Permalänk
Medlem

Jag bor också i Östersund, men inga problem här. Jag undrar när vi får 50/10 i Östersund...

Visa signatur

Acer Aspire 5315 - T9500 2.6GHz - OCZ Solid Series 30GB - 2GB RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Angående hastigheterna. Mitt 50/10 är väldigt kräset. Bredbandskollen är mer eller mindre det enda som kommer upp i absolut maxhastighet för mig. Utöver det verkar det bara vara BB2 och Bahnhof som kommer upp i över 4MB/s per enskild anslutning. Krävdes minst två anslutningar för att nå 6MB/s (men det gick ). Hastigheterna från utlandet varierar kraftigt (i alla fall utanför Skandinavien).

Ursäkta OT, du har alltså äntligen fått 50/10. Grattis..

När fick du det?

Mvh. Frostfield

Permalänk
Medlem

Någon annan som haft problem med Comhem de senaste kvällarna?

Upplever vad som känns som kraftig överbelastning ut mot vissa peer-ISPs/upstream-ISPs till Comhem, vilket leder till att det är helt omöjligt att komma åt godtyckliga delar av Internet.

En del siter är som försvunna, andra laddar löjligt långsamt, eller står och tuggar i väntan på att någon reklambanner ska komma ner.

Bland annat verkar trafik som routas ut via GBLX (Global Crossing) vara helt körd, däremot trafik som går via t.ex. Telia går hur bra som helst.

Så det känns ju som att felet ligger på en sådan nivå att det borde vara fler som märker av problemen...?

Får ringa och skälla på kundtjänst imorrn, men för egen del kan jag i det närmaste undvika problemen genom en VPN-koppling jag har tillgång till. Då går det ju iaf att surfa, även om jag tappar en del bandbredd på köpet (testade med bredbandskollen över vpnet och fick 14/2).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Någon annan som haft problem med Comhem de senaste kvällarna?

Upplever vad som känns som kraftig överbelastning ut mot vissa peer-ISPs/upstream-ISPs till Comhem, vilket leder till att det är helt omöjligt att komma åt godtyckliga delar av Internet.

En del siter är som försvunna, andra laddar löjligt långsamt, eller står och tuggar i väntan på att någon reklambanner ska komma ner.

Bland annat verkar trafik som routas ut via GBLX (Global Crossing) vara helt körd, däremot trafik som går via t.ex. Telia går hur bra som helst.

Så det känns ju som att felet ligger på en sådan nivå att det borde vara fler som märker av problemen...?

Får ringa och skälla på kundtjänst imorrn, men för egen del kan jag i det närmaste undvika problemen genom en VPN-koppling jag har tillgång till. Då går det ju iaf att surfa, även om jag tappar en del bandbredd på köpet (testade med bredbandskollen över vpnet och fick 14/2).

har också samma problem ikväll.....:(

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Skönt att flera är drabbade... jag har haft stora problem hela veckan, det började med att youtube laggade sönder och tog evigheter att ladda klipp.

Äsch tänkade jag, måste vara fel på youtube, sen blev facebook omöjlig att nå, sedan nordichardware och sweclockers samt att man blivit bortkopplad från irc samt msn ett 30 tal gånger bara under helgen.

Det är som ni säger många sidor laddar inte ens "sidan kan inte visas" medans andra sidor laddar i typ 5min för att sedan visas.

Känns som man sitter på 56k igen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Okej, bra att veta att det är fler som är drabbade. Då var jag inte ute och cyklade när jag kom fram till att det inte verkade vara något lokalt fel.

Jag kan ju bara uppmana alla som lider av detta problem att kontakta kundtjänst så att de fattar att det är ett riktigt problem och inte något som bara någon enstaka person ringer och klagar på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ikväll äre segt som fn för mig med. Sthlm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Någon annan som haft problem med Comhem de senaste kvällarna?

Upplever vad som känns som kraftig överbelastning ut mot vissa peer-ISPs/upstream-ISPs till Comhem, vilket leder till att det är helt omöjligt att komma åt godtyckliga delar av Internet.

En del siter är som försvunna, andra laddar löjligt långsamt, eller står och tuggar i väntan på att någon reklambanner ska komma ner.

Bland annat verkar trafik som routas ut via GBLX (Global Crossing) vara helt körd, däremot trafik som går via t.ex. Telia går hur bra som helst.

