Permalänk
Medlem

Vad finns det för fördelar/nackdelar att köra ubuntu på nc10 ?

Permalänk
Medlem

Yes, har fått min dator nu!

Bootade just upp Slax och kunde konstatera att jag sluppit undan blotches och döda pixlar - skönt!

Storleken på tangenterna tycker jag är väldigt bra för en så liten maskin (och den är verkligen liten ). Dock är jag inte van vid att touchtypa på tangentbord med sneda kolumner, så det kommer ta ett tag att anpassa sig.

Det sämsta hittills är touchpaden, fast det var jag beredd på. Det är svårt att känna var den är, och man glider lätt utanför. För mig gör det inget eftersom jag personligen prioriterar jag ett bra tangentbord.

Nexus: Finns hur många svar som helst på din fråga. Jag skulle rekommendera dig att testa själv om du aldrig gjort det. Det hela ska vara mycket lätt - sök på google så hittar du nog guider på hur du kan boota upp Ubuntu från USB-minne.

Permalänk
Medlem

jo, jag har läst lite om hårdvaruproblem osv men inte hittat nåt konkret riktigt.
Det lättaste är väl att installera med Wubi, eller har det några nackdelar?

Funkar allt i ubuntu?

Permalänk
Medlem

Det coris nämnde har väl att göra med att Ubuntu kan förkorta livslängden på datorns hårddisk. Dock har jag inte sett någon konkret bevis på att det stämmer.

Wubi har jag inte testat själv, men om det fungerar så är det nog kanon.

Du kan läsa lite om Ubuntu på NC10 här: http://nc10ubuntu.wordpress.com/
Sedan ska man inte glömma att det finns andra distributioner, openSUSE, Mandriva och Fedora verkar också vara bra "nybörjar"alternativ.

Permalänk
Medlem

Tja.. jag funderingar på att testa arch linux på den, nån annan som har gjort det?
mvh epyon

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Installerade faktiskt precis Arch. Har dock inte hunnit göra så mycket än, pillade med xorg innan min mage bestämde att det var dags för mat.

Se http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=58117 och http://wiki.archlinux.org/index.php/Samsung_NC10 om du inte gjort det än.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag införskaffat en NC10 på onoff, en vit, laddar batteriet nu så snart ska det provköras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xyrox
Installerade faktiskt precis Arch. Har dock inte hunnit göra så mycket än, pillade med xorg innan min mage bestämde att det var dags för mat.

Se http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=58117 och http://wiki.archlinux.org/index.php/Samsung_NC10 om du inte gjort det än.

Aaa ok, tack för svaret.. var det svårt att konfiguera? funderade även på OSX, men de verkar kräva betydligt mer dock(eller har jag fel?). Jag har raderat allt och lagt in en ny WinXP, men det blir nog Linux elr OSX. Roligare att ha ett annat OS när man ändå ska bara göra basic grejjer på den

Nån som har testat OSX på den?

*För er som vill höra vad jag tycker om den;
Jag har inge som helst erfarenhet av tidigare Netbooks. Kan bara jämföra med äldre laptops och min Zepto Mythos & stationära dator. Och då kan man väl säga att den gör det mesta galant, skulle dock aldrig spela större "realtime" game på den eller redigera bilder osv. Men det beror mest på upplösningen. Hade jag fått välja så hade jag velat ha 1280* upplösning, då hade den fått 10/10 och det är nog mitt enda klagomål hittills. Uhm.. annars för vardagligt bruk så är den helt klockrent, tillräckligt med kräm. Allt från surfa till kolla serier, lyssna musik, ordbehandling m.m
Byggkvaliten verkar gedigen, skönt tangentbord, pekplattan som många verkar anmärka lite på, tänker jag inte alls på. Visst att den är liten men det är inget jag reagerar på, känns mer logiskt med tanke på strl i övrigt.
Den är väldigt tyst av sig. Det var väl allt.. kan svara på frågor om ni citerar.

Mvh Epyon

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Epyon, hur Linux-van är du? Är du typen "det ska bara fungera", eller "jag vill ha full kontroll över mitt system, även om det innebär att jag måste läsa massa text"?

Arch är det senare. Att installera var inget problem, men så är jag van vid textbaserade installationer. När man installerat klart så har man det minimala som behövs för att köra Arch - inget grafiskt gränssnitt eller något liknande. Sånt får man installera själv (vilket är så svårt som 'pacman -S xorg') och konfigurera. Det blev lite strul men i slutändan löste sig allt relativt smärtfritt.

Om du vill att systemet ska sköta allt åt dig så föreslår jag en annan dist (exempelvis *Ubuntu, openSUSE, Fedora, Mandriva etc.). Om du vill veta mer om Arch så rekommenderas den här wiki-artikeln.

EDIT: Webcam och SD-läsare fungerar 'out of box'.

Permalänk
Hedersmedlem

Får du igång allt i Arch då? SD-kortläsaren, Wifin, Bluetoothen, webkameran mm.

