Permalänk
Medlem

BSOD när spelen kräver prestanda.

Hej!
Jag får blue screens oregelbundet när jag spelar spel som kräver lite prestanda, framförallt Diablo 4. De sker mer sällan när jag sänker grafikinställningarna till lägsta men det kommer förr eller senare. andra spel (Hades 2, Valorant) orsakar aldrig BSOD även fast jag får ut 700fps på hades och över 300 på valorant.

Motherboard: MAG x570 TOMAHAWK WIFI (MS-7C84)
CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-core, 3701 Mhz.
GPU: AMD Radeon RX 6600 XT
RAM: Vengeance LPX DDR4 2x8 GB 3200 MHz (Dessa är helt nyköpta ifall ramen skulle vara problemet, BSOD har kravstått efter nyinköp av dessa, har testat 1+3 och 2+4 ram slots och endast med 1 ram-minne)
PSU: Seasonic Focus GX 750W
Ingenting är över- eller underclockat. X-Amp är avstängt, har testat hade det igång men samma problem.

Det är alltid WHEA-Logger, Event ID 46 efter BSOD.
A fatal hardware error has occurred.
Component: Memory
Error Source: Machine Check Exception

Jag har använt programmet OCCT för 1 timmes CPU och ram stresstest, den visade inga problem under den timmen.
HWMonitor har aldrig registrerat någon oroväckande hög temperatur på någonting.
Jag köpte CPUn och moderkortet begagnat förra året, installerade nya drivrutiner till allt samtidigt.

Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag hade något liknande problem. Bytte i princip allt pö om pö. Så visade det sig att det var en SSD disk som var problemet.

Permalänk
Medlem

Ladda över memtest på en USB-sticka och kör det. https://www.memtest86.com/

Jag hade gissat på processorn iom att du får samma problem oavsett minneskonfiguration.

Har du uppdaterat BIOS, drivrutiner för chipset och grafikkort, installerat om Windows osv? Vad har du för temperaturer på GPUn hotspot och VRAM?

Permalänk
Medlem

Började du få krascher efter att du hade installerat de begagnade delarna?

Kör fler (och längre) stresstest, t.ex MemTest86 via ett USB-minne, helst 4 pass som kan ta runt 4 timmar. Om inga fel hittas så lär det inte vara minnena som orsakar något. Innan du kör det kan du även köra sfc /scannow i kommandotolken (som administratör). Om någonting behövde repareras så kan det vara relaterat antingen till ostabil CPU eller minnen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Jag har gjort allt det du nämner friskybob, gpu hotspot är max 81c vid spelande vilket är högst temp av alla. om du menar memory junction blir den max 66c. Ser ingen benämning vram i hwmonitor.
Ja, jag började få krasher efter installation av de begagnade delarna. har gjort flertal sfc /scannow under tiden med problemen.

Kommer köra ett memtest vid tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cmonmon:

Jag har gjort allt det du nämner friskybob, gpu hotspot är max 81c vid spelande vilket är högst temp av alla. om du menar memory junction blir den max 66c. Ser ingen benämning vram i hwmonitor.
Ja, jag började få krasher efter installation av de begagnade delarna. har gjort flertal sfc /scannow under tiden med problemen.

Kommer köra ett memtest vid tillfälle.

81 grader på GPU hotspot är fine. VRAM var dåligt skrivet av mig, jag menade temperaturen på grafikkortets minne. Det syns på iaf i GPU-Z på de flesta grafikkort.

Det är egentligen ingen idé att (EDIT: efter att du fått PASS i memtest) försöka gissa vad som kan vara fel innan du rensar CMOS och installerar om Windows från grunden för att utesluta mjukvarufel. Om du behöll samma Windowsinstallation som du hade på gamla moderkortet och CPUn så kan det vara det som spökar. Utöver detta kan du dubbelkolla att alla (särskilt ström)kontakter sitter korrekt, ingen extra distans är monterad under moderkortet etc. Du kan även prova att re-seata CPUn ifall den på något sätt har hamnat snett, eller kanske lossa på dess kylarskruvar en åttondels varv eller så om re-seat inte hjälper.

