Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Hoppas på lite bushflying med skönt folk från sweclockers!

Låter som en bra idé

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Tjänar du verkligen nån tid på det? 😅

Någon timme, dock upptagen i eftermiddag så beroende på trycket på 4G-nätet kan det fortfarande vara ett alternativ. Bäst hastigheter nattetid och tidig morgon innan folk vaknar.

Permalänk
Medlem

Kom igång vid 20 igår och gjorde några träningsflyg. Sen lyfte jag från Borås Flygplats (ESGE) för att åka mot min hemort för att senare landa på Landvetter flygplats. Mer än så hann jag inte med, men imponerande var det.

Det är som jag läst innan, husen ligger där dom bör men ser inte ut som i verkligheten. Kunde lätt identifiera platsen där mitt hus låg men det är endast en generisk byggnad som genereras på platsen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

när kommer detta felet? Är det vid uppstart av spelet eller under spelets gång?

Vid start av spelet.

Permalänk
Medlem

Testade lite som hastigast igår kväll med trötta ögon. Vackert, javisst. En enorm potential. Och kvällstexturerna!! My god....

Mina farhågor om prestandan besannades dock. Med 8700K och 1080ti samt i 1080p så gick det knappt att köra på High i större städer. Det blir ett dyrt spel detta...GPU uppgradering är ett måste framöver. Men hellre det. Man kan alltid köpa nytt grafikkort, men svårare att be Microsoft skicka in snyggare grafik i spelet. Synd bara att de kommande korten lär kosta minst 15 lax.

Tråkigt att MS är måste använda sitt DirectX. Vulkan hade nog satt fart på pixlarna. Har kört X-plane betan med vulkan ett bra tag nu och skillnaden mot DX installationen är natt och dag. Till och med i VR kan man dra på rätt bra med inställningarna.

Ett sista gnäll; Ge oss nytt motorljud på Airbus och Boeing. De låter periodvis som en dammsugare...

Anyway...back to happy. En enormt vacker Coronavälkommen sim som kommer käka timmar i höst!

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Tråkigt att MS är måste använda sitt DirectX. Vulkan hade nog satt fart på pixlarna. Har kört X-plane betan med vulkan ett bra tag nu och skillnaden mot DX installationen är natt och dag. Till och med i VR kan man dra på rätt bra med inställningarna.

Som jag förstått använder det DirectX 11. Det står i specen i alla fall. Undrar om inte ett spel som detta kan ha nytta av Mesh Shaders som finns i DX12U.

Permalänk
Medlem

Jag får ett "Sätt in skivan flight simulator för att fortsätta"

Laddat via Xbox beta med game pass.

edit: Av och ominstallerat, laddas endast ner cirka 990MB...

Permalänk
Medlem

OK, jag kunde inte hålla mig, var tvungen att se hur det lirade... Verkar funka, men får ca 20fps på medium inställningar med min setup. Är helt inställt på att köpa nytt grafikkort, men vill ju gärna vänta och se vad både AMD och nVidia lanserar under hösten, dels för att se vilken pris-lapp dom landar på, men också för att förhoppningsvis se en prissäkning på befintlig lineup. Har egentligen siktet på 5700XT, men lyckas inte helt bestämma mig... Men det var inte jätteroligt att flyga som det var nu faktiskt (OBS: Har testat typ 10 minuter...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Yes! Jag hade ju tänkt att vänta till nästa vecka då semesterkassan har sinat kontot men varför inte skaffa Xbox Gamepass för 10kr bara för att hålla ut till nästa vecka då jag köper Premium Edition så nu laddar jag ner spelet också

Hur långt har du kommit i nerladdningen? Jag är på 78,71GB just nu så det är inte mycket kvar. Visste väl att en Samsung M2-hårddisk skulle komma till nytta så småningom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prebz:

OK, jag kunde inte hålla mig, var tvungen att se hur det lirade... Verkar funka, men får ca 20fps på medium inställningar med min setup. Är helt inställt på att köpa nytt grafikkort, men vill ju gärna vänta och se vad både AMD och nVidia lanserar under hösten, dels för att se vilken pris-lapp dom landar på, men också för att förhoppningsvis se en prissäkning på befintlig lineup. Har egentligen siktet på 5700XT, men lyckas inte helt bestämma mig... Men det var inte jätteroligt att flyga som det var nu faktiskt (OBS: Har testat typ 10 minuter...)

