Datorbutiken.com återuppstår

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZiM89
Bör öppna kl 10.00 eftersom att resten av Mobilias butiker öppnar då, ska bli spännande vad som står på skylten till utförsäljningen då Kan inte han där Jacob komma in i forumet och locka med vad för priser och saker det handlar om

Läs mer om när och var utförsäljningen kommer att vara här:

http://www.datorbutikenkonkurs.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorklippet
Läs mer om när och var utförsäljningen kommer att vara här:

http://www.datorbutikenkonkurs.se/

Inte mkt till info just nu iaf

The domain

www.datorbutikenkonkurs.se
is hosted by Active 24. Please check later for content on the site

Active 24 is located in the following countries:

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tror inte att Jacob vågar komma in här.

Permalänk
Medlem

Tycker många av er här är alltför aggressiva i sin kritik. Med all respekt att ni förlorat stora pengar - tänk istället på alla anställda som nu är tvungna att söka nytt jobb för att försörja sig. I kontrast med det är er materiella leksak knappast särkilt betydande.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Celerity: Så, så länge nån förlorar sitt jobb är det ok att folks pengar som betalats i förskott kan stjälas med laglig rätt? Är du på riktigt? Jag lovar att tänka jättemycket på de stackars anställda, kanske hjälper det mig att få tillbaka gruset. Jösses.

Mina tankar om Datorbutiken's återuppståndelse som en ännu sämre Jesus lämnar jag för tillfället eftersom det icke lämpar sig i tryck.

Vi är många som har blivit blåsta och det är bara att inse att våra pengar aldrig kommer returneras. Men det ska knappast hållas tyst om hur det gick till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon Floyd
Celerity: Så, så länge nån förlorar sitt jobb är det ok att folks pengar som betalats i förskott kan stjälas med laglig rätt? Är du på riktigt? Jag lovar att tänka jättemycket på de stackars anställda, kanske hjälper det mig att få tillbaka gruset. Jösses.

Mina tankar om Datorbutiken's återuppståndelse som en ännu sämre Jesus lämnar jag för tillfället eftersom det icke lämpar sig i tryck.

Vi är många som har blivit blåsta och det är bara att inse att våra pengar aldrig kommer returneras. Men det ska knappast hållas tyst om hur det gick till.

Du borde kanske förklara hur du tycker det borde gått till.

Så vitt jag vet skulle det varit olagligt om de hade slutat sälja varor etc och dragit på sig ännu större skulder innan de begärdes i konkurs.
Om inget olagligt förekommit har jag svårt att förstå vad du menar med stjäla och blåsta, de är ju skyldiga enligt lag att försöka se till att företaget går runt tills konkursen är ett faktum. Konkursen innebar rimligtvis att ägarna blev av med tillgångar, inte tvärt om, och om till exempel 100 privatpersoner blev av med förskottsbetalade pengar så lär ju de före detta ägarna tillhöra den gruppen som inte tjänat ett öre på just den detaljen.

Jag tycker synd om de som förlorade pengar på konkursen och det är ju alltid möjligt att det förekommit oegentligheter men nu är det så här systemet är utformat. Inte så att jag tror att det inte går att förbättra men så här fungerar det ju just nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wicke666
En gissning är att bäst pris blir det nog på små saker, typ adapters, media och annat "skit".
Enligt inventarielistorna lär det nog bli en hel del kablar. Dock verkar glassen och chokladen vara slut

Inventarielistorna?...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av firefreak
Inventarielistorna?...

Tror det var här som de fanns.

http://www.hamilton.se/swe/office/Shoppingsajterna.asp

Visa signatur
Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Får jag tillbaka bonuspoängen så kan jag tänka mig att handla där men annars blir inte en enda pryl köpt där igen.

Det håller jag med om. Vill ha mina 33 poäng!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon Floyd
Celerity: Så, så länge nån förlorar sitt jobb är det ok att folks pengar som betalats i förskott kan stjälas med laglig rätt? Är du på riktigt? Jag lovar att tänka jättemycket på de stackars anställda, kanske hjälper det mig att få tillbaka gruset. Jösses.

Mina tankar om Datorbutiken's återuppståndelse som en ännu sämre Jesus lämnar jag för tillfället eftersom det icke lämpar sig i tryck.

