Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Polar

Skön over-the-top action med Mads Mikkelsen.
Tydligen baserat på en serieroman, vilket förklarar humorn i filmen, vilket där var en hel del av.
Hade inga förväntningar, och filmen lär ju inte vinna några Oscars, men jag tyckte att den var klart sevärd.
Slutet gav filmen en liten knuff i rätt riktning och gör att jag ger den 7 av 10.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Alita, battle angle.

Såg en taskig VHS kopia på det japanska orginalet nittonhundranittio-nått och nu äntligen remaken. jag blev inte besviken. Riktigt bra rulle.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

@MinscS2:
Polar var så Tarrantino aktig och jag gillade att jag visste vem flickan var från början till slutet. Jonas gjorde ett bra jobb med den filmen. Lite konstig casting. En komiker från england tänker man sig inte som superskurk direkt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Såg Black Book från 2006. En utav de bästa filmerna rörande andra världskriget som inte är en regelrätt krigsfilm.

4/5 - Lite långdragen, men det är värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Alita, battle angle.

Såg en taskig VHS kopia på det japanska orginalet nittonhundranittio-nått och nu äntligen remaken. jag blev inte besviken. Riktigt bra rulle.

Stridsvinkeln Alita!

Permalänk
Medlem

Bottle Rocket, Wes Andersons första(?) film någonsin. Visste inte ens om att den existerade tills för ett par veckor sedan.

Gillar man Wes Anderson så gillar man nog den här filmen även om det märks att det var en väldigt tidig film, finns en hel del som han förbättrat genom åren.
Tre av fem misslyckade kuppförsök får filmen.

Skrivet av fiskebulle:

Såg Black Book från 2006. En utav de bästa filmerna rörande andra världskriget som inte är en regelrätt krigsfilm.

4/5 - Lite långdragen, men det är värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Såg filmen när den var ny och har flera gånger efter det önskat se den igen, tyvärr utan att komma på titeln. Men nu så, nu vet jag vad den heter och den ska genast införskaffas.

Var visserligen bra många år sedan jag såg den nu men vill minnas att den var riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Spider-Man: Into the Spider-Verse
Vet inte direkt vad jag ska säga, den var helt enkelt underbart bra och då är jag inte heller ett fan av Spider-Man generellt. Har bara gett 10 en annan gång på iMDB men denna får också 10. Håller fortfarande på att smälta filmen så att säga.

Permalänk
Medlem

The Martian

Det krävdes faktiskt två försök för att jag skulle se klart den. Skriver varför, och resten av mitt inlägg som spoiler, så de som inte sett filmen slipper få delar av handlingen avslöjad för sig.

Jo, jag stängde av efter några minuter första gången jag försökte se filmen. Stormens styrka var helt enkelt absurd för att vara Mars. Det kanske man inte tänker på om man inte är så intresserad av sånt, men för oss som vet så blir sånt väldigt svårsmält.

Men jag gav filmen en andra chans, och den blev mycket bättre. Bra berättad och kul upplägg. Bra manus i det stora hela.

Teknik- och vetenskapsnörden i mig kunde dock inte riktigt svälja en hel del av de bärande detaljerna i filmen.

Jag räknar kallt med att en Mars-expedition har matreserver som räcker i många år för en full besättning. Bara ungefär vartannat år infaller en energimässigt och tidsmässigt gynnsam position för Mars och jorden, när det är realistiskt och ekonomiskt möjligt att skicka en ny farkost till Mars, eller återvända från Mars. Det betyder i praktiken att varje expedition till Mars bör vara rustad för att klara minst en sån cykel och helst två. Och stora säkerhetsmarginaler på det. Så minst fem års fullgod mat, dryck och övriga nödvändigheter för en full besättning. Det hade Watney kunnat leva mer eller mindre resten av sitt liv på.

Den genomsnittliga stråldosen på Mars yta, som oskyddad (vilket Watney i praktiken är hela tiden) är ungefär 10-15 gånger den på jordens yta. Men vid solstormar och andra tillfälliga händelser kan man få flera årsdoser på bara ett dygn. Kanske skulle det inte ge akuta symtom och kanske inte orsaka cancer under den tid Watney är på Mars, men det är ändå inte helt ok. Än en gång, så skulle en Mars-expedition vara rustad för fyra års vistelse på Mars, och då är det underjordiska bostäder och utrymmen som krävs, inte uppblåsta tält på ytan.

