Reportage: Elektronikjättarna satsar mer på begagnade prylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

När jag slutade använda en Samsung S3 mini så var det inte för att den slutade fungera. Det var för att Bank ID inte gick att starta på den pga för gammalt operativsystem. Det är ett legitimt problem.

Jovisst är det ett legitimt problem ish kanske. Bank-ID kräver Android 6 o för att ta min sex år gamla OnePlus 5 som exempel igen så har den Android 10, såå man kommer nog klara sig med en ganska gammal telefon ett bra tag till. Sålänge batteriet håller vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Mobilt BankID håller på att fasa ut registrering på telefoner utan NFC eller Google Play Services (behövs för OCR-läsning av ID-kort, ask me how I know).

I'm asking.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt. Tror majoriteten av folket klarar sig på tex en IPhone 8/11 i många år fram. Inte alls behöver en PRO Max för 20000kr.

Permalänk
Medlem

Bra för både miljö och folks plånböcker. Dessutom kan det vara skönt att kunna lämna in gammalt utan massa annonser och skumt folk. Visst får man mindre pengar men det kan det vara värt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

För den stora skaran är detta superbra, då kan de enkelt lämna gamla vid inköp av ny mobil.. Även om det klassiska är att de låter andra i familjen ärva gamla telefoner.

Permalänk
Medlem

Fan va gött och köpa en ASUS-router för halva priset som är 2-3 år gammal med in inbyggd killerfunktion som slår till efter 5år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jovisst är det ett legitimt problem ish kanske. Bank-ID kräver Android 6 o för att ta min sex år gamla OnePlus 5 som exempel igen så har den Android 10, såå man kommer nog klara sig med en ganska gammal telefon ett bra tag till. Sålänge batteriet håller vill säga.

Dock blir det som att använda Windows XP eller Windows 7 idag. Hackare vet vilka uppdaterinar som de äldre osupportade telefonerna kan ha stannat på och kan leta nolldagarssårbarheter. Exempelvis säkerhetshål i den senaste browserversionen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Men vafan, jag som har en OnePlus 5 som jag ändå är relativt nöjd med men som har ett batteri som börjar bli dåligt o med en halvsprucken skärm var lite nyfiken på vad som Power o Elkjöp här i norge kränger, men såklart så var det BARA iPhone. Totalt värdelöst med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

...såklart så var det BARA iPhone. Totalt värdelöst med andra ord.

Är det inte smått omöjligt att säkerställa att en Android inte får med sig en massa malware på vägen?

Jag gillar Android, men det skapar en hel del utmaningar kring att få tag i rätt ROM för återställning av mjukvaran.

Antar att det helt enkelt inte är värt kostnaden att hantera 1000-tals unika Android-telefoner jfm en handfull iPhone-lurar.

Bara Samsung S21 finns väl i 10-tals unika versioner med unika ROM:s beroende på operatör och marknad?

Sammobile.com brukar bara ge mig huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är det inte smått omöjligt att säkerställa att en Android inte får med sig en massa malware på vägen?

Från tillverkaren? Nej, det vore ju imponerande. ;D

Men annars är det faktiskt rätt krångligt på de flesta tillverkares modeller att 1. Få in trojaner som överlever systemåterställning. 2. Inte lämnar bootladdaren olåst.

Finns säkert undantag. Men då är det rimligen oftast på modeller som är gjorda för av användaren utbytbar mjukvara. Och då blir det ju rimligen också enklare både för tillverkaren och kunden att garantera systemets integritet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag tror tyvärr att konceptet aldrig kommer leva upp till vad som förväntas av många kunder. Speciellt de som läser på själva. Det betyder då att det blir ett system där man blåser okunniga.

Det beror ju så klart på vilken produkt man tänker på.

Följande uppgifter skal utföras:

*Enheten skall gås igenom och man skall göra en uppskattning gällande pris. Hur noga den gås igenom är ju en sak som kan bli problematiskt vid egna reparationer osv. Tror knappast att de skickar enheten till någon som skruvar isär enheten och kontrollerar om det är originaldelar, div klassningar osv.

*Enheten skall marknadsföras, prissättas, ställas ut, fixa prislapp samt beskrivning osv.

