Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
En titt i manualen nämner enbart DVB-T. Så det är extern box som gäller för dig Andreas för att få in digital-TV från comhem. Detta vilket du redan märkt.

Japp, tack för klargörandet. Tur att jag aldrig hann köpa någon CA-modul.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

Jag är inte helt nöjd med hur min lina fungerar just nu. Idag beter sig farten konstigt. Pendlar hela tiden mellan 1.5mb/s till 2.7mb/s - ibland är den nere i 800kb/s också.

http://s5.tinypic.com/2dqn0wn.jpg <-- ingen jämn fart där inte och på den bilden är det inte som "extremast" iaf....

Förstår inte riktigt vad det skulle kunna bero på. Dessutom har jag fortfarande inte fått 50mbit. Måste ju vara en av de sista....

Permalänk
Medlem

Okej nu börjar jag bli irriterad igen på comhem.
Visst hastigheten fungerar och jag har en ganska bra fungerande lina.

Men att modemet startar om sig själv fortfarande när bara laptop och PS3.
Skulle inte det här vara löst vid det här laget?
Modemet har ju startat om 3ggr redan denna månaden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Signal problem!

Du lär fråga om hem besök av tekniker!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Signal problem!

har din uppkoppling blivit bättre / stabilare ?

fick hem en tekniker för ett tag sen och han sa att belastningsproblemet ska vara löst nu ,, får konstant runt 9/10 upp .. 48/51 ner ,, är mycket nöjd ( har då även en switch ikopplad med 4 datorer , fungerar hur bra som helst ,, en sak jag inte är nöjd med är att dom inte kunde göra så mycket åt ping problemen , han viste inte vad det var för fel ,, skulle höra av sig igen om dom hittat en lösning .. )

glömde fråga vad de var han gjorde , men troligen något med noden ?

/ EddA

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Avstängd

hmm, var kan man köpa en ny sån vit kabel som går ifrån comhem boxen i väggen till modemet??!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
hmm, var kan man köpa en ny sån vit kabel som går ifrån comhem boxen i väggen till modemet??!

Ring till comhem. ofta skickar dom ut en ny sån utan kostnad.
Du kan ju nämna att den du har verkar vara lite glapp osv så byter dom säkert ut den.

Jag har fått ett flertal skickade till mig

Permalänk
Medlem

Inget varar för evigt.
Jag har börjat få lite småstrul med linan igen...
Har väl dykt upp en 4-5 ggr senaste månaden, nån gång i veckan alltså.

Symptomen är att nätet blir "halvtrasigt" i brist på bättre ord. DNS-uppslagen funkar men en del IP:n går helt enkelt inte att nå.
Detta eskalerar och slutar i att ingenting förutom default gatewayen går att nå.
Detta betyder ju ändå att modemet funkar, och default gateway går att pinga, men inget annat funkar.
Försöker jag få ett nytt IP så är resultatet att inte ens DHCP-servern svarar.
Startar jag om modemet så syncar det upp fint igen direkt, men eftersom jag då förlorar min ip-lease så får jag inget nytt då jag inte kommer åt nån DHCP.

Mao så känns det som att felet är på en högre nivå än modemlänken.

Enda att göra är att vänta en stund, allt från 5 min till några timmar, och sen är det igång igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa webbsidor beter sig konstigt via min Comhem-uppkoppling. Jag kan besöka en sida och allting är frid och fröjd. Två sekunder senare kan jag refresha och då kan det ta en minut att ladda om sidan. Några sekunder senare kommer sidan upp direkt igen. Detta gäller både statiska sidor (t.ex. css-filer) och skript. När sidan tar lång tid hänger Firefox upp sig på "Connecting to www.asdf.com". Med andra ord är det sannolikt inte DNS-relaterat.

Jag har testat att pinga sidan och pingen är stabil. FTP fungerar helt utan problem. Det verkar alltså bara vara över HTTP som jag upplever problemen.

Sidan jag har problem med nu är www.diffrey.se (som jag ligger bakom). Sidan ligger på webbhotellet www.binero.se om det är relevant.

Någon annan som upplever liknande problem?

Permalänk

Kennel Rensa cache i din webbläsare!

EddAa: Troligen en vanlig kabel tv tekniker. Dom kan inget om belastningar bara skruva på mera signal från källaren. Och har det blivit bättre då så kommer dem inte göra mycket mera. Hade problem i nästan 3 år. Och dom brydde sig inte ett skit!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Kennel Rensa cache i din webbläsare!

