Permalänk
Medlem

Sanctus: Jag som amatör, tycker att det är lite för mycket grönton i bilden. fotade du med raw eller hur gjorde du när du komponerade den?
utöver det, sjukt trevlig motljusbild.

här är iaf mitt bidrag, vet inte om den funkar men den borde.

http://picasaweb.google.se/Elrathias/Estetiskt
jag ser nu att det inte gjorde det, så jag lägger upp en länk.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
Sanctus: Jag som amatör, tycker att det är lite för mycket grönton i bilden. fotade du med raw eller hur gjorde du när du komponerade den?
utöver det, sjukt trevlig motljusbild.

här är iaf mitt bidrag, vet inte om den funkar men den borde.

http://picasaweb.google.se/Elrathias/Estetiskt
jag ser nu att det inte gjorde det, så jag lägger upp en länk.

http://www.geting.se/image.php/126900-IMG_0430%20(Medium).JPG

'

Tycker bilden är för mörk och färglös, bara dra lite här och var i Photoshop. Oftast när man tar en närbild av detta slag kan det vara viktigt att motivet syns och ingenting stör, alltså att budskapet är lätt att greppa. I det här fallet känns det som texten är budskapet, men den är svår att läsa pga pärlorna. Jag har alltså ingen aning om vad det är jag kollar på (Champagne Nicolas Frulliatte kanske? ) Men samtidigt kanske det är med meningen att jag måste tänka efter lite, vad vet jag?

Annars är bilden bra, kanske ska centrera objektet något men det är en smaksak tycker jag.

Visa signatur

Nvidia 7800 GT, AMD64 3500+, 1024MB RAM.

Permalänk
Medlem

Här kommer min bild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MSLink
Här kommer min bild

http://msun.se/foto/envag.jpg

Jag tycker att den funkar ganska bra. Kompositionen och färgtoningen är okej. Dock så skulle jag jobba lite med skuggorna så att dom inte blev så hårda. Speciellt träden till höger i bakgrunden. Skulle också skärpa innan jag förminskade den till webstorlek (0,3-0,5px och ett par hundra %, pröva dig fram) och sen skärpa igen efter förminskningen för att få fram den sista skärpan (0,2px 50-150% kanske).

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Tack för kommentar!

Jag brukar lägga skärpa en gång men det där som du nämnde två gånger kan vara bra och jag ska testa fram det.

Skön foto utrustningar du har!

Permalänk

Första posten!

Citat:

Mslink skrev: Här kommer min bild

http://msun.se/foto/envag.jpg

Saknar lite skärpa och det är en del områdan som är kraftigt underexponerade.
Annars är det en jättebra bild!
Den lätta dimman i fjärran ger ett skönt djup och kompositionen funkar bra.

------------------------

En bild från mig då. Årets sensommar, är riktigt nöjd med denna bilden men vill gärna hör vad ni tycker också. Tagen med gamla D50'in, idag har jag en D80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stjärt-åke
Första posten!

En bild från årets sensommar, är riktigt nöjd med denna bilden men vill gärna hör vad ni tycker också. Tagen med gamla D50'in, idag har jag en D80.

http://farm4.static.flickr.com/3043/2711727121_f3900f6d6b.jpg

Utmärkt tredjedelskomposition. Intressant och kommunikativ. Hade nog fungerat lika bra eller kanske även bättre utan solflaren till vänster. Du gör helt rätt i att vara nöjd.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Vad kan jag göra för att ta bättre bilder, och vad kan jag göra för att ge de bilder jag redan tagit det där lilla extra? Just nu befinner jag mig i en tidig fas där jag härmar andra för att lära mig, mina motiv är alltså inte särskillt orginella. Kom gärna med konstruktiv kritik, ha i åtanke att jag spenderat cirka 4-5 timmar med en dSLR totalt. Jag är alltså en riktig gröngöling!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tsukuyomi
Vad kan jag göra för att ta bättre bilder, och vad kan jag göra för att ge de bilder jag redan tagit det där lilla extra? Just nu befinner jag mig i en tidig fas där jag härmar andra för att lära mig, mina motiv är alltså inte särskillt orginella. Kom gärna med konstruktiv kritik, ha i åtanke att jag spenderat cirka 4-5 timmar med en dSLR totalt. Jag är alltså en riktig gröngöling!

http://fc93.deviantart.com/fs39/i/2008/328/9/0/Waterdrop_by_T...
http://fc42.deviantart.com/fs38/i/2008/328/d/7/Waterdrop_2_by...
http://fc65.deviantart.com/fs39/i/2008/335/c/8/Love_by_Tsukuy...

