Permalänk
Medlem

Då var bakningen klar, väntar på att det ska svalna nu
Återkommer efter test.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

haha hur vet man när moderkakan/Grafikcaken är färdig?

Visa signatur

Dell Xps i7 2,7Ghz 6gb ram GeForce Gt 540m.

Projekt ivy eller sandy 16/32 ram, 800D div andra grejer (Galleri kommer snart)

Permalänk
Medlem

Det misslyckades tråkigt nog, den får hänga kvar på väggen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danish^:

haha hur vet man när moderkakan/Grafikcaken är färdig?

Jag har haft det inne i ca. 7 minuter och det har fungerat!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk

Har ett stendött gtx480 som jag skall testa att baka idag.
Iofs kanske jag får dra till det närliggande raffinaderiet och låna deras kracker, med tanke på att 200 grader i ugn känns som normaltemp för det kortet...

Permalänk

Jag har ett GTX 295 Dual PCB som inte ger bild längre, ska testa att baka det nu. Återkommer med resultat.

Edit: Då var det färdigbakat, inget har smällt i alla fall Bortsett från två små klisterlappar som jag missade. Dags att låta det svalna i nån halvtimma nu och sedan testa det.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Ett gammalt GTX8800 bakat och klart! Funkar finfint!!

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk

Är inte bakning endast en temporär lösning som, i bästa fall, bara är hållbar under en kortare tid?

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Är inte bakning endast en temporär lösning som, i bästa fall, bara är hållbar under en kortare tid?

Nej, den kan hålla länge men...orsaken till att mikrosprickor inträffar i framtiden kan minskas med hjälp av bättre kylning, "städning" av datorn regelbundet (damm bort) mm. Allt för att brukartemperaturen hålls lägre. Jag har själv bytt till eftermarknadskylare på mitt GT8800 som medger mer kylning än ordinarie kylaren gjorde (den vart v(r)a(r)m så in i bängen tidigare. Nu med separata kylflänsar på VR och RAM kombinerat med större kylelement med tillhörande fläkt får jag ned tempen avsevärt.

Sen har folk bakat samma kort fler gånger och lyckats.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Har ett GTX 560 TI som jag köpte i somras. För någon månad sen började det sporadiskt visa artefakter på skärmen och hängde sig lite slumpmässigt (ibland efter några minuter, ibland tog det mycket längre tid). Har visserligen garanti på kortet, men det brukar vara struligt när det är slumpmässiga problem med en produkt som kan vara svåra att reproducera.

I vilket fall bakade jag det i ugnen för en vecka sedan, efter att ha tagit bort alla plastdelar. 10 minuter på 200 grader, lät det svalna, sen på med ny kylpasta och kylare igen. Inte haft ett enda problem med kortet sen jag bakade det.

Permalänk
Medlem

Tips

Hej.
Jag tror det är läge med lite tips i detta ämnet.
Mikrosprickor händer lätt på stora kort som böjs både av mekaniska påfrestningar och värme, speciellt om det finns stora komponenter på kortet. Men angåeende temperatur och tid finns det en del att säga.
Den normala temperaturprofilen vid tillverkning är att kortet först värmsupp i ett förvärmningsfas till t ex 150 grader. Detta tar ca 2 minuter. Men sedan måste kortet kortvarit upp i en temperatur som smälter tennet och för blyfritt lod som används idag (sedan 2005-2007) innebär det ca 220 grader men man kör lite högre ändå, t ex 245 grader för att det kan finnas lokala skillnader. Denna korta uppvärmning till smälttemperatur tar ca 30-60 sekunder och pågår bara i 10 sekunder varefter en kontrollerad avsvalning sker.
Problemet är att en sådan temperaturprofil är omöjlig att åstadkomma själv så därför får man vara lite inovativ. För med en vanlig ugn går det inte att öka värmen så kort tid till 245 grader att inte retsarna går sönder. De tål bara den värmen under mycket kort tid. Men samtidigt räcker inte 200 grader för att smälta lodet så här krävs en annorlunda metod. Ugnen har ju en termostat och det är det som utnyttjas. Högre förvärmningstemperatur för att maxtemperaturen måste vara lägre och istället flera temperaturpulser till högre temp. När man ställer ugnen på 200 grader pendlar temperaturen i praktiken mellan två värden kring den temperaturen. Om det kommer att lyckas beror helt enkelt på hur exakt termostaten på ugnen är. Är den för dålig kanske temperaturen blir för hög med brännt kort som följd. Den kan också bli helt fel, för hög eller för låg. En exaktare termostat kanske inte pendlar temperaturen tillräckligt mycket och då är temperaturen för låg.

