Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Det du säger kan mycket väl stämma, efter en snabb titt på MSI's hemsida så har dem faktiskt ingen verkstad i Sverige, dock så hade dem en i Norge, Danmark och Finland.

Tråkigt att Wind har fått ett så högt pris, men man kan ju hoppas priset sjunker ju fler butiker som får in den.

Reagerade också först över att det var ett högt pris, men sen räknade jag lite:

549 USD för XP-versionen har det sagts sen start (dock var det ju då tal om 6-cells batteri)

549 USD * 6 SEK/USD ~= 3300 kr Vilket jag räknat med från början.. men vi bor ju i Sverige

3300 * 1,25 = 4125 kr och det är ju ungefär vad den ligger på...

Men fan nu är jag leds på att vänta, börjar luta mot en Acer Aspire One trots att jag är mer sugen på en Wind... Aspire One med XP och 120 GB hårddisk (ser faktiskt den större hårddisken som ett +) går ju att få på dustinhome för 3800 kr inkl. frakt med studentrabatt vilket nästan börjar kännas som en bättre deal än en Wind för 4500 från nåt annat nordiskt land... Skolan börjar ju snart å vore ju najs att hinna fixa lite med den innan dess.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Reagerade också först över att det var ett högt pris, men sen räknade jag lite:

549 USD för XP-versionen har det sagts sen start (dock var det ju då tal om 6-cells batteri)

549 USD * 6 SEK/USD ~= 3300 kr Vilket jag räknat med från början.. men vi bor ju i Sverige

3300 * 1,25 = 4125 kr och det är ju ungefär vad den ligger på...

Men fan nu är jag leds på att vänta, börjar luta mot en Acer Aspire One trots att jag är mer sugen på en Wind... Aspire One med XP och 120 GB hårddisk (ser faktiskt den större hårddisken som ett +) går ju att få på dustinhome för 3800 kr inkl. frakt med studentrabatt vilket nästan börjar kännas som en bättre deal än en Wind för 4500 från nåt annat nordiskt land... Skolan börjar ju snart å vore ju najs att hinna fixa lite med den innan dess.

Jo jag vet hur du känner, som tur är så har jag inget behov av den, och nu när jag har väntat så länge som jag har gjort kan jag lika gärna vänta lite till. Funderar på att ta 3-cells versionen utan XP när den väl kommer. Annars är jag också suger på Dell E, ECS G10IL samt Lenovo S10/S9. Får se vad som kommer först men det är ju kul att dem börjar komma lite i smyg.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det blir om man skulle beställa en från USA. Är det bara tangentbordslayouten som skiljer? Hur blir det då om man installerar ett svenskt OS, kommer å ä ö att vara på motsvarande tangenter som här? Eller flyttas de då till någon helt annan tangent?!

Om det ordnar sig med tangentbordslayouten så köper jag nog den här: http://cgi.ebay.com/MSI-WIND-NOTEBOOK-INTEL-ATOM-1-6GHz-1GB-6...

Den har ju 6-cells batteri också!

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jungbark
Jag undrar hur det blir om man skulle beställa en från USA. Är det bara tangentbordslayouten som skiljer? Hur blir det då om man installerar ett svenskt OS, kommer å ä ö att vara på motsvarande tangenter som här? Eller flyttas de då till någon helt annan tangent?!

Om det ordnar sig med tangentbordslayouten så köper jag nog den här: http://cgi.ebay.com/MSI-WIND-NOTEBOOK-INTEL-ATOM-1-6GHz-1GB-6...

Den har ju 6-cells batteri också!

Det är OS språket, tangetnbordslayouten och strömkontakten som skiljer den från den svenska versionen. Tänk på att MSI förmodligen har en kontinentalgaranti alltså så gäller inte garantin här i Europa om du köper den i USA. Dessutom så har inte MSI någon serviceverkstad i Sverige, än.
Om du ändrar tangentbordslayout till svenska så får tangentknapparna samma layout som dem skulle få på ett svenskt tangentbord.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Okej, stort tack för svaret!

