Har du en Iphone är chansen ganska stor att du köper en Ipad exempelvis, även om det är samma spel och appar på den. En del kanske köper en Android-surfplatta (eller omvänt är nog vanligare) för att få båda plattformarna, men de flesta håller sig inom ett ekosystem. En stor skillnad är dock att Windows förstås inte är en nedlåst plattform som XB eller Iphone/Ipad, så man kan ju ha massa köpta spel dit som inte går att använda på XB då det finns fler butiker, fysiska spel och så.
Tja kanske. MS har köpt upp flera studios, och de har inte riktigt levererat som förväntat, men det kan ju bero på att MS är en "bra ägare" snarare än motsatsen. Att de inte stressar fram releaserna utan låter studiorna avgöra när de är klara liksom. Hårda deadlines, stress och "crunch" är inte bra för varken kreativiteten eller kvaliteten. Att de inte blivit nervösa och börjat ändra om, snacka om att lägga ner studios eller sparka högt uppsatta folk på dem, när de har släppt floppar (Redfall är väl det senaste exemplet) kan man ju också se som ett tecken på det. Å andra sidan kan man ju se det faktum att de släppte Redfall i det skick det är i som ett tecken på motsatsen förstås.
Samtidigt har ju inte Sony direkt levererat exklusiv hit efter exklusiv hit det senaste heller. Min favoritserie på PS, Gran Turismo, fick ingen faktisk release till PS4 alls (GT Sport räknas inte) förrän förra året när PS5 redan hade släppts exempelvis. Det kanske helt enkelt är så att AAA-spel idag tar sjukt lång tid att utveckla och kostar multum, och att det är något vi får lära oss leva med. Vi får bara hoppas att det inte blir som för filmmarknaden, att de bara vågar satsa på säkra kort liksom, massa Marvel och Star Wars är väl kul kanske, men man vill ju ha något nytt också.