Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är ju höjdpunkten med "betala mer och få spela tidigt", känns verkligen som att det är 50/50 att det ens kommer gå att spela den helgen

Jo, det är just det man är rädd för haha

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Vänta nu, stämmer det som vissa säger att det inte kommer gå att spela single player? Inte ens kampanjen?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Killmaster:

Vänta nu, stämmer det som vissa säger att det inte kommer gå att spela single player? Inte ens kampanjen?

Tyvärr inte

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tyvärr inte

Det var ju tråkigt, hade sett fram emot det här spelet. Nu blev det besvikelse istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Vänta nu, stämmer det som vissa säger att det inte kommer gå att spela single player? Inte ens kampanjen?

(Nästan) Hela kampanjen går att spela singleplayer (online, instansierad) förutom transportsträckor ute i världen eller vissa moment vid quest-npcs i världen/städer. Ingen kommer störa din storyline eller döda din boss, eller orsaka att du får vänta på spawns tex, men du kommer se andra spelare i världen och teoretiskt kan de kanske påverka någon pytteliten del av questen ute i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är ju höjdpunkten med "betala mer och få spela tidigt", känns verkligen som att det är 50/50 att det ens kommer gå att spela den helgen

Jag känner lite tvärtom, betalar för att få spela 4 dagar tidigare och få en tjuvstart! Sen börjar det strula när alla (”pöbeln”) som köpt strandad kommer in

Men det kanske är lite optimistisk. Den som lever får se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av padinni:

Jag känner lite tvärtom, betalar för att få spela 4 dagar tidigare och få en tjuvstart! Sen börjar det strula när alla (”pöbeln”) som köpt strandad kommer in

Men det kanske är lite optimistisk. Den som lever får se

Känns som majoriteten av de som ändå köper spelet köper den dyrare för att inte missa första helgen.

Hade varit intressant att se hur många det är på respektive "nivå" av spelet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

sen är ju early access inget nytt alls, så fattar inte riktigt hatet mot blizzard för det

Att en handling utförts flera gånger tidigare förändrar inte hur moralisk den är.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Vänta nu, stämmer det som vissa säger att det inte kommer gå att spela single player? Inte ens kampanjen?

Du får skaffa det till Playstation 4/5. Där var det väldigt ensamt under betan. Tror det var en till spelare online i min realm vad jag kunde se. Kändes 100% single player.

Ironiskt nog så är Playstation Plus ett krav för Diablo IV som i sin tur saknar crossplay med PC/Xbox.

Numera är det väl endast Nintendo Switch som det går att spela offline på. Diablo II Resurrection och Diablo III funkar utmärkt till Switch (om man överlever en upplevelse i 720p resp. 1080p).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du får skaffa det till Playstation 4/5. Där var det väldigt ensamt under betan. Tror det var en till spelare online i min realm vad jag kunde se. Kändes 100% single player.

Ironiskt nog så är Playstation Plus ett krav för Diablo IV som i sin tur saknar crossplay med PC/Xbox.

Numera är det väl endast Nintendo Switch som det går att spela offline på. Diablo II Resurrection och Diablo III funkar utmärkt till Switch (om man överlever en upplevelse i 720p resp. 1080p).

Va?

Jag spelade på PS5 och såg folk hela tiden överallt, world events var fullt med folk, och städerna var också folk överallt.
Spelet kommer också ha crossplay med PC och Xbox så vet inte vad du pratar om riktigt.

"If you're hoping for Diablo 4 crossplay then there's good news, as it's completely supported across all platforms, in both the beta and the full game. This means that players on PC, PS5, Xbox Series X, PS4, and Xbox One can all team up together, and as long as you're friends on Battle.net then you should easily be able to join each other in the game"
https://www.gamesradar.com/diablo-4-cross-play/

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du får skaffa det till Playstation 4/5. Där var det väldigt ensamt under betan. Tror det var en till spelare online i min realm vad jag kunde se. Kändes 100% single player.