Förstår inte riktigt vad det skulle ha med saken att göra, men jag gjorde det trots allt, men det löste inte problemet. Jag har testat det här i flera olika webbläsare, så det är inte webbläsarerelaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Vissa webbsidor beter sig konstigt via min Comhem-uppkoppling. Jag kan besöka en sida och allting är frid och fröjd. Två sekunder senare kan jag refresha och då kan det ta en minut att ladda om sidan. Några sekunder senare kommer sidan upp direkt igen. Detta gäller både statiska sidor (t.ex. css-filer) och skript. När sidan tar lång tid hänger Firefox upp sig på "Connecting to www.asdf.com". Med andra ord är det sannolikt inte DNS-relaterat.

Jag har testat att pinga sidan och pingen är stabil. FTP fungerar helt utan problem. Det verkar alltså bara vara över HTTP som jag upplever problemen.

Sidan jag har problem med nu är www.diffrey.se (som jag ligger bakom). Sidan ligger på webbhotellet www.binero.se om det är relevant.

Någon annan som upplever liknande problem?

Precis detta upplevde jag oxå, inte lika välbeskrivet av mig i inlägget precis innan ditt.
Idag nu när jag precis kom hem så var det totalt dött, modemet syncar inte ens med stationen längre.
Sitter på 3g från tele2.
Har felanmält, tjejjen i supporten hade såklart ingen info alls, utan fick det vanliga "ska skicka rapport till våra tekniker"

GAAH!

Permalänk

hehe tur att man inte är drabbad

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Precis detta upplevde jag oxå, inte lika välbeskrivet av mig i inlägget precis innan ditt.
Idag nu när jag precis kom hem så var det totalt dött, modemet syncar inte ens med stationen längre.
Sitter på 3g från tele2.
Har felanmält, tjejjen i supporten hade såklart ingen info alls, utan fick det vanliga "ska skicka rapport till våra tekniker"

GAAH!

Så du har också bara problem med HTTP? Det låter på dig som om hela din uppkoppling dyker. Så är det inte för mig. Jag upplever bara att visa webbsidor ibland tar väldigt lång tid att ladda (trots att pingen är stabil).

Permalänk

Comhem har tydligen börjat med IP-TV.
http://comhem.se/portal/comhem/bestalltv

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Comhem har tydligen börjat med IP-TV.
http://comhem.se/portal/comhem/bestalltv

"Observera att du måste ha ett bredbandsabonnemang via ditt fiberuttag för att beställ tjänsten. "

Så det verkar ju enbart vara för deras LAN-kunder? Eller överlag för lan/fibertjänster?

För när digitaltv kan distribueras via deras vanliga koax-nät verkar det ju otroligt dumt att "slösa" bandbredd i sitt Bredband när man likväl kan få kanalerna via koaxen direkt.

Vidare så är nästa "fördel" jag ser med IPtv att man slangar datat över en uppkoppling man själv redan betalar, dvs sin bredbandsanslutning.
Därför anser jag att priset borde skilja markant, eftersom IPTV-leverantören ej behöver stå för den kostnaden.
Men här verkar ju comhem faila igen, så som jag förstått det så är Grundutbud+Mix Small ~= tv Medium.
Då blir kostnaden 150+78 = 228:- per månad.
Medium kostar 199+(199/6 - kortavgift) = 229:-

Så.. Varför skulle jag vilja köra IP-tv och wejsta min egen bandbredd när det är samma pengar på att använda "vanlig" digitaltv?
visst, om man nu inte har comhem i väggen, så är det ett alternativ.
Men vem FAN skulle frivilligt välja comhem som leverantör?

Permalänk

BasseBaba: Det erbjudandet gäller ju bara i AB Framtidens fibernät. Nätet är något som ingår i hyran. Sen kan du beställa olika tjänster via det. IP-TVn kommer ju inte att ta bandbredd från ditt bredband. Antagligen har de lanserat tjänsten för att inte förlora så många kunder när fler och fler fastigheter får fiberanslutning. Tex här i GBG kommer ju 70000 lägenheter inom allmännyttan få FTTH anslutningen.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Precis! Och det är det jag väntat på, att skitföretaget comhem ska gå under så vi slipper dom i framtiden
Så hoppas starkt på att t ex http://fasttv.se/ tar marknadsandelar.

