Permalänk
Medlem

Jag bara undrar, hur bakar man ett grafikkort.
Jag menar om man ska lägga den i folie eller på en form eller nåt?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Snart dags att baka mitt GTX 460 som dog här om veckan. Spännande att se, kommer det lukta illa i köket sen? Ska ha gäster nämligen...

Men vad gör man inte...

Edit: luktar lite bränd elektronik men annars så är det ingen fara. Satte nyss i kortet, verkar funka som det ska än så länge, ska våga mig på lite furmark sen

Visa signatur

"I usually call the new guy and let him know where I like to sit on the bus, tell him ways he can stay out of my way, make sure he knows not to touch any of my stuff."

Permalänk

Radeon HD4850

Mitt grafikkort har sedan dag 1 då jag köpte det i 2a hand via blocket visat massa Cp färger, failat logga in i windows, Vita,röda,blåa,rosa streck vid Boot,slutat svara drivrutinerna osv. Efter läst igenom här så ger jag detta en chans. Kortet togs precis ut ur ugnen efter att ha stått inne i 10 minuter i 195c.

Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs

Permalänk

Tyvärr löste inte detta problemet... Alla symptom kvarstod Operation = failed

Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Somersby:

Tyvärr löste inte detta problemet... Alla symptom kvarstod Operation = failed
http://i.imgur.com/98AomvZ.jpg

Synd, ditt grafikkort har kanske bestämt sig för kistan, bakningen av mitt GTX 280
200C @ 10minuter fungerade fint.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1246038-icke-val...

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

PCB:n är insmord i ett giftigt ämne (Tetrabromobisphenol A), för att förhindra att PCB:n smälter/brinner upp. När du hettar upp kortet såpass förångas/smälter detta ämne, och fastnar runt om i ugnen när den svalnat. Nästa gång du hettar upp ugnen, förångas ämnet igen, och fastnar i maten du sedan äter. Ingen direkt livsfara, kanske, men inte särskilt nyttigt, heller.

Öhm... Kan jag typ lägga folie över kortet och likt Tjernobyl-sarkofagen hålla inne ämnena eller är det alltid no-go att baka i hushållsugnar? Känner inte för att förgifta övriga hushållet... Eller jo det gör jag visst men det är inget jag BORDE göra.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joniss_13:

Hur vet man att det är sprickor i lödningen som är problemet, vad är symptomerna? och gäller garantin om man gör det och fail:ar (går det än att se om man har gjort det?)

har du garanti är man bara dum om du gör det.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

har du garanti är man bara dum om du gör det.

du citerar en 5år gammal citat ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

du citerar en 5år gammal citat ?

Hm, kan det möjligtvis vara ett aningen sent svar?
Det känns som om han hunnit gå till handling.

Baka baka elektrisk kaka.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

har du garanti är man bara dum om du gör det.

Hahaha du går in i en 5 år gammal tråd för att citera mig och detta är ditt svar!? xD

EDIT:
Bara för att klargöra så att jag har förstått dig rätt. Man är dum om jag gör det? Innebär det att du också är dum om jag gör det, eller gäller det bara mig?

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Skrivet av joniss_13:

Hahaha du går in i en 5 år gammal tråd för att citera mig och detta är ditt svar!? xD

EDIT:
Bara för att klargöra så att jag har förstått dig rätt. Man är dum om jag gör det? Innebär det att du också är dum om jag gör det, eller gäller det bara mig?

Om du låter mig göra det så är du ett geni, rena Einstein. gjorde du nånting med kortet ?? (nyfiken)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Testar att baka kretskortet från min Achieva Shimian 27" skärm som inte längre kan visa bild än i nån sekund efter intensivt på-avstängande, hoppas på det bästa, kört den i 10 minuter i 200C, låter den svalna atm ^^

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk

Jag har bakat 3 stycken YLOD PS3's i ugnen (200 C i 10 min) och samtliga har fungerat felfritt efter det. Extremt smidigt och sparsamt för plånboken!

Permalänk
Skrivet av Skabbe:

Testade just detta på ett 8800gts ja fick av en kompis som han sa var helt trasigt, direkt man gjorde nånting minsta krävande så flippa de ut, men 180grader i ugnen och 8minuter senare, voila funkar som en klocka

Skrivet av Pappa_keno90:

Min polares Geforce 8800 GTS gick sönder för ett ganska bra tag sedan. Funderar på att baka de. Isåfall har jag 3 frågor.

1. Ska man ta av kylningen?
2. Vilken temperatur ska man ha på ugnen?
3. Hur länge ska det vara i ugnen?

Skrivet av Ant3:

Ska testa detta med ett 8800GTS 512 som ligger och skräpar.

Skrivet av Erikkoii:

Skulle detta funka med ett halvdött 8800GT som visar spikes och liknande? Tror att RAMet är paj.

