S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking

till dig som skrev det här:

"Förresten Bravo. Du vet att uppdrag som man får i Army Warehouses av Freedom tror jag.

Det handlar om att man ska spionera på en snubbe i en liten "by". Jag tror att han skulle träffa någon och snacka med honom. Då skulle jag ta reda på deras information. Men det kom aldrig nån snubbe, så att jag kom fram och han började skjuta, så jag dödade honom, då misslyckades jag.

Kan du förklara vad man ska göra, om du känner till uppdraget"

man ska hålla sig långt bort.. på vägen dit stannar han bakom några betongplattor...står där..går vidare in i en lada... jag väntade då en stund..varpå det kom upp att "Kill him" vilket jag gjorde.
SEN efter det,så kom monolith-soldater från en stig typ tio stycken emot mig,och då kom det upp "kill those that he was to meet with"eller liknande..så man prickar dom allihopa och går sen tillbaka och får sin belöning.
så gjorde jag iallafall,hoppas det är till nån hjälp
======

förresten så tog jag massor av stalker när jag spelade det...
om någon är nyfiken så kan dom ju kolla in:
http://viking.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1...

jag använde ett fusk när jag spelade igenom stalker, ett weight-fusk,som gör att man slipper tänka på hur mkt man har med sig,vilket var väldigt skönt,ville uppleva hela världen i all dess prakt ,och slippa katalogisera allting hundra gånger för att ens komma ur fläcken osv.
jag använde en trainer till patch nummer 000.6 eller vad den hette,funkade kalas.

Japp, ska tänka på det nästa gång jag är där! Tack för tipset.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

vassego

iofs är det lite charmit på sitt sätt,då man kan slutföra samma uppdrag flera gånger ibland..(och tjäna mer pengar och få mer artifacts)
men stalker är ökänt för att ha fullt med uppdrag som inte går att slutföra,om det blivit nån liten avvikelse i scriptningen..till exempel så skulle man i början på spelet ledsaga nån som hette Fox eller liknande.. eller man skulle hjälpa honom att utrota ett bandit camp..
vi lyckades..men helt utan anledning sprang ett vildsvin in och hade ihjäl honom efter att uppdraget var slutfört..
vilket gjorde att jag inte kunde slutföra det..och han visades fortfarande som levande på kartan.. haha

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

Jäkligt drygt kan det vara, vildsvinen bara kommer.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har börjat spela Stalker Shadow of Chernobyl. Nu när Clear Sky kom vill man ju spelat igenom det första spelet innan man börjar på det andra.

Så min fråga är: Hur många timmar tar det ungefär att spela igen om Shadow of Chernobyl ??

Mvh AndJak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndJak
Har börjat spela Stalker Shadow of Chernobyl. Nu när Clear Sky kom vill man ju spelat igenom det första spelet innan man börjar på det andra.

Så min fråga är: Hur många timmar tar det ungefär att spela igen om Shadow of Chernobyl ??

Mvh AndJak

För att hinna uppfatta all bra story (och inte bara springa mot uppdragsikonen på kartan så fort den ändras) så kanske du har 16-20 timmar framför dig.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
För att hinna uppfatta all bra story (och inte bara springa mot uppdragsikonen på kartan så fort den ändras) så kanske du har 16-20 timmar framför dig.

Ok. Tack för det snabba svaret.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bara rusa iväg sådär för att få det avklarat. Ta god tid på dig och utforska zonen

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag undrar om ni skulle kunna rekommendera någon mod till detta spel som t.ex. förbättrar spelet grafiskt eller lägger till något sådant.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Float32 brukar bli bättre grafiskt sett för många

rena mods finns det gott om

Oblivion Lost, ABC, Olmod och save's NUCLEAR SNOW

vill du förändra hela storyn så kör du Priboi och spelar som militär...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Okej, jag hittade Oblivion Lost på en sida, ska testa den.
Tack för snabbt svar

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jahopp...då var Stalker slut? Missade jag nåt...?!

Efter att ha sprungit och gjort det nästan alla uppdrag jag hittat kring staden med baren beslutade jag mig för att gå vidare. Var ju halva kartan kvar så jag förväntade mer härligt utforskande och uppdrag att göra.

Men istället förvandlades spelet till i princip vilken "korridors"-shooter som helst skriptat uppställda fiender överallt. Stängde av den där psi-grejen som gjorde att andra stalkers inte kunde vidare in i zonen, hängde på duty grabbarna och innan jag visste ordet av så var jag vid chernobyl. Där blev det ju ändå värre, man slaktade fiender i tusentals och sen var allt bara över...otroligt besviken. Vilka var ens de här Monoliths?

