Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk

Hm, hur löses:
x - 5 * sqrt( x ) + 4 = 0
nu igen?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hm, hur löses:
x - 5 * sqrt( x ) + 4 = 0
nu igen?

Man kan till exempel kvadrera båda sidor i ekvationen x+4 = 5sqrt(x) och sedan lösa den andragradsekvation som erhålles.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exeln
Någon som är haj på programmet mathematica?
Iaf har ett ekvationssystem som är:

x(-5)+y = 23
x*20 + y = 68

Har använt Solve och räknat ut x och y.
Men sedan ska det ritas upp genom Plot. Där får jag lite problem någon som har en aning om hur jag ska gå vidare få att få ut graferna?

Det finns olika sätt att plotta den givna uppgiften. Jag är ingen Mathematica-kung(brukar använda Maple)

Något sådant här kan du göra...

In[8]:= eq1 := -5 x + y == 20
eq2 := 20 x + y == 68

In[10]:= Solve[{eq1, eq2}, {x, y}]

Out[10]= {{x -> 48/25, y -> 148/5}}

In[12]:= Solve[eq1, y]

Out[12]= {{y -> 5 (4 + x)}}

In[13]:= Solve[eq2, y]

Out[13]= {{y -> -4 (-17 + 5 x)}}

In[16]:= Plot[{5 (4 + x), -4 (-17 + 5 x)}, {x, -5, 5}]

In[23]:= ContourPlot[{-5 x + y == 20, 20 x + y == 68}, {x, -5,
5}, {y, -10, 100}]

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte
[B]Det finns olika sätt att plotta den givna uppgiften. Jag är ingen Mathematica-kung(brukar använda Maple)

Något sådant här kan du göra...

In[8]:= eq1 := -5 x + y == 20
eq2 := 20 x + y == 68

In[10]:= Solve[{eq1, eq2}, {x, y}]

Hej!

Tack för hjälpen! Ser ut att fungerar! Men jag fastnade redan vid ln[10] när jag skriver in det får jag att det inte är en väl formulerad ekvation. Något du stötte på?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Haricots, har nån snott din användare? För du brukar ha mer koll på dina saker än det där. Inte ett rätt.

Har kollat upp det lite, det verkar som om jag hade rätt.
http://www.sciam.com/article.cfm?id=what-determines-the-size
"The physics of rainbow formation dictates the angle between the viewer, the sun and the rainbow--but not the absolute position or actual size of the rainbow. Thus a rainbow appears to move as a viewer moves (hindering the search for a pot of gold). And its size is a matter of human perception. Our brain receives only the information on the angle. From experience, each person knows that the boundary of an object that is far away subtends a smaller angle than one that is near. In other words, a single head can obscure your entire view of a movie screen if the head is close enough to you.

To gage the size of a rainbow, the human brain uses this experience in reverse. It measures the angle subtended by the rainbow and then looks at other features such as mountains in the surroundings. If the other features are far away, then the brain interprets the rainbow as a very large object. Conversely, if the rainbow appears to be near the observer, it also looks much smaller. The same effect explains why the moon looks so much larger when it sits behind many features on the horizon than when it appears above us in the sky."

Du ska inte förhasta dig sådär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Har kollat upp det lite, det verkar som om jag hade rätt.
http://www.sciam.com/article.cfm?id=what-determines-the-size
"The physics of rainbow formation dictates the angle between the viewer, the sun and the rainbow--but not the absolute position or actual size of the rainbow. Thus a rainbow appears to move as a viewer moves (hindering the search for a pot of gold). And its size is a matter of human perception. Our brain receives only the information on the angle. From experience, each person knows that the boundary of an object that is far away subtends a smaller angle than one that is near. In other words, a single head can obscure your entire view of a movie screen if the head is close enough to you.

To gage the size of a rainbow, the human brain uses this experience in reverse. It measures the angle subtended by the rainbow and then looks at other features such as mountains in the surroundings. If the other features are far away, then the brain interprets the rainbow as a very large object. Conversely, if the rainbow appears to be near the observer, it also looks much smaller. The same effect explains why the moon looks so much larger when it sits behind many features on the horizon than when it appears above us in the sky."

Du ska inte förhasta dig sådär.

Det gjorde jag inte.