Skrivet av Kalium:

Det fixade mitt 8800 Ultra och det är up and running just nu och har funkat i ca 2 månader so far ^^

Får en känsla av att 8800-serien har (hade?) kvalitetsproblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Testar att baka kretskortet från min Achieva Shimian 27" skärm som inte längre kan visa bild än i nån sekund efter intensivt på-avstängande, hoppas på det bästa, kört den i 10 minuter i 200C, låter den svalna atm ^^

Verkar ha fungerat, får se hur länge detta håller

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Bakade mitt Zotac GTX 470 som gav upp för 1 vecka sedan .. fungerar prima nu

1. Strippade kortet och satt ugnen på 200 grader
2. Satt in kortet när ugnen var 200 grader i 10 min
3. Lät kortet svalna med öppen lucka i 10 min

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R5
CPU: i7 920 @ 3,2 GHz
Minne: 32gb 1600 Mhz DDR3
PSU: Cooler Master G750M 750W
GPU: Sapphire R9 390 Nitro 8gb

Permalänk

Har bakat massor av gpu's, med blandad framgång. Men man har inget att förlora direkt

Permalänk

Hade tänkt baka mitt grafikkort som inte funkar som det ska i ugnen i morgon. Något jag bör tänka på? vet att man ska ta bort kylpastan innan man lägger i kortet och att man ska lägga folie under kortet för att lyfta upp det. Något mer?

Permalänk
Skrivet av Brutosaur:

Hade tänkt baka mitt grafikkort som inte funkar som det ska i ugnen i morgon. Något jag bör tänka på? vet att man ska ta bort kylpastan innan man lägger i kortet och att man ska lägga folie under kortet för att lyfta upp det. Något mer?

Inte för att vara otrevlig, men testade du att läsa något i den 13 sidor långa tråden du precis postade i?

Permalänk
Avstängd

Oftast är det inte så bra att baka kort för kondingar osv tål inte värmen som blir iaf inte 200c nå bra och sväller gjärna men kan fixa lödnigar som spricker tex så det lever ett tag men min erfarenhet är att korten inte brukar funka nån längre tid efter bakning så är för mig mer en nödlösning medans man väntar på nya ska komma på posten ..därimot är det kassa kondingar tex man löder om så kan det var långt liv kvar i korten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

170'C i 9 minuter fixade mitt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Lite sent men tänkte bara flika in att mitt ena GTX470 fick för sig att lägga ner (lite skumma blå linjer osv samt inte kunde installera drivers) Körde va 195C i 10Min och nu funkar det igen, ett gammalt kort men dom funkar ändå bra i SLI

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Körde mitt GTX470 i 200° i 10 minuter idag efter att det börja artifacta och spelat allan, än så länge fungerar det klockrent!

Permalänk
Medlem

Får se om jag gör ett försök, ett GTX 8800 antagligen 7 år gammalt eller när de nu kom. blev ibland blankt på skärmen en stund och grafikdrivrutinerna åteställdes, till det nyligen blev randiga mönster tom på biosskärmen och det inte gick att få igång windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddman:

Får se om jag gör ett försök, ett GTX 8800 antagligen 7 år gammalt eller när de nu kom. blev ibland blankt på skärmen en stund och grafikdrivrutinerna åteställdes, till det nyligen blev randiga mönster tom på biosskärmen och det inte gick att få igång windows.

Låter som typiskt de korten.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Bakade mitt GTX 780 Ti tidigare ikväll och nu fungerar det bra igen! Var på vippen att beställa ett 980 men tänkte att jag testar det här först. Får se hur länge det lever nu bara...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Galet gammal tråd alltså.

Bakade mitt hd 5670 igår. Tips, baka ej i över 200 grader.

Edit: Samma temperatur men grafikkortet åt andra hållet löste problemet. Datorkomponenter känns plötsligt mycket mindre komplicerade.

Permalänk

Hah, mitt gamla Asus gtx 460 har börjat med blinkande texturer och konstigt surrande ljud vid heavy load så antar att detta skulle fungera. Får se om man vågar prova. Blir ändå att byta ut det mot ett r9 380

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Jobbat inom elektroniktillverkning, tror löddpastan vi använde oss av smälte vid 250-300c om jag inte minns fel men korten var inte utsatta för denna temp i en minut ens. Så känns som bakningarna här sker på för låg temp och för länge.
Men minns inte exakt men borde gå att ta reda på vid vilken temp löddpasta till kretskort smälter.

Alla komponenter som är fastlöddade klarade den temperaturen. Så är där komponeter som är fastlöddade har de en gång varit i en ugn som bakat dem. Eller egentligen inte, där finns en teknik som kan lödda anslutningar på undersidan av ett kretskort utan att hetta upp hela kortet. Man får kolla kondensatorburkarna om deras anslutingar sticker igenom så kan övriga kortet vara bakat i fabrik och sen kondensatorerna fastlöddade på baksidan utan att utsättas för sådan värme.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Är ett av dom kassare sätten att laga hårdvara på då t.e.x kondingar inte mår bra av värmen och kan svälla/paja sen är det spickor så vist dom smälter ihop och det kan funka ibland och kan duga som en nödlösning till nytt grafikkort "eller vad det är" kommer på posten och dom prylar jag har bakat "mest grafikkort" har inte blivit långlivade och börjat jävlas igen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w