Steam har en del krav för att sälja på deras plattform:
Om spelet släpps på t.ex. Epic Game Store först måste det släppas på Steam inom 6 månader också, annars får dom inte sälja spelet på Steam, någonsin (detta gjordes (delvis) för att kontra EGS-exklusiva titlar).
Säljer du ett spel på Steam måste det vara minst samma pris där som genom någon annan butik. Vet dock inte hur utgivare som Ubisoft kringgår detta då dom ibland kör reor genom sin egna tjänst (Uplay) som är betydligt lägre än Steam vid samma tidpunkt. Antar att det finns undantag för reor eller något i Steams avtal? Sedan vet jag att vissa utgivare lägger den extra kostnaden Valve tar kontra EGS (30 vs 12 procent) på slutkund, men igen vet jag inte hur dom kringgår Steams avtal för att få igenom det så.
Mycket riktigt ingår allt Steam har att erbjuda när du säljer genom dem. Allt från VAC om du bygger ett spel på SOURCE, till DRM och allehanda andra funktioner.
Och detta är poängen många missar (till synes en hel del folk även här på SweClockers):
Steam är inte bara en affär!
Det är DRM, anti-cheat, community hub (forum, moddning, publicerings-blog mm) samt support-plattform för en utgivare. Steams andel kan jag anse vara fullt rimlig om man kollar på vad de erbjuder kontra konkurrenterna, och enda gången jag ser dem behöva sänka sin del av kakan avsevärt är om andra butiker börja erbjuda allt ovannämnda också.