Permalänk
Medlem

Vi upplever detsamma. Ping är lägre med 4G än med coaxen och 600 Mbit märks bara av vid speedtest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Är det någon annan som upplever hur bredband via Tele2 (f.d. Comhem) blivit markant sämre sen Tele2 tog över driften? Det känns som de throttlar allt utom bredbanbskollen.se. Eller har skitdålig peering mot sajter utanför Sverige. Det känns generellt segt på massor av ställen. När min mobil är rappare över Telia 4G än 600Mbit Tele2 (f.d. Comhem) är det konstigt. Korta videosnuttar laddar så segt att de stannar och börjar buffra om. Stora bilder laddar som det vore 56kbit modemhastighet. Kollade och det är inga driftstörningar i mitt område.

Sen några dagar har jag haft RIKTIGT dålig hastighet mot Fastly CDN (AS54113 151.101.0.0/16) som bla Reddit och IMGur.com använder sig av. Jag får ~80kB/s i nerladdning. Något fel i peeringen i Stockholm(?) äre.
Denna tar mig 20sek att ladda ner : https://i.redd.it/c7ka72tydbk31.gif
Har precis skickat iväg ett email till Fastly i hopp om det är deras sida som spökar.

Ni får gärna berätta hur snabbt det tar för er att få ner https://i.redd.it/c7ka72tydbk31.gif

Jag sitter i Stockholm med Coax EuroDOCSIS 3.0 150/10Mbps och har inga hastighetsproblem annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

*TEXT*
Ni får gärna berätta hur snabbt det tar för er att få ner https://i.redd.it/c7ka72tydbk31.gif

Laddar på en gång , samma uppkopplingstyp fast ett gäng mil norrut.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Är det någon annan som upplever hur bredband via Tele2 (f.d. Comhem) blivit markant sämre sen Tele2 tog över driften? Det känns som de throttlar allt utom bredbanbskollen.se. Eller har skitdålig peering mot sajter utanför Sverige. Det känns generellt segt på massor av ställen. När min mobil är rappare över Telia 4G än 600Mbit Tele2 (f.d. Comhem) är det konstigt. Korta videosnuttar laddar så segt att de stannar och börjar buffra om. Stora bilder laddar som det vore 56kbit modemhastighet. Kollade och det är inga driftstörningar i mitt område.

Edit: Jag överdriver kanske, det är oftast bra prestanda. Men jag tycker generellt sett det blivit sämre på sista tiden.

Håller med, var så illa att jag till o med beställde VDSL för o spela på här, är fast med antingen Comhem eller VDSL. Men att spela på Comhem är helt opålitligt, kass routning till andra länder och pingspikes är ett väldigt vanligt förekommande. Håller också med att det blev sämre när dom släppte 600Mbit tjänsten i min stad och när Tele2 tog över. Då började de helt plötsligt buffra på Twitch och segt o surfa och sämre svarstider. Funkade bra innan det. Så jävla less på att man är låst till skitföretaget. Att man ska behöva ha 2st uppkopplingar är helt galet. Supporten har inte gjort någonting efter 9mån ärende som dom till sist stängde ner med svaret är att dom kommer uppgradera där jag bor, men inget svar när. Problemen var oftast på emellan 18:00-00:00 och det är ju då man använder nätet. Helt sinnes.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Lider med er..

Lider verkligen med er..Efter 10 år med detta ”skitföretag” har jag äntligen fått fiber med en annan leverantör. Med Comhem var det 8-10 avbrott per dygn med varierande längd och ”urusla” ping. Vet inte hur många timmar jag lagt ner med deras support och matat dem med loggar och info.

Efter åtskilliga duster med supporten fick jag prata med någon högre teknikchef som mer eller mindre förklarade för mig att man tyvärr inte kunde hjälpa mig då deras back end nät inte klarade att hantera all kapacitet under högbelastningstid mellan 1800-2300 i mitt område. Efter en lång konversation så erkände han mer eller mindre rakt ut att det inte fanns något ekonomiskt incitament för dem att avhjälpa problemet då det helt enkelt blev för dyrt. Han såg även till att mitt avtal fick brytas omedelbart utan kostnad (trotts bindningstid) samt att jag fick tbx 6 månadsavgifter.

