Permalänk
Medlem

Ny Unraid server

Tänkte bygga första Unraid servern. Prio i starten är det Plex, homeassistant och fillagring av personliga filer.

+ Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro (Begagnade)
+ WD Red Plus 8TB begagnat ( Annars hade jag nog köpt 3x 4TB diskar. )
+ PSU 500w Gold

CPU - UHD770, lite överdimensionerad för mina <5x Plex transcoding.
HDD - 1x 8TB Parity
HDD - 1x 8TB Storage
SSD - Cache
Moderkort - Är detta OK?

Vad tror ni om detta? Är det allt för att få igång Unraid med bra fart och kommer jag känna mig trygg med att viktiga filer skyddas med Parity eller ska mer till? Det är väl ca 2TB som är tråkigt att förlora vid haveri och mestparten får väl placeras på annat ställe också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skosnore:

Är det allt för att få igång Unraid med bra fart och kommer jag känna mig trygg med att viktiga filer skyddas med Parity eller ska mer till? Det är väl ca 2TB som är tråkigt att förlora vid haveri och mestparten får väl placeras på annat ställe också.

Ta backup på det du inte vill förlora vid en krash.

Permalänk

Ser bra ut men ganska overkill på cpu fronten för dina behov. Hade fixat en beggad 7-9000 intel cpu istället för att spara pengarna. Jag kör själv en 7700k och den klarar sig galant med multipla streams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Ta backup på det du inte vill förlora vid en krash.

Detta. Paritet är inte ett ordentligt skydd mot data förlust. Ex. om du eller ett program råkar deleta en mapp så gör pariteten ingenting. Se till att ha en backup på den viktiga datan sparad nån annanstans. Jag kör Jottaclouds Personal unlimited, men vet att backblaze funkar för många.

Annars tycker jag det ser ut att funka. Men ser att det står att moderkortet kan komma att behöva uppdatera bios innan du kan använda din processor. Har du en 12e eller 13e gen cpu för att kunna göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Ta backup på det du inte vill förlora vid en krash.

Ja, det får jag komma på något bra

Skrivet av matrimLOL:

Ser bra ut men ganska overkill på cpu..

Vet inte direkt vilka behov jag har. Då får det tyvärr bli lite dyrt och hoppas den ger mig glädje i 10år.
Lite sugen på att streama några enklare spel via moonlight, men då krävs ett geforce också.

Skrivet av martengooz:

Detta. Paritet är inte ett ordentligt skydd mot data förlust...

Men ser att det står att moderkortet kan komma att behöva uppdatera bios innan du kan använda din processor. Har du en 12e eller 13e gen cpu för att kunna göra detta?

Får se över min backup strategi. Vill komma ifrån Cloud tjänsterna, så det blir nog något lokalt.
Ser att det står så på de flesta moderkorten, så jag får kolla upp detta.

Permalänk
Medlem

Några fler frågor:
- Borde jag sätta mig in i ZFS och köra det?
- Om jag ska ha databaser eller annan data som används oftare, lägger man det på cache disken då? Eller ska jag ha en till disk som det är lite mer kräm i?

Permalänk

ZFS beror lite på dina usecases, men jag tycker att det är overkill för en media/lagring/homeassistant server. Jag har aldrig använt ZFS själv men jag läste på lite innan jag började och förstod det som att det är lite mindre flexibelt att lägga till diskar än med XFS/array systemet, där kan du bara pluttra på en till disk när du känner för det, men det kanske har ändrats sedan jag läste om det.

Citat:

With the current state of zfs, you'd have to add an additional pool which typically means that you'd have to double the number of discs. The expansion feature will come in handy for smaller pools and especially for many of us who like unraid for it's flexibility but still want the most reliable filesystem

EDIT: Såg inte att du skrev annan data också.
Personligen skulle jag lägga DB på cache, beroende på storlek på db'n. Alla appdata/metadata osv har jag på cachen, så att det går fort att komma åt det. Filmer/tv serier/generell lagring kör jag på hdd'erna i arrayen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skosnore:

Några fler frågor:
- Borde jag sätta mig in i ZFS och köra det?
- Om jag ska ha databaser eller annan data som används oftare, lägger man det på cache disken då? Eller ska jag ha en till disk som det är lite mer kräm i?

Gällande ZFS så tycker jag inte det är värt att sätta sig in i det om du kör UnRaid. Det som är najs med unraid är att du enkelt kan lägga till eller byta diskar utan större problem. Kör du ZFS kommer mycket mer krav på att inte mixa kapacitet, eller lägga till en enda extra hur du vill. Men sen kommer ju ZFS med andra fördelar som kan vara åtråvärt.