Du gör helt rätt i att invänta vad som kommer, är så nära i tid och när de gamla kort som finns på marknaden ändå inte rört sig neråt i pris så är det bättre att se vad som händer. Borde som du skriver gå att klippa något bra begagnat också när/om folk börjar byta kort.

Med ett 960 är det ju god tid att stoppa in något färskare med förstås. Sitter själv med ett 1080Ti och siktar på ett 3080Ti eller liknande samt motsvarande RDNA2, men känner mig samtidigt inte sugen på att betala 15 000kr för ett nytt grafikkort. De lär inte bli billiga, i toppsegmentet då dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Skulle Göteborg komma i 3D till Bing Maps som t.ex Köpenhamn, så skulle vi nog få se en stor förändring. Sen har de ju sagt att de kommer gå in och göra småändringar i städerna ut efter vad folk rapporterar.

Jag kan föreställa mig att det kommer en Göteborg DLC så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du gör helt rätt i att invänta vad som kommer, är så nära i tid och när de gamla kort som finns på marknaden ändå inte rört sig neråt i pris så är det bättre att se vad som händer. Borde som du skriver gå att klippa något bra begagnat också när/om folk börjar byta kort.

Med ett 960 är det ju god tid att stoppa in något färskare med förstås. Sitter själv med ett 1080Ti och siktar på ett 3080Ti eller liknande samt motsvarande RDNA2, men känner mig samtidigt inte sugen på att betala 15 000kr för ett nytt grafikkort. De lär inte bli billiga, i toppsegmentet då dvs.

Jag spelar extremt lite, och till det jag har spelat hittils har mitt 960GTX varit "bra nog". Hade 560 innan jag gick till 960, så brukar ha grafikkorten ett antal år! Men nu är jag redo att köpa nytt, men det kommer fortfarande vara ett "mellanklass" kort, och tycker 5700XT verkar ha lagom pris/prestanda för mitt bruk (1440p och 144MHz skärm). Kommer INTE lägga några 10-15k för ett grafikkort, utan snarare 4-5k som jag är villig att lägga. Nu är det ju ändå så fint väder, så kan lika gärna låta sim'en ligga ett tag till innan jag uppgraderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

https://i.imgur.com/NCeYTKd.png

Någon som får det här felmeddelandet?

Det är fler som har problemet och det verkar främst hända med Insider Preview av Windows: https://www.avsim.com/forums/topic/580065-the-filename-direct....

Jag har rapporterat problemet till Feedback Hub så förhoppningsvis kan problemet fixas i en kommande Windows Insider build.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prebz:

Jag spelar extremt lite, och till det jag har spelat hittils har mitt 960GTX varit "bra nog". Hade 560 innan jag gick till 960, så brukar ha grafikkorten ett antal år! Men nu är jag redo att köpa nytt, men det kommer fortfarande vara ett "mellanklass" kort, och tycker 5700XT verkar ha lagom pris/prestanda för mitt bruk (1440p och 144MHz skärm). Kommer INTE lägga några 10-15k för ett grafikkort, utan snarare 4-5k som jag är villig att lägga. Nu är det ju ändå så fint väder, så kan lika gärna låta sim'en ligga ett tag till innan jag uppgraderar.

