Permalänk
Medlem

Tangentbordet

Vad jag sett av bilderna på det engelska tangentbordet så har de förstört höger Shift-knapp på den och gjort den till en liten plutt längst ut till höger och satt pipe-backslash-tangenten (som är mindre-än/pipe i Sverige) mellan Shift och slash (som på svenska tangentbord är streck/underscore).

Varför? Varför förstör de en perfekt tgb-layout! Det koreanska tangentbordet har en stor höger-shiftknapp. Det finns plats vid den högra shift-tangenten, där pipe/mindre-än brukar ligga på vanliga fullstora tangentbord. Suck...
Jag hade till och med hellre tagit en låg-och-bred enter-tangent om jag fått en användbar Shift-tangent, istället för en rejäl Enter-tangent och en förkrympt höger-shift... Suck...
Jag har inte sett det tyska tgb men det är antagligen likadant som det engelska i det avseendet, och då lär ju det svenska också vara det...

Med en sån där layout kommer det att leda till att man trycker på pipe-knappen (som har funktionen mindre-än utan alt och shift på svenska tgb) när man ska trycka Shift.

Kanske dags att leta upp en koreansk NC10:a nånstans... eller vet nån om det amerikanska tgb ser bättre ut? Jag har försökt hitta recensioner i USA som visar deras tgb, men de har alltid det koreanska tgb i sina bilder. Är det det som säljs i USA?

Permalänk
Medlem

Ang garantier (t.ex. vid köp hos Pixmania) så är det väl ändå så att Samsungs vanliga förfarande gäller? Dvs. att man efter köpet helt enkelt ringer till Samsung som därefter hänvisar en till en reparationsverkstad? Då behöver ju man inte skicka tillbaka datorn till Frankrike? Eller har Samsung en landsspecifik garanti?

Permalänk
Medlem

Kan meddela att min är på väg från Onoff just nu. Hoppas på att få den i eftermiddag

Permalänk
Medlem

coris: hur långt tid tog det för ONOFF innan de fick tummen ur och skickade datorn? Jag beställde igår vid lunch så är lite nyfiken på när de skickar.

Permalänk
Medlem

Jag beställde den i söndags.

De fick väl inte in den i lagret förens måndag-tisdag så det gick faktiskt ganska snabbt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkim
Ang garantier (t.ex. vid köp hos Pixmania) så är det väl ändå så att Samsungs vanliga förfarande gäller? Dvs. att man efter köpet helt enkelt ringer till Samsung som därefter hänvisar en till en reparationsverkstad? Då behöver ju man inte skicka tillbaka datorn till Frankrike? Eller har Samsung en landsspecifik garanti?

Garanti är något som enligt svensk lag ska ges av försäljaren och hantera reklamationer i 3 år varav de två senare måste köparen bevisa att felet funnits med från början. Sedan kan försäljaren välja vem garantireperationen ska hanteras av. Det kan du som köpare normalt sett inte välja. Sedan finns det vissa märken som ger världsgarantier etc men det är utöver den lagstadgade och då får man höra av sig till respektive märke hur det hanteras - det kan vara så att du som köpare måste stå för transportkostnader. I USA gäller garanti ganska ofta bara på "parts" inte på "labour" (dvs arbetet som krävs för att byta en del). Jag vet att Samsung hanterar vissa garantiärenden själva (via sina servicepartners) men det gäller från produkt till produkt. Ända sättet att veta är at fråga och se till att få det skriftligt.
För att ta Pixmania så står det på deras webb;

Om fel uppkommer under det första årets garanti skall du kontakta tillverkarens after-sales service. De flesta kontaktuppgifter till tillverkarnas after-sales-service finns under rubriken « After-sales service ». Under det andra året sänder du produkten tillbaka till oss så reparerar vi den. Observera att Pixmania handhar garantiärenden under hela garantiperioden för märkena FUJI, ARCHOS, HAMA och E-Force.

