Permalänk

Htc Hero tråden

Hej vad tror ni om Htc hero?

Jag skall köpa en tänkte jag när den kommer, pratade med tele2 webshop idag och dom trodde att dom skulle få in den om en månad....

Jag tror det kommer vara en grymt skön lur.
Vad tror ni andra?
Skall bli roligt att testa Andriod.

Jag har testat Htc Magic och blev väldigt imponerad tyckte den var snabb, fast då var ju den iof tom så den blir väl trögare när man har fyllt den med bilder och musik...

Men Heron kommer ha mer ram och snabbare processor (samma som Magic men inte ner klockad)

Permalänk

Hos telenor kan man förhandsboka en utan abonemang för 4K.
http://butik.telenor.se/DefaultFullWidth.aspx?cId=TerminalVie...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Hos telenor kan man förhandsboka en utan abonemang för 4K.
http://butik.telenor.se/DefaultFullWidth.aspx?cId=TerminalVie...

verkar ju sjukt billigt

Permalänk
Medlem

Det är väl lika mycker RAM i Hero som Magic kommer ha, 288MB?

Hero tilltalar verkligen mig. Tror tom. att jag kommer byta ut min iPhone mot en Hero istället för 3Gs som jag tänkt fram tills nu.
Hoppas bara att allt lull-lull inte sunkar ner telefonen allt för mycket. Men det återstår att se när den väl släpps.

Permalänk

Hoppas att det släpps ett ROM med vanilla android:)

Permalänk
Medlem

Någon som vet när denna mobil kommer att lanseras?

Edit: länken till telenor funkar inte, jag tror nog mobilen kommer att bli dyrare =(

Permalänk

Jag läste vecka 30 någonstans sen har jag även hört i början av Augusti..
Så det närmar sej nu.....
Jag sålde min g900 för typ 2 veckor sen så det får ju gärna bli tidigare..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng

Edit: länken till telenor funkar inte, jag tror nog mobilen kommer att bli dyrare =(

Här ser du anledningen till att den slutade fungera
http://www.swedroid.se/uppfoljning-telenor-introducerar-hero-...

Permalänk
Medlem

finns ju uppe för bokning på http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=20647 , säger väll en del om vad priset kan hamna på

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Här ser du anledningen till att den slutade fungera
http://www.swedroid.se/uppfoljning-telenor-introducerar-hero-...

Borde beställt en O.o

Permalänk

Magicen har 192 i ram har jag läst och Hero skall ha 288.

Permalänk
Medlem

Är fan lite kluven över Heron. Har G1an nu och älskar verkligen tangentbordet men det gör telefonen lite tjock :/ Sedan hade de varit smutt med 5mpx kamera och 3.5mm jack för hörlurar ovanpå + att den fan är otroligt snyggt designad. Nackdelen dock är ju att de inte är äkta android utan nå påbyggt system från htc. Hade ju velat haft orginal os :/ Men men får se vad folk tycker och tänker om den när den släpps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Nackdelen dock är ju att de inte är äkta android utan nå påbyggt system från htc. Hade ju velat haft orginal os :/ Men men får se vad folk tycker och tänker om den när den släpps

Det är äkta Android i Hero. Hela denna diskussionen om "vanilla Android" har spårat pga massa felaktiga rykten på nätet.

En mobiltillverkare kan välja mellan 3 olika "tiers" av Android.

Tier 1: Google Experience Device
Google leder utvecklingen av telefonen i samarbete med en mobiltillverkare.
Google definierar vilka apps som ska finnas som standard. Många google appar.
Det är tier 1 telefoner som har Google loggan.
5-6 telefoner av 18-20 som släpps i år är tier 1.

Teir 2: Unbundled Devices
Mobiltillverkaren leder utvecklingen av telefonen men måste skriva på ett distributionsavtal med google.
Mobiltillverkaren bestämmer UI och apps men binder sig att bundla ett visst antal google appar.
12-14 telefoner av 18-20 som släpps i år är tier 2.

Tier 3: Compatible Devices
Mobiltillverkaren leder utvecklingen och ett avtal med google är frivilligt.
Om avtal inte skrivs får tillverkaren inte bundla google apps och Market.
Det är dock möjligt att installera Gmail, google calender osv i efterhand.
Finns ingen info om någon tier 3 telefon.

Det är alltså samma Android i botten på alla tiers.

En tier1 och tier2 mobil kan ha exakt samma OS med exakt samma apps. Skillnaden är då att tillverkaren har utvecklat telefonen själv och sedan fått ett godkännande av google. Detta är mycket billigare och går mycket snabbare än om google ska leda utvecklingen av telefonen. Därav det stora antalet tier2 telefoner.
Skillnaden mellan HTC Magic tier1 och tier2 är att HTC har lagt till ActiveSync. De har alltså tagit detta beslutet utan Google och då trillar telefonen ner till tier 2.

