Brittiska myndigheter: "Microsofts Activision-köp skadligt för gamers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nej. det enda som har sagts är att han är kvar under affären. nu interpretera/önsketänkande vissa det som att han kommer gå efter det är klart men inget i den stilen har sagts.
Sen är ju nu Bobby ute och hota UK att det komma har konsekvenser om dem försöka blocka detta.
Source: https://www.ft.com/content/3e128560-b400-471a-bc87-fd010794ee...

Den källan är iallafall låst fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den källan är iallafall låst fyi

den var fri tillgängligt när jag läste den. men här är en annan:
https://www.pcgamer.com/as-bobby-kotick-tries-to-scare-them-o...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har inte Microsoft och Activision Blizzard bekräftat att Bobby kommer avgå efter affären är avslutad?

Nja inte helt utan det som sades var att anställda under ActiBlizz efter uppköpet kommer svara till Phil Spencer som CEO för Microsoft Gaming. Tolkningen att Kotick kommer sluta är självpåhittat och taget ur luften av Bloomberg och Wall street Journal. Det kan vara så, eller så blir det inte så och han istället klättrar i stegen under Microsoft paraply vilket ses som mest troligt och vore rent ut sagt hemskt för Microsofts framtid såsom han beter sig.

https://www.pcgamer.com/activision-blizzard-ceo-bobby-kotick-is-reportedly-planning-to-step-down-after-microsoft-acquisition/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Nja inte helt utan det som sades var att anställda under ActiBlizz efter uppköpet kommer svara till Phil Spencer som CEO för Microsoft Gaming. Tolkningen att Kotick kommer sluta är självpåhittat och taget ur luften av Bloomberg och Wall street Journal. Det kan vara så, eller så blir det inte så och han istället klättrar i stegen under Microsoft paraply vilket ses som mest troligt och vore rent ut sagt hemskt för Microsofts framtid såsom han beter sig.

https://www.pcgamer.com/activision-blizzard-ceo-bobby-kotick-is-reportedly-planning-to-step-down-after-microsoft-acquisition/

F

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Bra. Sony och Microsoft borde också tvingas sälja av företag som de köpt upp tidigare så länge de har dominerande positioner i marknaden.

Skrivet av epple:

Det hade varit desto mer spännande om Apple stått som potentiell köpare, då de idag egentligen inte har en särskilt stor egen andel av spelmarknaden - exkluderat plattform (iOS/tvOS) - och Android sett till antal enheter är klart dominerande. En stark fjärde spelare hade kanske varit nyttigt för segmentet på längre sikt och mobila enheter tar ju över mer och mer inom segmentet. Strategin hade inte varit ny med tanke på vad de gjort inom TV- & filmbranschen, men även där finns ju risk att specifika IP hade norpats från existerande plattformar för att enbart gynna deras egna ekosystem.

Apples problem har alltid varit att de genom sina handlingar agerat så som om de hatar spel, spelkultur och spelare. Apple skulle behöva nya icke-fossiliserade ledare om de skulle försöka slå sig in på spelmarknaden utöver iOS. Tyvärr tror jag Apples fossiliserade ledarskap nöjer sig med sin stora omsättning från spel på iOS. Jag försökte hitta siffror om Apples omsättning för spel och enligt Newzoo tjänar Apple mer än Microsoft på spel.

Företag

Omsättning för spel

Tencent

$32.2b

Sony

$18.2b

Apple

$15.3b

Microsoft

$12.9b

Google

$11.0b

NetEase

$9.6b

Activision-Blizzard-King

$8.1b

Nintendo

$8.1b

Källa: Apple Insider

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Jag hoppas köpet går igenom och av det jag har sett tyder det mesta på att det kommer att göra det. Denna vecka skulle väl Sony dessutom lämna in sina bevis dom säger sig ha, bl,a hur beroende dom är av Call of Duty och hur mycket det drar in årligen för dom. Jag tycker detta köpet gynnar oss spelare.

Permalänk
Medlem

Tror inte dom fattar att spel plötsligt kan floppa, även om gått riktigt bra under en längre tid. Räcker med att de gör en sämre uppföljare kan de gå nedåt. Kolla bara på battlefield.