*Pengar skall skickas till kunden som sålde telefonen till butiken.

Nu blir det knepigt... Alla steg ovan kostar pengar, framförallt arbetstid. Skall enheten skickas iväg till certifierade verkstäder för kontroll så blir det ju ännu dyrare. Varan skall fraktas osv.

Resultat: (Inköpspris + Arbetstid + Div omkostnader) < Försäljningspris. Gärna med så god marginal som möjligt.

Ni ser ju att arbetstid + omkostnad snabbt kommer springa iväg, speciellt om det skall utföras av speciella verkstäder.
Detta betyder ju att det kommer bli en dålig affär för alla inblandade om man nu inte pratar om vissa specifika och väldigt dyra produkter.

Hur blir det sen med garantier?
Vad anser man är rimligt prisavdrag (jämfört mot ny vara) om man tänker på inga/sämre garantier?

Sen så kommer man konkurrera med den riktiga begagnatmarknaden. På begagnatmarknaden räknar säljaren att gå med förlust (så lite så möjligt så klart) och köparen räknar med ett lägre pris. Ställt mot butiksmodellen där butiken skall göra en vinst som mellanhand.

Så det blir ju helt enkelt en kompromiss där säljare/köpare går via en butik för att "förenkla" affären mot en avgift. Fungerar ju OK i ex bilbranschen men där pratar vi om väldigt mycket större värden på varan. Avdrag på 3h arbetstid för genomgång av en bil värd 200.000:- blir ju procentuellt väldigt liten. Avdrag på 1.5h (ex om en mer ingående kontroll görs) arbetstid för en telefon värd 2000:-

Som sagt inga exakta siffror på något sätt men principen kvarstår.

Däremot hade det ju varit TOPPEN om alla jäkla testade/returnerade varor hamnade i en begagnad kategori.

Jag förstår absolut varför vi har distansköplagar osv men det har ju gått alldeles för långt! Att en dammig använd borrhammare säljs som ny är ju förkastligt! Absolut att man skall få lämna tillbaka en vara om den inte uppfyller vad som lovats i ex specifikationerna men annars så får fan kunden läsa på och stå sitt kast.

Står det att en borrhammare modell dyr skall klara att borra ett 30mm hål i betong men börjat ryka när man borrar ett 20mm hål så ska ju maskinen tillbaka.

Men att någon går och köper en billig slagborr som är speccad till 12mm hål i betong och lämnar tillbaka den för att den minsann inte klarade ett 25mm hål är ju på kunden så att säga.

Kortfattat: Regelrätta fel mot vad som utlovats skall absolut få returneras. Att folks lathet att läsa på innan ett köp skall INTE leda till att en kund som faktiskt läst på får en använd vara för nypris. Många produkter är ju ytterst känsliga för även små felaktiga förfaranden. ESD är ju ett tydligt sådant exempel.

Nu kommer någon med coilwhine-exemplet så klart!
-Men mitt kort låter för mycket, det stod det inget om!

Nej det gjorde det kanske inte, MEN om butiken godtar det som ursäkt för att du skal få lämna tillbaka varan så är det ett konstaterat fel. Dvs inget kunden skall behöva räkna med.

VARFÖR i hela H-vette skall då kund nr.2 acceptera att detta säljs till denna som en NY produkt och till nypris samtidigt som den även riskerar att få ett ESD-skadat kort?!

Litet sidospår nu men men.

Nu har jag inte läst hela ditt inlägg eftersom jag tycker du är fel ute redan från början, men...

Det finns flera aktörer som tjänar pengar på konceptet refurbade produkter (låt säga mobiler i detta fallet). Det finns även aktörer som har hyfsade interna rutiner, jobbar i eller via certifierade verkstäder och således med originalreservdelar som dessutom kan erbjuda kunden en bra deal. Med bra deal menar jag att kunden får en begagnad mobil som är rekonditionerad och fungerar som en ny i allra högsta grad, med garanti på minst 12 mån inbakat. Till ett betydligt lägre pris än en ny lur.

Konkurrenten här är begagnat via privatpersoner på blocket eller dylikt, men också skitaktörer som ibland inte jobbar med certifierade verkstäder/originalreservdelar. Det hör inte till saken dock.