Det krångliga med detta är att det tar säkert en kvart att hitta denna information på Pixmania (andra webbshoppar har denna info mycket mera lätttillägngligt under t.ex. "leveransvillkor", "garanti" eller "köpvillkor")
http://www.pixmania.com/se/se/faq-7-3--hur-fungerar-garantiar...
sedan ska du snurra på respektive tillverkares webbsida. I mitt fall var det www.palm.com vilket var helt meningslöst för de hanterar inga garantiåtaganden (gratis) i Sverige så det blev att skicka till Pixmania eftersom det till syvende och sist är de som har sålt varan och är därmed enligt svensk lag skyldiga att hantera reklamationen. Dvs i brev till deras "kontor" på Arlanda som i sin tur skickar det vidare till Frankrike. Med det sagt så vill jag inte kategoriskt avråda från att handla på Pixmania men man ska noga kolla upp vad man köper och hur deras reklamation kommer hanteras med just den produkten. Pixmania ger t.ex. 2års ovillkorlig (och 1 år villkorad) garanti på sina produkter istället för som lagen kräver 1+2 vilket i sig är bättre än vad lagen kräver, men eftersom jag fortfarande inte fått tillbaka Palmpiloten som jag skickade den 25:e november så ångrar jag att jag handlade just Palms produkter på Pixmania.

--filip

Permalänk
Medlem

** edit never mind **

Permalänk
Medlem

Nu har den anlänt!

Verkar vara en mycket trevlig upplevelse!

Återkommer när jag installrat Linux på den.

Permalänk
Medlem

Nu är också min skickad! Beställde i måndagskväll..

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget nytt om 3g versionen?

Permalänk
Medlem

Jag har väntat och väntat på NC10:an, och nu när den äntligen verkar vara på väg ut i butikerna släpper Asus 1000HE, som i princip verkar fixa de största problemen med 1000H - riktigt bra tangentbord och förstklassig batteritid på den nya. Asus har ju lyckats få ut sina burkar i tid, så det ska bli kul att se jämförelser mellan HE och NC.

Permalänk
Medlem

Sitter på min lilla rackare nu

Ubuntu funkar strålande efter lite pill och skärmen är riktigt trevlig!

Värt att notera är att tangentbordet verkar vara gjort för hela norden samt att "<>|"-knappen sitter till höger. De har alltså gjort högra skift-knappen lite mindre. Riktigt bra med en fullstor enterknapp dock!

Hör av mig ytterliggare när jag lekt lite mer

Permalänk
Inaktiv

coris//
Tack för infon. Är du nöjd med köpet? Mest positiva och negativa överraskning så här långt?

Permalänk
Medlem

Det enda negativa som jag märkt är att touchpaden är lite i minsta laget. Det är dock inget som gör mig särskilt mycket. Då jag har ganska dålig fingersättning så behöver jag öva lite på tangentbordet också, men det fungerar betydligt bättre och känns mycket skönare än andra netbooks jag provat på.

Den känns väldigt robust byggd. Trevligt att laddaren är liten också.

Kan även tillägga att jag fick med nåt slags fodral också. Verkar dock inte vara särskilt mycket att hänga i granen så jag rekommenderar att skaffa ett annat (det från deal extreme verkade ju vara bra).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coris
Sitter på min lilla rackare nu

Ubuntu funkar strålande efter lite pill och skärmen är riktigt trevlig!

Värt att notera är att tangentbordet verkar vara gjort för hela norden samt att "<>|"-knappen sitter till höger. De har alltså gjort högra skift-knappen lite mindre. Riktigt bra med en fullstor enterknapp dock!

Hör av mig ytterliggare när jag lekt lite mer

Suck... Varför, Samsung, varför??? Jag är oerhört besviken...

Det är synd att bli diskvalificerad på en sån onödig miss. Vänstra Shift-knappen hade lätt gått att göra mindre och inhysa <>|-knappen. Se t ex på HP NC2400 (12-tums laptop) som förvisso har lite större tgb, men som har <>|-knappen vid vänster Shift, som är pytteliten, och fullstor höger Shift, och stor Enter-knapp.

Permalänk
Medlem

Dubbelpost (Tack, browser...).

