AMD:s uppskalningsteknik FSR 3 kan släppas i september

Permalänk
Melding Plague

AMD:s uppskalningsteknik FSR 3 kan släppas i september

Efter en längre tids tystnad pekar nya uppgifter på att det röda laget får interpolerade bildrutor för högre upplevd prestanda nästa månad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förlåt men jag har svårt för att ta MLID:s ord som fakta. Kanske har han rätt, kanske har han fel och raderar sedan videon

Permalänk
Medlem

Har Sweclockers gjort nyligen en video på nvida/amd uppskalning teknik?
Hur stor skillnad har blivit sedan begynnelsen, jag antar att amd har gjort dem största förändringar gentemot nvida som var ganska bra från början om jag minns rätt..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ännu ett felsteg i Nvidia's fotspår, hujeda mig.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har Sweclockers gjort nyligen en video på nvida/amd uppskalning teknik?
Hur stor skillnad har blivit sedan begynnelsen, jag antar att amd har gjort dem största förändringar gentemot nvida som var ganska bra från början om jag minns rätt..

DLSS var rätt kasst i början det med. Testade precis att slå på DLSS 2,0 quality i war thunder det blev väldigt suddigt. Men med tanke på att vissa skriver att DLSS 2,0 och nyare är bra så antar jag att det beror på vilket spel man testar. (Har ett 2060 i denna datorn, kanske blir bättre bild med DLSS och ett 3000 eller 4000 kort, eller blir "kvalitén" samma bara att man får mer FPS?)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kommer de vara precis lika dåligt som FSR 2 jämfört med DLSS? Antagligen!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxxT:

Har Sweclockers gjort nyligen en video på nvida/amd uppskalning teknik?
Hur stor skillnad har blivit sedan begynnelsen, jag antar att amd har gjort dem största förändringar gentemot nvida som var ganska bra från början om jag minns rätt..

Skrivet av jOnÄTÄn:

DLSS var rätt kasst i början det med. Testade precis att slå på DLSS 2,0 quality i war thunder det blev väldigt suddigt. Men med tanke på att vissa skriver att DLSS 2,0 och nyare är bra så antar jag att det beror på vilket spel man testar. (Har ett 2060 i denna datorn, kanske blir bättre bild med DLSS och ett 3000 eller 4000 kort, eller blir "kvalitén" samma bara att man får mer FPS?)

DLSS på Quality ska ge samma om inte bättre kvalitet än Native i de flesta scenarion förutsatt att man inte sitter på 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Kommer de vara precis lika dåligt som FSR 2 jämfört med DLSS? Antagligen!

Vet inte vad du har kört men tycker inte alls FSR 2 har varit mycket sämre i jämförelse i det jag testat. Kanske är större skillnader i skärmdumpar. Men jo lite efter ligger de la.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

https://youtu.be/1WM_w7TBbj0

DLSS på Quality ska ge samma om inte bättre kvalitet än Native i de flesta scenarion förutsatt att man inte sitter på 1080p.

Kanske i vissa fall men inte alla. Jag gillar att teknikerna finns men jag kommer fortsätta köra FSR/DLSS enbart om jag måste för att nå mitt FPS mål i spelet. Tills den dagen jag faktiskt upplever att bilden blir bättre än native. Har väl helt enkelt inte haft något behov i spel där tekniken fungerar bra än så länge.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

" Enligt AMD ska det vara enkelt för utvecklare att implementera FSR 3 i titlar som redan har stöd för FSR 2, och därför är det ingen hödoddsare att vi får se äldre spel få stöd för tekniken senare under året."

Det vore guld om dom gav oss verktyg att implementera FSR 2/3 i spel själva.
Det är många modare som skulle ge oss FSR 2/3 i nya som äldre spel då.

Jag menar verktyg utvecklade av AMD.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Låtsaspixlar = bajs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av användare-234:

Låtsaspixlar = bajs

Alla pixlar är på låtsas.

Permalänk
Medlem

ROCm 5.6 (med Windows stöd) sägs bli klar mot September också så undrar om 5.6 har någon compute del som FSR 3.0 använder sig utav.

Permalänk

Låga odds på att Starfield blir ett av de första spel som stödjer detta

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Vet inte vad du har kört men tycker inte alls FSR 2 har varit mycket sämre i jämförelse i det jag testat. Kanske är större skillnader i skärmdumpar. Men jo lite efter ligger de la.