Du skrev:

Hej hej, man kan inte ge regnbågen någon diameter då de inte existerar på någon speciell plats. Den bildas om något i dina ögon.
Vad man dock kan tala om är radien på en regnbåge... den är alltid 42 grader.
Så oavsett hur nära den är utgör den alltid lika stor del av ditt synfält.

1. Diameter finns inte, men radien är alltid samma? Diameter och radie har ett ganska fast förhållande.
2. Radien är alltid 42 grader? En radie är en sträcka och inte en vinkel.
3. Regnbågar kan variera i vinkel. Jag har tillverkat cirkulära regnbågar med vattenslangen i sprayläge hemma.
4. De bildas inte i ögonen, även om de är beroende av ögonens läge i förhållande till vattendropparna som ljuset bryts i och ljuskällan.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
1. Diameter finns inte, men radien är alltid samma? Diameter och radie har ett ganska fast förhållande.

Haha, oj. Det var lite tokigt skrivet.
Men man talar aldrig om diameter av regnbågar medan radie används ofta... men visst skulle man kunna göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
2. Radien är alltid 42 grader? En radie är en sträcka och inte en vinkel.

Kom igen nu, du förstår vad jag menar.
Om ett helt varv är 360 grader är vinkeln från regnbågens mitt till dess ytterkant 42 grader.
Det är hur många skriver, titta bara här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow
"Seawater has a higher refractive index than rain water, so the radius of a 'rainbow' in sea spray is smaller than a true rainbow."
"The radius of a Titan rainbow would be about 49° instead of 42°, because the fluid in that cold environment is methane instead of water."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
3. Regnbågar kan variera i vinkel. Jag har tillverkat cirkulära regnbågar med vattenslangen i sprayläge hemma.

Nej, de kan inte variera i vinkel.
Jag har också tillverkat regnbågar hemma.
De verkar mindre för att de är mot en bakgrund som är närmare än vad den brukar vara.
Du kanske trodde att jag menade att bågen var 42 grader av en hel cirkel, det var naturligtvis inte vad jag menade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
4. De bildas inte i ögonen, även om de är beroende av ögonens läge i förhållande till vattendropparna som ljuset bryts i och ljuskällan.

Jag tror faktiskt att du förstod mig alldeles utmärkt.
Vad jag menade var att regnbågen inte finns "där ute", vore det inte för att vi har lokala ögon så skulle det inte finnas något fenomen att beskriva.
Skulle man rita en "karta" där allt ljus finns med så skulle det inte finnas någon båge.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, och det var jag som ställde frågan :S

Menar du att vinkeln mellan "diameterspetsarna" är alltid 42 grader om jag lägger en gradskiva i planet vid pupillen?

Hur är förhållandet mellan solen, regnbågen och betraktaren?

Jag har sett en helt cirkulär regnbåge under mig när jag flög till england (Det har nog inte med saken att göra vart jag flög) och den kändes väldigt liten.

Det måste väl vara skillnad på storleken beroende på var regnvädret befinner sig. Om jag är mitt i regnet eller betraktar det på ett stort avstånd? Om jag står i det kan solljuset brytas i droppar nästan på min näsa medans om det är 2 km till ovädret så kan de ju inte det.

(Jag bor i skåne, här kan man faktiskt se fruktansvärt långt.)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW

Menar du att vinkeln mellan "diameterspetsarna" är alltid 42 grader om jag lägger en gradskiva i planet vid pupillen?

Diameterspetsarna?
Klart du inte kan lägga en gradskiva vid pupillen.
Om du står och pekar åt ett håll och därefter snurrar ett varv så att du pekar åt samma håll igen har du snurrat 360 grader. Om du börjar med att peka mitt i regnbågen och snurrar tills du når yttre kanten (förutsatt att du ser kanten horisontellt från "cirkelns" mitt) har du snurrat 42/360 delar av ett varv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW

Hur är förhållandet mellan solen, regnbågen och betraktaren?

Regnbågens yttre kant är 42 grader över toppen av din skugga. (då antar jag att dina ögon sitter på toppen av ditt huvud... vilket bara nästan stämmer) Så du tittar alltid åt motsatt håll från där solen skiner... men 40-42 grader åt något håll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag har sett en helt cirkulär regnbåge under mig när jag flög till england (Det har nog inte med saken att göra vart jag flög) och den kändes väldigt liten.