Faktum är att både kunden, miljön och säljaren tjänar på det här. Det finns mycket smartare människor än dig och mig som sitter med kalkyler för att begagnad-affären ska funka.

Som någon annan nämnde; Inrego har sysslat med detta sen 90-talet. Det är inget nytt fenomen.

Permalänk
Medlem

Det här reportaget luktar betald Elgiganten reklam på långa vägar… om vi bortser från Inrego som sysslat med det sedan hedenhös här hemma i Svea, så finns det ju fler aktörer på den svenska marknaden som redan kört foxway sen ett tag tillbaka.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Nu har jag inte läst hela ditt inlägg eftersom jag tycker du är fel ute redan från början, men...

Det finns flera aktörer som tjänar pengar på konceptet refurbade produkter (låt säga mobiler i detta fallet). Det finns även aktörer som har hyfsade interna rutiner, jobbar i eller via certifierade verkstäder och således med originalreservdelar som dessutom kan erbjuda kunden en bra deal. Med bra deal menar jag att kunden får en begagnad mobil som är rekonditionerad och fungerar som en ny i allra högsta grad, med garanti på minst 12 mån inbakat. Till ett betydligt lägre pris än en ny lur.

Konkurrenten här är begagnat via privatpersoner på blocket eller dylikt, men också skitaktörer som ibland inte jobbar med certifierade verkstäder/originalreservdelar. Det hör inte till saken dock.

Faktum är att både kunden, miljön och säljaren tjänar på det här. Det finns mycket smartare människor än dig och mig som sitter med kalkyler för att begagnad-affären ska funka.

Som någon annan nämnde; Inrego har sysslat med detta sen 90-talet. Det är inget nytt fenomen.

Du bör nog läsa hela mitt inlägg dock.
Kul att du nämner just Inrego för dem har jag (företaget jag jobbade på) jobbat mot, dock rätt länge sedan nu. Deras modell fungerar absolut men du vet vad de betalar för datorerna de köper in? Om du gör det så förstår jag inte hur du kan använda som argument mot mitt inlägg.

Inget ont om Inrego för de erbjuder en tjänst som fungerar pga PRECIS det jag tar upp i inlägget. De gör stora uppköp så omkostnaderna per enhet blir låga. Priserna är låga men i detta fallet spelar det ingen roll för det blir i princip billigare för företagen att ge bort datorerna som de vill bli av med. I stället för att skicka in dem för destruering/hantering.

Det är just skalan som gör att deras tjänst fungerar så bra som den gör.

Säg att en Sweclockare ska köpa nytt graffikkort. Denne går i butiken och där konstateras det att det kommer kosta pengar för att de skall hantera/destruera/återvinna 3090-kortet. Så antingen får denne slanta upp en tusenlapp eller i princip skänka kort så bjuder butiken på hanteringen/destrueringen.

Hur många här på forumet hade gjort det?

Ett begagnat-system med en mellanhand som skall göra en vinst, som måste plockas ut någonstans i kedjan måste ju påverka både säljaren och köparen (båda är kunder här). Inget konstigt egentligen MEN det blir ett problem när man hanterar små volymer (enstaka exemplar) där den totala summan för produkten är låg.

Principen skulle säkert fungera för den absolut senaste iPhone förutsatt att den som säljer den till butik tycker det är värt pengarna den förlorar på att sälja den till butik än själv.

Köparen får sedan en lite billigare senaste-super-iphone.
2000:- rabatt på 15.000 för en begagnad lur kanske någon tycker är bra. 129:- rabatt mot en ny 1500:- telefon tror jag färre är intresserade av.

Nyckeln här blir om butikerna erbjuder abonnemangs-upplägget på de begagnade produkterna. För det är ju få som kontaktar sin svindyra telefon idag verkar det som.

Permalänk

Elgiganten tjänar lite eller inga pengar på Apples produkter (källa tidigare anställd), de tjänar pengar på kringutrustning, att i det läget vilja tjäna pengar som är möjligt med refurb låter inte som raketforskning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stämmer det här påståendet?
När du gör en återställning blir den inte helt nollställd, men vi städar ut hela produkten.

Är inte partitionerna krypterade på telefonerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Stämmer det här påståendet?
När du gör en återställning blir den inte helt nollställd, men vi städar ut hela produkten.