Ironiskt nog så är Playstation Plus ett krav för Diablo IV som i sin tur saknar crossplay med PC/Xbox.

Crossplay med PC/Xbox funkade fint under betan för mig med PS5. Såg folk till höger och vänster iaf.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag spelade på PS5 och såg folk hela tiden överallt, world events var fullt med folk, och städerna var också folk överallt.
Spelet kommer också ha crossplay med PC och Xbox så vet inte vad du pratar om riktigt.

Tack för svar!

Jag kanske spelade väldigt udda tider? Sen spelade jag inte heller mycket längre än första staden.

Jag har inte heller något aktivt Playstation Plus-abonnemang, men det skulle inte vara något krav under betan. Kanske var någon inställning för just PS4 som spökade.

Kan vara så att jag missat att aktivera Cross-Network Play och Cross-Network Communications, så jag såg bara andra PS4-spelare vilka gick att räkna på en tumme!

Permalänk
Medlem

Någon som vet gällande cross play om man köper spelet till tex pc. Är spelet tillgängligt till PS5 gratis? Att man köper spelet till en plattform men får det tillgängligt till samtliga eller någon mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Någon som vet gällande cross play om man köper spelet till tex pc. Är spelet tillgängligt till PS5 gratis? Att man köper spelet till en plattform men får det tillgängligt till samtliga eller någon mer.

Du kommer behöva köpa det en gång per plattform. Men spelet supportrar cross-play vilket innebär du kan spela med någon som använder en annan plattform, exempelvis en person som spelar på PC kan spela med någon på konsol.

Dessutom sparas din karaktär och framgångar på ditt konto så du kan använda samma karaktär om du byter plattform.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Väger nog att skaffa det till PS5 då eftersom man har möjlighet att streama PS5 spel till datorn man äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag känner lite tvärtom, betalar för att få spela 4 dagar tidigare och få en tjuvstart! Sen börjar det strula när alla (”pöbeln”) som köpt strandad kommer in

Men det kanske är lite optimistisk. Den som lever får se

Problemet är ju alla andra tänker likadant, majoriteten av dem som spelar vid release börjar 4 dagar tidigare, det är ren och skär psykologisk bluff alla gick på som betalade extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Problemet är ju alla andra tänker likadant, majoriteten av dem som spelar vid release börjar 4 dagar tidigare, det är ren och skär psykologisk bluff alla gick på som betalade extra.

Ska du också spela 4 dagar tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Numera är det väl endast Nintendo Switch som det går att spela offline på. Diablo II Resurrection och Diablo III funkar utmärkt till Switch (om man överlever en upplevelse i 720p resp. 1080p).

Det är ju fundamentalt för Switchen att det skall funka att spela på bussresan ner till Alperna, i baksätet på väg till mormor, och så vidare. Tvingande nätanslutning funkar inte.

Så även om jag har köpt D4 till PC, kommer jag tveklöst att köpa det till Switchen(-s efterföljare).
Jag och Lilith i sängen! 🤣

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tog en av varje direkt 👍

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Problemet är ju alla andra tänker likadant, majoriteten av dem som spelar vid release börjar 4 dagar tidigare, det är ren och skär psykologisk bluff alla gick på som betalade extra.

Tycker det är bra att det finns för dom som vill betala en slant för att få tidigare release.
Jag kommer garanterat göra det 🤷‍♂️

Valet är fritt så vill du inte betala mer så slipper du. Helt upp till var och en

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Diablo IV väldigt mycket!
Har endast spelat Barbar i de tidigare spelen. Får se om man vågar sig på något annat denna gång

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PFall:

Tycker det är bra att det finns för dom som vill betala en slant för att få tidigare release.

Varför är det bra?

Ska man inte få 200 kr rabatt om man väntar 4 dagar extra efter release också då?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför är det bra?

Ska man inte få 200 kr rabatt om man väntar 4 dagar extra efter release också då?