Av erfarenhet kan jag även tillägga att felande nätagg och USB-enheter kan skapa otroligt skumma problem. Nätaggsproblem är dock i princip omöjliga att felsöka utan att byta ut hela nätdelen. Det lilla man kan göra är att använda någon kabel som inte används.

Vad händer om du kör tex FurMark en längre tid? Om datorn fryser, sker det vid någon särskild temperatur på GPUn? Du kan även testa att re-seata den.

Citera gärna när du svarar så får jag en notis om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

81 grader på GPU hotspot är fine. VRAM var dåligt skrivet av mig, jag menade temperaturen på grafikkortets minne. Det syns på iaf i GPU-Z på de flesta grafikkort.

Det är egentligen ingen idé att (EDIT: efter att du fått PASS i memtest) försöka gissa vad som kan vara fel innan du rensar CMOS och installerar om Windows från grunden för att utesluta mjukvarufel. Om du behöll samma Windowsinstallation som du hade på gamla moderkortet och CPUn så kan det vara det som spökar. Utöver detta kan du dubbelkolla att alla (särskilt ström)kontakter sitter korrekt, ingen extra distans är monterad under moderkortet etc. Du kan även prova att re-seata CPUn ifall den på något sätt har hamnat snett, eller kanske lossa på dess kylarskruvar en åttondels varv eller så om re-seat inte hjälper.

Av erfarenhet kan jag även tillägga att felande nätagg och USB-enheter kan skapa otroligt skumma problem. Nätaggsproblem är dock i princip omöjliga att felsöka utan att byta ut hela nätdelen. Det lilla man kan göra är att använda någon kabel som inte används.

Vad händer om du kör tex FurMark en längre tid? Om datorn fryser, sker det vid någon särskild temperatur på GPUn? Du kan även testa att re-seata den.

Citera gärna när du svarar så får jag en notis om det.

Nu känner jag TS IRL och har varit med och försökt felsöka ett tag, även varit delaktig vid installationen av nya komponenterna.
Vi installerade en ny fräsch windows installation vid byte av hårdvaran, det ända som egentligen sparades var GPU, diskar och nätagg.

Innan uppgraderingen hade TS ett liknande problem, men det resulterade inte i BSOD, utan snarare att datorn hängde sig, svart skärm och enda lösningen han kunde hitta var en hard reset för att få igång burken igen.

Jag gissar att det är samma problem som tidigare, bara att nu ger datorn en BSOD istället för att hänga sig, och att det är grafikkortet som bråkar i väldigt specifika situationer.
Vi testade att undervolta med AMD's egen programvara häromdagen, och då crankade han upp inställningarna till nivåer som tidigare kraschat och resulterat i BSOD, men kunde spela oavbrutet under hela stunden vi satt.

Så min gissning såhär långt är att det är något fel på GPU, alternativt PSU som inte kommer helt överens med GPU'n.

- Edit: CPU'n satt som den skulle och kunde inte hitta några böjda pins eller andra direkt alarmerande problem vid installation.
Allt gick smooth och bootade direkt efter installation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BimBam:

Nu känner jag TS IRL och har varit med och försökt felsöka ett tag, även varit delaktig vid installationen av nya komponenterna.
Vi installerade en ny fräsch windows installation vid byte av hårdvaran, det ända som egentligen sparades var GPU, diskar och nätagg.

Innan uppgraderingen hade TS ett liknande problem, men det resulterade inte i BSOD, utan snarare att datorn hängde sig, svart skärm och enda lösningen han kunde hitta var en hard reset för att få igång burken igen.

Jag gissar att det är samma problem som tidigare, bara att nu ger datorn en BSOD istället för att hänga sig, och att det är grafikkortet som bråkar i väldigt specifika situationer.
Vi testade att undervolta med AMD's egen programvara häromdagen, och då crankade han upp inställningarna till nivåer som tidigare kraschat och resulterat i BSOD, men kunde spela oavbrutet under hela stunden vi satt.