Är inte partitionerna krypterade på telefonerna?

Beror nog på vems telefon vi pratar om? TWRP har alltid haft full access till mina telefoner här. Med upplåst Bootloader samt Knox eller andra säkerhetsfunktioner inaktiverade.

Men en återställning blir aldrig bättre än mjukvaran den återställs till. Lite därför jag tvivlar på att elkedjorna skulle våga ta in annat än iPhones.

En Android blåses sällan helt vad jag vet, då vissa partitioner alltid överlever en "factory restore".

Hade varit intressant att se hur någon försöka återställa min gamla debloatade Xiaomi Redmi 4X Eller om de skulle lyckas återaktivera Knox utan att aktivera eFuse.

Själv hade jag aldrig vågat köpa en begagnad Android.

Matnyttig länk:
https://android.stackexchange.com/questions/215683/trying-to-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Beror nog på vems telefon vi pratar om? TWRP har alltid haft full access till mina telefoner här. Med upplåst Bootloader samt Knox eller andra säkerhetsfunktioner inaktiverade.

Men en återställning blir aldrig bättre än mjukvaran den återställs till. Lite därför jag tvivlar på att elkedjorna skulle våga ta in annat än iPhones.

En Android blåses sällan helt vad jag vet, då vissa partitioner alltid överlever en "factory restore".

Hade varit intressant att se hur någon försöka återställa min gamla debloatade Xiaomi Redmi 4X Eller om de skulle lyckas återaktivera Knox utan att aktivera eFuse.

Själv hade jag aldrig vågat köpa en begagnad Android.

Matnyttig länk:
https://android.stackexchange.com/questions/215683/trying-to-...

Fast vad är det för användardata som är kvar då efter en vanlig factory reset om vi bortser från allt annat man kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Fast vad är det för användardata som är kvar då efter en vanlig factory reset om vi bortser från allt annat man kan göra?

Beror lite på mobil till mobil. Numera när SD-kort tillhör ovanligheterna, så finns motsvarande lagringsutrymme på mobilen istället som kan överleva en fabriksåterställning.

Citat:

The factory restore does not touch the following:

Contents of "external" storage (micro-SD Card, or for devices without it a part of internal memory that is set aside for this purpose) such as web downloads, photos and videos you've taken with the device, music you've copied over from your PC, documents, and other media.

Core components such as system apps* (along with apps pre-loaded by your carrier and/or manufacturer into the system partition,) Android kernel, and bootloader. These core components are what defines the Operating System version.
Network unlock status.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

En Android blåses sällan helt vad jag vet, då vissa partitioner alltid överlever en "factory restore".

Matnyttig länk:
https://android.stackexchange.com/questions/215683/trying-to-...

Självfallet överlever viss partitioner. Hur skulle annars telefonen kunna fabrikåterställas. Det är ju inte som på vissa PC OS där det finns en slags målbild om hur det bör se ut nytt, och alla gamla filer återvinns. Vare sig de är manipulerade eller ej.

Matdiskussionen känns rätt långt efter bäst före.

Skrivet av Bozzeta:

Fast vad är det för användardata som är kvar då efter en vanlig factory reset om vi bortser från allt annat man kan göra?

Inga. Det som kan finnas kvar är användningsdata om telefonen, inte användardata. Alltså historik om batteriet, skärm eller lagringsanvändande. Alltså sånt som även hänger med en totalformaterad dator.

Att börja blanda in upplåsta telefoner, särskilt med alternativa system på är ju hyfsat meningslöst. Dessa kommer inte att accepteras som retur av något större tredjepartsföretag som tar något som helst ansvar ändå.

Inte ens tillverkaren värderar sådana likvärdigt med stock. Vilket alltså antyder att dessa antingen faktiskt återställs för merkostnaden det innebär, eller återvinns för delar.

Med en upplåst telefon så går det däremot såklart att lägga in egna appar i recovery, vilka då kopieras till systempartioner vid en återställning oavsett hur den görs. Men är den upplåst, vilket krävs för att göra detta, så är det ju givetvis också enklare att bli av med allt eventuellt möjligt hot. Förutom själva upplåsningen då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Att börja blanda in upplåsta telefoner, särskilt med alternativa system på är ju hyfsat meningslöst. Dessa kommer inte att accepteras som retur av något större tredjepartsföretag som tar något som helst ansvar ändå.

