något sådant händer inte här. Men så är det rätt stopp som det är redan.

Ser så här ut i store för mig, men då har jag inte köpt spelet utan laddar ner via Game Pass:

https://i.imgur.com/5oot2P4.png

Ifall det är till någon hjälp.

Jag signade upp på Gamepass (dom har nån deal nu med 10 kr första månaden)

Så NU funkar det Nedladdning påbörjad. SEGER!

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Inaktiv

Startade om, nu laddar spelet ner! Långsamt! Men det rör sig iallafall!
Vet inte om det var för att jag inte ville ladda ner till C: då min NVMe disk är trång och jag inte bytt till större. Har en annan mapp på en annan SSD där spelet instaleras. Efter omstart av MSFS2020 så kickar det igång. Ifall någon mer råkar ut för samma sak.

62,07MB / 91,36GB. Hoppas vädergudarna ger optimalt 4G väder nu bara.

Skrivet av Fulci:

"We encountered some issues while publishing the driver. We hope to have them resolved soon."

Hehe, som vanligt med Nvidia, Game "ready" drivare släpps och man inväntar hotfixen...

Skrivet av flightsim18:

Jag signade upp på Gamepass (dom har nån deal nu med 10 kr första månaden)

Så NU funkar det Nedladdning påbörjad. SEGER!

Härligt! Samma install bör fungera, så du bör inte behöva ladda ner igen. Första fixen kostar 10kr, eller hur det nu var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

"We encountered some issues while publishing the driver. We hope to have them resolved soon."

Nu så: https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/162983/en-...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag kör via Game Pass hittills, så det kanske är därför det fungerar.
Jag "installerade" i Microsoft Store, testade starta och fick att jag var för tidig. Sen ändrade jag region med MS Store igång; den sa att den måste ladda om med nya regionen, sen testade jag att starta igen och det funkade.

Har ochså gamepass , men vart exakt ändrar du tidzon?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Badmondy:

Har ochså gamepass , men vart exakt ändrar du tidzon?

Settings, Time & Language, Region och sedan längst upp Kiribati i listan.

Kör Engelskspråkigt så motsvarande på Svenska. Kanske går att söka på Region och hamna rätt omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Settings, Time & Language, Region och sedan längst upp Kiribati i listan.

Kör Engelskspråkigt så motsvarande på Svenska. Kanske går att söka på Region och hamna rätt omedelbart.

Får inte upp region, däremot om jag går in på microsofts konto men inte direkt i microsoft store appen?

Permalänk
Medlem

Ååååå jag blir avundsjuk på er att sitta och läsa hur nu laddar ner (o vissa har börjat flyga) själv får jag vänta tills nästa vecka. Nåväl då har första stressen lagt sig och kanske redan första patchen upplagd 😄🤓

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Badmondy:

Får inte upp region, däremot om jag går in på microsofts konto men inte direkt i microsoft store appen?

Det är Settings i Windows. Windows 10 dvs, bör finnas något motsvarande för äldre versioner annars.
Du behöver alltså inte ändra något i Microsoft Store eller Microsoft kontot, utan Settings, motsvarande nya kontrollpanelen.

Skrivet av Don_Tool:

Ååååå jag blir avundsjuk på er att sitta och läsa hur nu laddar ner (o vissa har börjat flyga) själv får jag vänta tills nästa vecka. Nåväl då har första stressen lagt sig och kanske redan första patchen upplagd 😄🤓

När du är klar, laddat hem, flygit tre varv runt jorden så är jag nog nästan på 50%.

Men funderar på att ställa iväg min laptop att tanka ner rubbet med en anslutning som brukar maxa på 11MB/s. Om det bara är att kopiera över innehållet så borde jag kunna spela redan ikväll med. Men trött och lat, kan lika väl göra det imorgon.

Permalänk

Skönt att man har fiber hade varit jobbigt och ladda ner via 3g nätet

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Badmondy:

Får inte upp region, däremot om jag går in på microsofts konto men inte direkt i microsoft store appen?

Fixade bilder, bör ligga på motsvarande ställen:

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Vilken gud nu laddar jag ner synd bara att joysticken inte kommit ännu

Har dock fastnat i installationen den rör sig inte, går inte avbryta heller.

Permalänk

Är lite orolig för att starta pre-load nu med Xbox-appen. Om det inte hinner bli färdigt innan 00:00 ikväll så är jag rädd att det kommer fula sig och ta bort det jag laddat ner och starta om nerladdningen eller nåt liknande dumt. Nån som vet hur det brukar funka?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Är lite orolig för att starta pre-load nu med Xbox-appen. Om det inte hinner bli färdigt innan 00:00 ikväll så är jag rädd att det kommer fula sig och ta bort det jag laddat ner och starta om nerladdningen eller nåt liknande dumt. Nån som vet hur det brukar funka?

Det du har laddat ner sparas ju på disken. Med din teori så skulle ju ingen med trådlöst 4G eller ADSL kunna ladda ner spel online. Bara byta sen om det ej är färdigt.

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Badmondy:

@anders190:

Vilken gud nu laddar jag ner synd bara att joysticken inte kommit ännu

Har dock fastnat i installationen den rör sig inte, går inte avbryta heller.

Welcome to Kiribati my friend!

Såg det ut som en av mina bilder innan, man ser en indikator på att något laddats till 30% eller något men inget mer? Jag kryssade bort Flight Simulator och startade igen. Sen hoppade nedladdningen igång.

Hoppas på snabb leverans av joystick med! Själv hämtade jag upp min Saitek X52 Pro (eller Logitech X52 Pro som de lär heta idag) men inte kopplat in den ännu.

Skrivet av Ynnoj:

Det du har laddat ner sparas ju på disken. Med din teori så skulle ju ingen med trådlöst 4G eller ADSL kunna ladda ner spel online. Bara byta sen om det ej är färdigt.

Precis, det enda det verkar ha att göra med är att man satt en låsning per region. Med tanke på hur lätt det är att kringgå så tror jag heller inte att man lär råka ut för några problem om man börjar ladda ner i förväg.