Tycker det mest spännande med att Intel kliver in på GPU-sidan är att det kanske kommer ett relevant alternativ till Nvidias CUDA-plattform.
Inte något som direkt spelar någon roll för den som bara game:ar, men möjligheterna med GPGPU allt mer utnyttjas i praktiken. I.o.f.s. är det främst på server/datacentersidan det riktigt lossnat, allt mer saker i konsumentledet börjar ändå få stöd då vinsterna är rätt rejäla när de används på rätt sätt.
Idag är CUDA för GPGPU lite som DirectX för spel. Stöds något stöds CUDA, i enstaka fall finns stöd för något annat. Spenderar man en dag på CUDA samt OpenCL inser man rätt snabbt varför det ser ut på det sättet, den förra är så brutalt mycket enklare att använda!
Lär ju ligga väldigt mycket i Intels intresse att jobba på alternativ till CUDA, de har bl.a. erbjudit sig att stå för utveckling av en SyCL implementation till LLVM-projektet (SyCL har potential att bli en faktisk konkurrent till CUDA).