Intervju med anställda på 3Dfx

Permalänk
Medlem

"i get paid to wear shorts, play games and invent technology"
hehe

Permalänk
Medlem

På förpackning visade de hur V2 SLI skalade. Om jag minns rätt var det typ 30-50 % mer FPS men det var i 1024x768 (ett V2 stödde bara 800x600) och för mig det var i 32-bit istället för 16-bit som det var med ett kort men inte säker på det.

I Slutet på sista klippet så visar de en toalettrulle där de står att de ska konkurera ut Nvidia stackarna hade ingen aning om att TNT och GeForce skulle ändra marknaden totalt.

3Dfx är flygets Wright Brothers. Tidigare var det luftballonger (2D) å så helt plötsligt kunde folk flyga. Även om man sen dess har jetmotorer och överljudshastighet så kan ingen slå att man helt plötsligt kunde flyga.

Svårt att föreställa sig idag hur otroligt det var. Kommer ihåg när de visade bilder från när Voodoo 2 körde Unreal Tournament och det var helt sjukt snyggt tyckte man då. Tror utvecklingen sker mer gradvis nu så svårare att se skillnaderna och dessutom får man se och höra om spelen åratal innan de kommer så man blir inte överaskad längre över något. Har inte haft en riktigt OMG! moment sen Dreamcast just eftersom jag enbart läste PS magasinet och surfade nästan inget på internet så den kom från ingenstans.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Den till vänster känns mest som orginal-quake, bara jag som tycker det?

Det är för att det ÄR original Quake! Det står ju tom Ordinary VGA Quake på bilden.

Poängen med bilden var just att illustrera skillnaden mellan mjuk och hårdvaruacceleration.

...

3DFX rockade på sin tid
Många sköna minnen, även om jag klamrade mig fast vid min Voodoo 1 länge nog för att det skulle bli omodernt och långsamt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är nostalgi det, mina dubbla Voodo2 i SLI hängde med länge, Unreal tournament såg så underbart ut med dem.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel har jag ett Voodoo5-kort (AGP) liggande nånstans. Haha

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Har ett voodoo 2 som jag skänker om nån är intresserad

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Jovisst är det djävulsk skillnad på Quake och Crysis. Men jag menar vad som hänt grafikmässigt däremellan så har det inte varit lika stora enskilda framsteg.

Tycker jag, alltså. Jag hävdar inte att det är typ vetenskapligt bevisat.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inget ont om nostalgi, men varför just mot 3dfx? De senare åren skötte de sig väl inte alls särskilt bra? Nästa gång man tänker säga något drygt om stora, strömkrävande och varma kort kan man tänka på detta:

För att de startade hela grejen.

Permalänk
Medlem

Minns att enda sättet att köra GTA1 hårdvaruaccelererat var att köra det i Glide på ett Voodoo kort. Blev grymt mycket snyggare än att köra det mjukvarurendrerat.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
För att de startade hela grejen.

Jo, men de tappade ju greppet? Varför vara arg på nvidia för att de byggde bättre produkter? Har folk inget bättre för sig?

Permalänk
Medlem

Sedan var det ju en jäkla hype kring TNT när de kom med 32-bit färgdjup. Att sedan "alla" körde 16-bit färg på sina TNT precis som på V3 3Dfx talade alla Nvidia fanboys tyst om...

Tyckte det goa flytet i Glide med en konstant hög FPS var enormt mycket bättre än TNT IRL.

Sedan så var det ju jäkla snufft att köpa ett Velocity som var ett V3 med halva minnesmängen och lite TMU:s avstängda. Första grafikkortet som jag gjorde en upplåsning på, jäklar så prisvärt det var. Sedan klippte man på en fläkt på flänsen och brutalklockade kortet. Det måste vara det mest prisvärda jag någonsin "investerat" i. *nostalgi* *snyft*

Det är förbaskat synd att Glide och 3dfx inte fick leva vidare parallellt med övriga i branschen.

Det som diskuterades tidigare i tråden om tekniksprånget från software-rendering till Glide är så enormt att jag inte vet vad man ska jämföra det med. Första gången jag såg bilder/video på Glide/Quake så var jag säker på att det var en förrenderad "fejk-film".
När man sedan såg ett Voodoo i action första gången så blev man bara helt stum, efter det så var det enda man kunde tänka på -Hur 17 ska man själv lyckas komma över ett så snabbt som möjligt...

Alltså ni som är för unga för att ha upplevt detta, jämför det med att ta en medelsunkig burk med några år på nacken, släng i ett extra kort för några tusingar och du kan köra Crysis warhead i 2560x1600 i 100 fps med "allt" på och dessutom typ få fotorealistisk grafik på köpet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
voodoo1 kördes inte i sli, annars en trevlig artikel

Säker på det? På mitt första Voodoo1 (RealVision) kort var man tvunget att ha två kort eftersom det inte hade nåt inbyggt 2D. Jag har kortet kvar faktiskt

Edit:
Det finns en fil som heter D3DQuake.exe som gör att Quake blir snyggt under Direct3D och gör det lättare så att det funkar under XP kanske Vista (ej testat)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Sötast

Detta var Nostalgi!