Tangentbordslayouten löser jag genom att sätta dit klisterlappar om det skulle behövas.. Det där med garantin verkade vara ett större problem, klart man vill ha garantin kvar!

Sen visade det sig att frakten var väldigt dyr 540kr! Då hamnar priset över 4000 vilket jag tycker är på gränsen... Visserligen får man ett 6-cells batteri.. Någon som vet vad ett sådan kommer att kosta?!

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jungbark
Okej, stort tack för svaret!

Tangentbordslayouten löser jag genom att sätta dit klisterlappar om det skulle behövas.. Det där med garantin verkade vara ett större problem, klart man vill ha garantin kvar!

Sen visade det sig att frakten var väldigt dyr 540kr! Då hamnar priset över 4000 vilket jag tycker är på gränsen... Visserligen får man ett 6-cells batteri.. Någon som vet vad ett sådan kommer att kosta?!

Räkna med minst en femhundring iaf, när det väl går att köpa löst.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pko
Fick höra att orsaken till att ingen säljer Wind här är att det inte finns någon servicefirma i Sverige som har hand om MSIs laptops/support. Låter inte helt otroligt i alla fall

F.ö. så har netshop.se lagt in Wind'en nu (inte i lager tyvärr)

Kan man lita på netshop.se?

Permalänk
Medlem

De verkar ha samma "på lager" datum som expansys närmare bestämt den 31 augusti! Men priset är lite högt i min mening! Särskilt när det är det klena batteriet...

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jungbark
De verkar ha samma "på lager" datum som expansys närmare bestämt den 31 augusti! Men priset är lite högt i min mening! Särskilt när det är det klena batteriet...

Inte märkbart högre än någon annan som säljer MSI Wind/Medion Akoya Mini här i Europa så det verkar vara vad den kostar för närvarande.

Advent säljer sin klon för 5-600kr mindre dock om man hittar en sån (man kan ju alltid hoppas att PC City/Elgiganten i Sverige tar in den)

Permalänk
Avstängd

Förlåt jag orkade inte läsa igenom hela tråden, någon sm har lust att sammanfatta mina frågor snabbt.

när släpps Msi wind i Sverige? Så fort de har hittat en verkstad? kommer de göra det?

Vad kommer den kosta ungefär med 6 cells batteri?

vilka andra datorer kan jag köpa som är såhär små, eeepc eller aspireone är jag inte intresserad av dels för att tangenterna ör för små och dels för att jag inte finner den lika snygg som msi wind. Tacksam för svar!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
Kan man lita på netshop.se?

Du blandar inte ihop netshop och netsuperstore?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jungbark
Okej, stort tack för svaret!

Tangentbordslayouten löser jag genom att sätta dit klisterlappar om det skulle behövas.. Det där med garantin verkade vara ett större problem, klart man vill ha garantin kvar!

Sen visade det sig att frakten var väldigt dyr 540kr! Då hamnar priset över 4000 vilket jag tycker är på gränsen... Visserligen får man ett 6-cells batteri.. Någon som vet vad ett sådan kommer att kosta?!

www.medionshop.de tar de € 99 för 6-cells (5200mAh) batteriet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Du blandar inte ihop netshop och netsuperstore?

nej, det tror jag inte. Det hänvisades till netshop, och då udnrar jag om man kn lita på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
nej, det tror jag inte. Det hänvisades till netshop, och då udnrar jag om man kn lita på den?

aha, just netsuperstore har ju väldigt dåligt rykte så tänkte om du blandade ihop dom när jag själv brukar göra det.

Här har du omdömen på prisjakt iaf:
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=1475

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Då har man hämtat upp en advent i england för strax under 3400:-, ska man bara hämta upp en ny elsladd från elfa för runt 30pix (för rätt kontakt utan att bråka med konvertrar), hitta en vettig case (vart man nu gör det) och ev. peta in lite mer ram.