Permalänk
Medlem

Får förmodligen min idag!

Permalänk
Medlem

Levereras datorn hem eller till närmsta utlämningsställe?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Närmsta utlämningsställe.

Permalänk
Medlem

Nu har även jag fått hem och installerat min. Jag stör mig också lite på att höger shift är liten, men det är också det enda jag har stört mej på. Annars är den kanonbra =). Sitter och skriver på den nu.

Det medföljande fodralet känns somsagt inte så bra, tar gärna emot fler tips på fodral!
Om man beställer från Dealextreme kan man åka på att betala tullavgifter och moms?

Min hårddisk har ett lite tickande ljud för sej, inget störande direkt men de låter lite konstigt.

Leveransen från onoff tog 3 dagar så helt klart godkänt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nexus
Nu har även jag fått hem och installerat min. Jag stör mig också lite på att höger shift är liten, men det är också det enda jag har stört mej på. Annars är den kanonbra =). Sitter och skriver på den nu.

Det medföljande fodralet känns somsagt inte så bra, tar gärna emot fler tips på fodral!
Om man beställer från Dealextreme kan man åka på att betala tullavgifter och moms?

Min hårddisk har ett lite tickande ljud för sej, inget störande direkt men de låter lite konstigt.

Leveransen från onoff tog 3 dagar så helt klart godkänt!

Jag har aldrig åkt på tull från dealextreme, de brukar ibland skriva ner värdet på varorna. Ett hyffsat mått brukar vara att inga varor under ett värde av 200kr blir tullade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coris

Värt att notera är att tangentbordet verkar vara gjort för hela norden samt att "<>|"-knappen sitter till höger. De har alltså gjort högra skift-knappen lite mindre. Riktigt bra med en fullstor enterknapp dock!

Hmm, ännu en skum lösning på tangentbordsproblemet, kan du lägga ut en bild så man får se hur de ser ut?

Permalänk
Medlem

Här är en bild på tangentbordet.

Permalänk
Inaktiv

OK, tack! De var en nytt tangentbordslayout, känns som man den första tiden kommer att trycka ner "krokodilkäften" istället för höger shift helt klart :(. Dessutom är ju * och ^ jättesmå men dom använder man ju aldrig, då stör jag mig mer på flytten av "<"-tangenten.

Inte vidare snyggt med de danska tecknen heller, som du sa så är de ett nordiskt tangentbord (aldrig sett förr).

Hur är tangentbordet att skriva på jämfört med tex 1000h,Aspire one eller x110?

Permalänk
Medlem

Nexus, sitter du på Ubuntu? Sök på Load_Cycle_Count NC10 isåfall och läs lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coris
Nexus, sitter du på Ubuntu? Sök på Load_Cycle_Count NC10 isåfall och läs lite.

Nope, kör på Xp än sålänge.

Permalänk
Medlem

Nexus - ett tips om du vill ta bort alla klistermärken är att spara det för Intel Atom. Var ruggigt starkt klister som var jobbigt att få bort helt från ytan

Permalänk
Medlem

Hehe, tack för de tipset. Har bara tagit bort det stora men funderade på att ta bort dom små med.. då kanske jag struntar i det

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Fick min dator igår och har suttit och lekt ett tag. Mycket trevlig liten dator, precis i rätt storlek för mig. Än känns inte tangentbordet helt invant, men med lite mer användning ska det nog gå bra. Touchpaden tycker jag dock inte riktigt om, liten och den reagerar inte så bra. Väldigt okänslig mot kanterna och den där scrollfunktionen kan man irritera sig på för att man måste dra flera gånger innan nåt händer ibland. Sen att programmet för just touchpaden kraschade efter en timme gjorde det ju inte bättre...

Har och hört ett litet tickande ljud som jag antar är hårddisken. Vad kan det vara för nåt?

Det var bra att de skickade med ett fodral även om det kanske var lite tunt. Finns det nå fler rekommendationer än DealerExtreme? Jag gillade inte riktigit utseendet på det.

Märkte att jag lät lite negativ, men datorn är riktigt bra och kan rekommenderas till andra