Permalänk
Medlem

Av det du listade upp så har jag bara testat Wifi, som fungerar utan problem. De flesta Fn-knappar fungerar inte men det går att lösa temporärt genom att mappa om till någon annan kombination. Jag har även hört att det ska vara fixat i en senare version av Linuxkärnan.

Min nuvarande installation är bara ett test, så jag vill inte lägga ner för mycket tid på att fixa saker. Väntar på nästa version av Arch Linux' installer (RC1 släpptes nyligen), som har support för Ext4 (ett filsystem) - då blir det till att formatera och installera om.

Detta är ingen nödvändighet, jag kan uppgradera till Ext4 nu om jag så vill. Men det är så jag har bestämt mig för att göra (av bekvämlighetsskäl).

Permalänk
Medlem

Vad får ni ut i batteritid på denna? Hört att den ska ha extremt bra batteritid.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Hämtade precis ut min. hoho, den är grym!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Tydligen ska ju Samsung NC20 bli lite tyngre än 10:an vilken hade ni valt?
Funderar på att köpa 10:an men såg sen länken till den större.

Skillnaden mellan dom är väl, lite större skärm, annan processor samt 3g, är det värt att vänta eller ska man skaffa 10:an?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xyrox
Epyon, hur Linux-van är du? Är du typen "det ska bara fungera", eller "jag vill ha full kontroll över mitt system, även om det innebär att jag måste läsa massa text"?

Arch är det senare. Att installera var inget problem, men så är jag van vid textbaserade installationer. När man installerat klart så har man det minimala som behövs för att köra Arch - inget grafiskt gränssnitt eller något liknande. Sånt får man installera själv (vilket är så svårt som 'pacman -S xorg') och konfigurera. Det blev lite strul men i slutändan löste sig allt relativt smärtfritt.

Om du vill att systemet ska sköta allt åt dig så föreslår jag en annan dist (exempelvis *Ubuntu, openSUSE, Fedora, Mandriva etc.). Om du vill veta mer om Arch så rekommenderas den här wiki-artikeln.

EDIT: Webcam och SD-läsare fungerar 'out of box'.

Jag törs väl påstå att jag inte är så van vid Linux, dom distarna jag har provat mest är Xubuntu och Fedora, så det är väl det, men man vill väl utvecklas lite. Det låter ju skitbra att det mesta fungerar. Men är det svårt att få igång det grafiska systemet? Hur mkt måste man veta om Samsungens hårdvara om jag säger så?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter233
Vad får ni ut i batteritid på denna? Hört att den ska ha extremt bra batteritid.

Jag är grymt nöjd med batteri tiden helt sjukt att den håller så länge.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Hur uppgraderar man ramen från 1-2 gb i denna dator? Måste man köpa den och sätta in den själv? Vart köper man den i såfall? Försvinner garantin ifall man gör det?

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Hedersmedlem

Ja Batteriet är underbart, det är anledningen till att det blev den här datorn, sitter ibland och åker buss eller tåg länge, och då är det gött med 6h batteritid

Permalänk
Medlem

Är det någon som har använt vgaporten för att koppla in den till en större skärm ?

Har läst att max utlösning som den kan ge ut är 1024*600, stämmer det? Det är ju isåfall inte så användbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nexus
Är det någon som har använt vgaporten för att koppla in den till en större skärm ?

Har läst att max utlösning som den kan ge ut är 1024*600, stämmer det? Det är ju isåfall inte så användbart.

Stämmer inte. Det är korrekt att NC10:ans skärm har denna upplösning, men kopplade min häromdan till min desktop-skärm (1680*1050) och det fungerade utmärkt.

Från intel "2048x1536 at 75 Hz maximum resolution"

Btw, grym batteritid, vet inte exakt hur många timmar, men den klarar ganska många timmars spelande, och den laddar från 0-90% på 2:02 h

Permalänk
Medlem

Jag har lagt en beställning hos OnOff, så jag räknar med att datorn dyker ner under de närmsta dagarna.

Jag skulle vilja lägga in en liten, snabbstartad, lättanvänd och resurssnål linux-distribution som jag kan använda för att spela upp film (med undertexter) och kolla på kort (eventuellt även surfa). Filmer och kort finns på min NAS och nås via nätverket. Någon som har ett bra förslag på lämplig Linux? Är inte så hemma utanför Windows.

/Ash

Permalänk
Medlem

Var och testade NC10 på onoff idag. Tycker det verkar vara en klockren dator förutom att musplattan är något för liten på höjden. Man kommer lätt untanför musplattan och jag undrar om man kan lösa detta problem genom att öka "muspekar hastigheten" i windows?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Var och testade NC10 på onoff idag. Tycker det verkar vara en klockren dator förutom att musplattan är något för liten på höjden. Man kommer lätt untanför musplattan och jag undrar om man kan lösa detta problem genom att öka "muspekar hastigheten" i windows?

Självklart kan du det.

Det jag jag är mest irriterad på (det enda jag är irriterad på) är att det är lätt att hamna utanför musplattan utan att jag märker det. Men det är väl främst en vanesak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Var och testade NC10 på onoff idag. Tycker det verkar vara en klockren dator förutom att musplattan är något för liten på höjden. Man kommer lätt untanför musplattan och jag undrar om man kan lösa detta problem genom att öka "muspekar hastigheten" i windows?