Vi är många som har blivit blåsta och det är bara att inse att våra pengar aldrig kommer returneras. Men det ska knappast hållas tyst om hur det gick till.

Det är knappast en fråga om stöld. Pengar är nästan precis som energi, det kan varken försvinna eller nyskapas (med vissa små undantag såklart). De pengar som förskottsbetalarna har betalat in har ju gått till de andra företag som Shoppingsajterna hade skulder till. 90% av alla här på swec verkar tro att det är ett av de bottenlösa hål som pengar faktiskt kan försvinna i och det är totalt helt sjukt mycket FEL. Om dessa företag inte skulle få indrivna pengar skulle det bara orsaka en långsam kedjereaktion. Företag är inte onda, det är en annan stor missförståelse. Företag är bara i grund och botten bara ett sätt att förmedla arbete. Folk, även de som tjänat in pengarna till att köpa datordelarna, har med stor sannolikhet jobbat åt ett företag. Om detta företag inte skulle få in pengarna från Shoppingsajterna efter konkursen skulle de behöva avskeda någon, vilket leder till ännu mindre handel. Detta i sin tur leder ju bara till fler konkurser och då står svenska folket där med en stor hög datordelar, men utan jobb. Då kanske du frågar dig själv, vad är viktigast?

Permalänk
Medlem

Alla som förlorat pengar på konkursen borde läsa på om traditionsprincipen (Lag (1845:50 s.1) om handel med lösören, som köparen låter i säljarens vård kvarbliva, speciellt första paragrafen) på ex. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/18450050.htm

Sedan kan någon lobba för införandet av avtalsprincipen istället, då hade ni fått era pengar tillbaka.
On topic så är det trevligt att varumärket överlever, hoppas det kommer att representera en lika bra butik som det gjorde för nått år sedan.

Permalänk
Avstängd

Datorklippet(jacob)

Har en del fråger till dig angående datorbutiken.com.
Håller du med DBmannen att alla "kämpade väl" in till det bittra slutet och det var så sent som helgen innan konkursen som in insåg att allt hopp var ute? Hur kommer det sig att det på allabola.se så har ditt bolag"Datorkippet i Malmö AB" som som har jätterea på start på lördag med rea på 20-90% blev registerade den 23/10, F-skattesedel 30/10 och blev momsregistread 6/11? Konkursen var 17/11. Med tanke på att du fortfarande var delägare i det "gamla Datorbutiken.com" som måste det var en väl igemontänkt konkurs som var planerade i flera månerder i förväg.

Besökte datorbutiken.coms butik vid mobilia i malmö några veckor innan konkursen. Då var det rätt så tomt på hyllerna. Hur kan det då helt plöstligt var fyllda hyller som din bilder visar på bilderna som du själv har lagt in? Kan det vara så att ni medvetet skött på orderleveranserna för att du skulle ha ett så stort lager som möjligt kvar efter konkursen som du tänkte köpa upp och få in kapital till ditt nya bolag med försäljningen som börjar på lördag?

DBmannen(Niklas)

Kan du ge org.nummert på det bolaget som köpte domänen Datorbutik.com? Stämmer det att du först köpte lagerbolaget efter att du har lagt det högsta budet och fått det så ska vi självklart skriva det. Är dock mycket tvcksamt att det går men vi löser det igemon att du skriver org.nummert så är det frågnetecknet borta.

Vi sen också veta vad Jacob och Niklas har gett för sina andelar. Kan man ge upp till 90% rabbat så är det inte många kroner han har gett. Varför skulle han annars ha en sån stor rea mitt i julrusch när vinsterna är som störst?

Permalänk

Till Niklas90

Hej,

Jag besvarar gärna dina frågor och kommer här ge dig ärliga svar på dem.

Jag ser mig tvungen att svara då jag och det bolag som jag företräder blir påhoppade på ett icke korrekt sätt.

Jag vill på så sätt sätta punkt en gång för alla att denna konkurs skulle vara planerad på något sätt.

• Samtliga personal som har jobbat på Shoppingsajterna, dvs Datorbutiken.com och JME Data har kämpat in i det sista om du frågar mig.

• Personligen så har jag förlorat väldigt mycket pengar på denna konkurs. Rent ekonomiskt för mig så hade det absolut bästa varit om datorbutiken.com överlevt och funnits kvar.

