Hjälp en förstagångsköpare i skruvdragardjungeln!

Permalänk
Medlem

Hjälp en förstagångsköpare i skruvdragardjungeln!

Hejsan!

Bor för tillfället i min första bostadsrätt och äger ingen nämnvärd samling av verktyg. Dock känner jag behov av att införskaffa i alla fall en skruvdragare för att slippa vara beroende av föräldrarnas hjälp den handfull gånger per år de kommer på besök. Problemet är bara att det är så otroligt svårt att veta vilken typ av skruvdragare jag bör ha. Väggarna i nuvarande lägenheten är i antingen tegel eller lätt betong. Pappa använde slagborr för att sätta upp TVn på väggen här, och dammet efter borrningen var tegelrött i alla fall.

Helst av allt vill jag ju ha en maskin som klarar av både enkla saker som att skruva ihop möbler, men även kunna sätta upp hyllor i lättbetong-/tegelväggarna. Eller är det bättre att köpa en mer "basic" skruvdragare och istället köpa en separat slagborr? Hur hade ni gjort? Är student, så jag har inte oändligt med resurser och någon form av smärtgräns går väl vid ca 3000 kr.

Jag har försökt googla runt en del själv, men blir inte så mycket klokare då jag har väldigt dålig koll på allt som har med bygg att göra, även om jag önskar att bli duktigare inom området.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hur ofta använder/beräknar du använda den?

Skruva ihop möbler gör man väl mer sällan och då oftast manuellt med insexnyckel/liknande. Dvs inget man direkt behöver skruvdragare till, även om det kan hjälpa.

För att borra i väggar används lämpligtvis en slagborr, men inte heller den är väl något som lär användas särskilt ofta.
En sådan kan ju med fördel hyras de få gånger den behövs, alternativt att du köper en kablad variant (ev beg) för det.

En enklare borrskruvdragare kan vara praktisk i många lägen, när man kan behöva skruva el borra något.
Sådan hör nog till grunduppsättningen som man åtminstone bör kunna få tag på/låna vid behov.
En nackdel med sådana är att batterierna har begränsad livslängd, kan bli dyrt per användningstillfälle om de inte används så ofta. Välj då gärna något känt märke där det går att skaffa nya batterier vid behov.
Om du inte ska borra/skruva så rejäla saker el hemskt ofta räcker nog en något enklare av känt märke, t ex denna.
Inte sällan rekommenderas rejäla varianter, men för mer sporadisk användning är det ju knappast nödvändigt.

Sen bör du skaffa dig en liten verktygslåda (inte för liten) med div handverktyg, de hålls samlade där och du kan då även ha bra koll på vad du har.
Sen beror det ju på vad du gör i övrigt och hur mycket du tänkt göra. Om du bara tänker dig för montering m m i lägenheten, el även för mekande med elektronik/teknik/fordon/cykel/snickerier/liknande.
Maskiner kan ibland behövas och förenkla enormt vissa gånger, men långt ifrån alltid dessa är nödvändiga el värda att satsa på.
Har själv byggt upp hyfsade uppsättningar av både handverktyg och maskiner, både till mig själv och till föräldrarna som har hus+fritidshus (jag som gör mest ändå på alla ställen). Tidigare varit så frustrerande när man skulle göra och aldrig hade något, knappt ens vanlig stjärnmejsel när jag var yngre..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag skulle sikta på en liten typ 12v borrskruvdragare. Bor du i lägenhet så bör det räcka till det mesta du kan tänkas hitta på. Ibland är det bättre med en liten smidig än en stor och stark maskin. Sedan kan du köpa en begagnad lite äldre sladdansluten slagborr för dom få gånger du behöver borra i väggarna.

