Trådlöst headset låter bra till vardags, men burkigt i spel

Permalänk
Medlem

Trådlöst headset låter bra till vardags, men burkigt i spel

Jag har köpt ett par JLab GO Work trådlöst headset och jag tyckte de lät bra när jag provade att lyssna på musik och lyssna på lite videos med techsnack på YouTube.

Men när jag slår igång Call of Duty så låter de jätteburkiga.

Jag märkte även att när jag lyssnade på musik och var inne på Ljud och klickade på fliken "Uppspelning" så lät ljudet i hörlurarna bra. Men om jag klickade på fliken "Inspelning" så blev ljudet i hörlurarna plötsligt burkigt.

Jag har läst att Bluetooth-headsets har problem med att mikrofonen påverkar ljudkvaliteten på nåt sätt, men det följer med en särskild dongel som man ansluter detta headset via, så det räknas väl inte som Bluetooth?

Finns det något man kan göra eller måste jag inaktivera mikrofonen när jag ska spela?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Rekordmedlem

Att de kommer med en usbdongel utesluter inte att de använder nån standardiserad BT profil.
Headsetprofilerna ger lägre kvalitet på ljuduppspelning än hörlursprofilerna men det kan även bero på annat för det står ju om dubbla mikrofoner och att den har teknik för att framhäva tal över omgivningsljud.

För att testa själva hårdvarans ljud borde du ansluta dem via kabel och sedan "vanlig BT" (utan dongeln) och jämföra hur respektive anslutningstyp påverkar ljudkvaliten så kanske du kan komma fram till om det är hårdvaran elerl överföringen eller möjligen deras mjukvara som påverkar kvalitewn och se om det kanske går att ändra nått om det inte är hårdvaruberoende.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.