Så min gissning såhär långt är att det är något fel på GPU, alternativt PSU som inte kommer helt överens med GPU'n.

- Edit: CPU'n satt som den skulle och kunde inte hitta några böjda pins eller andra direkt alarmerande problem vid installation.
Allt gick smooth och bootade direkt efter installation av windows.

Kör detta program så länge ni orkar: https://github.com/GpuZelenograd/memtest_vulkan

Om jag förstår dig rätt så har undervolt av GPUn löst problemet? Har ni möjlighet att testa med en annan PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Kör detta program så länge ni orkar: https://github.com/GpuZelenograd/memtest_vulkan

Om jag förstår dig rätt så har undervolt av GPUn löst problemet? Har ni möjlighet att testa med en annan PSU?

Ja jag vågar ju inte ta ut segern i förskott, men det verkar som att vi löst problemet.
Men att inte kunna köra grafikkortet i stock känns också orimligt...

Jag tror inte vi dyker vidare såvida lösningen vi har nu fungerar, utan ifall problemen skulle återkomma när nytt grafikkort blir aktuellt, alternativt om "fixen" slutar fungera.
Stort tack för hjälp och input iallafall!

Permalänk
Medlem

Lite sen här men slänger in detta.
Min bror hade liknande problem i D4 men han fick en helt död dator o var tvungen att hårdstarta om allt.
Han har en PSU: Seasonic Focus GX 850W. Men den går att ställa in med fläkten att antingen gå hela tiden eller vara passiv tills en vis temp. När vi ändrade på den inställningen till att fläkten alltid var på så upphörde det problemet.

Jag tänker att det kanske var något som låg på gränsen till att bli för varmt när fläkten inte var påslagen och krävde systemet lite för mycket ström (D4 drog mycket från både gpu och cpu) så kanske inte fläktstarten riktigt han med att kyla. Är bara en lös teori kan ju varit något annat med D4 som ställde till det också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BimBam:

Ja jag vågar ju inte ta ut segern i förskott, men det verkar som att vi löst problemet.
Men att inte kunna köra grafikkortet i stock känns också orimligt...

Jag tror inte vi dyker vidare såvida lösningen vi har nu fungerar, utan ifall problemen skulle återkomma när nytt grafikkort blir aktuellt, alternativt om "fixen" slutar fungera.
Stort tack för hjälp och input iallafall!

6600 XT är väl mindre än tre år gammalt; om TS köpte det nytt så bör reklamationsrätten gälla ännu?
Efter 2 år är det dock upp till kunden att bevisa att felet var ursprungligt, vilket kanske blir svårt. Är kortet mindre än 2 år gammalt så bör reklamation vara ett bra alternativ; är det mellan 2 och 3 kan det bli svårare, men jag skulle nog hellre försöka än att behålla ett halv-defekt kort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

6600 XT är väl mindre än tre år gammalt; om TS köpte det nytt så bör reklamationsrätten gälla ännu?
Efter 2 år är det dock upp till kunden att bevisa att felet var ursprungligt, vilket kanske blir svårt. Är kortet mindre än 2 år gammalt så bör reklamation vara ett bra alternativ; är det mellan 2 och 3 kan det bli svårare, men jag skulle nog hellre försöka än att behålla ett halv-defekt kort.

Jo, känner jag honom rätt så tror jag inte det är något han pallar dra i just nu.
Framförallt då det antagligen är på gränsen till 3 år, men definitivt över 2 år sedan kortet är köpt.

Det men tack för input, jag vidarebefordrar då han verkar glömt denna tråd!

Permalänk
Medlem

Om Freesync är aktivt prova med att stänga av detta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Kör detta program så länge ni orkar: https://github.com/GpuZelenograd/memtest_vulkan

Om jag förstår dig rätt så har undervolt av GPUn löst problemet? Har ni möjlighet att testa med en annan PSU?

Tja!
Det verkar fortfarande som att undervoltning av gpun har löst problemet faktiskt. Körde det programmet i över 3 timmar utan att den hittade något problem (körde programmet med undervolt). Tack för intresse.