Jag är inte så säker på att det går att odla jordiska växter i Mars-jord. Sammansättningen av mineraler och andra ämnen är förmodligen helt fel, och säkert krävs även en viss mikrobiologisk närvaro för lyckad odling.

Transportskeppet Hermes är totalt orealistiskt. Den storleken är minst i klass med ISS, som tog dussintals lastraketer och rymdfärjeturer för att bygga ihop, under drygt tio års tid. För att sätta ihop Hermes skulle det nog krävas närmare hundra raketuppskjutningar under flera årtionden. En mer realistisk Mars-farkost skulle gå att bygga med 2-4 uppskjutningar, lite beroende på hur bekvämt man vill ha det ombord. För kostnaden och tiden för en Hermes skulle man säkert kunna göra 5-6 Mars-resor med realistiska farkoster.

Jag har inte räknat på vilken hastighetsförändring som tryckluftsbromsningen skulle kunna ge, men det måste vara storleksordningar för lite för att få den verkan som visas i filmen. Samma sak med "rakethandsken" som Watney använder sig av i slutet. Luften skulle knappast räcka mer än ett par sekunder heller.

Men, trots allt detta gillade jag filmen och det är en av de bästa jag sett på flera år. 7/10 i betyg.

Dold text
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Även jag såg precis Spider-Man: Into the Spider-Verse.

Det var den första marvel-filmen jag sett, och måste säga att jag är positivt överraskad. Riktigt bra film. 9/10

Permalänk
Medlem

Såg Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald https://www.imdb.com/title/tt4123430/
Men den hade inte alls samma magi som första. Första var mystisk och mysig, denna var meeeeh.
4/10

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Avstängd

Såg Venom igår. Filmen var rätt bra, 7/10. Men jävlar vilken kass svensk text de vart. Meningar som "We have a breach" blev översatt till "Vi har en bräsh" eller varför inte "Are you OK?" som blev "Är du i skicket?". Och denna usla översättning på en köpfilm i Blue-ray...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Såg Venom igår. Filmen var rätt bra, 7/10. Men jävlar vilken kass svensk text de vart. Meningar som "We have a breach" blev översatt till "Vi har en bräsh" eller varför inte "Are you OK?" som blev "Är du i skicket?". Och denna usla översättning på en köpfilm i Blue-ray...

Det är det nya, det kopplas direkt till opensubtitles i farten, har du otur då så kan det bli googletranslate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Det är det nya, det kopplas direkt till opensubtitles i farten, har du otur då så kan det bli googletranslate.

De måste då göras vid tryckningen av skivan.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Såg Venom igår. Filmen var rätt bra, 7/10. Men jävlar vilken kass svensk text de vart. Meningar som "We have a breach" blev översatt till "Vi har en bräsh" eller varför inte "Are you OK?" som blev "Är du i skicket?". Och denna usla översättning på en köpfilm i Blue-ray...

Fasiken vilken dålig översättning haha! Sätter en hundring på att det är samma typ av nissar som översatte filmtitlar fram tills 90-talet eller när det upphörde exakt som har varit i farten igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Fasiken vilken dålig översättning haha! Sätter en hundring på att det är samma typ av nissar som översatte filmtitlar fram tills 90-talet eller när det upphörde exakt som har varit i farten igen

Skickades från m.sweclockers.com

Typ så. De finns fler exempel från Venom. Den som fick mig att asgarva var när Eddie sa "Shit" och man översatte de till "Din salte satan".

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Draktränaren 3 https://www.imdb.com/title/tt2386490/

Dreamwork gjorde inte en besviken som vanligt bra slut på filmserien men ändå tråkigt älskade filmerna och serien så blir ett tomrum nu när det är slut . Blev en tår i slutet men tur så va man inte ensam man hörde lite snyftningar var stans i biosalongen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Typ så. De finns fler exempel från Venom. Den som fick mig att asgarva var när Eddie sa "Shit" och man översatte de till "Din salte satan".