Skillnaden mellan tier2 och tier3 är att mobiltillverkaren skriver på ett distributionsavtal (för tier2) där de binder sig att bundla ett antal Google appar. Om de inte skriver på detta avtalet får de inte bundla några google apps alls.

Allt detta sa Andy Rubin (co-founder och före detta CEO på Android och numera chef för mobila plattformar på Google) på Google IO Conference tidigare i år.

Best regards
Oliver

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Är fan lite kluven över Heron. Har G1an nu och älskar verkligen tangentbordet men det gör telefonen lite tjock :/ Sedan hade de varit smutt med 5mpx kamera och 3.5mm jack för hörlurar ovanpå + att den fan är otroligt snyggt designad. Nackdelen dock är ju att de inte är äkta android utan nå påbyggt system från htc. Hade ju velat haft orginal os :/ Men men får se vad folk tycker och tänker om den när den släpps

Jag har själv beställt en hero och om jag inte gillar Hero's os så är det ju bara att roota och köra på vilket os jag vill...

Permalänk
Medlem

@misr
Root gör att du förlorar garantin. I vissa fall har personer kunnat lämna in dem även fast de varit rootade men på papper så förlorar man garantin om man rootar.

@Knightmare
Okej men Tier2 telen, uppdateringarna man normalt får till tier 1 är väl antagligen inte kompatibla med tier 2 och går därför inte att få automatiskt eller? Eller är det så att de uppdateringarna kommer ut automatiskt och man bara accepterar dem när de kommer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
@misr
Root gör att du förlorar garantin. I vissa fall har personer kunnat lämna in dem även fast de varit rootade men på papper så förlorar man garantin om man rootar.

@Knightmare
Okej men Tier2 telen, uppdateringarna man normalt får till tier 1 är väl antagligen inte kompatibla med tier 2 och går därför inte att få automatiskt eller? Eller är det så att de uppdateringarna kommer ut automatiskt och man bara accepterar dem när de kommer?

Nackdelen med kategori 2 är dels att man kan uppleva en viss inkompatibilitet med vissa apps på Market som är designade att lira tillsammans med vissa standardapps, och dels att uppdateringarna inte kommer direkt från Google. När Google släpper Android 2.0 så får men inte den per automatik om man har en kategori 2-telefon (som exempelvis HTC Hero eller vår nordiska HTC Magic). Man tvingas istället vänta på att HTC släpper sin modifierade version av Android 2.0.

Man kan nog förvänta sig att HTC så snabbt som möjligt kommer pumpa ut dessa uppdateringar till alla kunder, men det finns inga garantier. Och kommer HTC verkligen vilja lägga energi på att fortfarande hålla Magic/Hero uppdaterad om nio månader då det har dykt upp en hel bunt nyare telefoner? Ett visst frågetecken för framtida uppdateringar. Ingen vet hur det kommer bli.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Är fan lite kluven över Heron. Har G1an nu och älskar verkligen tangentbordet men det gör telefonen lite tjock :/

Heron är inte så mycket tunnare än G1an, större skillnad på höjden. Bättre att köpa en Samsung Galaxy i sånt fall.

Mått (BxHxD)
Hero 56,2x112x14,4 mm
G1 56x118x17 mm
Galaxy 56x115x11,9 mm
Källa: Prisjakt.nu

Sen ska väl HTC Sense (nya gränssnittet på Hero:n) gå att stänga av enligt folk på swedroid.se

Permalänk
Medlem

Är riktigt taggad på denna telefon.

Frågan är vad man tjänar på att lira Android före WM? Fördelar respektive nackdelar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badboy Rune
Heron är inte så mycket tunnare än G1an, större skillnad på höjden. Bättre att köpa en Samsung Galaxy i sånt fall.

Mått (BxHxD)
Hero 56,2x112x14,4 mm
G1 56x118x17 mm
Galaxy 56x115x11,9 mm
Källa: Prisjakt.nu

Sen ska väl HTC Sense (nya gränssnittet på Hero:n) gå att stänga av enligt folk på swedroid.se

men 14,4 mm i tjocklek som det står på Hero, äre räknat med böjen? risken är ju annars att den upplevs tjockare, det är ju ungefär som att man ska mäta mobilens tjocklek på tjockaste stället, inte på smalaste.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Är riktigt taggad på denna telefon.

Frågan är vad man tjänar på att lira Android före WM? Fördelar respektive nackdelar?

Fördelen är bland annat att Android är blixtsnabbt jämfört med WinMo. Man kan för all del optimera WinMo med diverse hemmakokade ROM:s, men du kommer aldrig, ALDRIG, nå samma fart som ens en långsam Androidlur. Gränssnittet är även det en stor fördel, man behöver för det första ingen stylus (en sådan där "penna" som man använder för att trycka på skärmen med) och för det andra så är det mycket modernare. Det finns många snygga skal till WinMo, men så snart man tar sig förbi det skalet och ner i menyerna så ser det väldigt "90-tal" ut. Ungefär som att sätta sig med en Windows 95-dator nu när man är van vid ett betydligt modernare gränssnitt.

