Hade varit intressant om Sweclockers kunde inkludera t.ex. Blender rendering på GPU, Blender Cycles (classroom) då Blender har stöd för HIP (haft det ett tag nu, tror sen 3.1).
Den har idag dessutom blivit snabbare jämfört med Phoronix 3.2 test där RX 6800 presterade runt 44 sekunder medans min 6800 på Blender 3.6 och 4.0 alpha på 34 sekunder.
Snabbtester Blender cycles, classroom med HIP:
3.1 - 51s
3.2 (phoronix) - 44s
3.4 - 39s
3.6.1 [HIP RT] - 33s
4.0 Alpha (230728) [HIP RT] - 33s
4.0 Alpha (230730) + ROCm 5.5 [HIP RT] - 33s edit2
4.0 Alpha delar idag en del kod med 3.6.1 så vi får se hur 4.0 release blir, har för mig att de var i slutet av Augusti som den blir "finalized".
Tror man behöver idag kompilera Blender själv för att få med ROCm 5.5 version av HIP och HIP RT, har tyvärr inte tid att undersöka samt göra det själv men det finns instruktioner på github av saadrahim för den som känner sig manad
PyTorch håller på med ROCm 5.5 idag (nightly build) men stödet för Windows finns ej än, få se om det kommer eller om det blir ROCm 5.6 istället för windows stödet.
EDIT:
Dokumentationen för ROCm finns även på github (istället för artikelns länk), där finns även installationshänvisning under "windows Quick Start"
https://rocm.docs.amd.com/en/latest/release/windows_support.h...
EDIT2:
Gjorde en build på 4.0 Alpha med manuellt tillagd ROCm 5.5. Prestandan är oförändrat sen 3.6.1.
Vi får se hur blender och HIP (med HIP RT) presterar med ROCm 5.6 istället.