Så det känns ju som att felet ligger på en sådan nivå att det borde vara fler som märker av problemen...?

Får ringa och skälla på kundtjänst imorrn, men för egen del kan jag i det närmaste undvika problemen genom en VPN-koppling jag har tillgång till. Då går det ju iaf att surfa, även om jag tappar en del bandbredd på köpet (testade med bredbandskollen över vpnet och fick 14/2).

Jag har samma problem (i södra Stockholm) med min uppkoppling. Jag märker det mest på att vissa delar av webbsidor hänger sig, typ annonser. Riktigt irriterande.

Så jag får väl ta och slå en signal till Comhem imorgon.

Permalänk
Medlem

Jag har förlåtelse med bredbandsfel ibland, det händer alla företag och det händer även produkter jag producerar. Men att driftinformationen är tyst om problemen är INTE bra. Jag vill ha historik på den minsta lilla grejj som har och har haft problem med. Att tysta ner är inte professionellt.
Det är ett hån mot mig som kund att gå in på driftinfon och mötas med att "du har inga problem".

Permalänk
Medlem

Jag och 3 till av mina polare med comhem upplever samma skit.
Saker och ting får timeout, sidor går inte att komma åt, packetloss, höga svarstidet, etc etc
Vad fan håller dom på med?

Och håller med iXam fullständigt, så jävla fult att ha så kass driftinfo...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Vad fan håller dom på med?

Min teori:
De har antagligen helt enkelt inte tillräcklig kapacitet till/från från sitt eget nät, så länkarna till andra ISPer går fulla när det är mycket trafik (dvs kvällar).

(Vilket väl om så är fallet är väntat och borde kunnat förutses när de dels rullar ut sin 50Mbps-tjänst och pushar för att kunderna rent generellt skall uppgradera till högre hastigheter.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Och håller med iXam fullständigt, så jävla fult att ha så kass driftinfo...

Ja, den gör ju åtminstone ingen som helst nytta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Snacka om att first line supporten är jobbig att ha att göra med...

0771-55 00 00 ring nu!

http://www.konsumentforum.se/16/comhem-kundservice/ kanske har några nummer som är bättre, får kika på det på måndag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hänt samma sak för mig nu ikväll, kan inte gå in på vissa sidor och jag kan inte ens spela online atm. Kul sätt o förstöra mina lediga kväll på två veckor..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Gärdet, Stockholm. Kvällstid blir problemet värre. Ska ringa imorgon.

Jag får hög hastighet, och korta pingtider. Ändå är Internetet helt värdelöst.

Det går i princip inte att öppna en hemsida, för att det tar för lång tid. Öppnar jag terminalen och pingar någon lokal sida får jag bra tider, men det tar 15 sekunder innan den lyckas skicka iväg paketet!

Det är som om jag bara får skapa en connection var 15de sekund. Har bytt DNS, blev lite bättre men inte bra.

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att jag bor också nära stockholm, 3 mil söder

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Står på hemsidan att de har problem på söder.

Jag kan inte köra bredbandskollen.se den lyckas inte ta emot filen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hiro
Har samma problem. Gärdet, Stockholm. Kvällstid blir problemet värre. Ska ringa imorgon.

Jag får hög hastighet, och korta pingtider. Ändå är Internetet helt värdelöst.

Det går i princip inte att öppna en hemsida, för att det tar för lång tid. Öppnar jag terminalen och pingar någon lokal sida får jag bra tider, men det tar 15 sekunder innan den lyckas skicka iväg paketet!

Det är som om jag bara får skapa en connection var 15de sekund. Har bytt DNS, blev lite bättre men inte bra.

Samma här. Vissa sidor fungerar men är sega, andra fungerar inte alls.
Dock bra hastighet på torrents fortfarande. Men nu kan jag inte boka flygbiljetter och det är irriterande.
Bor i västerort.

Underligt att de inte har någon driftinformation.

Permalänk
Medlem

Har samma problem som de ovan skriver om...

Bor i Hägersten som är i söder av Stockholm

Får att den timar ut hela tiden när man ska öppna nya TCP-connections.. men när den väl lyckats få upp en anslutning så är de full fart..

Hoppas de löser de i början av nästa vecka..

Permalänk

Verkar vara stora problem. Har precis de fel som ni pratar om. Ikväll har internet varit i princip helt obrukbart. Även att spela är i princip uteslutet då jag inte kan koppla upp mot 9/10 TF2-servrar. har dock hittat en eller två som fungerar precis som det ska. Så man kan ju undra vad felet är.