Annars flyter den mycket fint.

Permalänk

Nu har jag spenderat ~2-3 timmar och slösurfat genom forum om dessa små, billiga datorer... givetvis är det sweclockers som har svaren...

funderade på att köpa en eee 900, men efter lite efterforskningar verkade det vara rätt så dumt.. 901an på väg ju, men... MSI... tydligen så mkt bättre prestanda... tänkte ha en liten, enkel dator till studierna (jobbigt att ha med min 17" HP när man ska skriva arbeten, smygsurfa osv..)

efter att ha läst denna tråden sitter jag med ett enda stort leende på läpparna.. jag är så pass lyckligt lottad att jag är bosatt i helsingborg, bara 20 min från DK.. tänkte sticka över imorgon och kolla in och ev köpa en MSI eller möjligtvis den som finns på aldi.. verkar ju vara aningen billigare... Ni som köpt era från DK verkar ju vara nöjda vill gärna att tangenterna visar rätt, så att man inte behöver ha hälften av tangenterna överklistrade med mer eller mindre snygga lappar...

återkommer! tack för all hjälp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictorNorell
Nu har jag spenderat ~2-3 timmar och slösurfat genom forum om dessa små, billiga datorer... givetvis är det sweclockers som har svaren...

funderade på att köpa en eee 900, men efter lite efterforskningar verkade det vara rätt så dumt.. 901an på väg ju, men... MSI... tydligen så mkt bättre prestanda... tänkte ha en liten, enkel dator till studierna (jobbigt att ha med min 17" HP när man ska skriva arbeten, smygsurfa osv..)

efter att ha läst denna tråden sitter jag med ett enda stort leende på läpparna.. jag är så pass lyckligt lottad att jag är bosatt i helsingborg, bara 20 min från DK.. tänkte sticka över imorgon och kolla in och ev köpa en MSI eller möjligtvis den som finns på aldi.. verkar ju vara aningen billigare... Ni som köpt era från DK verkar ju vara nöjda vill gärna att tangenterna visar rätt, så att man inte behöver ha hälften av tangenterna överklistrade med mer eller mindre snygga lappar...

återkommer! tack för all hjälp...

MSI Wind kommer ha likvärdig prestanda med EEE 901, om jag inte tolkat ditt inlägg fel :> Både samma chipset och CPU

Däremot är kanse Winds hårddisk snabbare än 901:s SSD vilket ju isf ger lite bättre prestanda...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictorNorell
efter att ha läst denna tråden sitter jag med ett enda stort leende på läpparna.. jag är så pass lyckligt lottad att jag är bosatt i helsingborg, bara 20 min från DK.. tänkte sticka över imorgon och kolla in och ev köpa en MSI eller möjligtvis den som finns på aldi.. verkar ju vara aningen billigare... Ni som köpt era från DK verkar ju vara nöjda vill gärna att tangenterna visar rätt, så att man inte behöver ha hälften av tangenterna överklistrade med mer eller mindre snygga lappar...

återkommer! tack för all hjälp...

Vad ska du ha för att plocka upp en extra Medion på Aldi på skicka till Stockholm..? ;P

Permalänk
Medlem

Apropå support, så har ju medion en svensk supportsajt (http://www.medion.com/se/). Så det är kanske troligare att den kommer hit till Sverige än Winden..

Mailade dem och frågade ifall de visste om Akoya Mini kommer hit, men de visste förstås inte. När jag frågade efter återförsäljare nämnde de Elgiganten.

Permalänk

Well, såhär gick det!

