Permalänk

jag har ett 8800gtx som blir en jävlar massa ränder på ska testa och baraka de men bara en fråga kommer inte DVI/ström kontakterna och smälta llr finns det ngt sätt att skydda detta?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321
jag har ett 8800gtx som blir en jävlar massa ränder på ska testa och baraka de men bara en fråga kommer inte DVI/ström kontakterna och smälta llr finns det ngt sätt att skydda detta?

Någon skrev tidigare i tråden ett mycket mycket bra inlägg om detta. Den som söker skola finna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321
jag har ett 8800gtx som blir en jävlar massa ränder på ska testa och baraka de men bara en fråga kommer inte DVI/ström kontakterna och smälta llr finns det ngt sätt att skydda detta?

mina kontakter på mitt 8800GT klarade sig utan problem vid 200grader i ~8min

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att baka en LCD-panel?

Har en likadan skärm och likadant problem som startaren av denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Det är väl antagligen i själva styrkretsen till panelen som felet ligger, men denna sitter fast i själva LCDn med tunna kablar, så skulle man baka blir de att baka hela LCDn + kretskort.

Jag gav bara 200kr för skärmen så det är inte hela världen om den blir ännu värre.

(Eller är det nån som vet om man kan få tag på en ny/begagnad/fungerande LCD-panel till rimligt pris? Den heter LG PHILIPS LM201)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror inte att LCD-Panelen skulle må så bra av dom höga temperaturerna. Men kan du inte lösa det på något annat sätt så testa och återkom med resultat

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
mina kontakter på mitt 8800GT klarade sig utan problem vid 200grader i ~8min

fungerade efter att jag bakat det

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 280 lyckades jag pajja på något sätt i helg när jag skulle byta kylare.

Får en massa vågrätta ränder på skärmen, ska testa baka det om det hjälper

Är i ugnen just nu i ca 190 grader.

Edit:

Fungerade inte, vart ingen skillnad

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Mitt GTX 280 lyckades jag pajja på något sätt i helg när jag skulle byta kylare.

Får en massa vågrätta ränder på skärmen, ska testa baka det om det hjälper

Är i ugnen just nu i ca 190 grader.

OOOO skicka resultat, tror dock inte det kommer gå pga, det funkar bara med gamla kort vad jag har förstått?

Visa signatur

Intel i5 750 @ 4,2Ghz | EVGA P55 FTW | WesternDigital Black 640GB | 4GB OCZ Cl7 @ 1866 | 6950Crossfire w/ 6970bios @ 840Mhz | Cougar CM 700W | Lancool K-62

Permalänk
Medlem

Kollar man på http://hardforum.com/showthread.php?t=1421792&page=39

Där ser man några GTX 275,280 coh 285 som det fungerat på.

Men jag har inte så höga förhoppningar om att det fungerar

Edit:

Fungerade inte, vart ingen skillnad

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Behövs ny kylpasta efter detta ingrepp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandkaka
Behövs ny kylpasta efter detta ingrepp?

Alltid!
Du måste även ta bort den gamla kylpastan INNAN du stoppar in kortet i ugnen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tack! Det funkade på mitt 8800gts 640mb.

Hur temporär är lösningen egentligen? Ska man räkna med ett haveri de närmaste månaderna?

Permalänk
Medlem

För mig så havererade det efter ca 2 månader. Bakade igen och det har hållit strax över ett halvår nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik433
kanske inte så roligt att ha sitt xbox i ungen när plasten börjar smälta och alla saker i den flyger i luften i den dom saker är inte precis gjorda för 200 grader max 100c

Man ska ha den i en filt inte in i ugnen??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quikster117
Nej, ring of death är hårdvaru problem, inte mjukvara.

Det beror på hur många som lyser, om det är 3 så är det hårdvaru problem

Permalänk
Medlem

Baka grafikkort i ugn

Hej

Här är en länk till video och en noggrann instruktion hur man
värmer upp ett grafikchips så det fungerar igen.
Finns ochså mycket annat matnyttigt på sajten.
Själv skall jag baka fyra kort i helgen.

http://www.insidemylaptop.com/fix-video-failure-hp-pavilion-d...

Andra nyttiga länkar:
http://www.laptopproblemfixed.com/
http://www.laptoprepair101.com/laptop/category/everyday-lapto...
http://www.tomshardware.com/us/

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt xbox 360 precis när det släpptes så garatin är borta för längesedan och självfallet kom ring of death som ett brev på posten, så nu sitter man och bakar ca varannan månad och det funkar faktiskt varje gång. Har haft det så ca 6 månader nu kör med filt-tricket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nb1
Jag köpte mitt xbox 360 precis när det släpptes så garatin är borta för längesedan och självfallet kom ring of death som ett brev på posten, så nu sitter man och bakar ca varannan månad och det funkar faktiskt varje gång. Har haft det så ca 6 månader nu kör med filt-tricket.

Reklamations rätt inom 3 år:)Har du ej vart o pillat i den så kan jag inte se hur dom inte kan få att det är fel från leverans!

Permalänk
Medlem

Tja

har just bakat ett 7900gtx i 180 grader i 10 minuter och nu fungerar det igen=)

lite synd att jag köpte en ny dator innan jag fick reda på att det var möjligt att göra såhär.

kortet är till en xps m1710 (bärbar dator)

la kortet på 4 små folie bollar på en teflon bricka i mitten av ugnen. Ps: se till att du har bra ventilation.

