Stökig start för The Last of Us till PC

Permalänk
Melding Plague

Stökig start för The Last of Us till PC

PC-spelare har väntat på The Last of Us i tio år, men buggig upplevelse gör att spelare får vänta lite till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kanske är dags att sluta låta Iron Galaxy göra ports till PC, de verkar inte vara kapabla att göra sitt jobb.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag testade igår och spelet kringlade mellan att använda 22-26 GB ram. Inte för det gör något egentligen, RAM ska användas, men när det är ett linjärt singel player spel som gjordes för en konsol som hade 256 MB ram känns något konstigt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Den här portningen är bortom räddning. Det går inte att patcha bort de här felen.
Nästa gång ska jag läsa nogrannare innan förbokning. Om Iron Galaxy är inblandad blir det inget köp.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lambdan:

en konsol som hade 256 MB ram

Men hallå, det var ju RAMBUS

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en kod till spelet som jag inte längre är sugen på att använda efter detta..

Stökigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kanske är dags att sluta låta Iron Galaxy göra ports till PC, de verkar inte vara kapabla att göra sitt jobb.

Åh andra sidan borde ju QA göras av utgivaren ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Åh andra sidan borde ju QA göras av utgivaren ändå.

Jo, men det verkar ju inte ske längre för något spel Kostar väl för mycket.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Hade ju längtat till det här, nu blir det inget köp om saker inte fixas

Permalänk
Medlem

Förboka saker, lärde sig folk inget om Cyberpunk?

Permalänk
Medlem

PS3 game till pc = min req 4090

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Toarulle:

PS3 game till pc = min req 4090

Det är ju iofs PS5-versionen som portats, inte OG.

Permalänk
Medlem

tur att man har ett 4090 då.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Förboka saker, lärde sig folk inget om Cyberpunk?

Det är gamers, minne som en guldfisk.

Permalänk
Medlem

Haha hur fortsätter Iron Galaxy få portningsjobb? Var det inte de som hade massa notes i .ini-filerna en gång "I don't know what this does but lets leave it" typ?

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Tycker att det i överlag varit usel nivå på konsolportar på senaste tiden.

En bra konsolport bör i min mening också dra nytta av vad en PC faktiskt har att erbjuda och erbjuda bättre kontroller, UI och inställningsmöjligheter. Bra portar som faktiskt tillämpar detta kan nog räknas på en hand.

Permalänk
Medlem

Sony har ju köpt Nixxes för att göra PC portar och de har gjort ett grymt jobb med t.ex. Spider-Man men istället ger man kanske sin viktigaste IP till Iron Galaxy. Konstigt i mitt tycke men Nixxes kanske inte vill jobba i Naughty Dogs motor? Uncharted porten hade ju också massa problem.

Permalänk
Medlem

Blir att invänta en patch eller två innan jag ger mig på detta spel. Orkar inte krångla med buggar.
Som tur är släpps Forza Rally Adventure så man har fullt upp ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Den här portningen är bortom räddning. Det går inte att patcha bort de här felen.
Nästa gång ska jag läsa nogrannare innan förbokning. Om Iron Galaxy är inblandad blir det inget köp.

Synd bara det är Naughty Dog själva som stått för porten.

Fantastiskt spel, allt maxat med DLSS. Inga krascher eller liknande. Preorder så är skitnöjd, sett fram emot spelet länge.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Väntar fortfarande på shader compilation

looool

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Synd bara det är Naughty Dog själva som stått för porten.

Fantastiskt spel, allt maxat med DLSS. Inga krascher eller liknande. Preorder så är skitnöjd, sett fram emot spelet länge.

Är du skitnöjd på grund av pre-order eller är du skitnöjd trots pre-order?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GarfieldPower:

Synd bara det är Naughty Dog själva som stått för porten.

Fantastiskt spel, allt maxat med DLSS. Inga krascher eller liknande. Preorder så är skitnöjd, sett fram emot spelet länge.

Det är Iron Galaxy som gjort porten.

Bara för att spelet fungerar för vissa så är det inte en bra port.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Tråkigt att höra. Tycker att det i överlag varit usel nivå på konsolportar på senaste tiden.

En bra konsolport bör i min mening också dra nytta av vad en PC faktiskt har att erbjuda och erbjuda bättre kontroller, UI och inställningsmöjligheter. Bra portar som faktiskt tillämpar detta kan nog räknas på en hand.

Tycker tvärtom att man läst mycket om bra portningar på senare tid och de dåliga är de som sticker ut. Vill minnas förr i tiden (10-15 år?). Då var det ju snarare regel än undantag att portningar var extremt dåliga.

Permalänk
Medlem

Ja det laggade ordentligt när man försökte spela medan shaders laddade.
Men när jag stannade i mainmenu och lät shaders ladda klart till 100% flöt det på mycket bättre.
Spelet är dock fortfarande väldigt cpu krävande. Jag har en i5 8600k som går för nära 100% hela tiden. Har mellan 30 och 80 fps.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Uncharted var det ju kanonprestanda med. Nu spelade jag bara några timmar, men det höll ju lätt 120 fps på 3440X1440 Ultra.

Edit: Detta spel ger ju 75-120 fps i 4K Ultra utan DLSS, 100-160 fps med DLSS Quality. Inga krasher eller nånting. Finns en del streams på tuben.
Varför klagas det så jävligt? Spelet ser ju kanon ut.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
99:e percentilen

Varför förbokar man digitalt distribuerade spel? Det är väl knappast så att "exemplaren" kan ta slut så att man får vänta på nästa leverans, som det kan vara med fysiska produkter?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför förbokar man digitalt distribuerade spel? Det är väl knappast så att "exemplaren" kan ta slut så att man får vänta på nästa leverans, som det kan vara med fysiska produkter?

För att man vill ha spelet helt 100% säkert oavsett om spelet fungerar bra eller inte.
Och att man gärna ligger ute med pengar i onödan.

Måste ju vara så.. eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Ja det laggade ordentligt när man försökte spela medan shaders laddade.
Men när jag stannade i mainmenu och lät shaders ladda klart till 100% flöt det på mycket bättre.
Spelet är dock fortfarande väldigt cpu krävande. Jag har en i5 8600k som går för nära 100% hela tiden. Har mellan 30 och 80 fps.

Ja konstigt när man sitter på en 5 generationer gammal CPU 😆 allt kan inte vara bra nog föralltid!

Har väl typ 20% CPU anv med över 100 fps allt på Max

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Har ändå tröttnat på spel där man bara följer med i en historia, Hogwarts var droppen.

Spelar Returnal istället som dessutom fick en fantastisk PC port.