Permalänk
Medlem

Så Activision och Bobby ska komma undan mediadramat om deras företagskultur mot kvinnor och när de lagt sig pga köpet så passar på de att dra in myndigheter? Vilket jävla hyckleri med tanke på hur företag allmänt kannibaliserar konkurrenter idag.
Här är de bara griniga wall street gubbar som vill ha mer betalt per aktie än vad Microsoft betalade.

Nej brittiska myndigheter skiter i oss gamers, de bryr sig inte ett dugg om dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip89s:

Köp på bara. Blizzard har ju varit helt kass en då i många år. Kanske Microsoft kan göra det bättre i fortsättningen.

Tveksamt Microsoft kan ju sin sak så mycket bättre. Blizzard var bra på det tiden det var ett fristående spelbolag, åtminstone utan Activision

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Bra. Sony och Microsoft borde också tvingas sälja av företag som de köpt upp tidigare så länge de har dominerande positioner i marknaden.

Apples problem har alltid varit att de genom sina handlingar agerat så som om de hatar spel, spelkultur och spelare. Apple skulle behöva nya icke-fossiliserade ledare om de skulle försöka slå sig in på spelmarknaden utöver iOS. Tyvärr tror jag Apples fossiliserade ledarskap nöjer sig med sin stora omsättning från spel på iOS. Jag försökte hitta siffror om Apples omsättning för spel och enligt Newzoo tjänar Apple mer än Microsoft på spel.

Företag

Omsättning för spel

Tencent

$32.2b

Sony

$18.2b

Apple

$15.3b

Microsoft

$12.9b

Google

$11.0b

NetEase

$9.6b

Activision-Blizzard-King

$8.1b

Nintendo

$8.1b

Källa: Apple Insider

Inte direkt Microsofts speldivision som köper A/B, de är mycket större än så. De är större än halva hela Sony sett till market cap

Jag menar köpet i sig är ju många gånger större än alla saker på den listan, och det är väl i högsta grad en del av Microsofts spelsatsning (69B$ > 32.2B$)

Permalänk
Medlem

Jag tror folk missat att Kotick är en kassako, han drar in sjukt med pengar. Sen att han inte bryr sig ett dug om spelarna är en annan historia, men hans påtagligt positiva effekt på aktien och försäljningen är svår att missta sig på, tyvärr.

Det blir trist om det går igenom, Blizzard kommer bli ett mobilspelsföretag (för det är deras enda titlar som faktiskt verkar generera någon inkomst) och deras IP kommer att mjölkas sönder tills inget finns kvar. Å andra sidan är Blizzard sedan länge bara ett skal av sitt forna jag så det är väl lite strunt samma i långa loppet.

Permalänk
Medlem

Skulle vara sjukt kul om WoW fick bättre ägare faktiskt

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mibsweden:

Skulle vara sjukt kul om WoW fick bättre ägare faktiskt

Jag håller klart med.

Nog för att Dragonflight var ett rejält uppsving, men WoW är en så stor IP att det skulle ha en grym potential om Microsoft med sina resurser kunde pumpa in pengar i det.
Vi behöver ha tillbaka WotLK:s reklamkampanj så att en bredare massa av den yngre generationen kunde upptäcka dess charm.

Permalänk

sämre kvalitet xD vafan har vi inte redan

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Livsnjutare 😎

Min magkänsla har hela tiden varit att den här affären är skadlig för marknaden i det stora hela.

Det gynnar Microsoft, men inte någon annan direkt.
Jag hoppas, och tror, att den inte kommer gå igenom.

Vi behöver konkurrens för en rättvis marknadsbild.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Goedendag:

Jag försökte hitta siffror om Apples omsättning för spel och enligt Newzoo tjänar Apple mer än Microsoft på spel.

Apple

$15.3b

Microsoft

$12.9b

… alltså, jag har, vid första tankarna om det, väldigt svårt ett tro på att Apple skulle tjäna mer på spel än vad Microsoft gör. Men ja, ok. Kanske är så 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

… alltså, jag har, vid första tankarna om det, väldigt svårt ett tro på att Apple skulle tjäna mer på spel än vad Microsoft gör. Men ja, ok. Kanske är så 🤔

30% av alla köp på iOS... blir mycket pengar i slutändan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Skulle vara sjukt kul om WoW fick bättre ägare faktiskt

Skrivet av Ricerunner:

Jag håller klart med.