• Jag lämnade själv bolaget i Aug/Sep i år. Vi gjorde stora nedskärningar och slimmade vår organisation hårt. Jag blev i denna omorgansiation överflödig. Dvs på ren svenska så blev jag helt enkelt uppsagd. Inga sura miner för det från min sida, som ägare så står jag tillbaka och ser vad som är bäst för den framtida organisationen i bolaget.

• Jag lämnar även styrelsen i bolaget i september och har efter det ingen direkt insyn i företaget mer.

• Så efter att ha drivit egen rörelse i över 15 år så var jag nu utan ett arbete och en fast inkomst.

• Vad gör man då? Normalt så söker man aktivt arbete som anställd någonstans. Jag funderade själv på det ett tag men jag kom fram till att jag nog inte skulle trivas med det.

• Under tiden som jag går hemma och funderar på vad jag vill syssla med så startar jag ett bolag som inregistreras under namnet Datorklippet i Malmö AB. Jag börjar också så smått jobba med en ny affärsplan och nytt koncept

• Jag tittar också på ett flertal lager och butikslokaler i Malmö. Det var mycket nära att bolaget skrev kontrakt redan i oktober. Hade bara hyresvärden kunnat bestämma sig så hade det troligen varit så och då hade vi redan varit igång.

• Datorklippet i Malmö AB hade startat verksamhet i denna bransch även om datorbutiken.com inte hade gått i konkurs, frågan är bara när.

När sedan Shoppingsajterna Svenska går i konkurs så uppenbarar sig en möjlighet

• Det finns helt plötsligt enligt mig ingen duktig renodlad datorbutik i Malmö

Jag lägger bud på hela och delar utav rörelsen som bedrivits i Shoppingsajterna. Jag lägger det högsta budet på varulager och inventarier och konkursförvaltaren accepterar det.

Vem som helst hade fått lov och kunnat köpa varulager, inventarier och namn, dvs hela rörelsen. Vi som tidigare har jobbat i verksamheten kan på inget sätt styra ett konkursbo till oss själva. För övrigt så satt jag inte i styrelsen och blev först informerad dagen innan bolaget ansökte om konkurs. Svårt att planera inför det.

Just nu är vi mitt uppe i uppstarten av något nytt. Exakt vad kommer ni att få se i januari månad.

Vi hoppas att i början av nästa år vara i full gång och troligen så sysselsätter vi 10 personer innan utgången av 2009. Människor som har fått ett jobb helt enkelt.

Lagerfrågan
Anledning till att göra en större utförsäljning av varulager är helt enkelt att mycket av varorna är inte fullt kurranta, dvs äldre saker, udda saker etc… Givetvis så finns där även bra saker. Som vilket annan företag som helst så kommer vi vilja generera så mycket intäkter som möjligt när vi säljer detta. Vi tror vi gör det genom en större utförsäljning.

Vi har under veckan flyttat alla varor från butikerna i Helsingborg och Malmö City till butiken vid Mobilia. Även det lilla lager som fanns i Staffanstorp flyttas tid. Av den anledningen så börjar butiken bli full av varor. Vi säljer effektivast ut allt varulager från ett ställe.

För att svara på frågan angående Niklas och köp av domännamn så är den enkla förklaringen att konkursförvaltaren säljer till vem som helst. Den som bjuder högst är den som får köpa. Sen om du köper som privatpersoner eller företag bryr han sig inte om. Han ser bara till pengarna. Så om Niklas startat bolaget före eller efter är helt irrelevant. Vilket vet jag inte.

Skulle en murare som jobbat på ett företag under 18 år som sedan går i konkurs inte få söka ett annat murar jobb?

Nu ser jag diskussionen om att konkursen skulle vara planera och att någon ägare skulle dra vinning av den som avslutad.

Jacob Mårtensson

Permalänk

Till Niklas90 - Mitt nya bolag har organisationsnummer 556769-1539 och har precis namnändrats. Lagerbolaget har ju funnits registrerat så jag vet inte om registreringsdatumet ger svar på dina undringar men en sökning på bolagsverket dig svaret om när namnändringen och därmed köpet gjordes vilket var dagen innan köpet blev officiellt.