Jag kör själv en Milwaukee ONEDD2 och den är riktigt grym men den är också stor och tung och fruktansvärt overkill för dom flesta jobben. Jag bor i hus också. Och renoverar väldigt mycket. Håller själv utkik efter en typ M12 FDD2 eller liknande till bra pris. Den duger gott och väl till t.ex vanliga trallskruvar, normalstora borrhål, osv samtidigt som den är mycket mindre och smidigare än en fullstor maskin.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, åk på Jula eller liknande och köp det näst billigaste du kan hitta. Det är ju inga renoveringsprojekt du ska genomföra direkt. Och nej, det är inte särskilt häftigt och du får inga statuspoäng men det är bra mycket billigare än att du har en fin pjäs som mest ligger och samlar damm där hemma. En Meec-variant för 700 spänn kommer du långt med.

Jag är en typisk snubbe som doktorerar i varenda pryl jag ska köpa och oftast blir det bra mycket dyrare än vad jag hade tänkt från början. Man vill ju ha det bästa. Men här hemma kör jag på Ryobi. Det är inte lika flashigt som Dewalt, Milwaukee, Makita, Festool och de andra märkena som är mer eller mindre åker i första klass. Men jag får två och ofta tre verktyg istället för ett.

Mitt tips gällande verktyg i största allmänhet är att köpa något relativt billigt, om du märker att du använder den mycket så kan det vara läge att uppgradera till något finare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Axxident:

Hejsan!

Bor för tillfället i min första bostadsrätt och äger ingen nämnvärd samling av verktyg. Dock känner jag behov av att införskaffa i alla fall en skruvdragare för att slippa vara beroende av föräldrarnas hjälp den handfull gånger per år de kommer på besök. Problemet är bara att det är så otroligt svårt att veta vilken typ av skruvdragare jag bör ha. Väggarna i nuvarande lägenheten är i antingen tegel eller lätt betong. Pappa använde slagborr för att sätta upp TVn på väggen här, och dammet efter borrningen var tegelrött i alla fall.

Helst av allt vill jag ju ha en maskin som klarar av både enkla saker som att skruva ihop möbler, men även kunna sätta upp hyllor i lättbetong-/tegelväggarna. Eller är det bättre att köpa en mer "basic" skruvdragare och istället köpa en separat slagborr? Hur hade ni gjort? Är student, så jag har inte oändligt med resurser och någon form av smärtgräns går väl vid ca 3000 kr.

Jag har försökt googla runt en del själv, men blir inte så mycket klokare då jag har väldigt dålig koll på allt som har med bygg att göra, även om jag önskar att bli duktigare inom området.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Det är olika produkter du pratar om.

  • Borrskruvdragare

  • Skruvdragare

  • Slagborr

  • Borrhammare

En Borrskruvdragare funkar för det mesta men inte att göra hål i hårda väggar, då ska man köpa en borrhammare.

Jag har ett kitt med grejer från Jula som funkar utmärkt i hyresrätten jag bor. Går att köpa i kitt för vettig peng.

En ordentlig skruvdragare är guldvärd om man ska skruva längre skruvar i trä eller fästa saker i väggarna. En borrskruvdragare som egentligen bara duger för att borra lätta grejer som typ trä och plast.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

I våras satt jag själv i samma sits med skillnaden att jag har hus och redan hade lite trädgårdsgrejer ur Ryobis sortiment. Jag valde till slut bort Ryobi på grund av att batterierna (original) är dyrare än Makitas motsvarigheter. Valet föll på Makita 18v, och jag har inte ångrat en krona när jag byggt trall nu i sommar. Men för en hyresrätt och behovet du beskriver så är nog Makita overkill, särskilt om man vill förhålla sig till budget. Jag gillar dock mina Makita skarpt och rekommenderar de verkligen om du känner att du har råd.

Jag föreslår att du köper en borrskruvdragare, du bör klara dig på 12v utifrån vad du beskriver och därmed få något mindre och smidigare maskiner. Jag hade undvikit Meec eller Biltema då jag själv inte har så bra erfarenheter av de märkena, dock inom trädgårdssortimentet.