Permalänk

Bor i Söderort med samma problem - dessutom tror jag att Com Hem har världens sämsta kundtjänstmedarbetare. Minns en gång då jag fick vänta 42 minuter! bara för att komma till någon som tog upp luren och lade ner den. Då blev man som den där psykiskt nedbrutna mannen i Poolia-reklamen slåendes på en häftapparet som ligger på lårna. Försökte än en gång och fick denna gång vänta 52!!! min för att komma till någon nybörjar som inte visste ett dyft... ohh!!! var har SweClockers sina arga smileys!?

Hur som helst står det på deras hemsida:

"Det finns inga störningar som berör dig just nu."

Men sedan under det:

"Meddelande från Kundservice
Uppgraderingsarbete

Vi moderniserar och bygger ut vårt nät där du bor för att kunna erbjuda fler tjänster. Det innebär att du kan uppleva vissa störningar i ditt Com Hem-utbud under tiden arbetet pågår, d.v.s. dagtid kl. 8-17 under de närmaste 14 dagarna. Dessa områden berörs: Bandhagen, Enskede, Farsta, Hägersten, Rönninge, Skärholmen, Sköndal, Vårby, Årstadal, Älvsjö."

Det läskiga är att Uppgraderingsarbetet är V 10+11(!?) Öhh... om det ser ut såhär just nu, hur kommer det då vara i två veckor framöver!?

Har haft Com Hem i 10 år och tycker de varit bäst (har inte direkt något att jämföra med) skulle förmodligen inte ha valt någonting annat om jag haft möjligheten men nu på den senaste tiden (och då menar jag inte endast nuvarande problemet) längtar man tills fiber erbjuds av fastigheten... (väntas ske i år eller nästa för dem som bor i Svenska Bostäders fastigheter)

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk

Hej!

Örby/Bandhagen/Högdalen har samma problem, funkar bra på morgon och tidig eftermiddag sen lägger internet ner och blir segt som sirap och direkt omöjligt att använda sedan ett par dagar tillbaka.

Går ej att komma in på MSN samt dom flesta sidor ligger nere, totalt kasst.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Någon som kommit i kontakt med Comhem och lyckats få reda på vad peoblemet är? Driftstörningar skulle ju bara ska på dagtid kl. 8-17 och dessutom inte där kag bor. Försöker ringa imorgon...

Permalänk
Medlem

Fixat hos mig just nu, efter kl. 10 så är allt 100%

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Fixat hos mig just nu, efter kl. 10 så är allt 100%

Haha! Samma här, måste bero på att någon i Com Hem besökt forumet (och klagomurtråden) xD

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk

Ja, nu verkar det ju fungera hyffsat.

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare att det efter klockan 22 fungerar av precis samma anledning som det gör under morgon, förmiddag, eftermiddag - det är lägre trafik.

Felet lär vara tillbaka imorgon kväll, oroa er inte!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tror knappast detta berott på belastningar.
Snarare hade dom stora problem med sin routing...

Tråkiga är ju att företag överlag, inte minst ISPer är så kassa på detta.
Jag vill ju ha full disclosure, så att man kan få ta del och se vad det var som hände...
Men sånt kan man väl bara drömma om.

Roliga var att jag ringde supporten oxå (då jag var över hos mina föräldrar och märkte att samma problem var hos dom), men nej, "inga driftstörningar vad vi kan se" oxå börja dom med sitt vanliga skit att man ska starta om modem etc..
Gav upp och la på.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det kostar att få Comhem byta uttaget i lägenheten till ett galvaniskt avskilt uttag? Trött på att få en massa obehagliga stötar. Vet att det går att köpa och byta själv, men ska vara rätt dämpning (har ingen aning vilken) och föreningen kanske inte gillar att jag sätter dit något själv.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag störningar på nätet och TVn varje gång ettans buss gick förbi utanför. DET var illa. Men helt plötsligt löste det sig.

Permalänk

BasseBaba : varigt så hela helgen, tycks vara löst nu...

Vart tre´s mobila bredband ett tag där. Tänkte här kan jag inte vara själv med detta problem!

sohmoo : ring comhem, Det ska ej kosta. Jag har fått såna uttag och dem funkar kanon!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.