Intressant är att i de flesta fall vid samtal med supporten har det ”bara varit jag som haft problem i området”..Pratade man med grannarna hade även de samma problem vid samma tillfällen...:)

Fick även en av deras ”fältsäljare”, som försökte att sälja på mig ”mertjänster”, att ”avvika” efter att han ringt ”hemmabasen” då han skulle kunna fixa mina problem om jag bara ”uppgraderade”. Han ”pep” med svansen mellan benen och med orden att ”det var tekniska problem med att sälja in högre hastighet i just mitt område..”

Har nu haft fiber med annan leverantör i 5 månader utan avbrott, stabila hastigheter, samt med 1/3 ping.

Låter tragiskt att det inte blivit bättre med Tele2. Känns som om Comhems tekniska lösningar är allt för ”bristfälliga” i många områden och att man lever gott på de stackare som inte har något alternativ.

Hoppas 5g kan lindra för några i framtiden...och att detta skitföretag kommer att dö sotdöden...

Permalänk
Medlem

Har man återkommande problem med ComHem så är det bara byta så fort man kan. Om man kan d.v.s.
Där jag bor är inte gamla kopparrör så har faktiskt bytt till ComHem esån Telia Fiber.
Kan bara ha 100 hos telia medans ComHem har jag 600/50 hos. Har haft ett avbrott på drygt 2,5 år som jag vet om och det var planerat.

Där jag bodde tidigare var det avbrott stup i ett men hade då inget val så var fast på ComHem. Men det vara gamla UPC hus med gamla kablar och det fungerade riktigt dåligt.

Jag hoppas Tele2 kan fixa till det men det kommer ju ta några år minst.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk

@iXam: Upplever samma problem. Helt plötsligt för några dagar sedan så buffrar i princip alla bilder från reddit samt imgur. Generellt har jag upplevt att hastigheten på allt surfande gått ner. Även twitch har börjat buffra. Bör man ringa in och se om det är något dom vet om att dom ändrat på tro? Internet (fungerar) ju och jag får rätt hastighet enligt bredbandskollen. Men något är ju riktigt skumt.

EDIT:
Tog ett snack i chatten. Det är routing problem och dom har dragit vidare det till tekniker.

Permalänk
Medlem

Nån som har info / aning om när de kan tänkas släppa en wifi 6-router?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmylilly:

@iXam: Upplever samma problem. Helt plötsligt för några dagar sedan så buffrar i princip alla bilder från reddit samt imgur. Generellt har jag upplevt att hastigheten på allt surfande gått ner. Även twitch har börjat buffra. Bör man ringa in och se om det är något dom vet om att dom ändrat på tro? Internet (fungerar) ju och jag får rätt hastighet enligt bredbandskollen. Men något är ju riktigt skumt.

EDIT:
Tog ett snack i chatten. Det är routing problem och dom har dragit vidare det till tekniker.

Tack för infon! Tagit för vana att alltid kolla här innan jag ringer och det lönar sig igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmylilly:

@iXam: Upplever samma problem. Helt plötsligt för några dagar sedan så buffrar i princip alla bilder från reddit samt imgur. Generellt har jag upplevt att hastigheten på allt surfande gått ner. Även twitch har börjat buffra. Bör man ringa in och se om det är något dom vet om att dom ändrat på tro? Internet (fungerar) ju och jag får rätt hastighet enligt bredbandskollen. Men något är ju riktigt skumt.

EDIT:
Tog ett snack i chatten. Det är routing problem och dom har dragit vidare det till tekniker.

"Bra", då är vi flera med exakt samma problem.
Jag är i kontakt med Fastly, så då jobbar det med från två håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmylilly:

EDIT:
Tog ett snack i chatten. Det är routing problem och dom har dragit vidare det till tekniker.

Tack för info.

Permalänk
Medlem

Testade snabbt imorse på reddit och imgur och det verkade vara löst. Någon som kan bekräfta?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

@isbjoern: Ser ut att rulla bättre. Tracert bekräftar att dom ändrat routing nu. Var 3-4 som var timed out innan. Nu är det bara 1 för mig.