Har du fotograferat analogt innan? Om inte så tror jag du blir en lovande fotograf om du levererar foto av denna kvalitet efter endast 4-5h med en dslr! Du verkar ha valt rätt skärpedjup och rätt ljus, bra jobbat! Kan inte direkt komma med någon konstruktiv kritik förutom att du kunde ha beskurit den första droppbilden lite annorlunda så att ringen inte hade "klippts" av.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Har du fotograferat analogt innan?

Har fotat ~10 timmar analogt för några år sedan. Utöver det har jag inte fotat särskillt mycket, några timmar semesterbilder med kompaktkameran.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Om inte så tror jag du blir en lovande fotograf om du levererar foto av denna kvalitet efter endast 4-5h med en dslr! Du verkar ha valt rätt skärpedjup och rätt ljus, bra jobbat!

Tack så mycket!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Kan inte direkt komma med någon konstruktiv kritik förutom att du kunde ha beskurit den första droppbilden lite annorlunda så att ringen inte hade "klippts" av.

Ja, det har du rätt i. Den är inte beskuren alls (förutom sensorcrop då), så jag kan tyvärr inte "rädda" den. Får tänka på det till nästa gång

Permalänk

Hej!
Grönligaste gröngölingen skulle mycket gärna uppskatta lite(hård) kritik på denna bilden.

har enbart använt mig av en enkel ficklampa som ljuskälla(förutom taklampan).
experimenterade även med att ha ett vitt papper i olika vinklar framför blixten.

Kamera: Nikon D40
Objektiv: 18-55mm f/3.5-5.6G ED II

MVH//
Henrik

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

Först och främst så tycker jag att kompositionen är tråkig, huvudobjektet precis i mitten av allting, det skapar ingen laddning. Sedan är det knappt något djup i det hela, och även om ljuset drar ögat till huvudmotivet så är detta något oskarpt. Skärpan ligger i botten av ringen (vid texten) vilket för mig till min sista kritik, och det är att sambandet mellan ringen och boken inte är uppenbart. Ringen får mig att tänka på äktenskap och lovord mellan man och kvinna, medan boken/texten inte har någon direkt klar koppling.

Ficklampsljuset är effektfullt och följer formen på ringen. Bilden har en mjuk, varm ton och är, förutom det svarta i nedre hörnet okej beskuren.

Det är inte ett uppenbart snapshot, men du kan göra det mycket bättre.

edit: Kika på Tsukuyomis bild, som har det mesta av det jag efterfrågar av din bild klart. Kärleksdikten i bakgrunden har en tydligare anknytning till ringen, och motivet och djupet är bättre.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Här är en bild jag tog för någon vecka sedan, jag har lekt lite med den i photoshop men bestämde mig för att ladda upp en väldigt mildt redigerad bild. Jag tunnade ut skogen och beskärde den. Ville inte ändra färger just än. Vill få kritik på bilden.

Bilden är förövrigt tagen från mitt fönster!

Fullstorlek

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XS7
Här är en bild jag tog för någon vecka sedan, jag har lekt lite med den i photoshop men bestämde mig för att ladda upp en väldigt mildt redigerad bild. Jag tunnade ut skogen och beskärde den. Ville inte ändra färger just än. Vill få kritik på bilden.

Bilden är förövrigt tagen från mitt fönster!
http://data.fuskbugg.se/skalman01/new%20wide%202.jpg

Haha, 3847px × 1709px?!
Skärpning!

EDIT: Glad julsmiley är ett måste:

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
EDIT: Glad julsmiley är ett måste:

Kritik också!

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XS7
Kritik också!

Du får kritik när du minskat ner bilden så att det går att se vad den föreställer. Att posta så stora bilder är det ingen som uppskattar. Tänk på folk med små skärmar och låg upplösning... ^^

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

tråkiga moln haha.

här kommer en gammal bild i ny retusch, vad tycks?

Permalänk

Gillar skärpan på din bild oskifer!
Tycker det ser ut som om personen på bilden ser lite inklistrad ut?
Gillar den iaf!

Skärpan på bilen såg jag nu att den blev lite kass men bakgrunden tycker jag blev bra. ska jag köra med autofokus nästa gång?
Bilen e sjukt smutsig ifall det kan göra nått

MVH//
Henrik

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killspray

http://img150.imageshack.us/img150/845/dsc0432au6.th.jpg

Skärpan på bilen såg jag nu att den blev lite kass men bakgrunden tycker jag blev bra. ska jag köra med autofokus nästa gång?
Bilen e sjukt smutsig ifall det kan göra nått

MVH//
Henrik

Jag gillar också bakgrunden. Men jag hade gärna sett vänster ruta uppvevad, strålkastarna på och kanske till och med en människa i förarsätet.