Är det så att jag missade nån bas eller nåt i området innan chernobyl där man kan få fler quest eller var det här verkligen allt? Vilket antiklimax i så fall...det som började så otroligt bra

Dold text
Permalänk

Det finns lite att upptäcka omkring Pripyat, bla Monolith bas (Ett gäng riktiga psycos Men du får inga uppdrag där.
Information om allt och alla i zonen får du ju reda på under spelandet genom din PDA som får information från döingar och nyckelpersoner. Läs din Encyclopedia på PDA'n. Hur mycket och vilken information man har beror helt på vad man har gjort och hur länge man spelat. Många missar den delen av spelet, antagligen för att dom stressar för mycket och/eller inte förstår sig på PDA'n.
Personligen tyckte jag det var en mysig känsla att sitta och läsa igenom all ny information på mitt gömställe under de stormiga nätterna innan jag drog fram sovsäcken, samtidigt som man lyssnade på några närvarande stalkers som snackade och spelade gitarr runt elden

Angående slutet (Efter Pripyat) så blir det lite linjärt ja. Följer du Strelok-uppdragen så blir det mer spelande runt kärnkraftverket och bättre slut. Orginal-spelet är inte open-ended, så man kan inte upptäcka särskillt mycket där omkring. Det finns dock moddar som fixar det.
Resten av kartan får man bekanta sig med i Clear Sky.

Dold text
Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo

Det finns lite att upptäcka omkring Pripyat, bla Monolith bas (Ett gäng riktiga psycos Men du får inga uppdrag där.
Information om allt och alla i zonen får du ju reda på under spelandet genom din PDA som får information från döingar och nyckelpersoner. Läs din Encyclopedia på PDA'n. Hur mycket och vilken information man har beror helt på vad man har gjort och hur länge man spelat. Många missar den delen av spelet, antagligen för att dom stressar för mycket och/eller inte förstår sig på PDA'n.
Personligen tyckte jag det var en mysig känsla att sitta och läsa igenom all ny information på mitt gömställe under de stormiga nätterna innan jag drog fram sovsäcken, samtidigt som man lyssnade på några närvarande stalkers som snackade och spelade gitarr runt elden

Angående slutet (Efter Pripyat) så blir det lite linjärt ja. Följer du Strelok-uppdragen så blir det mer spelande runt kärnkraftverket och bättre slut. Orginal-spelet är inte open-ended, så man kan inte upptäcka särskillt mycket där omkring. Det finns dock moddar som fixar det.
Resten av kartan får man bekanta sig med i Clear Sky.

Dold text

Brukar läsa PDAn då och då men tycker inte det är vidare tydligt när det dyker upp mer information i den (bortsett från stash-gömmor). Kände verkligen inte som jag stressade igenom spelet. Älskar att smyga runt och utforska de härliga områdena och se "A-Life" in action

Jag trodde Strelok questen var del av huvuduppdraget :/
Skall ta och köra lite mer från en tidigare save och köra vidare på Strelok questen.

Jaja, det var ett mycket bra spel totalt sett. Tycker bara det var synd att de valde att göra det så actionbetonat och skriptat i slutet. Kändes nästan som två olika spel.

Dold text

Blir att inhandla Clear Sky nu då

Permalänk
Medlem

Precis börjat spela Clear Sky och behöver lite hjälp med vissa saker.

1.Hur sätter jag igång min nightvision?

2.Hur vet jag vilka scopes som passar på vilka bössor, och hur sätter man dit dom?

3. Hur använder jag min scanner? Dendär dosan som man måste använda för att hitta artifakter.

Tack på förhand.

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Medlem

för att få nighvision måste du uppgradera din dräkt.

för att kunna montera kikarsikten måste du uppgradera ditt vapen och montera fästen för det.

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Sånt lär man sig i SoC väl?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

nja - du kan inte uppgradera vapen och dräkter på det sättet i gamla Stalker, det är nytt för Clear Sky...

numera bygger du ut ditt vapen för att passa ditt behov som sniper eller liknande...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maktkatt
3. Hur använder jag min scanner? Dendär dosan som man måste använda för att hitta artifakter.

Du håller bara dosan uppe och följer signalen när den börjar pipa. Ganska uppenbart. Artifacts är osynliga först, men när du kommer tillräckligt nära dom så blir dom synliga. Ibland rör dom på sig också, så det blir svårare att få tag på dom. Senare i spelet får du mer avancerade och lättanvända scanners.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
nja - du kan inte uppgradera vapen och dräkter på det sättet i gamla Stalker, det är nytt för Clear Sky...

numera bygger du ut ditt vapen för att passa ditt behov som sniper eller liknande...