Permalänk
Medlem

@timmylilly: Fortfarande segt för mig på reddit :/

Permalänk

@Quzga: Jag märker av olika resultat mellan min Mac och min Windows. På min Windows PC ser routingen bättre ut.
Jag är inte insatt nog i routing för att kunna ge er ett bra svar på varför jag har olika resultat.

Traceroute på min Mac ger mycket timeouts igen helt plötsligt. Dom har dock inte markerat mitt ärende som avklarat. Så vi får anta att dom fortfarande jobbar på det helt enkelt.

1 192.168.1.1 (192.168.1.1) 3.797 ms 3.677 ms 3.595 ms
2 10.190.0.146 (10.190.0.146) 14.252 ms 12.659 ms 14.304 ms
3 * * *
4 * * *
5 mtc-peer-1-be1.net.comhem.se (213.200.162.36) 28.100 ms
nap-peer-1-be2.net.comhem.se (213.200.162.32) 24.714 ms
nap-peer-1-be1.net.comhem.se (213.200.162.30) 23.271 ms
6 * * *
7 * * *
8 * * *
9 * * *
10 * * *
11 * * *

EDIT:
Genom att uppdatera DNS till 1.1.1.1 och sekundär till 1.0.0.1 på min Mac så fick jag bättre resultat.

traceroute to prod.imgur.map.fastlylb.net (199.232.40.193), 64 hops max, 52 byte packets
1 192.168.1.1 (192.168.1.1) 3.815 ms 3.697 ms 3.531 ms
2 10.190.0.146 (10.190.0.146) 12.117 ms 8.806 ms 15.815 ms
3 * * *
4 vrr-peer-1-be1.net.comhem.se (213.200.162.38) 16.532 ms 16.721 ms 17.883 ms
5 bck-core-1.bundle-ether66.tele2.net (130.244.200.106) 16.051 ms
gbg-core-1.bundle-ether66.tele2.net (130.244.200.124) 17.463 ms
bck-core-1.bundle-ether66.tele2.net (130.244.200.106) 16.497 ms
6 sdn-core-2.bundle-ether10.tele2.net (130.244.39.162) 21.453 ms 30.929 ms
lim-core-1.bundle-ether14.tele2.net (130.244.75.182) 22.920 ms
7 kbn-b3-link.telia.net (62.115.171.212) 24.641 ms
lim-core-1.bundle-ether13.tele2.net (130.244.86.39) 20.570 ms 20.316 ms
8 * * kbn-b3-link.telia.net (62.115.171.212) 28.520 ms

Permalänk
Medlem

@timmylilly: Testade med din DNS på min Win pc och det var mycket snabbare! v.reddit videos är fortfarande omöjliga att kolla på men bilder laddas iaf på någon sekund jämfört med typ 10s+ per bild förut. Tackar.

Permalänk
Medlem

Är nog ändå nöjd med Com Hem över koaxial och C2 routern 300-10mb, både tjänsterna och kvalitén, gillar också att det ingår en molntjänst med obegränsad lagring i abonnemanget. Kör Wifi via C2 routern mot datorn men visst, vill man ha bästa möjliga bredband hemma med låg ping/latency så är det fiber samt nätverkskablar dragna till datorerna som gäller. Får väl se om jag ändå gör den investeringen så småningom trots allt. Går ju ändå på en krona med ny vettig router samt att jag kanske anlitar någon så att kabeldragningen blir perfekt och snygg, lite tveksam till att borra hål genom väggarna själv, risken är att allt ser fördjävligt ut annars.

Nackdelen med koaxial samt så klart Wifi är väl lite segare ping. Wifi kortet till datorn är dock helt ok, en Asus pce-ac68. Hört rykten om att koaxial näten ofta är mindre belastade än fiber näten numera men ingen aning om det stämmer, jag är taskig på nätverk.

En bra grej med vår nuvarande lösning är att vi inte har några extra sladdar alls, tre hål i väggen är bakom TVn, routern är bakom TVn. TVn är den enda enheten som har en vanlig nätverkskabel nu. Tidigare var det inte så kul med router, fiberswitch, ip-telefoni box precis vid ytterdörren där fiberswitchen är monterad.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med packetloss hos comhem och inte ens i närheten av utlovade hastigheter under "peak-hours", men på sista tiden har det blivit bättre.. konstigt nog sedan ihopslagningen av Tele2 och fördubbling av hastigheten.