Gör så här: Hitta en större förtennad oanvänd yta på kortet, det brukar finns för skruvhål eller för komponenter som inte monterats. Välj inte någon som sitter ihop med någon metall. Det är också bra om ytan är på ovansidan av kortet för då kan man se ytan medan kortet ligger i ugnen. Ta en kniv och skär ett spår i tennet men inte så djupt att kopparen skadas. Allra bäst är om det går att skrapa ihop en liten flisa med tenn men den ska sitta kvar på tennytan.

Baka sedan kortet. Om temperaturen varit tillräckligt hög har tennflisan och helst hela spåret försvunnit. Om inte och om kortet fortfarande inte fungerar, prova att höja tempen 20 grader och kör en gång till. Om du kan se tennytan under bakningen är det värt att reagera om tennet smälter allt för fort och i så fall sänka temperaturen. Optimalt ska det smälta kanske inte första men andra gången ugnen när rätt temperatur, dvs när termostaten slår från. Detta borde ske några gånger under bakningen, åtminstone mer än en gång. Skulle det inte ske, öppna luckan en aning och släpp in lite kallluft så termostaten slår till igen. Avbryt INTE bakningen direkt då tennflisan/spåret smält, det finns platser på kortet som tar betydligt längre tid på sig att bli tillräckligt varma.

Hoppas detta kan hjälpa till att rädda några kort till där ute

Permalänk
Medlem

Ha-ha, provade detta på mitt 460. Efter 3 minuter flög kondensatorerna som popcorn. Antingen gick temperaturen upp för fort eller så hör min ugn på tok för hög temp. Jag tror kortet ska sättas i ugnen när den är kall så kortet värms sakta, jag satte in kortet när temperaturen var på väg upp. Trodde inte ugnen skulle hunnit så långt men jag märkte att den hann upp fortare än jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengtR:

Ha-ha, provade detta på mitt 460. Efter 3 minuter flög kondensatorerna som popcorn. Antingen gick temperaturen upp för fort eller så hör min ugn på tok för hög temp. Jag tror kortet ska sättas i ugnen när den är kall så kortet värms sakta, jag satte in kortet när temperaturen var på väg upp. Trodde inte ugnen skulle hunnit så långt men jag märkte att den hann upp fortare än jag trodde.

När jag jobbade med mobil reparation så skulle man alltid förvärma kretskorten i en ugn på ~60c innan man började smälta ten på kretskortet med varmluft eller lödkolv. Förvärmningen motverkar att materialet expanderar för snabbt. Fast nu snackar jag om varmluft och lödkolv på ~400c. Men kan ändå vara de fenomenet du råkade ut för

Permalänk
Medlem

Jag bakade ett 8800GT för 1.5 år sedan, satte ugnen på 200grader och lät den stå på medans jag skruvade bort kylaren, sen så satte jag in den i exakt 10 minuter, och som man säger i staterna, that did the trick! Kortet rullar på fortfarande i brorsan burk!

Permalänk
Skrivet av BengtR:

Men sedan måste kortet kortvarit upp i en temperatur som smälter tennet och för blyfritt lod som används idag (sedan 2005-2007) innebär det ca 220 grader men man kör lite högre ändå, t ex 245 grader för att det kan finnas lokala skillnader. Denna korta uppvärmning till smälttemperatur tar ca 30-60 sekunder och pågår bara i 10 sekunder varefter en kontrollerad avsvalning sker.

När man bakar kretskort så smälter man inte lodet, utan det går över till en plastisk fas vid ca 200 graders temperatur. Har man lödsprickor så tenderar de att slutas när lodet är i plastisk fas. Förutsättningen är dock att sprickorna inte är för stora eftersom någon omlödning inte sker.

Problemet är att de flesta komponenter är av material som inte tål mer än ca 220 grader. Därför börjar de också bli plastiska vid 200 grader så man måste vara försiktig eftersom komponenterna lätt går sönder.