Kolla här.

Samsung har släppt en Special Edition av NC10:an i USA, som har ett större batteri och större musplatta. Kan vara något när den kommer hit - även om det lär bli någon gång 2012 med tanke på Samsung Sveriges lanseringstempo hittills...

Permalänk
Medlem

Nu har Onoff lagt upp de resterande färgerna på sin hemsida.
Blå
Rosa
Turkos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nvy
Nu har Onoff lagt upp de resterande färgerna på sin hemsida.
Blå Rosa Turkos

Att den vita är "pärlmatt" och den svarta är blank (där alla tumavtryck syns) vet jag men hur är det med de andra färgerna; är de på blank yta allihopa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
Kolla här.

Samsung har släppt en Special Edition av NC10:an i USA, som har ett större batteri och större musplatta. Kan vara något när den kommer hit - även om det lär bli någon gång 2012 med tanke på Samsung Sveriges lanseringstempo hittills...

Men enligt sammynetbooks så är det en exlusiv Amazon-grej så därmed är det amerikanskt tangentbord som gäller.
http://www.sammynetbook.com/comment.php?comment.news.80

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag likt några andra på 3G/HSDPA-varianten, men jag såg en film där de visade hur man kan göra jobbet själv.
En porrbild på en NC10 utan bakstycke
http://jkkmobile.blogspot.com/2008/12/samsung-nc-10-dissected...
visar att det finns en ledig miniPCIexpress-slot och där kan man ju stoppa in en HSDPA-modul med egen kraft. Nackdelarna är
1, att sådana kostar 1000-2000 kronor vilket blir dyrare än ett all-inclusive-köp
2, du måste öppna burken för att byta SIMkort
3, modulen kan inte utnyttja de som skulle sitta i skärmen utan antennen får ligga löst i burken och med mindre optimal mottagning
4, Garanti... (?)

men det går ju... Inspirerande / avskräckande filmer finns på
http://jkkmobile.blogspot.com/search/label/3g%20hack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filip71
Själv väntar jag likt några andra på 3G/HSDPA-varianten, men jag såg en film där de visade hur man kan göra jobbet själv.
En porrbild på en NC10 utan bakstycke
http://jkkmobile.blogspot.com/2008/12/samsung-nc-10-dissected...
visar att det finns en ledig miniPCIexpress-slot och där kan man ju stoppa in en HSDPA-modul med egen kraft. Nackdelarna är
1, att sådana kostar 1000-2000 kronor vilket blir dyrare än ett all-inclusive-köp
2, du måste öppna burken för att byta SIMkort
3, modulen kan inte utnyttja de som skulle sitta i skärmen utan antennen får ligga löst i burken och med mindre optimal mottagning
4, Garanti... (?)

men det går ju... Inspirerande / avskräckande filmer finns på
http://jkkmobile.blogspot.com/search/label/3g%20hack

Vill bara lägga till en sak...

Det finns ingen mini-pci plats fastlödd, utan den får man löda själv, det är väl det som är mest scary :P.

Permalänk
Medlem

Ja vad kan man sæga. Tycker att Samsung gjort bort sig lite. Tænkte bestælla NC10:an redan i November nær jag såg att den fanns i England. Men jag avvaktade før det visade sig att den skulle komma till Sverige.

Nær jag sen såg att den æven kommer som 3G variant så tænkte jag: Perfekt. Nu slipper jag ha "dongeln" hængandes. Enligt Samsung så skulle den lanseras i Sverige i januari.

Nu dæremot har jag sett att 3G versionen funnits i Polen och Frankrike sen i December. Den går æven att førboka i England då den beræknas komma runt 9:e mars. Undrar nær den kommer till Sverige? Lagom efter sommaren?

Å andra sidan...nær den væl kommer, ær det ens lønt att køpa den? Førvånar mej inte ett dugg om konkurrenter redan slæppt minst lika bra netbooks eller bættre nær den væl blir tillgænglig hær i Sverige.

Permalänk
Medlem

Fick följande svar från OnOff på när de kommer börja sälja 3G-varianten

Tack för din förfrågan gällande Samsung NC10.
Just nu så har vi gått ut med en ganska stark kampanj på Samsungs NC10 utan inbyggt 3G modem, så för tillfället så har vi ingen information från inköp om denna kommer in med 3G.
Vi kommer säkerligen ha mer information om inköp och leveranser i början på mars.

Jennie
ONOFF Sverige AB,

Håller med KaLnAk om att det är trist hantering från Samsung och att det kommer nya fiskar. Vi som väntar får väl tänka så här; den produkt vi vill ha* finns inte än oavsett märke och därför får vi vackert vänta - hur tråkigt det än må vara.

(*för min del en liten dator med matt skärm, hyggligt tangentbord, bra batteritid, trådlös internet och acceptabelt pris. Sneglar på Asus 1000HGo men den känns inte tillräckligt rätt heller)