Har inte sett filmen i fråga, men en personlig favorit bland övriga är från Die hard.
Original: Yippie ki-yay motherf****r
Översättning: Tjosan, din jävel samt Hejsan hoppsan, Stolle!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

De måste då göras vid tryckningen av skivan.

Hahaha, jag skämtade ju, men det kanske du med gjorde
Lät ju som en googleäversättning… såg den på eng text... grymt bra film

Bohemioan Rhapsody, jäklar vad bra!!! Oj vad högt jag hade i slutet på hemmabion märkte jag!

Permalänk
Medlem

Såg nyss Four Lions, en väldigt rolig film som av någon anledning verkar ha missats av många. Ämnet är ganska seriöst, en grupp radikala muslimer som ska begå ett terrorbrott i England, men filmen i sig är en komedi. En ganska bra blandning av "billig" komik och lite mer seriös. Första gången jag såg den skrattade jag högt flera gånger vilket är ovanligt för mig. Däremot märkte jag nu att det är en sådan film som man bara behöver se en gång per decennium.

Det är inget mästerverk som kommer bli ihågkommen om hundra år, däremot är det en väldigt underhållande film. En av få filmer som fått mig att skratta högt. Om jag ser filmen för vad det är (en relativt lättsam komedi) så får den åtta inkapabla terrorister av tio.

Skrivet av cyklonen:

The Martian

Det krävdes faktiskt två försök för att jag skulle se klart den. Skriver varför, och resten av mitt inlägg som spoiler, så de som inte sett filmen slipper få delar av handlingen avslöjad för sig.

Jo, jag stängde av efter några minuter första gången jag försökte se filmen. Stormens styrka var helt enkelt absurd för att vara Mars. Det kanske man inte tänker på om man inte är så intresserad av sånt, men för oss som vet så blir sånt väldigt svårsmält.

Men jag gav filmen en andra chans, och den blev mycket bättre. Bra berättad och kul upplägg. Bra manus i det stora hela.

Teknik- och vetenskapsnörden i mig kunde dock inte riktigt svälja en hel del av de bärande detaljerna i filmen.

Jag räknar kallt med att en Mars-expedition har matreserver som räcker i många år för en full besättning. Bara ungefär vartannat år infaller en energimässigt och tidsmässigt gynnsam position för Mars och jorden, när det är realistiskt och ekonomiskt möjligt att skicka en ny farkost till Mars, eller återvända från Mars. Det betyder i praktiken att varje expedition till Mars bör vara rustad för att klara minst en sån cykel och helst två. Och stora säkerhetsmarginaler på det. Så minst fem års fullgod mat, dryck och övriga nödvändigheter för en full besättning. Det hade Watney kunnat leva mer eller mindre resten av sitt liv på.

Den genomsnittliga stråldosen på Mars yta, som oskyddad (vilket Watney i praktiken är hela tiden) är ungefär 10-15 gånger den på jordens yta. Men vid solstormar och andra tillfälliga händelser kan man få flera årsdoser på bara ett dygn. Kanske skulle det inte ge akuta symtom och kanske inte orsaka cancer under den tid Watney är på Mars, men det är ändå inte helt ok. Än en gång, så skulle en Mars-expedition vara rustad för fyra års vistelse på Mars, och då är det underjordiska bostäder och utrymmen som krävs, inte uppblåsta tält på ytan.

Jag är inte så säker på att det går att odla jordiska växter i Mars-jord. Sammansättningen av mineraler och andra ämnen är förmodligen helt fel, och säkert krävs även en viss mikrobiologisk närvaro för lyckad odling.

Transportskeppet Hermes är totalt orealistiskt. Den storleken är minst i klass med ISS, som tog dussintals lastraketer och rymdfärjeturer för att bygga ihop, under drygt tio års tid. För att sätta ihop Hermes skulle det nog krävas närmare hundra raketuppskjutningar under flera årtionden. En mer realistisk Mars-farkost skulle gå att bygga med 2-4 uppskjutningar, lite beroende på hur bekvämt man vill ha det ombord. För kostnaden och tiden för en Hermes skulle man säkert kunna göra 5-6 Mars-resor med realistiska farkoster.