Med din logic borde man få betalt för att installera spelet efter 2 veckor.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Med din logic borde man få betalt för att installera spelet efter 2 veckor.

Nej det var ju inte min logik.

Helt sjukt hur ni alla orkar försvara Blizzards äckliga taktiker för att dra ut så mycket pengar som möjligt ur sina spelare
Snart kommer vi betala extra för att få spela på helger, för att få lägre ping mot servern, ja det är bara spinna vidare på dessa galenskaper. Ni verkar ju tycka det är fantastiskt att bli lurade

Ge mig ett bra argument med fördelen att vissa ska få börja spela tidigare mot mer pengar. På vilket sätt är det en positiv utveckling i branschen för oss spelare?

Var går gränsen? 4 dagar, 200 kr. 1 månad, 500 kr? 1 år, 1000 kr?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ge mig ett bra argument med fördelen att vissa ska få börja spela tidigare mot mer pengar. På vilket sätt är det en positiv utveckling i branschen för oss spelare?

Argumentet är väl att season inte startar förrän "weeks after" release så det finns ingenting att få en fördel i.
Möjligen också att det blir en högre kvalitet på launch för alla då de har 4 dagar på sig att fixa eventuella problem med ett lägre spelarantal.
Personligen hade jag också tyckt det vore bäst med en samtidig release, men så länge de håller löften om noll pay2win i resten av spelet, så är detta ett icke-problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Argumentet är väl att season inte startar förrän "weeks after" release så det finns ingenting att få en fördel i.
Möjligen också att det blir en högre kvalitet på launch för alla då de har 4 dagar på sig att fixa eventuella problem med ett lägre spelarantal.
Personligen hade jag också tyckt det vore bäst med en samtidig release, men så länge de håller löften om noll pay2win i resten av spelet, så är detta ett icke-problem.

Jag håller med. Förstår det ur ett business-perspektiv. Otroligt enkla pengar, och jag hade haft betydligt svårare för om det var pay2win-system implementerade. Med det sagt; hoppas dom håller det som sagts och att det inte införs något sådant.

För tydlighetens skull så tycker jag inte det är bra, men jag förstår det och av alla saker man kan kräma ut extra pengar på så kan jag väl tycka att det är bland dom mindre dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det var ju inte min logik.

Helt sjukt hur ni alla orkar försvara Blizzards äckliga taktiker för att dra ut så mycket pengar som möjligt ur sina spelare
Snart kommer vi betala extra för att få spela på helger, för att få lägre ping mot servern, ja det är bara spinna vidare på dessa galenskaper. Ni verkar ju tycka det är fantastiskt att bli lurade

Ge mig ett bra argument med fördelen att vissa ska få börja spela tidigare mot mer pengar. På vilket sätt är det en positiv utveckling i branschen för oss spelare?

Var går gränsen? 4 dagar, 200 kr. 1 månad, 500 kr? 1 år, 1000 kr?

Problemet är dom var inte först med att göra så och inte sista bolag att göra så heller så du får anklaga alla spelbolag för att göra samma sak.
Dom är fortfarande ett företag som vill tjäna pengar.
Även butiker för på detta sett.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Problemet är dom var inte först med att göra så och inte sista bolag att göra så heller så du får anklaga alla spelbolag för att göra samma sak.

Tråden handlar ju om Diablo IV dock, känns onödigt att dra in all ondska i hela världen i tråden. Blir lätt lite Off-Topic

Ingenstans hävdar jag att det är mer eller mindre OK beroende på vilket företag som gör det, men just nu är det Blizzard. De är väl generellt även alltid i topp med såna här grejer, Diablo Immor(t)al var ju utformat för valfångst.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Tycker det är bra att det finns för dom som vill betala en slant för att få tidigare release.
Jag kommer garanterat göra det 🤷‍♂️

Valet är fritt så vill du inte betala mer så slipper du. Helt upp till var och en

Det är precis det här jag menar. 😁