Äldre elektronik som är lödd, inte våglödd kan ha kretskort som avger stora mängder fenol vid 200 graders temperatur. Detta luktar! Kretskort avsedd för våglödning brukar därför ha plaster som tål lite högre temperatur.

Om kortet har större kondensatorer som poppar när kortet bakas så får man helt enkelt löda på nya. Vid tillverkningen så våglöds ytmonterade komponenter först och ev större komponenter som måste lödas löds på efteråt. Därför kan det finnas komponenter som inte tål bakningen. Större kondensatorer är lätta att löda om så man bör läsa av värdena på dem först innan bakningen.

Permalänk

Jag har nyss bakat mitt ASUS GTX460 DC. 200c i sju minuter. Har haft kraftiga artifakter/störningar i spel dock inte i skrivbords-miljö. Spännande att se om det fungerar. Hur länge bör man låta det svalna innan det är dags att montera ihop och testa det?

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Jag har nyss bakat mitt ASUS GTX460 DC. 200c i sju minuter. Har haft kraftiga artifakter/störningar i spel dock inte i skrivbords-miljö. Spännande att se om det fungerar. Hur länge bör man låta det svalna innan det är dags att montera ihop och testa det?

Tills det är svalt. Behöver inte vara rumstemperatur direkt, men det borde inte vara stekhett heller. När du kan ta på metallbiten där vid utgångarna så skulle jag säga att det är säkert att börja montera tillbaka det igen.

Glöm inte strömsladdarna, som jag gjorde första gången efter jag hade bakat mitt 8800 Ultra

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Tills det är svalt. Behöver inte vara rumstemperatur direkt, men det borde inte vara stekhett heller. När du kan ta på metallbiten där vid utgångarna så skulle jag säga att det är säkert att börja montera tillbaka det igen.

Glöm inte strömsladdarna, som jag gjorde första gången efter jag hade bakat mitt 8800 Ultra

Jag väntade 1,5 tim och nu fungerar det!! Otroligt. Kanske lite tidigt att ropa hej då jag bara låtit det loopa Unigine Heaven i 40min ännu.

Visste inte vad jag skulle tro innan, men helt värt att prova innan man slänger iväg defekta kort.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk

Nu har det fungerat i snart en vecka, inga konstigheter alls. Tackar alla i tråden som stått för informationen om tillvägagångssättet

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem

Fungerade perfekt på mitt gamla 8800 GTS, sitter lite spännande i kortplatsen men inga konstigheter! Tack för tipset! 200 grader C i cirka 8 minuter. Nya kylpads på minnen och kylpasta på GPU´n så hoppas kortet ska hålla sig kallt ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Haha, ja instämmer med en föregående talare om att det verkar bara vara Nivdia kort som tas upp i denna tråden... ?!

Hr komme det sig ?!

Hittade en studie där det antyds att det kan bero på att misstag nvidia gjort i materialvalet av anslutnings/kontaktpunkterna på chippen under en viss period då de använde en icke eutektiskt blandning med högre blyhalt i lödtennet:
http://www.gamespot.com/forums/topic/26612272/news-nvidia-gpu...

Citat:

High-lead solder joints and temperatures higher than 70 degrees Celsius are generally believed to be the reasons of the GPU failures reported by the company.

The critical observation is that the plastic energy produced in the high-lead layer is about 100 times larger than in the eutectic SnPb joint - which leads the scientist to believe that "cycle times needs to fail" are "100 times longer" with the eutectic solder bump. Taking into account that he assumed an "ideal model" for his analysis, he concludes that "it is reasonable to say that it is at the least 10 times longer" in a real life model.

Var tvungen och kolla upp eutektiskt då det var länge ett tag sedan man läste någon kemi:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eutektisk

Citat:

Eutektisk sägs sammansättningen hos en legering vara, då legeringsämnenas proportioner är så valda att lägsta möjliga smältpunkt erhålls.

Hos en eutektisk blandning växlar faserna mellan smält och fast form ögonblickligt, då den eutektiska temperaturen passeras. Vid andra blandningar än den eutektiska råder ett visst temperaturintervall då blandningen gradvis övergår från det ena aggregationstillståndet till det andra. Inom detta intervall har blandningen en degig konsistens.