Det har att göra med psykologi och inte fysik. Om nu inte detta är ett specialfall, men jag kan inte se varför det skulle vara det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Det måste väl vara skillnad på storleken beroende på var regnvädret befinner sig. Om jag är mitt i regnet eller betraktar det på ett stort avstånd? Om jag står i det kan solljuset brytas i droppar nästan på min näsa medans om det är 2 km till ovädret så kan de ju inte det.

Nix, är ingen skillnad.

Ni kan kolla på den här om ni är intresserade av hur regnbågar skapas:
http://www.youtube.com/watch?v=FJVvtOy-ukE
Det var ett tag jag såg den, men den var rätt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Haha, oj. Det var lite tokigt skrivet.
Men man talar aldrig om diameter av regnbågar medan radie används ofta... men visst skulle man kunna göra det.

Kom igen nu, du förstår vad jag menar.
Om ett helt varv är 360 grader är vinkeln från regnbågens mitt till dess ytterkant 42 grader.
Det är hur många skriver, titta bara här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow
"Seawater has a higher refractive index than rain water, so the radius of a 'rainbow' in sea spray is smaller than a true rainbow."
"The radius of a Titan rainbow would be about 49° instead of 42°, because the fluid in that cold environment is methane instead of water."

Nej, de kan inte variera i vinkel.
Jag har också tillverkat regnbågar hemma.
De verkar mindre för att de är mot en bakgrund som är närmare än vad den brukar vara.
Du kanske trodde att jag menade att bågen var 42 grader av en hel cirkel, det var naturligtvis inte vad jag menade.

Jag tror faktiskt att du förstod mig alldeles utmärkt.
Vad jag menade var att regnbågen inte finns "där ute", vore det inte för att vi har lokala ögon så skulle det inte finnas något fenomen att beskriva.
Skulle man rita en "karta" där allt ljus finns med så skulle det inte finnas någon båge.

Ok, du kanske har rätt. Men det var förbannat dåligt formulerat. På sista punkten håller jag dock inte med dig. Platsen där diffraktionen sker, dvs där regnbågen är, finns ju helt klart. Sen krävs det givetvis en betraktare för att det ska se ut som en regnbåge, men så är det ju med i princip all optik.

Och jo, det är skillnad på storleken, men inte på vinkeln i synfältet som den befinner sig inom. Är den nära är den liten och är den långt bort är den stor. Man ser den ju på det ställe där vattendropparna är.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
På sista punkten håller jag dock inte med dig. Platsen där diffraktionen sker, dvs där regnbågen är, finns ju helt klart. Sen krävs det givetvis en betraktare för att det ska se ut som en regnbåge, men så är det ju med i princip all optik.

Såå... det finns alltså regnbågar i princip överallt?
Om man flyger över ett moln och har solen över sig så ser man en regnbåge. Betyder det att det finns oändligt många regnbågar över molnen?

Det är väll förövrigt refraktion och inte diffraktion?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Såå... det finns alltså regnbågar i princip överallt?
Om man flyger över ett moln och har solen över sig så ser man en regnbåge. Betyder det att det finns oändligt många regnbågar över molnen?

Det är väll förövrigt refraktion och inte diffraktion?

Äh...

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med ett tal..
Är ute efter hur man räknar fram svaret!

x+1=10+4-x 2 3

Svaret ska bli x=13

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

beräkna avståndet mellan punkten (6;-9) och linjen 3x+6y=0

analytiskt. m.a.o vet vi att vi ska använda avståndsformeln och för att få full användning utav den krävs det att vi får ut något ur linjen. antagligen men vi kan väl inte direkt ta vilken punkt som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Behöver lite hjälp med ett tal..
Är ute efter hur man räknar fram svaret!

x+1=10+4-x 2 3

Svaret ska bli x=13

(x+1)/2=10+(4-x)/3

Multiplicera till minsta gemensamma nämnare, i detta fallet "6".

(3x+3)/6 = 60/6 + (8-2x)/6

5x/6 = 65/6

5x = 65

x = 13

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
beräkna avståndet mellan punkten (6;-9) och linjen 3x+6y=0

analytiskt. m.a.o vet vi att vi ska använda avståndsformeln och för att få full användning utav den krävs det att vi får ut något ur linjen. antagligen men vi kan väl inte direkt ta vilken punkt som helst?