Låter vettigt! Man ska definitivt inte kosta på mer än man behöver.
Nu tycker jag personligen att Nvidias 2000-serie är dålig (dålig förbättring mot 1000-serien, klen raytracing och höga priser) men får du tag i ett 2060Ti eller 2060 Super för billig peng när 3000-serien släpps kan det nog vara ett bra alternativ med, de har DLSS-stöd vilket bör göra att korten kan hålla lite längre. När kortet inte orkar skyffla pixlar kan tensor cores "fuska" fram det som behövs istället.

Hjälpte kollega att bygga dator i början av året och där fastnade vi på ett 1660 Super trots att jag ändå tyckte han skulle gå upp till ett 2060, även om prisskillnaden var rätt stor. Med tanke på hur DLSS utvecklas nu så känns det lite extra synd att det inte blev ett RTX-kort i bygget. Samtidigt var hans 1660 Super riktigt prisvärt och den dag han behöver byta så kan han köpa vad han behöver då istället.

Jag har personligen dålig koll på AMDs kort, senaste jag hade var ett Sapphire 290 Tri-X som jag hittade i en låda i helgen (trodde jag slängt den). Innan jag personligen börjar rekommendera AMD-kort bör nog RDNA2-baserade kort släppas.

Tror dock du kommer få en rejäl grafikuppgradering vad du än väljer.

Skrivet av Er1kS:

Det är fler som har problemet och det verkar främst hända med Insider Preview av Windows: https://www.avsim.com/forums/topic/580065-the-filename-direct....

Jag har rapporterat problemet till Feedback Hub så förhoppningsvis kan problemet fixas i en kommande Windows Insider build.

Ouch! Får hoppas MS är snabba på detta. Nu kanske jag fastnat i någon bubbla där alla snackar Flight Simulator men känns onekligen som att spelet är bland årets största spelsläpp. Alla streamers som marknadsfört spelet i någon månad lär ju inte ha gjort intresset lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

@Arkebuzer:
Jag är på. VI får väll ta o dela användarnamn sedan vartefter det lider så vi kan dra ihop ett stort gäng, kommer ju bli busroligt att glida runt i bergen runt Montana och landa på en strandkant osv osv

Alberta Kanada kommer bli ännu roligare

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kS:

Japp, jag får samma problem. Jag använder senaste Windows (10) Insider Preview (build 20190). Vilken version av Windows använder du?

Det är insider preview som är problemet. Så jäkla sjukt att alpha, och betan fungerar klockrent på insider preview men så fort det släpps så fungerar det inte längre på det. Hur skumt är inte det??

Permalänk

Någon mer som har problem att installera via Microsoft Store? Jag trycker på Installera men inget händer. :/

Permalänk
Medlem

Spelet installerat och flyter på riktigt bra än så länge. Tiotusen inställningar att leka med innan jag kan sätta mig ett flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristin-92:

Någon mer som har problem att installera via Microsoft Store? Jag trycker på Installera men inget händer. :/

Du är inte ensam.. Det tog mig en bra stund innan jag fick launchern(antar det är en?) installerad. Nu har jag kämpat i 1h med att få igång själva nedladdningen. Den gick igång en stund men stängde ner sig utan att säga något. Så något verkar lite lurt, iaf hos mig

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Skrivet av mkrl:

Du är inte ensam.. Det tog mig en bra stund innan jag fick launchern(antar det är en?) installerad. Nu har jag kämpat i 1h med att få igång själva nedladdningen. Den gick igång en stund men stängde ner sig utan att säga något. Så något verkar lite lurt, iaf hos mig

Tack! Det sitter väl en miljon människor och klickar på samma knapp nu så kanske inte konstigt att det går segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Du är inte ensam.. Det tog mig en bra stund innan jag fick launchern(antar det är en?) installerad. Nu har jag kämpat i 1h med att få igång själva nedladdningen. Den gick igång en stund men stängde ner sig utan att säga något. Så något verkar lite lurt, iaf hos mig

Skrivet av Kristin-92:

Tack! Det sitter väl en miljon människor och klickar på samma knapp nu så kanske inte konstigt att det går segt.

Jag får ett "Sätt in skivan flight simulator för att fortsätta"

Laddat via Xbox beta med game pass.

edit: Av och ominstallerat, laddas endast ner cirka 990MB...

Permalänk
Medlem

Nu är man igång. Ulta är absolut inga problem för ga ligger på min 60 CAP men städer lär va en annan femma. Gör första instruktionsflygningen men får bara hantera kameran och autopiloten har flygit upp 25 % av soppan och 30 min in. R plus för att öka sim rate tillåts inte. Den zoomar bara in bilden

Kan inte heller få fram kartan så jag kan se hur långt det är kvar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

I min gamla lägenhet med laptopen. Försöker jag ladda hem spelet nu är det inte preloaden på 1GB jag får hem utan hela installationen på 152,4GB. Så min plan B är körd med. Det jag får hem här går troligen inte använda i min "riktiga" install hemma.

Tänkte ifall någon tänkt göra något liknande.

54/91 när jag gick hemifrån, men sniglar sig sakta framåt.

Permalänk

Måste man bevilja åtkomst för att kunna spela FS2020?

Du har gett Microsoft Flight Simulator åtkomst till följande information:
Ha åtkomst till din Xbox Live-profilinformation och associerade data och logga in till dess tjänster
Ha åtkomst till din Xbox Live-profilinformation och associerade data och logga in till dess tjänster
Microsoft Flight Simulator kommer att ha åtkomst till din Xbox Live-profils grundläggande egenskaper som användar-ID, kontaktlista, aktivitet, statistik och rankning samt inställningar och innehåll som du delar. Läs mer på aka.ms/datasharing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Måste man bevilja åtkomst för att kunna spela FS2020?

Du beviljar åtkomst till ditt Microsoft-konto. Det är samma med alla program du installerar där.

Permalänk
Skrivet av griid:

Alberta Kanada kommer bli ännu roligare

Jag såg videon nedan där ett par personer lekte runt med bushplanes i Kanada, landade på små sandremsor osv, såg sjukt kul ut!
https://www.youtube.com/watch?v=UvnDHpvjndo

Det är riktigt imponerande hur all AI-bearbetad landmassa ser ut.
Metropolerna, berömda byggnader som pyramiderna och sydneys operahus, och de handgjorda flygplatserna i all ära, men det som lockar mig är just att planlöst glida runt. Flyga längs med norges kust, stockholm och göteborgs skärgård, försöka landa på minsta sandremsan i kanada, landa på knepiga berg, försöka ta mig över alperna utan att crasha pga nerisning av vingarna etc

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

@Falcon: Jag får också samma meddelande. Har laddat ner via Game Pass men får bara "Sätt i skivan med Microsoft Flight Simulator" när jag försöker starta upp. Enerverande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristin-92:

Någon mer som har problem att installera via Microsoft Store? Jag trycker på Installera men inget händer. :/

Jag fick ta bort min första 1GB nedladdning och köra om den.
Sedan blev jag lurad av att starta spelet tar förvånadsvärt lång tid, jag klickade om och om igen på Spela i Microsoft Store utan att något såg ut att hända... ge det lite tid helt enkelt.

Själva nedladdningen på dryga 91GB sker i spelets setup-meny. Den installationen och nedladdningen tog mig 1,5h och var klar kl 02:15 och då har jag ändå anslutning med 1000 Mb/s. Servrarna går nog heta just nu av alla nedladdningar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Vad är att föredra av Steam och Microsoft Store?

Mina tidigare erfarenheter av Microsoft Store har varit att spelen där har varit extremt begränsade när det gäller inställingingsmöjligheter, installationsplats o.s.v. Men Steam kanske bara agerar som en "wrapper" i det här fallet så man ändå får precis samma produkt med ytterligare ett lager ovanpå?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vad är att föredra av Steam och Microsoft Store?

Det har nog ingen större betydelse egentligen. Steam använder Microsofts installerare ändå.