Nya komponenter... Blås oem ?

Permalänk
Medlem

Nya komponenter... Blås oem ?

Hej allihopa nu är det så här att jag ska byta mobo, processor, nät agg och gfx kortet. Jag har ska spara min hdd där jag har win 7 64 bit home premium oem. Jag är orolig för många har sagt att jag måste blåsa annars kmr det gå åt pipan med nya kompnenter... Då är mina frågor: Måste jag blåsa eller kan jag typ backup och reparera det ? Sen undrar jag också hur jag ska göra eftersom jag har oem ...
Svar uppskattas

/Fille

Permalänk
Medlem

byter du moderkort måste du köpa nytt windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

byter du moderkort måste du köpa nytt windows.

100 % säker ?

Permalänk

Jag har hört folk som kunnat ringa in och säga att deras mobo gick sönder när det var tex åska och då har dom, om man har tur, varit snälla och gjort så man kan installera på den nya igen.

Och jag rekommenderar absolut att du installerar om allt, KAN gå utan att göra det, men inget jag skulle rekomendera.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo det är en fulvariant eftersom licensens låses till det moderkort det används på punkt slut.

Permalänk
Medlem

jahopp det var ju kul..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo det är en fulvariant eftersom licensens låses till det moderkort det används på punkt slut.

Det är inte helt slut.. Gjort samma sak att byta moderkort osv i datorn, windwos klagar några dagar på att den inte kan aktivera Windows men efter ett tag så ger den med sig när den inser att den andra inte kommer online igen.. Det går även att manuellt aktivera den genom att ringa till något telefon nummer som står i widnwoskartongen så fixar dom en manuell aktevering.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Det är inga problem alls, bara att du behöver aktivera Windows igen.
OEM nuförtiden betyder bara att det säljs utan support från Microsoft.
Har inget alls att göra med hårdvara eller liknande.

Vid moderkortsbyte rekommenderar jag dock att du ominstallerar hursomhelst.
Det kan fungera utan ominstallation, men risk för problem med drivrutiner eller instabilitet. Testa om du vill.

Permalänk
Medlem

har du am2+ eller am3 så kan du alltid behålla moderkortet

Permalänk
Medlem

Ja ska byta från Intel i5 1156 till I7 1155. Jasså så det är bara instalera om och sen aktivera igen ?

Permalänk
Medlem

Jag ska byta moderkort från http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481526&cks=ASS&assoc=64F...

till
http://www.inet.se/artikel/1902092/asrock-970-extreme4

Måste jag köpa nytt windows då? Jag har OEM köpt från inet

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSSgamer:

Jag ska byta moderkort från http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481526&cks=ASS&assoc=64F...

till
http://www.inet.se/artikel/1902092/asrock-970-extreme4

Måste jag köpa nytt windows då? Jag har OEM köpt från inet

Nej du behöver bara aktivera Windows igen, via Internet eller telefon, via Internet fungerar i de flesta fall.

Kan gå bra utan ominstallation med. Bara att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemerok:

Nej du behöver bara aktivera Windows igen, via Internet eller telefon, via Internet fungerar i de flesta fall.

Kan gå bra utan ominstallation med. Bara att prova.

Måste nog ominstallera då jag byter cpu, ram, moderkort och grafikkort. Hoppas att jag får för Microsoft då mitt moderkort är sönder och de säljer inte ens det moderkortet längre.

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Bra det kanske inte är så komplicerat som jag trodde först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemerok:

Det är inga problem alls, bara att du behöver aktivera Windows igen.
OEM nuförtiden betyder bara att det säljs utan support från Microsoft.
Har inget alls att göra med hårdvara eller liknande.

Vid moderkortsbyte rekommenderar jag dock att du ominstallerar hursomhelst.
Det kan fungera utan ominstallation, men risk för problem med drivrutiner eller instabilitet. Testa om du vill.

Du jag kolla runt lite det verkar ju som många säger tvärtom än vad du säger

Permalänk
Testpilot

Jag var nyfiken att testa att byta moderkort och processor utan att installera om Windows, bara för att se om det går. Bytte från Socket 775 till 1155 och datorn startade utan problem men stannade sen på inloggningsskärmen där jag inte kunde använda varken mus eller tangentbord, märkte dock att hårddisken tuggade väldigt mycket och efter ett tag började mus och tangentbord att funka och jag kunde logga in igen.

Efteråt gick jag in i enhetshanteraren och valde att visa enheter som tagits bort och gick sen igenom alla enheter som hade med det gamla moderkortet att göra och avinstallerade de. Jag installerade sen alla nya drivrutiner och allt funkar helt perfekt, blev förvånad faktiskt. Antar att det hade funkar sämre med äldre Windowsversioner då de inte har lika många standarddrivrutiner. Jag behövde dock installera om vissa andra enheter så som grafikkort och ljudkort men alla program och spel funkar fint.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hallåj kan någon svara på min fråga ? kan man verkligen reaktivera win oem ?

Permalänk
Medlem

hallå snälla kan någon svara ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille959:

Hallåj kan någon svara på min fråga ? kan man verkligen reaktivera win oem ?

Skrivet av fille959:

hallå snälla kan någon svara ?

ring o fråga datortillverkaren ifall du får byta moderkort ? säg att ditt har gått sönder osv... = JA

annars är det NEJ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

ring o fråga datortillverkaren ifall du får byta moderkort ? säg att ditt har gått sönder osv... = JA

annars är det NEJ.

Men Lemerok sa ju att det gick

Permalänk
Medlem

Tjena har inte kollat på tråden ett tag nu men, jag får känslan av att man faktiskt kan ominstalera men ka någon bekräffta detta ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tja du kan alltid ominstallera.

Byter du moderkort och använder en redan aktiverad licens kanske det inte går, är det bara en oanvänd klisterlapp på datorn lär det gå bra.

Permalänk
Medlem

mm ok ja kolla lite på farbror google och det ser ut som man kan aktivera via telefon. Då slipper man ju iaf köpa nytt