Låter mer avancerat med vapen, men dräkten är ju uppenbart. Man får bättre och bättre dräkt för varje gång i SoC, tex blå nightvision ist för grön. Fast man fixar ju inte det själv såklart.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

nej - då sitter det inbyggt i dräkterna från början - men det är klart....man kan köpa dyra dräkter i Clear Sky också... funderade på att köpa en Seva idag, men behöver 5000 till eller hitta en...har gjort för lite sidouppdrag...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
nej - då sitter det inbyggt i dräkterna från början - men det är klart....man kan köpa dyra dräkter i Clear Sky också... funderade på att köpa en Seva idag, men behöver 5000 till eller hitta en...har gjort för lite sidouppdrag...

Kan man reparera även dräkter i Clear Sky? Jag avstod från att köpa någon svindyr dräkt i SoC för att den ändå bara skulle bli sönderskjuten, tog det ja kunde hitta istället. Det här med att uppgradera och reparera vapen tycker jag verkar va en intressant förbättring.

Har lagt en beställning på CS nu, frågan är bara om man skall vänta en patch till innan man börjar. Ser att det snackas om en kommande patch på det officiella forumet.

Permalänk

Japp man kan reparera dräkter i Clear Sky, som dessutom har en fungerande mätare som visar hur skadad din armor är Det finns tekniker lite överallt i baser och dylikt som kan laga och uppgradera både dräkter och vapen. Dräkter kommer med lite olika tillbehör och uppgraderingar när man köper eller hittar dom ibland, sen kan man alltid uppgradera dom ännu mer. Sen har dessutom teknikerna uppdrag där dom vill att du ska hitta information om hur man gör vissa uppgraderingar och dylikt, vilket öppnar mer möjligheter för dig. Så med vissa dräkter får du tex en grön nightvision från början, som du sen kan uppgradera till den blåa varianten. Typ alla suits som fanns med i orginalet finns med i Clear Sky på ett eller annat sätt. Och ju bättre utrustning du har destu dyrare blir det att laga och uppgradera.

Själv är jag på väg att köpa mig den grymma grön-aktiga dräkten man fick av forskarna i SoC Kostar typ 20k, men oturligtvis hade dom den inte i lager sist jag var förbi tradern, grrr. Får återvända igen senare.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

jösses.. testade på farsans burk och det e knappt spelbart (C2D 6700ES @3ghz, 4gb ram, X1950pro 256mb).

Funkar det så jäkla dåligt på 19x0-serien? Polarn kör en opteron 146 med 8800gt och det flyter på bra.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
jösses.. testade på farsans burk och det e knappt spelbart (C2D 6700ES @3ghz, 4gb ram, X1950pro 256mb).

Funkar det så jäkla dåligt på 19x0-serien? Polarn kör en opteron 146 med 8800gt och det flyter på bra.

Jag har kört det utan problem med datorn i sign.
Nu kan jag dock inte köra det pga felande nätagg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Kan man reparera även dräkter i Clear Sky? Jag avstod från att köpa någon svindyr dräkt i SoC för att den ändå bara skulle bli sönderskjuten, tog det ja kunde hitta istället. Det här med att uppgradera och reparera vapen tycker jag verkar va en intressant förbättring.

Har lagt en beställning på CS nu, frågan är bara om man skall vänta en patch till innan man börjar. Ser att det snackas om en kommande patch på det officiella forumet.

Man kan faktiskt reparera vapen och armour i SoC också, man måste skaffa mods till det. Har gjort det.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

ett mod som tillåter reparationer är nästan ett måste...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Japp, dyrt är det också!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Det vore ju roligt med ett enklare RPG-levelsystem för såna saker. Reparationsförmåga efter x antal bekostade reparationer, samma sak med hur vapnen fungerar, efter x antal träffade skott så blir accuracy lite bättre på just det vapnet man använder (istället för att uppgradera det).

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Nä fy fanken alltså! Nu har jag lirat Clear Sky hela dagen och har tagit mig till området som heter Yantar.... Och när jag klev in där så stiger strålningen konstant... Så jag tänkte "tar väl ett anti-piller och så inget mer med det" men icke! Den där förbaskade strålningsnivån fortsätter att stiga konstant! Och jag kan inte göra mycket annat än att dö i slutändan... Får slut på medecin och vodka och pengar att köpa nytt för... Tar max 5 min innan jag dör! Och när jag prövar ladda ett spel tidigare än Yantar så finns helt plötsligt den konstanta strålningen där också... Nån som vet vad felet är ? Lite irriterande att behöva börja om när jag kommit så pass långt som jag gjort!