Men om det är sant att det nu är så att det är chippen det är problem med så borde det väl troligtvis kanske räcka att värma chippen något? Edit: Hittade någon guide:
http://www.laptoprepair101.com/laptop/2011/02/23/fix-laptop-m...

Permalänk
Medlem

GTX 280 och Radeon HD 3870x2

Snubblade in på denna tråden för några dagar sedan och som en del andra av er så är jag också en sån som sparar "trasiga" dator delar, fråga mig inte varför... Men jag hade iallafall ett GTX 280 och ett HD 3870x2 liggandes varav 280'it fungerade i desktop läget, men skulle man spela så havererade datorn efter cirka 2-5 minuter, då med "rosa" fyrkanter över hela skärmen.. följandes av en bluescreen och automatisk omstart. Detta hade ingenting med överklockning eller för höga temperaturer att göra. HD 3870x2 var för övrigt stendött, bara fläktarna som snurrade.

Så varför inte testa skicka in dom i ugnen? har ju inget att förlora...
Lossade allt som gick på båda korten och skickade in dom i ugnen på 200 grader i 8 minuter. Efter att ha låtit dom svalna i ungefär 1 timme så skruvade jag ihop dom och skulle testa. 3870x2 som var först ut på test var fortfarande totalt livlöst, fläktarna drog igång men annars helt livlöst. Nästa upp var 280'it som "fungerade" innan. Drog igång ett spel.... och TRO FAN jag satt och spelade i flera timmar...

Grymma tips i denna tråden! Trodde aldrig detta skulle funka, men tänker man efter så är det ändå ganska logiskt med upphettade lödningar då jag hållit på med det innan på div elektroniska saker.

Visa signatur

Coolermaster Centurion 5, AMD Athlon 64 3000+ 2.0Ghz, 2 GB DDR400, Abit NF8 Moderkort, Radeon X700, Chieftek 430W, 2x160GB HDD 7200RPM, Asus Xonar D1 ljudkort, Windows XP. SOCKET 754.

Permalänk
Medlem

smälter inte all plats när de är i ungen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

smälter inte all plats när de är i ungen ?

All skyddsplast, fläktar etc lär demonteras så att kortet är så rent från löstagbara komponenter som möjligt, men tex 6/8 pins strömkontakterna klarar av denna värmen ett bra tag. Samt alla dvi/vga utgångar baktill är heller inga problem.

Visa signatur

Coolermaster Centurion 5, AMD Athlon 64 3000+ 2.0Ghz, 2 GB DDR400, Abit NF8 Moderkort, Radeon X700, Chieftek 430W, 2x160GB HDD 7200RPM, Asus Xonar D1 ljudkort, Windows XP. SOCKET 754.

Permalänk

Jag provade att baka en liten 2.5 tums hårddisk som inte ville starta, skruvade så klart bort kretskortet och stoppade inte in hela disken i ugnen, och efter 2 ggr á 10 min i 200 grader startade ta mig fan hårddisken :D. Var en REN chansning som gav utdelning

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

är det inte varmare än 200 grader när man löder..?

Aja, grattis till det lyckade experimentet!

Finns olika lödtenn med olika smältpunkter

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tornex:

Finns olika lödtenn med olika smältpunkter

Det var ett tag sen det skrevs, ja ^^,

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Jag provade att baka en liten 2.5 tums hårddisk som inte ville starta, skruvade så klart bort kretskortet och stoppade inte in hela disken i ugnen, och efter 2 ggr á 10 min i 200 grader startade ta mig fan hårddisken :D. Var en REN chansning som gav utdelning

Detta tyder ju på att allt som jävlas ska in ugnen! Trilskas kärringen, in med henne i ugnen bara!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Körde just mitt några år gamla grafikkort i ugnen på 200C i 8 minuter efter att ha läst alla lyckade resultat här. När jag skulle dra ut plåten rasslade det till och GPU, kondingar, regulatorer mm. mm. rasade av. Aja, kortet var ju fuckat ändå...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av brorsan:

När jag skulle dra ut plåten rasslade det till och GPU, kondingar, regulatorer mm. mm. rasade av.

LOL

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...