Permalänk
Citat:

[i]Detta i sin tur leder ju bara till fler konkurser och då står svenska folket där med en stor hög datordelar, men utan jobb. Då kanske du frågar dig själv, vad är viktigast? [/B]

Det som är viktigast är att vi som betalat i förskott får tillbaka våra pengar för jag kommer aldrig att kunna acceptera att det är ok att ta våra stålar (på ett väldigt utstuderat sätt) till att betala ett företags skulder. Mina pengar är alltså deras - trots att de aldrig haft som avsikt att leverera mina varor, som reserverats och "finns i lager" åt mig enligt de själva.

Helt sinnesjukt.

Att dra in hela Sverige's eventuella arbetslöshet som ett led i att pengarna ska tillbaka till kunden som inte fått sina varor är bara larvigt att ens diskutera. Vad händer sen? Slocknar solen också som en bi-effekt till hela situationen? Lägg av.

Dessutom kan konkursförvaltaren Hamilton bege sig till varmare breddgrader som tack för deras bemötande i mail och telefon, och jag pratar inte om Spanien.

En sista sak: Är det inte förbannat märkligt att det kan säljas en jävla massa saker från DB's lokaler som bilderna ovan i nån post visar, men det finns inte en chans att nån av oss som förskottsbetalat kan få del av dem eftersom "sakerna som sålts på nätet funnits hos leverantörens lager och inte Datorbutikens lokaler"?

Men dra mig åt helvete vilken idioti. Så om hela min beställning fanns i DB's lokaler just NU kan jag inte få dom eftersom nätförsäljningen avsåg ett annat lager...

Bra system va?

Jag skulle kunna göra en sån utläggning om det som står ovan, om "nya" Datorbutiken's entré (herre... jävla... gud så lägligt) och en massa andra saker, men det tjänar prick ingenting till. Jag är så sjukt less på hela situationen.

Tack och godnatt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
blablablablabla

Snälla, sluta nu se konspirationer runt varje hörn, du drar ett löjets skimmer över alla oss swec'are. Kontakta konkursförvaltaren om du misstänker att något brott begåtts, det är hans skyldighet att anmäla sådant om han anser att något otillbörligt skett. Läs något annat än "Kalle Blomkvist - Mästerdetektiven" ikväll när du går och lägger dig.
Tex. kan du läsa här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konkurs
och här:
http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1987:672

Till dig som köpt namnet datorbutiken.com
Lycka till!
Har handlat där ett par gånger och varit nöjd alla gånger. Vi får se kanske handlar igen.

btw: Får man fråga vem som investerade kapitalet till namnköpet?

Visa signatur

1400@1050

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Daemon Floyd
[B]Det som är viktigast är att vi som betalat i förskott får tillbaka våra pengar för jag kommer aldrig att kunna acceptera att det är ok att ta våra stålar (på ett väldigt utstuderat sätt) till att betala ett företags skulder. Mina pengar är alltså deras - trots att de aldrig haft som avsikt att leverera mina varor, som reserverats och "finns i lager" åt mig enligt de själva.

Helt sinnesjukt.

Tyvärr så är lagstiftningen gjord på det sättet, man ska aldrig betala i förkott. Ska man handla via internet, betala med kort och kolla så att du kan få pengarna tillbaka vid konkurs. Som svensk medborgare förutsätts du veta vad som gäller och om du inte kollar upp aktuell lag innan du gör en affär finns det inte så mycket att göra åt saken. Att lagen är utformad på detta sätt är beklagligt för privatpersoner, men så är det. Svenska shoppingsiterna kan/kunde inte göra något åt detta och att i förväg utannonsera en konkurs är inte heller något man får göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon Floyd
Det som är viktigast är att vi som betalat i förskott får tillbaka våra pengar för jag kommer aldrig att kunna acceptera att det är ok att ta våra stålar (på ett väldigt utstuderat sätt) till att betala ett företags skulder. Mina pengar är alltså deras - trots att de aldrig haft som avsikt att leverera mina varor, som reserverats och "finns i lager" åt mig enligt de själva.

Helt sinnesjukt.

Att dra in hela Sverige's eventuella arbetslöshet som ett led i att pengarna ska tillbaka till kunden som inte fått sina varor är bara larvigt att ens diskutera. Vad händer sen? Slocknar solen också som en bi-effekt till hela situationen? Lägg av.