Visa signatur

Core i5 3570k | P8Z77-V PRO | Noctua DH-14 | Radeon HD6970 | 2x4GB 1600mhz Kingston HyperX Grey | Fractal Design R4 | Intel 320 SSD 120gb

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag kunnat få upp till 4 publika adresser med bryggad rotuter/modem men verkar inte få några fler DHCP lease längre

Någon som vet om dett är något comhem ändrat?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

@Silver: Rent generellt skulle jag gissa på att dom vill spara på sina ipv4 adresser då dom tar slut. Och ju mer dom ger ut desto fler subnät måste dom köpa. Jag jobbar själv i en branch där vi köper upp subnät och priserna går upp varje år.

Permalänk
Medlem

Vad får jag för IP-adress?

Kunder med en lägre tjänst än 50 Mbit/s får endast en publik IP-adress. Kunder med 100 Mbit/s och högre får fyra IP-adresser.

https://www.comhem.se/search?q=IP-adress

Själv har jag blivit tilldelad två IP-adresser på min 150/50-lina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Tele2

Hej,

Vi har uppmärksammat att flera av er anmärkt på att det inte fungerat bra att surfa mot t ex Reddit och Twitch. Vi har tittat närmre på detta och vi har identifierat ett fel. För stunden har vi tillämpat en workaround i väntan på en permanent lösning. Enligt de tester vi kört så fungerar det normalt just nu (trots att en permanent lösning inte är på plats).

Fungerar det bättre för er nu?

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi har uppmärksammat att flera av er anmärkt på att det inte fungerat bra att surfa mot t ex Reddit och Twitch. Vi har tittat närmre på detta och vi har identifierat ett fel. För stunden har vi tillämpat en workaround i väntan på en permanent lösning. Enligt de tester vi kört så fungerar det normalt just nu (trots att en permanent lösning inte är på plats).

Fungerar det bättre för er nu?

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund

Mitt internet hemma är nere sen ca15:15 , enligt er ska det vara nere till 20:00 idag, lite svårt att testa, dålig timing
Bor i Borås

Edit: Internet fungerar nu igen, det verkar fungera normalt nu.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem

Senaste dagarna har Comhems C1 stängt av sig ett par gånger per dygn och två lampor blinkat blått. Dessa punkterna är indikatorer på upp och nedladdning, lyser grönt när det fungerar.

Jag har tagit bort WIFI-funktionen på C1 och använder en AP. Under denna avstängning så fungerar varken tv eller all utrustning som är kopplad direkt till den med ethernet, däribland AP.

Ska självklart kontakta ComHem, skulle det möjligen kunna vara C1-relaterat problem eller ligger det hos ComHem?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

@iller:

Tack för svaret provade dagen efter och det verkade fungera igen

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

@Tele2 Kan man requesta att få information när arbete ska utföras där jag bor? Gått ned ett par gånger runt 03 och lirar man i en US-guild I Wow är det bara att säga adjöken och sätta sig i fyra timmar kö efteråt.

Ni vet att vi ska drabbas då det står om man loggar in, men får inga meddelanden av er om det ska ske nattetid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nosilica:

Det är förmodligen inte något arbete som gör att uppkopplingen bryts utan DHCP lease som går ut. Jag har samma problem men med Telenor där uppkopplingen bryts runt 03.30 någon gång i veckan. Är dock inget problem då jag sover då men får felmeddelande på mailen från utrustningen som tappar kopplingen.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Fast det står det när jag loggar in på ComHem.se med. mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt internet dom senaste veckorna; https://i.imgur.com/nxi30MO.png

Bandbredden är kanon, hoppas supporten kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Lite frustration efter samtal med conhem idag, ovan bild tycker jag redogör väldigt väl att problemet inte ligger på min utrustning, ändå så skall vi gå igenom all basic felsökning (en gång till).

Skickades från m.sweclockers.com