Slagborr/borrhammare kan du hyra (eller låna av en händig granne?) vid behov, jag föreställer mig att det inte kommer användas särskilt frekvent.

Sist men inte minst, jag kunde inte heller något om att bygga saker tidigare. Jag har ingen släkt som är händig heller. Men youtuba och våga testa så lär du dig. Till och med jag lyckades bygga ca 40kvm trall och får komplimanger av grannar att det blev fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

I våras satt jag själv i samma sits med skillnaden att jag har hus och redan hade lite trädgårdsgrejer ur Ryobis sortiment. Jag valde till slut bort Ryobi på grund av att batterierna (original) är dyrare än Makitas motsvarigheter. Valet föll på Makita 18v, och jag har inte ångrat en krona när jag byggt trall nu i sommar. Men för en hyresrätt och behovet du beskriver så är nog Makita overkill, särskilt om man vill förhålla sig till budget. Jag gillar dock mina Makita skarpt och rekommenderar de verkligen om du känner att du har råd.

Jag föreslår att du köper en borrskruvdragare, du bör klara dig på 12v utifrån vad du beskriver och därmed få något mindre och smidigare maskiner. Jag hade undvikit Meec eller Biltema då jag själv inte har så bra erfarenheter av de märkena, dock inom trädgårdssortimentet.

Slagborr/borrhammare kan du hyra (eller låna av en händig granne?) vid behov, jag föreställer mig att det inte kommer användas särskilt frekvent.

Sist men inte minst, jag kunde inte heller något om att bygga saker tidigare. Jag har ingen släkt som är händig heller. Men youtuba och våga testa så lär du dig. Till och med jag lyckades bygga ca 40kvm trall och får komplimanger av grannar att det blev fint.

Jag har lite andra erfarenheter.

Köpte en Meec 18v skruvdragare för 7 år sen när jag flyttade till bostadsrätt för att sätta upp tv, lampor och garderobsinredning med mera behövde ingen värsting så att säga, lite som i TS fall.
Sen för 5 år sen köpte vi istället ett hus och har renoverat lite under åren och i år har jag byggt 50m2 altan och tillhörande staket, meec maskinen har fungerat klockrent och även kompletterat med andra några andra verktyg såsom cirkelsåg och slagskruvdragare i serien.
Trodde först jag skulle behöva något kraftigare i och med husköpet men den har verkligen varit en slitvarg som följt med mig under flera år med renoveringar.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag är på samm sida som @Mulle . Julas paket brukar titt som tätt va på rea för typ 2500-2900kr och den skruvdragaren har tillräckligt med slag för tegel och mjuk lättbetong. På köpet får du dessutom lite andra verktyg som kan va par att ha. Har funkat utmärkt för lättare jobb här hemma (kapa hyllor, borra upp grejor, såga lister etc). Ska du nån gång ta ner en vägg så går du och hur en proffsmaskin för några hundringar.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Jag har dessa grejer, kostat mig kanske 2000 kr. Kombikittet med borrskruvdragare + skruvdragare var nog 800 kr, borrhammare 600 kr och batteri på 4 Ah kanske 400 kr.

Något som är värt att nämna är att det är 3 års garanti på batterierna. Som alltid krävs mer eller mindre största möjliga batteri för borrhammare och tyngre maskiner så som cirkelsåg, detta för att strömuttaget är begränsat på de mindre batterierna.

Borrhammaren är i klenaste laget med med en bra påkostad borr i SDS+-shucken så kan man borra genom 20 cm lättbetong med en 10-12 mm borr vilket är i största laget man kan väntas göra i lägenhet. (Drog Ethernetkabel genom väggen).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Funderar du på billiga grejor som Meec eller Ryobi så kan du lika gärna köpa Parkside på Lidl.

De fungerar mycket bättre än vad folk tror och jag kan inte påstå att de är sämre än de förstnämnda.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NidoKing:

Funderar du på billiga grejor som Meec eller Ryobi så kan du lika gärna köpa Parkside på Lidl.