Dessutom kan konkursförvaltaren Hamilton bege sig till varmare breddgrader som tack för deras bemötande i mail och telefon, och jag pratar inte om Spanien.

En sista sak: Är det inte förbannat märkligt att det kan säljas en jävla massa saker från DB's lokaler som bilderna ovan i nån post visar, men det finns inte en chans att nån av oss som förskottsbetalat kan få del av dem eftersom "sakerna som sålts på nätet funnits hos leverantörens lager och inte Datorbutikens lokaler"?

Men dra mig åt helvete vilken idioti. Så om hela min beställning fanns i DB's lokaler just NU kan jag inte få dom eftersom nätförsäljningen avsåg ett annat lager...

Bra system va?

Jag skulle kunna göra en sån utläggning om det som står ovan, om "nya" Datorbutiken's entré (herre... jävla... gud så lägligt) och en massa andra saker, men det tjänar prick ingenting till. Jag är så sjukt less på hela situationen.

Tack och godnatt.

Jag har inte sagt att sveriges arbetslöshet beror på Shoppingsajternas konkurs, men om skulderna inte skulle kunna betalas skulle det drabba andra företag i stället och leda till avskedningar eller fler konkurser. Alla företag hänger ihop på något sätt och det som missgynnar ett kommer förmodligen missgynna de andra, såvida de inte är direkta konkurrenter. Det är mer eller mindre ett faktum.

Hur Hamilton har bemött dig har ingenting med saken att göra, de är bara konkursförvaltare.

Angående utförsäljningen av lagret kan jag faktiskt hålla med dig, de saker som någon betalat för och finns tillgängligt bör hamna hos den som betalat, men det ligger som sagt kryphål i lagen för detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Hur Hamilton har bemött dig har ingenting med saken att göra, de är bara konkursförvaltare.

Jaha, jaja... Om de bara är konkursförvaltare så har de ju ingenting med nånting att göra. Jag som trodde att de hade hand om konkursboet, i vilket jag trodde mina pengar var frysta. Vilken tur att du förklarade detta för mig. Verkligen tack.

[/ironi]

Citat:

Angående utförsäljningen av lagret kan jag faktiskt hålla med dig, de saker som någon betalat för och finns tillgängligt bör hamna hos den som betalat, men det ligger som sagt kryphål i lagen för detta.

Jag må vara komplett dum i huvudet men jag tycker faktiskt att nånting inte står rätt till eftersom det inte funkar så. Men det är klart, det kan ju ha nåt med eventuell framtida arbetslöshet att göra. Måste ju säkra Sveriges framtid på arbetsmarknaden, och hur skulle det se ut om vi inte skänkte pengar till företag som går i konkurs? Det är väl våran skyldighet att se till att vi betalar deras skulder så mycket vi kan?

Citat:

men om skulderna inte skulle kunna betalas skulle det drabba andra företag i stället och leda till avskedningar eller fler konkurser.

Så med detta som bakgrund är det då ok i dina ögon att folk som har betalat pengar i förskott faktiskt ska gå med på att de stjäls utan att varorna har levererats eftersom om mina pengar inte hjälpte till att betala skulderna så leder det till andra konkurser och avskedningar?

Jorå snubbe, ditt resonemang är klockrent. Tack återigen för att du upplyst mig. Jag må vara en fattigare människa pengamässigt, men jag är rikare i kunskap - allt tack vare dig.

Stort, stort tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon Floyd
Jaha, jaja... Om de bara är konkursförvaltare så har de ju ingenting med nånting att göra. Jag som trodde att de hade hand om konkursboet, i vilket jag trodde mina pengar var frysta. Vilken tur att du förklarade detta för mig. Verkligen tack.

[/ironi]

Jag må vara komplett dum i huvudet men jag tycker faktiskt att nånting inte står rätt till eftersom det inte funkar så. Men det är klart, det kan ju ha nåt med eventuell framtida arbetslöshet att göra. Måste ju säkra Sveriges framtid på arbetsmarknaden, och hur skulle det se ut om vi inte skänkte pengar till företag som går i konkurs? Det är väl våran skyldighet att se till att vi betalar deras skulder så mycket vi kan?