Nu är det min tur att möta all arg kritik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Nu är det min tur att möta all arg kritik

Nu du, din jävel!

Även om ljuset är naturligt, med en stark spotlight på henne och allmän belysning på publiken på scen eller dylikt, så är det inte snyggt. Det ser inte naturligt ut och det är det bilden faller på. Kanske kan det funka om du kan klämma in mer svärta och hårdare skuggor.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Nu du, din jävel!

Även om ljuset är naturligt, med en stark spotlight på henne och allmän belysning på publiken på scen eller dylikt, så är det inte snyggt. Det ser inte naturligt ut och det är det bilden faller på. Kanske kan det funka om du kan klämma in mer svärta och hårdare skuggor.

Du har ju helt rätt. Man blir ju blind när man sitter och shoppar bilderna för länge. Vi får se om remaken faller herrn bättre i smaken

Största skillnaden här är att jag inte har tonat ner publiken runt om lika hårt och inte lyst upp henne något extra utöver mörka partier av håret.

Det är fan inte lätt att va nybörjare ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Vi får se om remaken faller herrn bättre i smaken

Nu har du istället inte tillräckligt mycket fokus på tjejen. Blicken vandrar. Hade kunnat funka med mycket kortare skärpedjup eller annat ljus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Det är fan inte lätt att va nybörjare ^^

Nej, jag vet hur det är. Men det blir lättare om ett par år.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Nu är det min tur.
Första bilden jag tog med riktig systemkamera.

Hade tyvärr inte photoshop när bilden togs, den är redigerat med vistas crap-verktyg..

Har tappat bort den med hög upplösning dock..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Nu är det min tur.
Första bilden jag tog med riktig systemkamera.

Hade tyvärr inte photoshop när bilden togs, den är redigerat med vistas crap-verktyg..

http://fc10.deviantart.com/fs39/f/2008/362/9/3/The_bridge_on_...

Har tappat bort den med hög upplösning dock..

För dåligt kontrollerad kontrastjustering; skuggorna är alldeles för mörka och högdagrarna är alldeles för ljusa.

Kompositionen är obalanserad. Någonting börjar i vänster hörn och slutar i mitten utan någonting som balanserar upp det. Om du gör bilden kvadratisk och kapar lite tomrum på höger sida så tror jag att kompositionen skulle bli bättre.

IMHO, som vanligt.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
För dåligt kontrollerad kontrastjustering; skuggorna är alldeles för mörka och högdagrarna är alldeles för ljusa.

Kompositionen är obalanserad. Någonting börjar i vänster hörn och slutar i mitten utan någonting som balanserar upp det. Om du gör bilden kvadratisk och kapar lite tomrum på höger sida så tror jag att kompositionen skulle bli bättre.

IMHO, som vanligt.

Ang. formen, den var i 1680x1050 förut, wallpaper.

Kontrasten fixade jag till lite så att det var hyfsat snyggt..
Jag tycker själv nu att jag inte redigerat den tillräckligt, Strecket i mitten har jag inte sett hittills, det är för rakt..

Men jo, det finns massor här som skulle varit bättre om jag kunde photoshop

Permalänk
Medlem

En svingammal bild med ny redigering:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tweakad
Slänger upp lite blandade bilder, mest för att få lite kritik. All form utav kritik!

och till sist en svingammal bild med ny redigering:

BILD

Den sista bilden är helt otroligt snygg tycker jag! Horisonten bra lagd och fina färger. Jag skulle vilja ha den på en tiltad skärm

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Hade lite kul med skrivbordslampor idag.

Åsikter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Den sista bilden är helt otroligt snygg tycker jag! Horisonten bra lagd och fina färger. Jag skulle vilja ha den på en tiltad skärm

Tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tweakad
Åsikter?

#2: Folk i kanterna med vidvinkel = nej bra.
#3: Bra idé. Konturerna på ansiktet funkar bra. Lite väl mycket luft på sidorna; kan klippas. Utfrätta partiet på pingisbordet stör. Ser tydligt att bakgrunden är photoshoppad på ljusa partier runt ljuskällan.
#4: Städa upp katten lite. Smuts vid ögat drar till sig uppmärksamhet.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

tweakad: Tycker att din tredje bild kunde förbättras med att se lite mer engagerad ut. Ser ut som han "bara" står där tycker jag. Håller även med om vad Boo skrev här ovan.

Min bild: