Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
är det nån som kan integrera på andra sätt utan riemann summor ?

Hur menar du...? (Riemann-)Integralbegreppet är ju definierat utifrån över- och undersummor, men när man beräknar en integral så använder man ju sällan sådana summor utan tar fram en primitiv funktion och utnyttjar analysens huvudsats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnifique

Bevis: Givet epsilon > 0 så gäller det att hitta F,Y så att
I(Y) - I(F) = Int(Y(x)dx) - Int(F(x)dx) (med gränserna från a till b) < epsilon.

Antag att f är växande och dela in intervallet
i n lika delar a = x0 < x1 < x2 <K< xn-1 < xn = b
där xk - xk-1 = (b - a)/n. Vi definierar nu F,Y genom
att på [xk-1, xk] sätta F(x) = f (xk-1) och Y(x) = f (xk).

(med xk menar jag x index k)

I(Y) - I(F) = Summa (k=1 till n)(f(xk)(xk - xk-1 )) - Summa (k=1 till n)(f(xk-1)(xk - xk-1)) = (b - a)/n * Summa (k=1 till n)(f(xk) - f(xk-1)) = (b - a)/n*(f(b) - f(a)) < epsilon
för n tillräckligt stort. VSB.

Jovisst, gjorde ju också precis så för att visa det.
Om man ska göra nåt påpekande så har du ju inte motiverat att Y(x)>=F(x), a<=x<=b, men det följer ju av att f är växande.
Dessutom så måste man ju sätta F(x) = f (xk-1) och Y(x) = f (xk) på ]xk-1, xk[ och inte på ett slutet intervall, för annars blir ju inte F och Y så väldefinierade i xk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

Hur menar du...? (Riemann-)Integralbegreppet är ju definierat utifrån över- och undersummor, men när man beräknar en integral så använder man ju sällan sådana summor utan tar fram en primitiv funktion och utnyttjar analysens huvudsats.

När man beräknar en integral använder man bara just en metod för att beräkna gränsvärdet där översumman går mot undersumman. Metoden att använda primitiv funktion kommer från Leibniz, och Riemann visade att denna metod genererar en integral som uppfyller de aktuella villkoren. Det finns en grupp av bevis för detta, som jag visserligen tentat på men inte kommer att gå in på här.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
är det nån som kan integrera på andra sätt utan riemann summor ?

Du kan integrera med Lebesgue-integralen.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein

När man beräknar en integral använder man bara just en metod för att beräkna gränsvärdet där översumman går mot undersumman. Metoden att använda primitiv funktion kommer från Leibniz, och Riemann visade att denna metod genererar en integral som uppfyller de aktuella villkoren. Det finns en grupp av bevis för detta, som jag visserligen tentat på men inte kommer att gå in på här.

"men inte kommer att gå in på här".. hehe, låter lite som på en föreläsning.
Men det är bevis för analysens huvudsats du avser..?

Vore kul att höra vad du har för examen Ulvenstein och hur många poäng matematik har du läst? (själv har jag nått upp i ca 35..)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein

Du kan integrera med Lebesgue-integralen.

skulle du kunna ge ett exempel?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Det här med Riemannintegrering - vart läser man det?

Visa signatur

[size="1"]AMD Athlon XP2000| Abit KR7A-RAID |4 x IBM 80GB 120GXP | 512 MB DDR | Alpha PAL 8045T | Plextor 12/4/32 SCSI | Plextor UltraPlex SCSI osv....[/size]

Permalänk
Avstängd

riemann integreringen är den "vanliga" lätta där man summerar små element typ

man läser det i MaF på gym . samt främst i analys kursena på unv.

Sen finns det andra metoder som jag inte känner till närmare men skulle vilja se nåra exempel på.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sitter med matteB-boken nu, och det är ett tal som inte fungerar, nämligen:

x(x+y)y som ska bli: yx^2+y^2x

men jag fattar inte varför...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Sitter med matteB-boken nu, och det är ett tal som inte fungerar, nämligen:

x(x+y)y som ska bli: yx^2+y^2x

men jag fattar inte varför...

Följer man prioriteringsreglerna får man
x(x+y)y=(x^2+yx)y
yx^2*+xy^2. "Varje uttryck i en parentes skall multipliceras med alla andr uttryck". Ett av de tidigaste matematiska axiomen.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
riemann integreringen är den "vanliga" lätta där man summerar små element typ

man läser det i MaF på gym . samt främst i analys kursena på unv.

Sen finns det andra metoder som jag inte känner till närmare men skulle vilja se nåra exempel på.

Det är inte säkert att man läser det i MaF eftersom MaFs innehåll bestäms lokalt och är annorlunda beroende på var man läser det.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Avstängd

aha, jag fick för mig man läste lite enkela integraler i MaF, jag kommer inte ihåg iofs... de enda jag kommer ihåg är att vi gick igenom Maclaurin polynom i 1 variabel.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte

skulle du kunna ge ett exempel?

http://mathworld.wolfram.com/LebesgueIntegral.html
här står det om Lebesgueintegralen

Ett exempel är Dirichlets funktion:
f(x)=1, x irrationellt
f(x)=0, x rationellt
Den är lebesgueintegrerbar men inte riemannintegrerbar.

Mängden rationella tal är uppräkningsbart och har därför lebesguemåttet noll.
Lebesgueintegralen från noll till ett av Dirichlets funktion är ett, då lebesguemåttet av alla irrationella tal på intervallet [0,1] är 1.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

"men inte kommer att gå in på här".. hehe, låter lite som på en föreläsning.
Men det är bevis för analysens huvudsats du avser..?

Vore kul att höra vad du har för examen Ulvenstein och hur många poäng matematik har du läst? (själv har jag nått upp i ca 35..)

Jag har också läst 35p matematik, Grundkursen + flerdimmen + fourieranalysen. Vad jag menade med att inte gå in på det här är att jag har sett dessa bevis, och muntat på dem, men inte kommer att dra fram böckerna och skriva in dem i ett inlägg.

Angående examen så håller jag på med en fil.mag i teoretisk fysik, och har läst 70p fysik och astronomi, håller på med 20 till i fysik och har läst 20p idéhistoria som pausvila.

Vad pluggar du? Du verkar väl insatt i detta.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
aha, jag fick för mig man läste lite enkela integraler i MaF, jag kommer inte ihåg iofs... de enda jag kommer ihåg är att vi gick igenom Maclaurin polynom i 1 variabel.

En sådan aproximation med ett Maclaurinpolynom gjorde jag som ett projektarbete i MaE Det var stabilt som tusan. Skulle aproximera en cos x med ett kubiskt polynom. Lätt som tusan då juh

Visa signatur

poff
borta

Permalänk

Hej!

35 p lite här och där...

Ingen som har läst mer än så?

Visa signatur

jag är en kul filur - eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein

Vad pluggar du? Du verkar väl insatt i detta.

Jag läser min fjärde termin till civ.ing. i teknisk fysik och elektroteknik (y-programmet kallat).

Permalänk
Medlem

I desperat behov av hjälp!

Finns det möjligtvis något geni som kan hjälpa mig med dessa uppgifter så skulle jag bli så glad!

1. Bestäm alla primitiva funktioner till Sin(t^2)

2. Bestäm alla lokala maxima och minima till funktionen:

f(x,y) = - (x^2 - 1)^2 - (x^2 * y - x - 1)^2

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: I desperat behov av hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satsujin
Finns det möjligtvis något geni som kan hjälpa mig med dessa uppgifter så skulle jag bli så glad!

1. Bestäm alla primitiva funktioner till Sin(t^2)

2. Bestäm alla lokala maxima och minima till funktionen:

f(x,y) = - (x^2 - 1)^2 - (x^2 * y - x - 1)^2

Mycket tacksam för svar!

1. sqrt(Pi/2)*FresnelS(sqrt(2/Pi)*x) Glöm inte alla 2*pi-intervall och konstanter

Där FresnelS avser Fresnels Sinusintegral. Vad läser du för matte egentligen?

2. Derivera med avseende på x och y, sök nollställen till vektorn och ta reda på om de avser maxima eller minima.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Re: Re: I desperat behov av hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein

1. sqrt(Pi/2)*FresnelS(sqrt(2/Pi)*x) Glöm inte alla 2*pi-intervall och konstanter

Där FresnelS avser Fresnels Sinusintegral. Vad läser du för matte egentligen?

2. Derivera med avseende på x och y, sök nollställen till vektorn och ta reda på om de avser maxima eller minima.

1. Ok, Fresnel har jag aldrig hört talas om, men det löser sig nog..

2. Lite osäker bara.. stämmer det att det är en sadelpunkt då diskriminanten är negativ och ett max/min då diskriminanten är positiv? (dxx pos. = min./ dxx neg. = max)

Matten jag läser är flervariabelanalys.

Tack för hjälpen förresten!

Permalänk

Fresnel, var det inte han som håll på med Fysik oxå. Optik om jag inte vill minnas helt fel.. ?

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuttarOwe
Fresnel, var det inte han som håll på med Fysik oxå. Optik om jag inte vill minnas helt fel.. ?

Menar du Fresnellinsen?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Typ. Och har hade nånting att göra med ljuset som en våg oxå

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem

Ny uppgift..

Ok, här kommer en till uppgift för er som inte har något bättre för er..

Då ett föremål faller mot marken utsätts det dels för tyngdkraftsaccelerationen g=9.82m/s^2, dels för en bromsande kraft, luftmotståndet, som ökar med fallhastigheten. En vanlig modell är att luftmotståndet är proportionellt mot m*(v^a), där m är massan och v fallhastigheten vid en viss tidpunkt. Eftersom accelerationen är derivatan av hastigheten kan vi formulera detta med en differentialekvation:

v´=9.82 - k*(v^a)

Vi antar i det följande att utgångshastigheten v[0] = 0.

a) Lös denna differentialekvation numeriskt med k = 0.19 och a = 1.4. Vilken blir gränshastigheten?

b) Antag att a = 1.4. Försök att bestämma k så att gränshastigheten blir 5 m/s.

Finns det nån som kan hjälpa till med den här?? Och vad menas med gränshastighet??

Permalänk
Medlem

Re: Ny uppgift..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satsujin
Ok, här kommer en till uppgift för er som inte har något bättre för er..

Då ett föremål faller mot marken utsätts det dels för tyngdkraftsaccelerationen g=9.82m/s^2, dels för en bromsande kraft, luftmotståndet, som ökar med fallhastigheten. En vanlig modell är att luftmotståndet är proportionellt mot m*(v^a), där m är massan och v fallhastigheten vid en viss tidpunkt. Eftersom accelerationen är derivatan av hastigheten kan vi formulera detta med en differentialekvation:

v´=9.82 - k*(v^a)

Vi antar i det följande att utgångshastigheten v[0] = 0.

a) Lös denna differentialekvation numeriskt med k = 0.19 och a = 1.4. Vilken blir gränshastigheten?

b) Antag att a = 1.4. Försök att bestämma k så att gränshastigheten blir 5 m/s.

Finns det nån som kan hjälpa till med den här?? Och vad menas med gränshastighet??

löste den i matlab...
hastighet.m:

function vdot=hastighet(t,v,flag,k,a) vdot=9.82 - k*(v^a);

exekvera:

options = odeset('RelTol',1e-8,'AbsTol',1e-8); [t,y]=ode45('hastighet',[0 20],0,options,0.19,1.4); plot(t,y)

ungefär 16,743 blir gränshastigheten, dvs hastigheten när t går mot oändligheten
Dels ser man det i resultatet, men man kunde även ha räknat fram det genom att lösa ekvationen 9.82-0.19*v^1.4=0

för att lösa b) vill man hitta en lösning till ekvationen
9.82-k*5^1.4=0
Det ger k=1.0317
Verifieras genom att köra

[t,y]=ode45('hastighet',[0 20],0,options,1.0317,1.4); plot(t,y)

[0 20] avser tidsintervallet, det går givetvis bra att ändra
options anger toleranser för ode-rutinen i matlab, de kan man ju också ända om man vill ha hög noggrannhet

Permalänk
Medlem

DiskMatte :D

För att variera lite kommer en matteuppgift av annan typ

En mängd innehåller N element. För vilket värde på N är antalet delmängder med 6 element 11 gånger så stort som antalet delmängder med 3 element.

Fick hjälp av lärare att lösa den.. men jag fattade inte mycket då

Visa signatur

If it sound to good to be true, it probably is.

Permalänk
Avstängd

1+1=?

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclocker
1+1=?

1+1=2

Utifrån ett axiomsystem för de naturliga talen, t ex Peanos, kan bevisa påståendet. Där byggs de naturliga talen upp utifrån ett tal 0 som inte är efterföljare till något tal. Om n är ett tal är också efterföljaren S(n) ett tal. Man kan då definiera 1 som S(0) och 2 som S(S(0)) = S(1). Addition definieras rekursivt genom att 0 + n = n och S(m) + n = S(m + n). Enligt definitionen är

1 + 1 = S(0) + 1 = S(0 + 1) = S(1) = 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

1+1=2

Utifrån ett axiomsystem för de naturliga talen, t ex Peanos, kan bevisa påståendet. Där byggs de naturliga talen upp utifrån ett tal 0 som inte är efterföljare till något tal. Om n är ett tal är också efterföljaren S(n) ett tal. Man kan då definiera 1 som S(0) och 2 som S(S(0)) = S(1). Addition definieras rekursivt genom att 0 + n = n och S(m) + n = S(m + n). Enligt definitionen är

1 + 1 = S(0) + 1 = S(0 + 1) = S(1) = 2

Experten har talat!

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem

Jag har slagit vad om 50 spänn...

kompis:

-5--5 blir 10 alltså minus 5, minus minus 5 blir tio

jag: nej, det blir 0

Jag slår in på miniräknaren och visar att det blir 0. Han ger mig 50 spänn men vill ha lite mer bevis, så jaaa, vad väntar ni på

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350