Raspberry Pi 4 får uppdatering för lägre temperatur och bättre prestanda

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi 4 får uppdatering för lägre temperatur och bättre prestanda

Nyligen lanserade Raspberry Pi 4 får en firmware-uppdatering, som sänker de rapporterat höga temperaturerna som kan leda till reducerad prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lika bra att köpa en värmespridare samtidigt som man beställer sin raspberry då, så sitter man ännu lite säkrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Lika bra att köpa en värmespridare samtidigt som man beställer sin raspberry då, så sitter man ännu lite säkrare.

Vill ha en https://flirc.tv/more/raspberry-pi-4-case , men jobbigt när frakten kostar mer än produkten... Mailade webhallen och inet om dom kunde ta in den, får se om det går.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Inaktiv

Vad var felet då. För hög spänning? Fulkod?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Vill ha en https://flirc.tv/more/raspberry-pi-4-case , men jobbigt när frakten kostar mer än produkten... Mailade webhallen och inet om dom kunde ta in den, får se om det går.

Viktigt att se till att de verkligen får in rätt modell.

Valde till slut att köpa min för en 3B från Storbritannien, om jag minns rätt från The Pi-Hut. Länken är till 3B/3B+ modellen, INTE 4B modellen som inte är ute ännu, någonstans.

De tar £15 för 3B modellen och £5 för frakt till Sverige (med brittisk moms), så det blir £20,8 med svensk moms, så ungefär 250kr. Tror inte att priset kommer att bli annorlunda för 4B-modellen.

Mer än väl värt för det jag har den till (överklockad Pi för dualboat osmc/retroPi).

Edit: Så beställa direkt från USA kanske är något billigare, OM man kommer undan att fastna i tullen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Lika bra att köpa en värmespridare samtidigt som man beställer sin raspberry då, så sitter man ännu lite säkrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast den har ju redan en värmespridare, du råkar inte man en kylfläns? Isåfall skaffa dessa då dem är bättre än vanliga i aluminium och koppar, kan bekräfta då jag testat själv. En liten recension från @anon246659 om dessa keramiska kylflänsar.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Snusfri

Kör en ghettolösning på min 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Vill ha en https://flirc.tv/more/raspberry-pi-4-case , men jobbigt när frakten kostar mer än produkten... Mailade webhallen och inet om dom kunde ta in den, får se om det går.

Ja har en flirc case och flirc ir receiver som ja köpte från amazon. Håll koll där med. Tyska amazon fri frakt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeffan97:

Fast den har ju redan en värmespridare, du råkar inte man en kylfläns? Isåfall skaffa dessa då dem är bättre än vanliga i aluminium och koppar, kan bekräfta då jag testat själv. En liten recension från @Berrabub om dessa keramiska kylflänsar.

Haha att nån kommer ihåg den! De där keramiska kylflänsarna är riktigt bra!
PS, du glömde länk
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1427256-testar-keramis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Haha att nån kommer ihåg den! De där keramiska kylflänsarna är riktigt bra!
PS, du glömde länk
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1427256-testar-keramis...

Oj fan, jag har vart sjuk dem senaste dagarna så de förklarar nog varför jag glömde länken haha.

Men de klart, jag köpte ju likadana som du och dem gjorde under för temperaturen. Möjliggjorde även monteringen av fläkt i chassit jag hade utan att nåt tog i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en Raspberry PI till sommarstugan. Funkar den dugligt till browsing/web-TV/NetFlix/Plex mediaspelare (inte server)? Tänkte om man kör Plex i browsern, så man får alla andra möjligheter också. Vet att det finns en egen image/OS för Plex, men då är man låst till att det bara är en Plex-spelare... Antar att det blir svårt att få in VPN på den också (för regions-låst matrial, stugan är i Norge, skönt att kunna se svensk web-TV också).

Permalänk
Inaktiv

@ernstp: Köpte det där caset till min 3B+ för 150kr på amazon.de för något år sen. Det är inget mirakelchassie kylningsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

@ernstp: Köpte det där caset till min 3B+ för 150kr på amazon.de för något år sen. Det är inget mirakelchassie kylningsmässigt.

Men det är stilrent mot de andra i plast

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Zalmans nordbryggskylare eller?
Vill minnas jag haft en sådan.

Permalänk
Avstängd

Synd att den inte har ARM Cortex-A77 kärnor!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den nya Raspberryn har realtidsklocka (RTC)? det är något jag verkligen saknar på tidigare versioner, även om det nu går att lägga till med moduler.
Något raspberry alltid haft svårt för är tidskritiska operationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Zalmans nordbryggskylare eller?
Vill minnas jag haft en sådan.

måste det vara, känner igen den med!

Permalänk
Medlem

Hur är era erfarenheter av uppdateringen? Jag har själv installerat den, men fick gå tillbaka till den tidigare minb Raspberry Pi 4 klockade ner till 600 MHz i mycket större utsträckning med uppdateringen. Blir till att stoppa på en bra kylare istället för denna skumma lösning.