WinMos styrka är väl främst vad man kan göra med den. Det finns knappt några begränsningar vad gäller mjukvara, förutom att eländet är långsamt som synden. Det finns stöd för det mesta till skillnad från de mer moderna konkurrenterna (Android, iPhone, Palm webOS) fortfararande saknar en del saker. Android är emellertid såpass öppet att det snart kommer ikapp WinMo även på den punkten.

Permalänk
Medlem

Fråga, kommer heron bli den ultimata nördmobilen?
Jag vill ha en mobil som är så mycket dator man kan få i mobilformat, ska givetvis döda den med apps. Heron känns om vinnare då bland mobiler som kommer ut inom rimligt tid. Galaxyn verkar komma i september och jag orkar inte vänta så länge på en ny mobil så den är inte intressant.
Först var tanken en Nokia XM 5800 men HTCs androidlurar känns väldigt mycket hetare ur ett nördperspektiv.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Några av de första som köpt Galaxy från tyskland har fått sina nu, bara så att du vet!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Fråga, kommer heron bli den ultimata nördmobilen?
Jag vill ha en mobil som är så mycket dator man kan få i mobilformat, ska givetvis döda den med apps. Heron känns om vinnare då bland mobiler som kommer ut inom rimligt tid. Galaxyn verkar komma i september och jag orkar inte vänta så länge på en ny mobil så den är inte intressant.
Först var tanken en Nokia XM 5800 men HTCs androidlurar känns väldigt mycket hetare ur ett nördperspektiv.

Definitivt. Oavsett om man tycker om Android eller inte så är nog de flesta överens om att Android är ett OS för folk som älskar att pilla med sin lur. Även utan root kan man göra mycket mycket mer än vad som är möjligt med iPhone (då Apple tenderar att styra med järnhand). En jailbreakad iPhone är förbannat vass också, det måste erkännas. Då slipper man Sir Stephen of Jobs järnhand.

Symbian och WinMo är tyvärr gårdagens operativsystem, så jag kan verkligen inte rekommendera dem även om de är ganska kompetenta sett till vad de kan göra. För långsamma, för svårjobbade.

Permalänk
Medlem

HTC Hero ser ju onekligen trevlig ut. Jag är dock mer intresserad av Sony Ericssons kommande modell, Rachel. Om det som skrivs på nordichardware stämmer så ser den riktigt trevlig ut på pappret.

http://www.nordichardware.se/nyhet,16102.html

Med den cpu som specats på nordichardware så ska det bli kul att se hur batteritiden påverkas. Kan ju också hoppas att de puttar i lite mer minne än t ex Samsung och att det följer HTCs exempel och implementerar Flash player. Exciting times!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munson
HTC Hero ser ju onekligen trevlig ut. Jag är dock mer intresserad av Sony Ericssons kommande modell, Rachel. Om det som skrivs på nordichardware stämmer så ser den riktigt trevlig ut på pappret.

http://www.nordichardware.se/nyhet,16102.html

Med den cpu som specats på nordichardware så ska det bli kul att se hur batteritiden påverkas. Kan ju också hoppas att de puttar i lite mer minne än t ex Samsung och att det följer HTCs exempel och implementerar Flash player. Exciting times!

Ja, den är intressant, men man skall vara medveten om att alla "fakta" bokstavligen talat är rena gissningar och rykten.

Därmed inte sagt att man inte hoppas att de är korrekta. WVGA och en gigantisk skärm samt en Snapdragon-propp med OpenGL 2.0 vore rena drömmen.

Permalänk
Medlem

tråkiga me SE´s mobil ä ju att den inte verkar komma förän i början av nästa år typ. eller?

det ja inte förstår mig på näre gäller HTC, ingen av deras android telefoner har ju fotolampa eller blixt. verkar vara så på deras senaste VM mobiler med. varför?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Det är jobbigt att vänta tycker jag, hade varit bra om dom släppte hero idag..

Permalänk
Medlem

Jag såg på swedroid precis att folk har fått hem galaxyn från tyskland. Så hur är galaxyn mot heron? Någon som har någon större koll?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Tips för er som funderar på HTC Hero så är den inte speciellt snabb skulle jag vilja påstå. Den är iofs snabbare än iphone 2G men iPhone 3gs drar ifrån Heron ganska ordentligt. Men det är ju vad gäller snabbhet, kanske inte det man prioriterar.

Skicka PM om ni har frågor.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nej den är inte jättesnabb men man kan stänga av "sense" om man vill ha den ännu rappare...