Skulle gå inom en Aldi-affär och försöka få tag i medieon, men när jag kom dit, såg det ut ungefär som i en turkisk supermarket; 50 hyllor med frukt och en liten glasbox med elektroniksaker... så jag valde att inte handla där, utan gick på jakt i centrala helsingör i de lokala elektronikaffärerna.. Hittade ganska snabbt en affär som heter "ZONA", där de hade 2 svarta och en rosa kvar... plockade åt mig en svart, och så även min bror... Priset låg på 3495 DKK (3495 x 1,28 = ~4474 SEK). Hon i affären påstod att det även var svårt att komma över Winds i Danmark.. Tydligen har det varit lite av en rusch där nu! Tur har man

Nu sitter jag och skriver på den... tyst som en klocka, svenskt windows, svenska tangenter etc... Jag är sjukt nöjd! Det enda som krånglar lite är anslutningen till det trådlösa nätverket, men vet att fler har haft problem med det, så får väl ta itu med det lite senare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictorNorell
...... Det enda som krånglar lite är anslutningen till det trådlösa nätverket, men vet att fler har haft problem med det, så får väl ta itu med det lite senare!

Är det Wind som krånglar, elelr ditt trådlösa nätverk?

Permalänk
Moderator
Moderator

Tänker inte vänta och bryr mig inte heller ang tangentbord då jag snackar engelska online till 90%. ÅÄÖ behövs inte ofta i internetsammahang.

Beställd idag. Expansys.se bekräftade att de hade UK versionen hemma. Får på fredag.

Kostade en hel del (ca 5k) men jag har tröttnat på att vänta på UMPC marknaden. Det kommer alltid något bättre, något smartare, något som man ska vänta på. Pfft.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

För de som inte bryr sig om engelsk/amerikansk tangentbordslayout så finns Winden med 6-cellsbatteri för $549 på buy.com och newegg.com.
Finns ju som någon länkade till häromdagen postoxar som skickar till Sverige.
Är ruskigt sugen men tycker den svarta är ful, vill ha den vita med 6-cell och 2 GB ram:)

*drömmer mig bort*

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictorNorell

Nu sitter jag och skriver på den... tyst som en klocka, svenskt windows, svenska tangenter etc... Jag är sjukt nöjd! Det enda som krånglar lite är anslutningen till det trådlösa nätverket, men vet att fler har haft problem med det, så får väl ta itu med det lite senare!

Mitt trådlösa nätverk gick upp och ner var 5e minut tills jag installerade drivrutinerna. Har inte urlen på denna dator tyvärr men hittade via msiwind.net.

Permalänk
Medlem

Skickar buy.com till Sverige? Jag var inne på play.com och de skickar inte till Sverige när det käller datorer.

Svart är den ända snygga
Vad ska du med 2 GB till det är ju ingen mega CPU i burken som du kan köra tunga grejer med ochh hur många program orkar du köra samtidigt på en sådan liten skärm?

Permalänk
Moderator
Moderator

För mig som kommer att använda Wind till att hantera fotografier under mina resor så blir det nog bra med 2 gig.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

åäö

Sitter på en svart wind nu med 6 cells batteriet och skriver åöä hur enkelt som helst bara ställa in svenkst tangentbord och åäö sitter där dom ska..

köpte den från ebay för 599 dollar för 2 veckor sen..

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen är då helt klart att man inte har någon garanti...

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jungbark
Enda nackdelen är då helt klart att man inte har någon garanti...

Grejen verkar ju vara så att det inte kommer att gå att få tag i en wind med garanti i sverige eftersom msi inte har någon verkstad här i sverige.

Permalänk

Är nog mitt nätverk som krånglar... uppdaterat drivrutinerna, men får inte in MITT nätverk, utan endast mina grannars... funkar ju fint ändå

Har använt den någon dag nu, och måste säga att både skärm och tangentbord funkar utmärkt... körde lite film på den när jag åkte tåg igår... klockrent med ett par ok hörlurar.. Är sjukt nöjd med detta köpet!

Finns det några uppgifter om vi kommer att få 6-cellbatteriet till sverige? Kanske en korkad fråga iom att vi inte ens har datorn här... och är det batteriet isåfall större? Borde ju vara det om man tänker... nåväl, lite funderingar bara=)