Satt då på en 486a, inte mycket att göra på den direkt.
Polarna fixade P133or, snacka om skillnad, vi var inte hemma hos mig iallafall.

Sen..... BLAM, P2-350 Med ett Voodoo2 12MB!

Nu kan man lungt säga att det var hemma hos mig som folket var!
Jag körde spel folk aldrig ens vågat blicka efter då deras maskiner inte hade en chans!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Säker på det? På mitt första Voodoo1 (RealVision) kort var man tvunget att ha två kort eftersom det inte hade nåt inbyggt 2D

Just det var dock inte sli. Istället kopplade man en kort kabel från utgången på sitt vanliga grafikkort till en ingång på 3d-kortet och sedan ännu en kabel från 3d-kortet till skärmen.

Permalänk

Skriv gärna mer om era upplevelser med dessa grafikkort, väldigt intressant för mig att läsa, som inte var stor nog för att uppleva dessa saker.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Alltså ni som är för unga för att ha upplevt detta, jämför det med att ta en medelsunkig burk med några år på nacken, släng i ett extra kort för några tusingar och du kan köra Crysis warhead i 2560x1600 i 100 fps med "allt" på och dessutom typ få fotorealistisk grafik på köpet.

Ännu längre tillbaka kan man tala om hoppet mellan 486 och Pentium P54C. Det var dubbla prestanda per klock om jag inte minns fel, en Pentium 120 MHz var ungefär fyra gånger så snabb som en 486 DX66.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Just det var dock inte sli. Istället kopplade man en kort kabel från utgången på sitt vanliga grafikkort till en ingång på 3d-kortet och sedan ännu en kabel från 3d-kortet till skärmen.

Ok, det kanske inte hette SLI, vad vet jag. Såg förresten mitt kort fladdra förbi på första videon

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Känns grymt om att ha varit med om 3dfx födelse och fall, känns som datorhårdvarans motsvarighet till ac i bilar.

På lan satt man och var så stolt över sin grymma grafik och såg ned på alla andra som fortfarande körde mjukvarurenderat. Kommer dröja länge innan vi får se en liknande teknikrevolution igen.

Andreas D: Tycker 486 var ganska imponerande redan, Syndicate var väldigt imponerande och funkade utmärkt från dos. Dock så medförde första generationen Pentium en ny typ av spel, det håller jag med om, Diablo 1 någon?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Säker på det? På mitt första Voodoo1 (RealVision) kort var man tvunget att ha två kort eftersom det inte hade nåt inbyggt 2D. Jag har kortet kvar faktiskt

Varken Voodoo/Voodoo2 hade någon 2D. Du var tvungen att ha ett 2D grafikkort i burken. Ditt Voodoo satte du sedan i en PCI-slot, drog en kort VGA-kabel från 2D kortet till Voodoo-kortet. Från Voodoo-kortet sedan till skärmen. Voodoo kortet gjorde sedan en signalomvandling/overlay på signalen från 2D-kortet. Man var beroende av att ha så bra 2D prestanda som möjligt från korten. Ett bra kort var ET3000 från Tseng labs vill jag minnas.

SLi kom först på Voodoo2.

Men efter Voodoo2-kortens storhetstid kom det dock en inofficiell drivare som gjorde att man kunde köra kortet utan ett 2D-kort.

Efter några år så kom det flera konkurrenter till 3Dfx-korten (Rush, Banshee, på den tiden), PowerVR (som sedan släppte kanonkorten Kyro) Ati:s Rage, Intels i740, Rendition Verite, Nvidia Riva TNT, Matrox med flera.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag fick mitt PCI Voodoo Banshee 16mb och tryckte in det i min P2 266MHz och körde UltraHLE som var första Nintendo64 emulatorn som endast körde i 3d acceleration om man körde med 3dfx Glide och GTA 1 med 3dfx Glide och lite andra äldre dos och windows spel som utnyttjade 3dfx

Permalänk
Avstängd

Hehe, har 3st Voodoo2 12MB kort hemma, och en moderkort med inbyggd Voodoo3 16MB (visste inte det fanns)

Läste att PowerVR nämndes... fyfan vilken skitkort dom gjorde, Kyro4000 var fan extremt slö mot en ensam Voodoo2..
I Kingpin så hacka grafiken så irriterande mycket så jag skicka kortet på RMA efter 3 dagar, man fick skriva en hel del i "console" vid varje level byte för att ta bort några simpla ljuseffekter som skit kortet inte klara av.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Härlig artikel med goa nostalgi vibbar. Kommer ihåg hur det var när man lirade Quake/QWTF med mitt överklockade Voodoo 3 2000. Det var tider de ja...
Fick ju gåshud av att köra timedemo i quake efter varje tweak.