Och vad menar du med att den inte tar bandbredd från mitt bredband?
Hur fungerar det då menar du?

Och så är det girigt i mina ögon att ta samma pris, absolut har dom väl fått nya investeringskostnader men likförbannat så borde dom tjäna något enormt på att inte själva behöva stå för att underhålla nätet hela vägen ut till kund.

Permalänk

BasseBaba : Det funkar som att dom reserverar en viss bandbrädd på la 40 mbit till tv boxen. Sedan den tjänsten du abonnerar på får du med.

Det vill säga har du gigabit kabel upp och dom max kan leverera 100 mbit via ditt LAN utag så kommer du max kunna beställa 100 mbit, medan 900 mbit finns ledigt för till exempel dom där tjänsterna som IP-tv , IP-tele m.m.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Det var värst var folk klagar på Comhem, verkar dock bara vara för dom som bor i storstäder det krånglar. Mitt fungerar klockrent, bra ms/ping, aldrig någon nertid och utlovad hastighet. Kan ju inte bli bättre.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Ett litet tips för er som upplever att sidor laddar långsamt eller att det står och hänger när sidor ska slås upp. Prova att köra med OpenDNS iställer för dom DNS-servrar som comhem tilldelar. Bytte för några veckor sen och har upplevt det som att det flyter bättre nu.

Permalänk

r3flex : Mitt funkar faktiskt kanon just nu. Inget och klaga på förutom priset!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Ska det inte vara 50/10 ?
Jag får 50/1, sen när jag kollar på deras sida för support så finns de att välja med eller utan högre upload?
Så vadå kan man få 50/1 abb?

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Nej enbart 50/10 finnes.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Mm bra och man får deras 50/1 abb, skönt måste man ringa till dem för att fixa.
Dvs typ att man måste sitta en timma i telefon...

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Var nog länge sedan comhem hade 1h i kö på sin support. 50/1 finns inte som tjänst så tror det är något fel på ditt modem. Knappast felbokat hos kundtjänsten i alla fall. Har du testat i både 10/100 och gigabituttaget på modemet? Fel duplex kan också ge skumma värden precis som om man kör bredbandskollen i firefox. Fråga mig inte varför.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

har 24/1, och får det med, ibland mer, har även tv som funkar utmärkt, men då kommer problemet, telefonin funkar uruselt, den lägger av och krånglar etc, något bra tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casten
Ett litet tips för er som upplever att sidor laddar långsamt eller att det står och hänger när sidor ska slås upp. Prova att köra med OpenDNS iställer för dom DNS-servrar som comhem tilldelar. Bytte för några veckor sen och har upplevt det som att det flyter bättre nu.

Jag kör med OpenDNS sedan tidigare eftersom ComHems DNSer är väldigt långsamma. Problemet med webbsidor som laddar långsamt är dock inte DNS-relaterat. Jag kan lägga sidan i fråga i min hosts-fil och upplever ändå att vissa http-requests tar orimligt lång tid.

Permalänk

Märker ingen direkt skillnad med opendns och har provat de några gånger, om jag skulle säga nåt så är det nog att de går långsammare.

Nån som kan säga mig varfr jag får 100% paketförlust i tptest5?
13 tester på raken.

Permalänk
Medlem

Jag har haft stora problem med uppkopplingen den senaste tiden, för ca 2 veckor sedan så började de. Fick då väldigt låg sändhastighet i tptest ca 10 kbit/s eller så fick jag time out. Mottagninshastigheten kunde dock bli helt okey vid samma tidpunkt. Detta problemet skedde vid olika tidpunkter och kunde vara ett tag sedan fick jag ut full hastighet igen men någon timma eller två senare så var det samma sak igen. Efter några samtal till supporten så fick jag reda på att de var returstörningar mot min nod tog en dryg vecka sedan var de problemet löst. Sen fungerade allt bra i 2 dygn sen har samma problem börjat igen verkar det som, supporten säger att de inte fanns någon annan som hade ringt in om samma problem i mitt område men nu måste jag ta de obligatoriska 3 mätvärdena imorgon och ringa in igen för att dom skall skapa ett nytt ärende. Är det någon som vet vad teknikerna gör för att lösa problem med returstörningar och hur uppkommer dom? känns tråkigt om de skall bli samma problem om och om igen.