(ps:tog bort fläkten&kylpastan&flänsar och skydds plasten "folien" runt gpun och gjorde grundligt rent hela kortet med elektronik sprit innan jag körde in det i ugnen, när det gått 10 minuter ställde jag upp luckan till ugnen och lät kortet svalna till rumstemperatur innan jag la dit ny kylpasta och satte i hopp det igen)

jag har läst att det fungerar att köra på 150 grader i stället för 180 i 5-8 minuter. det borde vara snällare mot de andra komponenterna.

/aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Håll tummarna för mig, ett 6600GT inne i ugnen nu, klart om 5 minuter!

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem

Ett tips är att använda värmepistol, var dock försiktig så att du inte bränner sönder något. En nackdel med att använda ugn är att delar som inte tål värme värms upp, och kanske smälter. Använde värmepistol i gymnasiet på en massa trasiga CRT skärmar vi fick från kommunen. Fick igång 7 av 10 på det sättet.

Permalänk
Medlem

Funkade tyvärr inte, en kondensator lossnade, och en annan utvidgades och sprack av värmen eftersom den redan var lite dålig..

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem

Bakade en Sony Vaio idag.

Den började fungera sporadiskt förut för att tillslut inte längre fungera alls. Den var inlämnad hos Sony för kostnadsförslag, 10 lax ville de ha för att fixa det. :S

Den fungerar klockrent nu efter bakning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De flesta verkar ha trasiga Nvidia kort som de fixar men inte mycket om Ati...

var ju minst en med X850 men det var ju inte alls lyckat.

Har ett HiS ATi X850XT Ice-Q II 256Mb DDR3. Pajade ca en månad tillbaka under användning med att bilden blev helt vitt och sedan vägrade POST. Får bara felmeddelanden utan bild.

Har redan ett nytt kort i den datorn men tänkte kanske går att återliva kortet, blir bättre än det HD3200 som sitter i vanliga datorn.

Är det viktigt med att ta bort gammal damm? Kretskortet är faktiskt helt täckt med damm som är svår att få bort om man inte liksom tvättar det...
Skulle örontofs med Arctic clean göra jobbet? Är ju egentligen till för rengöring av cpu:n.

Permalänk
Medlem

Umm anngående att slänga typ grafik kortet i ugnen fungerar men inte rekomenderat. En värmeblåsare ( Ingen hår tårk) som går upp till 1000 grader borde göra susen. Eller så för ni den åt någå som kan reballa den . Genom att ta bort kretsen och sätta nytt tenn.

Angående xboxar som ni lindar in i filt. Haha.. Man skall inte följa allt på youtube som man ser Kör istället värmeblåsaren men passa på att moderkorte inte böjer sej allt för mycket eller att ni sabbar några kondesatorer

Permalänk
Avstängd

GPU och minnena uppåt är uppåt =P

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Har i alla fall strippat och rengjort mitt X850XT nu. Får se hur jag gör med "fötterna" för att hålla kortet uppe från plåten. Kanske går att använda sig av de där distanserna.

Blir dock bara 5mm upphöjt.

EDIT:

Ok har nu bakat mitt X850XT i ca 200C i 7min. Stängde av och sedan öppnade ugnen och lätt den stå ca 10min före jag plockade ut ovan till spisen där den fick stå 10min till med köks dörren öppen och fläkt på full fräs.

Får se om kortet fungerar sedan.

EDIT2:

jaha så det fungerade inte.
Kortet gick inte igång. Får väll sätta upp den som dekoration.

Permalänk
Medlem

XFX Geforce 8800GTX

Ang det där med "ungsbakat" grafikkort... ... ... ... ...
Egen erfarenhet:
Fick artefakter över hela skärmen. Den texten man brukar se när man startar datorn. Man såg ungeför 3 bokstäver på varannan rad. Windowsloggan satt på lite olika delar av skärmen. Sen inne i windows så hade jag blåa linjer vertikalt över hela skärmen. Ca en 10st. Allt flimrade.
Drivrutinerna vägrade läsas etz... Kasst kort med andra ord.

Säger bara en sak. Min Whirlpool fixade biffen. Googlade "Bakning av grafikkort".
Satte ungnen på 180 grader. Medans ugnen blev varm strippade jag kortet helt. Pelade bort gammal kylpasta & klistermärken. Täckte ett galler med alufolie. Täckte över kontaker & annat på ovansidan av kortet (säkerhetskäl) (lite nojig) Vände kortet upp & ner (undersidan av GPU uppåt) Ställde det på 4st alubollar som stöd på gallret (helt i våg) 8min senare & lite konstig doft i köket. Lät det svalna. Monterade ihopa kortet med ny kylpasta på.....

TADA!!!! Skiten fungerar igen!

Tack till den som orkade läsa allt...!

Permalänk
Medlem

Vad kul att så pass många får det att fungera. Ni kan ju alltid ge mig ett tack om ni vill ;P

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Vad kul att så pass många får det att fungera. Ni kan ju alltid ge mig ett tack om ni vill ;P

OT: är du verkligen 95a eller varför 95 i ditt nick?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080