Jag personligen har enbart testat fsr i ett spel, God of war för att testa vs dlss och om man inte ser skillnad under spel så måste du skaffa en bättre skärm.
Skärpan blir sämre och en del konstiga artefakter/eftersläpningar uppkom under strider.
Gav det 10min för att testa

DLSS quality å andra sidan ger en bättre bild än native tyckte jag personligen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske i vissa fall men inte alla. Jag gillar att teknikerna finns men jag kommer fortsätta köra FSR/DLSS enbart om jag måste för att nå mitt FPS mål i spelet. Tills den dagen jag faktiskt upplever att bilden blir bättre än native. Har väl helt enkelt inte haft något behov i spel där tekniken fungerar bra än så länge.

I Cyberpunk är det helt klart bättre.
I Warzone 2 upplever jag DLSS bättre än native 1440 framförallt i form av noll shimmering plus att jag får 40+ extra fps.

Skrivet av Heymelon:

Vet inte vad du har kört men tycker inte alls FSR 2 har varit mycket sämre i jämförelse i det jag testat. Kanske är större skillnader i skärmdumpar. Men jo lite efter ligger de la.

FSR har betydligt mycket mer shimmering i rörelse mot DLSS

Permalänk
Medlem

Verkar inte som vi med 6000 serien får det ändå men är tveksam till att FSR3 blir så bra som DLSS3. Nvidia är ju ledande på AI och korten gjordes för det från början. FSR2 är inte på samma nivå som DLSS2 heller.

Jag hoppas jag har fel för AMD behöver mer för att konkurrera mot Nvidia.

Jag var emot AI och RTX när 2000 serien kom men det är inte längre någon tvekan om att detta är framtiden och AMD måste bli bättre på båda sakerna. Det kommer bara bli mer och mer viktigt med tiden. Om ett antal år kommer raytracing vara en självklarhet. Och AI likaså. Att tänka att AMD ska strunta i det och köra på traditionell prestanda är som att säga till en biltillverkare att strunta i elbilar och bara köra på bensin och diesel till fullo.

Jag hoppas AMD har mer att komma med för mitt första nya grafikkort var ett ATI kort 9600 PRO som på sin tid slog nvidias FX 5600 rejält. Nvidia var då långt efter och var ok i direct X 8 men i DX9 var de långt efter. Nu är det tvärt om och AMD är efter i det nya. Jag hoppas de lyckas bra med sin nästa generation och till dess att de pressar Nvidia att sänka priserna genom att sänka sina.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nvidia fuskade ju med rederingskvalitet med FX, men har också för mig att det var någon senare generation som myglade med texturer(?)

Inte så förvånande att även dlss kom från dem, men nu mer accepterar alla detta ’fusk’ för att prestanda är så dyrt att köpa (antar jag)…

Permalänk
Avstängd

Oavsett om man använder det eller inte så finns det folk som kommer ha nytta av det här och förbättringar är bara att vänta om det inte är bra i början

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag var emot AI och RTX när 2000 serien kom men det är inte längre någon tvekan om att detta är framtiden och AMD måste bli bättre på båda sakerna. Det kommer bara bli mer och mer viktigt med tiden. Om ett antal år kommer raytracing vara en självklarhet. Och AI likaså. Att tänka att AMD ska strunta i det och köra på traditionell prestanda är som att säga till en biltillverkare att strunta i elbilar och bara köra på bensin och diesel till fullo.

Tror en stor del av alla gamers skulle klara sig finfint på att rendera spelet i 1080p 60 fps med ray tracing och sedan skala upp spatialt och temporalt till 4k 120 fps. Jag hoppas iaf detta är vad nästa generations konsoler designas för och att AMD verkligen ligger i för att erbjuda bästa hårdvaran för att stödja detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Verkar inte som vi med 6000 serien får det ändå men är tveksam till att FSR3 blir så bra som DLSS3. Nvidia är ju ledande på AI och korten gjordes för det från början. FSR2 är inte på samma nivå som DLSS2 heller.

Jag hoppas jag har fel för AMD behöver mer för att konkurrera mot Nvidia.

Jag var emot AI och RTX när 2000 serien kom men det är inte längre någon tvekan om att detta är framtiden och AMD måste bli bättre på båda sakerna. Det kommer bara bli mer och mer viktigt med tiden. Om ett antal år kommer raytracing vara en självklarhet. Och AI likaså. Att tänka att AMD ska strunta i det och köra på traditionell prestanda är som att säga till en biltillverkare att strunta i elbilar och bara köra på bensin och diesel till fullo.