Vill minnas att brorsan hade ett Voodoo Rush (??), ett kort som floppade stort.

/S

Visa signatur

[Antec NINE HUNDRED] [Asus P5K Deluxe] [C2D E6600] [Scythe Ninja+] [Corsair 2Gb DDR2 PC6400] [Asus 8800GTS] [Asus 22" ws] [2x RAPTOR 150 @ RAID-0]

Permalänk
Medlem

Har två Orchid Righteous 3D II 12MB liggandes i en låda med SLI kabel, kanske skulle slänga in dem i en burk o testa vid tillfälle.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt 2st voodoo 2. Sålde det första sedan fått ett te via nån dator. Polaren hade köpt voodoo och körde quake och turok. WOW kan man ju lugt säga. Som många andra så sov man fan inte. Mna drömed och fundera de på hur fan dom lyckades med dena mjukva fina och sammtidigt grymt snabba grafik.

Polaren hade P133Mhz typ 16Mb ram och jag hade P166 Mhz 32Mb ram osv, överlag bättre burk förutom kortet och ändå så körde han cirklar runt mig. Gick till en affär med päronen oc hfrågade vad ett voodoo kostade. Dom hade hemma men sa att voodoo 2 kommer om några månader. Kom tebaks då så ska du få se på grejor. Sämmre än polarna vill man ju inte vara så hem och spara som fan och tebaks dit ett par månader senare. I med voodoo 2 och mer ram till 96Mb totalt. Polarna hade börjat köpa Pentium 2 233-266Mh med ATI rage 4Mb GFX kort. Visst dom hade lite 3D stöd men gick inte att gämföra.

Quake 2 flöt i 800x600 so mbara den. colin macre rally körde jag i 800x600 med ratt laggfrit medans polarnas P2 266Mhz laggade fram i 10-15 fps i 320x240. Det fans inte myket dom kudne säga. Ta<ck vara det så var Pentium 166Mhz processorn med fram till 2000 nästan då en K6-2 tog över och jag körde voodoo2 + GeFroce 2 GTS.

jag hade tom en egenfräst alu kylare som fortfarande fins limmad på ett voodoo 2. Kopierade en så kallad V2 kylare fast gjorde en egen bättre variant.

Nästa revolution måste bli totalt fotorealistisk laggfri grafik med totalt överlägsen AI eller nåt som nån tidigare sa. Går inte att gämföra annars med nåt. Övergågen frå nsoftware rendering till hardware på PC var och är nog hitils det största som hänt inom spel branchen.

Permalänk
Medlem

Haha dessa kort var ju grymma, jag hade ett S3 virge tror jag det hette på 4mb och det gav inte så mycket 3D grafik Sen köpte jag 2 voodoo kort jisses vilken skillnad! Men nu när man tänker efter, undra hur mycket pengar man har kastat på datorer?!

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Känns grymt om att ha varit med om 3dfx födelse och fall, känns som datorhårdvarans motsvarighet till ac i bilar.

På lan satt man och var så stolt över sin grymma grafik och såg ned på alla andra som fortfarande körde mjukvarurenderat. Kommer dröja länge innan vi får se en liknande teknikrevolution igen.

Andreas D: Tycker 486 var ganska imponerande redan, Syndicate var väldigt imponerande och funkade utmärkt från dos. Dock så medförde första generationen Pentium en ny typ av spel, det håller jag med om, Diablo 1 någon?

Var inte så gammal och diablo skrämde mig litet i den åldern men minnen var det minsan:P

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Visst är det en jävla skillnad.
Men jag håller med honom.
Den totala skillnaden det var att gå från sofware rendering till OpenGL är omatchad.
Visst har saker och ting stegvis blivit bättre och bättre.

Men Quake och kanske framförallt Quake 2 som var mer modernt gjort för OpenGL tycker jag fortfarande ser BRA ut.
Visst kan det inte mäta sig med moderna spel i detaljer osv men det behövs liksom inte.
Det är BRA.

Tycker jag då.

Samtidigt är ju frågan vad som skulle kunna motsvara samma hastiga förbättring? Ska du gå från hårdvara till "infoga ett bra ord" och få värme i ljusen också? Det går ju inte att göra samma sak 2 gånger.

Det har ju bara blivit små förbättringar på hjulet sen det stora upptäckten då de uppfann det. Det funkade "bra" då det uppfanns också;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

hade vart intressantare om snubben som digitaliserade filmen hade haft en hifi bandare

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det roliga är att folk inte överdriver. Jag blev helt paff när jag såg det själv första gången. Inte bara att det var helt annan grafik, man kunde köra i 4ggr bättre upplösning (320x240 mot 640x480). Otrolig skillnad!

Själva idéen med ett extra grafikkort, kopplat med en 30cm lång VGA-kabel på UTSIDAN av datorn, är genial enligt mig.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!