Så med detta som bakgrund är det då ok i dina ögon att folk som har betalat pengar i förskott faktiskt ska gå med på att de stjäls utan att varorna har levererats eftersom om mina pengar inte hjälpte till att betala skulderna så leder det till andra konkurser och avskedningar?

Jorå snubbe, ditt resonemang är klockrent. Tack återigen för att du upplyst mig. Jag må vara en fattigare människa pengamässigt, men jag är rikare i kunskap - allt tack vare dig.

Stort, stort tack.

Det är en stor skillnad mellan oss: Jag pratar om systemet i allmänt, du är arg för att du inte fick delar. Att de inte betalar tillbaka har med lagen att göra, att du inte får dina delar är en lucka i lagen, dock likförbaskat lag, så enligt mig har Hamilton bara skött sitt jobb. I just detta fallet har det gått för långt, men snälla, sluta snacka om stöld. Tror du att du är den enda som blivit av med pengar på det här? De pengar du har handlat för är bara småpotatis jämfört med de pengar som lånat ut kapital till Shoppingsajterna. Är det alltså inte stöld om man skulle lämna dessa lottlösa? Försök se sakerna från ett överblickande perspektiv i stället!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon Floyd
Jaha, jaja... Om de bara är konkursförvaltare så har de ju ingenting med nånting att göra. Jag som trodde att de hade hand om konkursboet, i vilket jag trodde mina pengar var frysta. Vilken tur att du förklarade detta för mig. Verkligen tack.

[/ironi]

Jag må vara komplett dum i huvudet men jag tycker faktiskt att nånting inte står rätt till eftersom det inte funkar så. Men det är klart, det kan ju ha nåt med eventuell framtida arbetslöshet att göra. Måste ju säkra Sveriges framtid på arbetsmarknaden, och hur skulle det se ut om vi inte skänkte pengar till företag som går i konkurs? Det är väl våran skyldighet att se till att vi betalar deras skulder så mycket vi kan?

Så med detta som bakgrund är det då ok i dina ögon att folk som har betalat pengar i förskott faktiskt ska gå med på att de stjäls utan att varorna har levererats eftersom om mina pengar inte hjälpte till att betala skulderna så leder det till andra konkurser och avskedningar?

Jorå snubbe, ditt resonemang är klockrent. Tack återigen för att du upplyst mig. Jag må vara en fattigare människa pengamässigt, men jag är rikare i kunskap - allt tack vare dig.

Stort, stort tack.

Väx upp och sluta bete dig som en 14-åring. Det är såhär systemet funkar, det är inte perfekt nej, men det är bättre än det du föreslår. Betala med kort så löser det ju sig, många som handlat med betalkort (icke kredit) verkar ju fått tillbaka sina pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Vad är det ni inte förstår. Menar ni att det är rätt att ett företag ska använda MINA privata pengar till att betala SINA skulder? Läs konsumentköplagen.

Ja det är ju uppenbart att det inte är Mensa's sida jag loggat in på och som jag nu loggar ut ifrån.

Tack och hej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon Floyd
Vad är det ni inte förstår. Menar ni att det är rätt att ett företag ska använda MINA privata pengar till att betala SINA skulder? Läs konsumentköplagen.

Ja det är ju uppenbart att det inte är Mensa's sida jag loggat in på och som jag nu loggar ut ifrån.

Tack och hej.

Du är ju efterbliven, lagen säger att de gör rätt, så att snacka om konsumentköplagen är bara korkat.

Inse, det är INTE dina pengar. Du har skickat över dem till ett Aktiebolag som har åtagit sig att leverera en produkt till dig. De har alltså gett dig ett leveransavtal, när de sedan går i konkurs är det klart att leveransavtalet upphävs. Det vet man innan beställer, och det är därför man handlar med kort.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du är ju efterbliven, lagen säger att de gör rätt, så att snacka om konsumentköplagen är bara korkat.

Inse, det är INTE dina pengar. Du har skickat över dem till ett Aktiebolag som har åtagit sig att leverera en produkt till dig. De har alltså gett dig ett leveransavtal, när de sedan går i konkurs är det klart att leveransavtalet upphävs. Det vet man innan beställer, och det är därför man handlar med kort.