Jag hoppas AMD har mer att komma med för mitt första nya grafikkort var ett ATI kort 9600 PRO som på sin tid slog nvidias FX 5600 rejält. Nvidia var då långt efter och var ok i direct X 8 men i DX9 var de långt efter. Nu är det tvärt om och AMD är efter i det nya. Jag hoppas de lyckas bra med sin nästa generation och till dess att de pressar Nvidia att sänka priserna genom att sänka sina.

Varför tror du inte fsr 3 kommer vara tillgängligt för 6000-serien? Känns som jag måste missat någon info angående det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nvidia fuskade ju med rederingskvalitet med FX, men har också för mig att det var någon senare generation som myglade med texturer(?)

Inte så förvånande att även dlss kom från dem, men nu mer accepterar alla detta ’fusk’ för att prestanda är så dyrt att köpa (antar jag)…

Jo, men vad skulle alternativet vara, om man nu vill kunna porta spelen från PS5 till PC? Ta senaste spelet Remnant 2, det renderar 720p internt på PS5 för att få ut en 60fps 1440p bild.

Utan uppskalning 4k native skulle man behövt ett grafikkort som trycker ut ungefär 8 gånger mer pixlar i 60fps. Vill man dessutom upp lite över 60fps så ligger man kanske på ett grafikkort som är 10-12 gånger snabbare än ett PS5. Är det hållbart? Vad händer när PS6 kommer med ännu mer och bättre uppskalning, för på konsollerna har det alltid uppskalats och det kommer det fortsättas med med ännu bättre tekniker.

Det är bra att Nvidia har tagit kommandot, så att PC även när det gäller uppskalning har de allra bästa lösningarna. Annars kunde man lika gärna lägga ner och köpa konsoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jo, men vad skulle alternativet vara, om man nu vill kunna porta spelen från PS5 till PC? Ta senaste spelet Remnant 2, det renderar 720p internt på PS5 för att få ut en 60fps 1440p bild.

Utan uppskalning 4k native skulle man behövt ett grafikkort som trycker ut ungefär 8 gånger mer pixlar i 60fps. Vill man dessutom upp lite över 60fps så ligger man kanske på ett grafikkort som är 10-12 gånger snabbare än ett PS5. Är det hållbart? Vad händer när PS6 kommer med ännu mer och bättre uppskalning, för på konsollerna har det alltid uppskalats och det kommer det fortsättas med med ännu bättre tekniker.

Det är bra att Nvidia har tagit kommandot, så att PC även när det gäller uppskalning har de allra bästa lösningarna. Annars kunde man lika gärna lägga ner och köpa konsoll.

Remnant 2 är dock ett skämt och utvecklarna borde skämmas. De har själva sagt att spelet utvecklats med upscaling i åtanke - därav den extremt kassa optimeringen (för att inte direkt se något speciellt ut).

7900xtx och 5800x3d behöver FSR för att nå 60fps i 4k (om jag inte kör medium settings).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hoppas de höjer sina priser med 10% med släppet 😊

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Dessa tekniker gör spelen fulare. Testade nyligen Chernobylite med Quality som bästa, det såg inget snyggt ut alls.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Remnant 2 är dock ett skämt och utvecklarna borde skämmas. De har själva sagt att spelet utvecklats med upscaling i åtanke - därav den extremt kassa optimeringen (för att inte direkt se något speciellt ut).

7900xtx och 5800x3d behöver FSR för att nå 60fps i 4k (om jag inte kör medium settings).

Nästan alla spel på konsollerna uppskalar, så remnant 2 är ju inte unikt, även om det är värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Dessa tekniker gör spelen fulare. Testade nyligen Chernobylite med Quality som bästa, det såg inget snyggt ut alls.

Chernobylite är ett skräckexempel, där har de misslyckats med implementationen, I synnerhet FSR. DLSS ser klart bättre ut, men lite suddigare än jag hade velat.

Permalänk
Medlem

Det mest pinsamma jag sett är ju FSR på Star Wars Jedi Survivor som ju är ett AMD sponsat spel. Ser förskräckligt ut. Vidrigt faktist. Slå på DLSS eller framför allt DLAA i stället så blir det helt andra bullar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Alla pixlar är på låtsas.

Men vissa är mer på låtsas än andra^^

Permalänk
Medlem

Bara spelutvecklarna kunde implementera det också. Finns många spel med DLSS, men utan FSR.
Men hoppas på en bredare mottagning med FSR3.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.