Jag har inte räknat på vilken hastighetsförändring som tryckluftsbromsningen skulle kunna ge, men det måste vara storleksordningar för lite för att få den verkan som visas i filmen. Samma sak med "rakethandsken" som Watney använder sig av i slutet. Luften skulle knappast räcka mer än ett par sekunder heller.

Men, trots allt detta gillade jag filmen och det är en av de bästa jag sett på flera år. 7/10 i betyg.

Dold text

Stör du dig på liknande felaktigheter i andra filmer?

När någon återupplivas efter att hjärtmonitorn visar ett rakt streck.
Vapen med fel/för mycket ammunition.
Framhjulsdrivna bilar som ter sig som bakhjulsdrivna.
Hjältar som inte däckar efter ett par rejäla knytnävsslag.
När någon befinner sig i eldhärjade rum utan det minsta problem.
Folk som är sminkade på öde öar.
Hackare som knappt vet hur man använder ett tangentbord.
O.s.v. o.s.v.

Min poäng är att filmer kanske inte är rätt medium om man inte har lust att se klart en film för att den inte stämmer med verkligheten.

Fast du kanske inte ser så många filmer om den bästa du sett på flera år får en sjua i betyg

Permalänk

Till listan av saker att störa sig på måste vi lägga tomma resväskor och lådor. Hur många gånger har ni sett en skådis utan några som helst problem lyfta upp och springa iväg med en väska som skall vara fullpackad med sedlar? Den borde väga som en flyttkartong full med böcker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Till listan av saker att störa sig på måste vi lägga tomma resväskor och lådor. Hur många gånger har ni sett en skådis utan några som helst problem lyfta upp och springa iväg med en väska som skall vara fullpackad med sedlar? Den borde väga som en flyttkartong full med böcker...

Ännu värre - alla mc i Hollywood-produktioner låter som ylande radfyrora, oavsett om det är en Ducce med v-tvin eller tom en stånka.
Stör ihjäl mig på det!!

(ja, jag kör båge själv )

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Ännu värre - alla mc i Hollywood-produktioner låter som ylande radfyrora, oavsett om det är en Ducce med v-tvin eller tom en stånka.
Stör ihjäl mig på det!!

(ja, jag kör båge själv )

En annan klassiker är ju att motorfordon i allmänhet har ca 25-30 växlar i filmvärlden

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

En annan klassiker är ju att motorfordon i allmänhet har ca 25-30 växlar i filmvärlden

"The Fast and The Furious"

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82 Ja, eller T2 för motorcyklar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

@Guybrush82 Ja, eller T2 för motorcyklar

Det hade jag inte tänkt på, men nu när du säger det, så ja, verkligen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

En annan klassiker är ju att motorfordon i allmänhet har ca 25-30 växlar i filmvärlden

För att inte tala om hur hjälten alltid väntar med att lägga in sista växeln precis i sista sekunden (d.v.s. efter det att en T-ford med ett saknat hjul lyckats komma ikapp en trimmad japanare med 600 hästar).

Permalänk
Medlem

Jurassic Park (1993)
Såg den på Netflix. En riktig klassiker. Visst har den en del svagheter, men totalt sett en mycket bra film. Alla andra filmer i serien är kassa i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Green Book (2018). Ok film men inget speciellt tycker jag. 6/10.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jurassic Park (1993)
Såg den på Netflix. En riktig klassiker. Visst har den en del svagheter, men totalt sett en mycket bra film. Alla andra filmer i serien är kassa i jämförelse.

Ja den är helt klart något speciellt. När dom flyger helikoptern till ön ger rysningar varje gång. Musiken och allt är så bra !
Kanske dags att se den igen..
Minns när jag var liten grabb och såg den på bion efter att ha varit på naturhistoriska museet. Good times !
Önskade VHS:en i julklapp tror jag. Minns det svarta fodralet.

Permalänk
Lego Master

Den blomstertid nu kommer (2018)

...

Herrejävlar.
Att se den mitt i natten med tighta hörlurar och med regnet smattrande mot rutorna är en upplevelse likt inget annat. Vilken resa.

Och även om de utspelar sig i helt olika årtionden, går tankarna till Generation Zero.

9.5/10 helsvenska sossecontainrar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield