Skrivet av Trackmaster:
Varför är pris per timme extremt dålig jämförelse? Vill gärna höra argument på det.
Man kan ju t ex använda pris per timme om man vill räkna ut hur många arbetstimmar man får ut av spelet.
Bio film är nästan 1:2 (Nöje : arbetstid), så du får ungefär jobba motsvarighet till filmens längd. Ett spel kanske är 40:4, dvs du arbetar väldigt få timmar för ett längre nöje.
Jag behöver inte ha mer kul i ett spel jag lägger 100h i än ett spel som tar 12h.
Säg ett spel som är kul och kostar 600 kr och jag lägger 12h totalt, 50 kr/h. Typ The Last of Us, ett av mina absoluta favoritspel.
Då är jag ju inte villig att betala 100 000 kr för PUBG som jag har 2000h i?
Så varför är kostnad per timme en vettig jämförelse? Hur många kronor i timmen har du som brytpunkt där du inte köper ett spel för att timkostnaden är för dyr?
Sen vet jag ju inte om jag kommer spela ett spel i 10h eller 2000h, så det är ju väldigt svårt att förutse detta.
Sen kräver ju spel även mer investering, en bra PC eller en konsoll, är det med i timkostnaden?
Och sist, argumentet faller ju platt när spel som har onödig grind "bara för att" ser ut att vara mer prisvärda än spel som är bra balanserade och håller bra tempo.
Är spelet bättre för att det tar 25h att spela igenom det än om det hade tagit 15h?
Det är ju svårt för spel som D4 såklart att ha en specifik "tid att klara ut spelet", men till exempel RE4-remaken verkar lida av att det kanske är lite långt till och med, när redan originalspelet hade en del kritik om att det var för långdraget.
Så är RE4-remaken mer prisvärd för att de dragit ut på storyn så den är 5h längre?
Jämförelsen är ju att vi ska börja jämföra mat i kr/kcal för att se vad vi får ut mest energi av
Edit: Men ja självklart är det bra om man får ut hundratals eller tusentals timmar underhållning av ett spel, och då spelar det inte så stor roll om det kostade 500 eller 700 eller 900. Det jag är sjukt anti är deras riktigt Greedy prissättning med "betala mer och spela 4 dagar innan", och denna allmänna prishöjning på spel som är helt omotiverad. Deras VD fick $22 miljoner i bonus 2022, jag ser liksom inte en värld där de behöver öka priset på spel för att gå runt. Det handlar bara om girighet hos en riktigt äcklig VD.
Nackdel 2 är ju att denna prisökning på spel slår hårt mot de som inte har lika mycket pengar att röra sig med, jag kommer ihåg hur dyrt jag tyckte spel var när jag växte upp Det spelar nog generellt väldigt lite roll för de flesta här inne på SweC.