Jag är inte helt säker på vad du menar, men 'avståndet' menas det kortaste avståndet, och det är också det avståndet du får ut med "avståndsformeln". Formeln följer mer naturligt om du tänker på det kortaste avståndet mellan ett plan och en punkt.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hale
Ett sjukhus har satt som mål att 90% av alla patienter som anländer till akutmottagningen ska få sin undersökning av läkare påbörjad inom 40 minuter. Patienter som ankommer till akutmottagningen sätts således i kö, och får vänta på läkare till dess att det blir deras tur. Samtidigt har sjukhuset bestämt att läkarens arbete ska utföras med ett jämnt arbetstempo, dvs tiden mellan varje påbörjad patientbehandling ska vara konstant så länge som det finns patienter i kö.

Låt oss nu anta att patienter ankommer till akutmottagningen i ett slumpvis tempo, förslagsvis behandlad som en poissonprocess med intensiteten patienter per timme (låt oss säga 4 patienter per timme). Problemet är nu att bestämma med vilken jämn arbetstakt (tid mellan varje påbörjad patientbehandling) som läkaren måste arbeta för att försäkra att 90% av patienterna får sin behandling påbörjad inom 40 minuter?

Ingen som fixar denna eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
beräkna avståndet mellan punkten (6;-9) och linjen 3x+6y=0

analytiskt. m.a.o vet vi att vi ska använda avståndsformeln och för att få full användning utav den krävs det att vi får ut något ur linjen. antagligen men vi kan väl inte direkt ta vilken punkt som helst?

Välj en punkt på linjen, skriv ett uttryck för avståndet från denna till den givna punkten, använd linjens ekvation för att reducera antalet variabler och derivera slutligen för att hitta det kortaste avståndet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Välj en punkt på linjen, skriv ett uttryck för avståndet från denna till den givna punkten, använd linjens ekvation för att reducera antalet variabler och derivera slutligen för att hitta det kortaste avståndet.

En enklare metod är att projicera punkten på linjen, detta förutsätter dock linjär algebra, ingår det månne i uppgiften?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
En enklare metod är att projicera punkten på linjen, detta förutsätter dock linjär algebra, ingår det månne i uppgiften?

Mitt förslag känns dock mera analytiskt, vilket jag tror var önskvärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
En enklare metod är att projicera punkten på linjen, detta förutsätter dock linjär algebra, ingår det månne i uppgiften?

Vad som är enkelt beror helt på...

Citat:

I still remember a guy sitting on the couch, thinking very hard,
and another guy standing in front of him, saying, "And therefore such-and-such is true."

"Why is that?" the guy on the couch asks.
"It's trivial! It's trivial!" the standing guy says, and he rapidly reels off a series of logical steps: "First you assume thus-and-so, then we have Kerchoff's this-and-that; then there's Waffenstoffer's Theorem, and we substitute this and construct that.
Now you put the vector which goes around here and then thus-and-so..."

The guy on the couch is struggling to understand all this stuff, which goes on at high speed for about fifteen minutes!

Finally the standing guy comes out the other end, and the
guy on the couch says,
"Yeah, yeah. It's trivial."

Detta citat är hämtat från vår käre vän Richard P. Feynman och visst ligger det något i det.

För de som lärt sig förstå linjär algebra så är det enkelt att spotta ur sig att punkten på linjen, som resulterar i det kortaste euklidiska avståndet mellan den punkten och punkten (6,-9), har koordinaten
v1*(v1.v2)/(|v1|^2)
där v1 är linjens riktningsvektor och v2 är den vektor som är riktad mot punkten (6, -9)

Men det kan ta den kvarten om inte mer för att personen som vill förstå ska begripa de logiska konstruktioner och resonemang som krävs för att ta sig från de reella talen via metriska rum och vektorrum till en förståelse för projektionssatsen/projektionsformeln.

Det är lite av att ta fram en slägga för att lösa det problem som räcker med en hammare.

Den analytiska lösningen är inte mindre intressant för det.

Någon kanske tänker så här:
Vilket avstånd är det som syftas? Troligtvis det kortaste... vilket är det kortaste avståndet? Jo det måste vara om man mäter vinkelrätt från linjen? Varför? Kan jag använda det? Äsch kommer inte på något just nu...
Vad händer om jag formulerar avståndet:
d(x,y) = sqrt( (6-x)^2 + (-9-y)^2 )
men vänta nu, linjen ger ju att y = -0.5x
d(x,y) = sqrt( (6-x)^2 + (-9-(-0.5x)^2 )
jag söker det kortaste avståndet ... just ja ... jag kan kvadrera avståndsfunktionen... och minimera den ...
argmin (6-x)^2 + (-9-(-0.5x)^2

vänta nu ... kom ju på att riktningskoefficienterna för två vinkelräta linjer har ett visst förhållande ... undrar om jag kan bilda den vinkelräta linjen med hjälp av den informationen samt att punkten (6, -9) ska ligga på linjen ... och sedan söka skärningspunkten mellan dessa linjer ...

