Permalänk
Medlem

Gratis geolocation?

Jag jobbar på en karttjänst till min webbapplikation. Jag undersöker just nu möjligheten att automatiskt centrera kartan på användarens position, utan att användaren själv har delat positionen. Det behöver inte vara exakt, men gärna rätt del av landet. Stad eller region.

Jag söker i första hand:
* Gratisalternativ som tillåter ett obegränsat antal lookups på stad eller region (region är tillräckligt)
I andra hand:
* Gratisalternativ som tillåter ett begränsat, med ändå ganska frikostigt, antal lookups
ELLER:
* Betaltjänst som inte kostar skjortan

Har provat MaxMinds GeoLite2, som tog fel på min egen position med ca 20 mil. Finns det bättre alternativ eller andra sätt att göra detta på?

I nuläget är jag främst intresserad av Skandinavien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Har provat MaxMinds GeoLite2, som tog fel på min egen position med ca 20 mil. Finns det bättre alternativ eller andra sätt att göra detta på?

Det enda som användaren inte aktivt lämnar och som är knutet till deras geografiska plats är ip, och den är upp till ISPn att hålla granular nog och maxmind att hålla up to date, så den är ibland inte toppen.

Du får nog kika på något där användaren lämnar eller har lämnat datan redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det enda som användaren inte aktivt lämnar och som är knutet till deras geografiska plats är ip, och den är upp till ISPn att hålla granular nog och maxmind att hålla up to date, så den är ibland inte toppen.

Du får nog kika på något där användaren lämnar eller har lämnat datan redan.

Jo, där någonstans är vi ju.

Det rimligaste är ju att om tjänsten behöver platsinformation så får den väl fråga efter det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt att höra! Men inte helt oväntat. Då står valet troligtvis mellan betalalternativ eller att helt enkelt skippa automatisk centrering.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Geolocation och IP brukar stämma med landet. Men själva orten är well väldigt frikostigt. Min IP brukar landa i Stockholm (5.5h bilresa bort). Bra för att jämföra land men annars inte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Det var tråkigt att höra! Men inte helt oväntat. Då står valet troligtvis mellan betalalternativ eller att helt enkelt skippa automatisk centrering.

Det finns egentligen inget bra betalalternativ heller. Att kolla på IP är som sagt inexakt och att hitta något annat som visar en exakt plats utan användarens input känns som ett säkerhets/integritetsproblem mer än en feature.

Normalt sett ber man användaren om rättigheter att plocka det via webbläsaren. Användaren behöver alltså inte manuellt välja plats, men måste ge tillåtelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det finns egentligen inget bra betalalternativ heller. Att kolla på IP är som sagt inexakt och att hitta något annat som visar en exakt plats utan användarens input känns som ett säkerhets/integritetsproblem mer än en feature.

Normalt sett ber man användaren om rättigheter att plocka det via webbläsaren. Användaren behöver alltså inte manuellt välja plats, men måste ge tillåtelse.

Jo precis, det var det steget jag ville hoppa över! Får nöja mig med en enklare variant.