DB och docker data läggs på fördel på Cachen, men vet du med dig att den kommer skrivas till mycket så kanske man kan investera i en separat disk till det. Men testa först på cachen och se om det räcker. Med största sannolikhet gör det det.

Permalänk
Medlem

Du kan räkna med stor sannolikhet räkna med att iom att du kör med bleeing edge när det gäller hårdvara att det kommer ta ett tag innan t.ex hårdvaruacceleration etc är stabilt och/eller fungerar.

Oavsett OS skulle jag starkt rekommendera ett du köper ett moderkort med Intel NIC för de har mycket bättre stöd och i regel är mer tillförlitliga.

Samsung har haft trubbel med sina SSDs och jag tror fortfarande vissa funktioner är svartlistade, kolla på t.ex en Crucial P5 Plus istället.

I ditt fall är en SSD cache förmodligen bortkastat eller snarare skapar mer komplicitet än vad det är värt.

Till skillnad från rekommendationer skulle jag starkt rekommendera att du inte köper någon lastgammal CPU (7-9 gen) då de har diverse säkerhetsproblem som kommer att påverka prestandan negativt (ibland kraftigt) vid patchning och att QuickSync är sämre även du kanske inte är ute efter superkvalité från början med tanke på att du transcodar.

Det är bra att du har lite koll på ZFS mer än att "fungerar" om något händer men du behöver kanske inte läsa igenom 500+ sidor om det.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är lockande med Unraid eftersom det förefaller vara lite mer plug & play men jag uppskattar själv ZFS mycket. Det finns två delar som jag tänker kan vara värda att lyfta fram:
1. Snapshots - Du kan ta snapshots av all din data och på så sätt få en inkrementella återställningspunkter om du utsätts för exempelvis ransomware. Om det inte skett några förändringar av data mellan dina snapshots tar det inte heller någon extra plats. I mitt fall tar jag många snapshots som sedan automatiskt rensas bort efterhand. Då har jag möjligheten att gå tillbaka till förra året, förra månaden eller förra veckan, varje dag denna veckan samt hur det såg ut för en timme sedan.
2. Dessa snapshots går lätt att överföra till en backup-array vilket gör att endast förändringen behöver föras över vilket i teorin möjliggör att du har samma historik på din backup.

Och som med alla system, testa att förstör din array och se hur du ska laga den så att du har lekt lite innan det blir på riktigt!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matrimLOL:

ZFS beror lite på dina usecases, men jag tycker att det är overkill för en media/lagring/homeassistant server. Jag har aldrig använt ZFS själv men jag läste på lite innan jag började och förstod det som att det är lite mindre flexibelt att lägga till diskar än med XFS/array systemet, där kan du bara pluttra på en till disk när du känner för det, men det kanske har ändrats sedan jag läste om det.

Det har inte ändrats ännu, men det är bra nära nu. RAID-Z expansion finns numer i OpenZFS, men det har inte släppt i någon stabil release ännu. När 2.3 släpps lär den funktionen finnas.

Tror dock att unraid kommer vara lite mer flexibelt även efter det, men jag föredrar ZFS själv av de två. Valde själv mellan dessa två för några månader sedan och körde ZFS, det har jag inte ångrat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tänkte bara informera hur det blev, kanske användbart för någon.
Det fick bli ett "var tyst!" (kul namn på amazon, be quite!) nätagg på 400w Gold. Valet på 400w blev för att jag ändå vill hålla ned strömförbrukningen och mina komponenter drar inte så mycket. Hittade inte hur effektivt just detta nätagget är vid låg ström, men om jag har fattat rätt så brukar ett nätagg bli väldigt oeffektivt under 20% belastning och dra mer ström än vad komponenterna kräver.

Valde bort Node 804 chassi för att det är väldigt dyrt och jag har inte behovet för alla 3.5" platser nu.
M-atx chassin finns det dock inget riktigt bra alternativ heller men. Asus AP201 har dåligt med 3.5" platser, men ganska rymligt chassi som det finns plats för modifikationer. Nackdelen kan ju bli att det blir mycket hårddisk smatter i detta chassit då det är väl ventilerat.

Cache hdd blev Kingston KC3000 för att den var ganska prisvärd och Crucial P5 Plus var slut överallt som @diizzy rekommenderade.

Moderkort blev det för att det såg prisvärt ut och att de ska vara uppdaterat bios för 14th gen cpu.

CPU fick bli en i5-14500 för att få deras iGPU UHD 770. Tror i3 hade gått väldigt bra också men.

+ WD RED PLUS DISKAR
+ Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro (Begagnade)

Permalänk
Medlem

Nu kanske du har har WD Red Plus-diskarna annars går det att få rätt mycket bättre deals i .de
https://www.mydealz.de/deals/toshiba-mg09-18-tb-von-office-pa... (nu har denna precis löpt ut men håll lite koll så...)