Måste påpeka att jag tycker det är riktigt kul att se alla förslag till och alla lösningar på problem här, fantastiskt trevligt att mångfalden ges utrymme.
Ursäkta för eventuella stavfel och matematiska missar...

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Då har man börja läsa matte igen, på högskolan. Boken vi har antar att man kommer direkt från gymnasiet och ger inte de bästa exemplen på saker.
Har problem med en ekvation:
Lös ekvationen

(3x/(4-3x)) - ((1-3x)/3x) = 1/9x

Jag subtrahera höger ledet från båda sidor och försökte sedan hitta en gemensam nämnare. Tar jag nämnaren (4-3x)*3x*9x tycker jag täljaren blir väldigt jobbig.
Finns det något lättare sätt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Finns det något lättare sätt?

Observera att du till exempel inte måste multiplicera med både 3x och 9x, endast en faktor 3 skiljer dessa.

Permalänk
Medlem

Jag går i 3an på gymnasiet o läser matte D och vill ha en matteuppgift med uträkning o förklaring till som inte min mattelärare kan knäcka (alltså in riktigt svår en), nån som kan hjälpa mig med det?
Vore nämligen skapligt roligt

Tack på förhand!:)

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Då har man börja läsa matte igen, på högskolan. Boken vi har antar att man kommer direkt från gymnasiet och ger inte de bästa exemplen på saker.
Har problem med en ekvation:
Lös ekvationen

(3x/(4-3x)) - ((1-3x)/3x) = 1/9x

Jag subtrahera höger ledet från båda sidor och försökte sedan hitta en gemensam nämnare. Tar jag nämnaren (4-3x)*3x*9x tycker jag täljaren blir väldigt jobbig.
Finns det något lättare sätt?

Nämnaren behöver du ej göra så pass lång, ta det i två steg först de två högra bråken på gemensamt bråkstreck, sedan alla tre på samma så kommer du hitta du en 'snällare' nämnare.

Permalänk
Medlem

Be honom lösa ett Hilbert-problem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Be honom lösa ett Hilbert-problem.

Vad är det o hur löser man det?
Jag sa att jag skulle komma med en matte uppgift som inte min lärare kunde lösa tills på måndag så vore fint om jag fattade hur man gjorde oxå..

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunis
Vad är det o hur löser man det?
Jag sa att jag skulle komma med en matte uppgift som inte min lärare kunde lösa tills på måndag så vore fint om jag fattade hur man gjorde oxå..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hilbertproblemen
Det är dock inget man löser utan vidare, på ~100 år har 9 av 23 avklarats...

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få ihop denna ekvation när jag sökte efter det första Fibonacci-talet med 1000 siffror. Jag kan visserligen skriva om den och flytta runt termerna med hjälp av ln, e^x och andra regler men jag får inte fram en lösning. Hur kan man lösa en sån här ekvation?

(φ^x-(-φ)^(-x)) / sqrt(5) > 10^999

eller om man föredrar

(φ^x-(1-φ)^x) / sqrt(5) > 10^999

Där φ är det gyllene snittet (1+sqrt(5)) / 2.

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer lösa det problemet på sluten form.
Beroende på vad du ska använda lösningen till så finns det ju olika mer eller mindre smarta sätt att göra det på...

Om det är en engångsuppgift och av inte så stor vikt så skulle jag låta våra snabba datorer räkna ut det rakt av...
Floor[Log [Fibonacci[x]] /Log[10] + 1]
och se när du kommer över 999

Du är nästan hemma med den slutna formen för fibonaccitalet dock...
avrundat till närmsta heltal så är: phi^n / sqrt(5) korrekt
nu löser vi kort och gott:
phi^n * 1/sqrt(5) > 10^999
lite ommflytt
n * log(phi) - 1/2*log(5) > 999log(10)
lös ut n och låt xcalc, google eller vad du nu har till hands räkna ut det hela
(999*Log[10] + Log[5]/2)/Log[(1 + Sqrt[5])/2 ]

eller: svar

Visa signatur

weeeee