Nog för att Dragonflight var ett rejält uppsving, men WoW är en så stor IP att det skulle ha en grym potential om Microsoft med sina resurser kunde pumpa in pengar i det.
Vi behöver ha tillbaka WotLK:s reklamkampanj så att en bredare massa av den yngre generationen kunde upptäcka dess charm.

WoW på Gamepass vore ju mumma...

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

… alltså, jag har, vid första tankarna om det, väldigt svårt ett tro på att Apple skulle tjäna mer på spel än vad Microsoft gör. Men ja, ok. Kanske är så 🤔

Vet inte hur det är nu men förr tog de $100 för utvecklarlicensen / år och 30% av försäljningspriset på App Store.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Bra. Sony och Microsoft borde också tvingas sälja av företag som de köpt upp tidigare så länge de har dominerande positioner i marknaden.

Apples problem har alltid varit att de genom sina handlingar agerat så som om de hatar spel, spelkultur och spelare. Apple skulle behöva nya icke-fossiliserade ledare om de skulle försöka slå sig in på spelmarknaden utöver iOS. Tyvärr tror jag Apples fossiliserade ledarskap nöjer sig med sin stora omsättning från spel på iOS. Jag försökte hitta siffror om Apples omsättning för spel och enligt Newzoo tjänar Apple mer än Microsoft på spel.

Företag

Omsättning för spel

Tencent

$32.2b

Sony

$18.2b

Apple

$15.3b

Microsoft

$12.9b

Google

$11.0b

NetEase

$9.6b

Activision-Blizzard-King

$8.1b

Nintendo

$8.1b

Källa: Apple Insider

Intressant artikel, tack! Visar ju direkt på vilka oerhörda fördelar Apple skapat sig när 30 % av värdet på alla köp och abonnemang i deras butik går rakt ner i egen ficka. Ger lite mer kött på benen till Epic's argument. Jisses, om ens 5 % mer (dryga 7 miljarder SEK) hade gått tillbaka till utvecklarna...

...och då blir Apple desto mindre intressanta att se som köpare, som jag anspelade på i första inlägget 😅 Å andra sidan kanske de då blivit tvungna att sänka eller slopa sina 30 % på konkurrenter inom segmentet. Den "skatten" har jag personligen svårt att stå bakom.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Intressant artikel, tack! Visar ju direkt på vilka oerhörda fördelar Apple skapat sig när 30 % av värdet på alla köp och abonnemang i deras butik går rakt ner i egen ficka. Ger lite mer kött på benen till Epic's argument. Jisses, om ens 5 % mer (dryga 7 miljarder SEK) hade gått tillbaka till utvecklarna...

...och då blir Apple desto mindre intressanta att se som köpare, som jag anspelade på i första inlägget 😅 Å andra sidan kanske de då blivit tvungna att sänka eller slopa sina 30 % på konkurrenter inom segmentet. Den "skatten" har jag personligen svårt att stå bakom.

Alla utom Epic tar 30% ungefär. Butiker på PC, konsoler, mobiler.

Permalänk
Medlem

Undrar om inte Apple+Google tjänar mer på candy crush än vad Activision gör

Permalänk
Medlem

Fan vilka inkompetenta myndigheter det finns. Enda andra alternativet är att de är mutade...jag menar lobbyade. *host*
Sony har ju vägrat att investera i molnet. Konstigt att de ligger efter då.
Sony har börjat lite med PC släpp nu, men det är enbart för att de är tvungna när andra aktörer tillåter spel på både PC och handhållet.
De far med osanningar bara för att den enda affärsmodellen som de vill ha är den där de köper rättigheterna till spel som sedan blir exklusiva till deras konsol för 70$ styck, och sen har de mage att påstå att Game pass inte är bra för konsumenter. Jävla trams som bara fanboys kan hålla med om.
Det är ju Sony som vägrar crossplay och som kör stenhårt med exclusives.
De borde sluta tramsa och köpa upp Square Enix istället innan Tencent eller Saudierna gör det.
Jag ser oerhört mycket hellre att speltillverkare lyder under demokratiska värderingar iaf.
Undrar om fanboysen hellre ser att kineserna tar över styret av Call of Duty? Vad tror de kommer hända om inte MS köper?
Herregud...