Exakt du har gjort ett kontrakt med företaget och köpt en vara (nu har alltså inte företaget levererat den till dig) de har nu i sin tur satt ditt kapital i företagets omsättning och ingår nu i folks löner varu inköp hyror etc. Det de inte har gjort mot dig är att levelera varan. Det är nu som företaget går i KK de inte kan ge dig de varor du köpt då de inte är deras längre samt de har inte dina pengar kvar.
Det är inte fysisk person som är skyldig dig nått utan ett AB = ett papper, så vem ska betala ut pengar?

privata aktörer kommer sist i ett konkursbo så är lagen skrive ta upp det med Maud å Fredrik, de är sorligt nog de typer av personer som kan göra nått åt det hela

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Exakt du har gjort ett kontrakt med företaget och köpt en vara (nu har alltså inte företaget levererat den till dig) de har nu i sin tur satt ditt kapital i företagets omsättning och ingår nu i folks löner varu inköp hyror etc. Det de inte har gjort mot dig är att levelera varan. Det är nu som företaget går i KK de inte kan ge dig de varor du köpt då de inte är deras längre samt de har inte dina pengar kvar.
Det är inte fysisk person som är skyldig dig nått utan ett AB = ett papper, så vem ska betala ut pengar?

privata aktörer kommer sist i ett konkursbo så är lagen skrive ta upp det med Maud å Fredrik, de är sorligt nog de typer av personer som kan göra nått åt det hela

Precis så är det. När aktiebolaget går i konkurs finns det ju ingen att kräva pengarna av. Aktiebolaget är ju bara ett papper som sagt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Det känns som jag behöver repetera det:

Du har förlorat mycket mindre pengar än de företag som Shoppingsajterna hade skulder till! Så varför ska pengarna som är kvar gå till dig? Det finns ju inte pengar nog att göra alla nöjda kvar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
ofyyfan.. dom borde definitivt betala tillbaka ALLA såna här fall annars är det ju skandal att dom får starta upp igen!

Fatta nu alla ni som betalat i förskott på DB, ni kommer inte att få en krona tillbaka. Den nya Db har ingen som helst ansvar vad den gamla DB gjort. Samma sak hände med Microstore om ni minns. Pengarna går först till lönerna, skatten och leverantörer ( ca 25% av summan till leverantörerna ) till er vanliga kunder blir ingentig över. Ni kan också glömma alla garanti ärenden. Man får bara hoppas att den nya DB blir bättre, fast jag tycker att det är jävligt korkat att använda samma namn igen.

Permalänk
Avstängd

Jacob och Niklas

Har en del fråger till som jag önskar att få svar på. Vill dock inte sprida några falska uppgifter om er så kan vi ta det via meddelande? Om det nu skulle visa sig att jag har fel. Tack på förhand.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnuskarlsson71
Ni kan också glömma alla garanti ärenden.

Det är alltid tillverkaren som är ansvarig för garantier, däremot brukar försäljaren förmedla dem, och eventuellt erbjuda längre garanti än tillverkaren. Men om det finns tillverkargaranti kvar är det bara att kontakta dem om något händer. Men som du förmodligen menar har nya DB har inget ansvar för de gamla garantierna eftersom de är olika företag.

Permalänk

Niklas90 - Av sättet du formulerar dig på att döma verkar det på dig som att du redan har en annan version av "sanningen"... Vad är din plan? Ledande frågor typ "Är det egentligen inte så..." för att du redan tror dig veta att svaret är något annat än det du redan fått? Varför då inte bara skicka ett PM med dina raka och direkta frågor direkt till Jacob och Niklas, och inte här öppet flagga för att något ändå inte står rätt till?

Det finns lagar och regler att följa vid konkurs, och jag kan garantera dig och andra, för vad det är värt i dina ögon, att VD och styrelse följt dessa till punkt och pricka. För egen del är jag efter konkursen arbetslös, men stödjer, utan ambition att i en framtid arbeta hos endera av dem, både Niklas och Jacob då de båda kommer att skapa arbetstillfällen. I dina ögon kanske detta inte betyder något men du har heller inte träffat de människor som förlorade jobbet i konkursen och redan fått nej på åtskilliga ansökningar, och enligt nyhetsflödet har att se fram emot en 9%-ig öppen arbetslöshet under kommande år.

Tack för ordet,

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se