Jag hoppas du har rätt. Kör numera alla mina Android-lurar med Stock-ROM med ett par mindre modifieringar som utbytt bootloader, bättre kernel och uppdaterat Camera API.

Har använt Samsungs Odin-mjukvara en hel del genom åren, så jag är lite nyfiken på vad Power använder för någon "superprogramvara".

Permalänk
Medlem

Bra med mer konkurrens på begagnatmarknaden, hoppas den sträcker sig över surfplattor, datorer och laptops etc också som säljs till sinnessjuka överpriser idag av t ex refurbed.se och andra slika aktörer. Ett fåtal aktörer har kunnat "dammsuga" begagnatmarknaden ett ganska bra tag och hålla priserna uppe, så tummen upp för detta.

Samt att flera aktörer ger sig in i detta \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Gurrrra:

Bank-ID kräver Android 6 o för att ta min sex år gamla OnePlus 5 som exempel igen så har den Android 10, såå man kommer nog klara sig med en ganska gammal telefon ett bra tag till.

Av OP mobilerna så är det

  • OP2 (2015, 6.0.1)

  • OPX (2015, 6.0.1)

  • OP Nord N100 (2020, 10)

  • OP Nord N20 SE (2022, 12)

som inte har fullt stöd för Mobilt BankID. Alla på grund av att de saknar NFC. Det nya kravet på NFC är mycket mer begränsande än kravet på Android version 6.0. Till och med OnePlus första telefon, OnePlus One (2014, 6.0.1), som börjar närma sig tio år, har fortfarande stöd för Bank-ID. Även de flesta andra tillverkare är på samma nivå med androiduppdateringar och har Android 6.0 och därmed fortsatt stöd för Bank-ID på sina flaggskepp från och med 2014.

Förutom från ZTE vars äldsta kompatibla väl är ZTE Axon Pro (2015, 6.0).
Trotts att Bank-ID nyligen la till kravet på NFC och tog bort HarmonyOS/Appgallery så hörde vi ingenting om ny gräns för mjukvarukrav. Så flaggskeppsmobilerna kommer att stödja Bank-ID i kanske över 10 år. Det är inte illa, jämfört med de helt nya telefoner utan NFC som fortfarande säljs och som aldrig kommer att stödja Bank-ID från de banker som har krav på "Digital kontroll av ID-handling".

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

I'm asking.

Jag skaffade en separat telefon specifikt för att köra Mobilt BankID (min vanliga telefon kör Mobian och Waydroid klarar inte kameror utan Halium än). Telefonen valdes specifikt för att den kunde köra LineageOS, vilket gör att jag kan ha kontroll över vad som är installerat själv och hålla den uppdaterad utan att vara beroende av tillverkaren. Allt som inte behöver vara på för att den ska fungera med Mobilt BankID är avstängt.

Men när jag faktiskt skulle registrera Mobilt BankID så krävde den att få skanna mitt nationella ID-kort, och efter en eller två frames från kameran så kom ett felmeddelande om att den inte kunde starta textavläsningen (kommer inte ihåg exakta felmeddelandet). Efter lite sökande visade det sig vara ett felmeddelande som kommer från Android i sig när det inte går att använda Googles kamera-API för OCR, eftersom det inte är implementerat i kamerasubsystemet i sig. Istället är det API:et implementerat i Google Play Services. Fint va? Blev till att installera om LineageOS med MindTheGapps och hoppas att Google inte får för sig att döda tredjepartsinstallationer igen på ett tag.

Kontentan är alltså att Amerikanarna kan slå ut kritisk svensk infrastruktur genom att stänga av Google Play Services. Antingen avsiktligt i form av en direkt riktad åtgärd, halvt avsiktligt i vanlig Google-anda när de tröttnat på att underhålla något (se till exempel killedbygoogle.com ), eller oavsiktligt genom att införa inkompatibla förändringar i sitt API. Finns inget sätt att undvika det utan öppen källkod, så det funkar bara så länge som Google låter det funka.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810