De fungerar mycket bättre än vad folk tror och jag kan inte påstå att de är sämre än de förstnämnda.

Parkside är också förvånansvärt bra. Tyvärr är det inte så lätt att få tag på ersättande batterier eller en ny maskin om en i serien skulle paja. Det är värt att ha i åtanke!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Parkside är också förvånansvärt bra. Tyvärr är det inte så lätt att få tag på ersättande batterier eller en ny maskin om en i serien skulle paja. Det är värt att ha i åtanke!

Är man typen som inte räds att bryta, bända och löda lite så brukar det sitta vanliga standardceller typ 18650 eller liknande i batteripacken till handverktyg. Ofta är originalcellerna inte mycket att hänga i granen vad det gäller kapacitet från början heller, så ett byte för att cellerna är slut kan bli en ganska rejäl uppgradering jämfört med hur det var när det var nytt också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

https://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cocraft-LXC-DD18/p...

har denna + lite annat från LXC serien och är jävligt nöjd fungerar väl

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

För mig var det ultimata att fixa en slagskruvdragare.
Med en adapter kan du göra exakt allt förutom slagborrning.
Går att göra finskruvning såväl som att byta däck på bilen, man ställer in styrkan.

Permalänk
Medlem

Valde själv denna för mer än ett decennium sedan, en liten händig Borsch IXO. Har varit min trogna i över 15 år nu tror jag.

Såvida du inte dagligen använder en skrivdragare så är dessa små självklart att föredra.

Jag kör denna och en borrhammare för betong borrning, ärligt så är det mer klokt att bara låna någons borrhammare de få gånger du tänker borra och bjuda denne på en pizza eller två

Se till att ha bra bits! Gärna ett komplett set där du kan ha alla bits och adaptrar i ett ställe organiserat, i en smidig ask eller låda skulle jag föreslå.
Fundera om du kan tänka dig ha en sån borr-adapter också så att du kan använda din lilla skruvdragare till för att borra i trä/träbitar, i gips och andra lätta material, när borrhammaren är otymplig och lite för overkill.
Själv har jag dessutom en sån flex-arm för att komma åt lite jobbiga utrymmen, smidigt att ha vi de tillfällen man känner att man önskade en.

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

Valde själv denna för mer än ett decennium sedan, en liten händig Borsch IXO. Har varit min trogna i över 15 år nu tror jag.
https://www.bosch-diy.com/imagestorage/en-gb/ixo-cordless-screwdrivers-2757850-hires-png-rgb-oneux-372543_w_1600_h_800.png

Såvida du inte dagligen använder en skrivdragare så är dessa små självklart att föredra.

Jag kör denna och en borrhammare för betong borrning, ärligt så är det mer klokt att bara låna någons borrhammare de få gånger du tänker borra och bjuda denne på en pizza eller två

Se till att ha bra bits! Gärna ett komplett set där du kan ha alla bits och adaptrar i ett ställe organiserat, i en smidig ask eller låda skulle jag föreslå.
Fundera om du kan tänka dig ha en sån borr-adapter också så att du kan använda din lilla skruvdragare till för att borra i trä/träbitar, i gips och andra lätta material, när borrhammaren är otymplig och lite för overkill.
Själv har jag dessutom en sån flex-arm för att komma åt lite jobbiga utrymmen, smidigt att ha vi de tillfällen man känner att man önskade en.

Håller med, har en likadan samt en hel uppsättning Ryobi verktyg inkl borr som används som skruvdragare. Otroligt nöjd med bådadelarna. Den faktiska kvalitén på Ryobi är säkert inte särskilt mycket bättre än t.ex Meec eller Parkside men kvalitetskänsla tycker jag är bättre. Dessutom finns det ofta bra erbjudanden som gör dem nästan lika prisvärda som Meec/Parkside.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