Vem säger att sli är fylld med buggar?
Jag har själv använt både sli (16st system) och crossfire (14st system) sen det startade runt (2005) dom första 3-4åren (allra mest dom första åren) så var det enhel del problem med båda,o gav mig mycket huvudvärk, spel som stänge av sig, ryckningar,texturproblem,lägre prestanda osv, för mig ännu mer med cf.
dom senaste 2åren har det blivit mycket mycket bättre, buggarna är få och ovanliga med sli.
Dom har båda mognat massor dom senaste 2-3åren, det blir alltid barnsjukdomar när något är nytt..
Problemen du "KAN" få är textur problem vilket är vanligast, tex linjer,prickar osv som kan hända med vissa drivrutiner på vissa ställen i vissa spel, som tur är finns det ett antal drivrutiner som passar just gtx560ti så om du skulle få något problem med ett spel så är det bara att installera en anna drivrutin.
Sen kan några spel ej stöda sli, vilket betyder att enbart ena kortet används, sen kan också vissa spel va så nya att drivrutiner till just det spelet inte finns ute, då kan det bli samma sak eller så startar sli som vanligt men prestandan sjunker under än vad ett kort skulle ge.
Sen finns det även något som kallas microryckningar = att det känns som om bilden skulle kunna vara lite ryckig även fast fps = bilderpersekund är runt 30 (vilket är det lägsta man ska ha om spelet ska flyta) det beror på hur sli och cf är uppbyggd då 2kort sköter halva bilden var o ska synkas med varandra, detta uppstår inte alltid men kan göra det, jag själv märker inte det längre men jag har gjort det tidigare, senast med GTX260 korten.
Ett sätt för o bli av med det är o använda vsynk = spelet låser fpsn på tex 30/40 eller 60fps så då rör sig inte fpsn upp o ner vilket eliminerar problemet helt..
Men med 2st GTX560ti kort så lär nog 100fps vara en vanlig syn även på max
Sli och CF problemen är som vanligast när kortet är ny släppt o enbart 1 eller 2 rutiner finns ute, desto längre kortet funnits ute desto mer drivrutiner har släppts o buggarna har åtgärdats + så ökar prestandan..
Samtliga större titlar stöder sli o även dom flesta medelstora spel gör det, indo spel gör inte det men dom kräver ändå så lite att ett kort räcker o blir över.
Sli sätts på och stängs av i nvidias kontrollpanel o tar bara någon sekund, så om du mot förmodan skulle få något problem o tror att sli är orsaken stänger du bara av sli o kör spelet igen, är felet borta så vet du vad det beror på och kan testa en annan drivrutin, alt kör med ett kort aktiverat som säkert räcker till.
Hur som helst lär du inte få många problem, jag har använt SLI konstant (tex GTX260,GTS450,GTX470,GTX560ti och nu GTX460 samt GTX460m) i sli dom senaste 2åren o problemen jag har haft kan räknas med en hand..
Nu pratar jag om 2st kort, använder man 3 eller t.o.m 4kort så ökar problemen markant, speciellt med 4kort, det är bäddat för disaster...
Och som sagt så är 2st GTX560ti kort ca 30% snabbare än ett GTX580 kort så du får mer prestanda för mindre pengar...
Dom flesta GTX560ti kort är bra, jag har själv använt både Gigabytes Windforce OC modell och Msi Twinfrozr II, båda dom är lite överklockade från fabrik samt använder mycket effektiva kylare som också är tysta, dom kan jag helt klart reka, sen är dom också bland dom billigaste..
Överklockningen på dom korten är mycket bra då dom med lite extra volt kan nå 1000mhz vilket ger samma prestanda som ett GTX570kort.
Nu vet du lite mer om sli