Intresset för VR-headset dalar

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Don_Tool:

Körde ett Pimax headset och spelade Half life Alyx vilket är det särklass bästa gamingupplevelse jag har haft någonsin, förutom det så har det varit ett sådär support. Förstå mig rätt, när det väl funkade så är det helt underbart men det gjorde det inte just då iallfall (Körde 2080 vid den tiden) Jag sålde mitt headset för jag hade mer konfiguering än gamingtid, hoppas det har ändrats men jag är färgad från den tiden.

Pimax är en egen liga som någon som bara vill starta upp och köra bör köpa någonsin

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

För min del så startar jag Pico 4 snabbt. Datorn på, går snabbt. Starta streaming assistent appet, välj USB.
Koppla in 5m lång USB kabel till Pico:t. Starta enheten (går snabbare än mobilen), välj redan bestämd område för VR, dvs bara bekräfta och starta sedan streaming assistent appet och voila man är igång både för video och spel

Japp förstår inte dom som får allt låta så krångligt, men antar att det är som PC gaming allmänt. Vissa tycker det ör så krångligt att man bara vill spela playstation/nintendo/xbox.
Jag har samma upplevelse som dig. Starta dator på med headsetet. Sen kan jah sköta allt därifrån eftersom Virtual desktop autostartar med windows

Skrivet av Trullatroll:

Man har fortfarande inte löst problemet med illamående och det finns potentiella problem med hur säker man är i trafik ett tag efter man använt VR. Samma problem nu som för 35 år sedan och större FOV i nyare versioner verkar förvärra problemen.
Läste en artikel för över 10år sedan där en man som jobbat med simulationer inom amerikanska armén i 30 år påstod att det är osannolikt att man inte kan lösa problemen i kommersiell VR om man bara använder headsets.

Åksjukan vänjer sig dom flesta ifrån.
Finns massa tips om du ör intresserad.

Skrivet av hellowe:

Många här verkar bara se VR som något man med krångel kopplar in till en väldigt dyr speldator för att ibland spela häftiga VR-spel, men att headsetet oftast samlar damm i garderoben. Tänkte därför tipsa/berätta hur jag använder mitt Quest2 oftast 1-3 gånger per dag.

För de som inte vet är Quest2 fristående/trådlöst och behöver inte kopplas in till dator för att användas. Men kan verkligen rekommendera att köpa med "elite headstrap" och andra "kuddar" där headsetet vilar mot ansiktet, för att det ska sitta skönare och enormt mycket bättre.
Det jag inte visste när jag köpte min Quest2 sommaren 2022 var att jag skulle använda den mest för motion/träning.
Om man har ett begränsat utrymme för motion/träning hemma, men vill kunna motionera på ett roligare sätt är Quest2 ovärderlig. Och Quest2 har ju fått hand-tracking nu så det är ännu enklare med vissa träningsappar.

Varje dag brukar jag motionera 10 minuter innan frukost i appen "VR workout". Denna app är perfekt till lättare/kortare träning eftersom den stödjer hand-tracking, så man behöver inte ta handkontrollerna utan bara sätta på sig VR och är igång med träningen på 1,5 minut. Appen är också gratis för träningspassen som är lämpliga som lättare morgon uppvärmning. Man kan också välja att se träningen i VR och AR samtdigt, så man även ser rummet man fysiskt står i, och därför lättare att träna i trångt utrymme.
Träningen är klar på 13 minuter från att man lyfter upp headsetet tills man lägger ifrån sig det, där själva träningspasset är 10 minuter.

Sen träna kondition/ben i appen FitXR några gånger per vecka. Kostar runt 100 kr/månad, men grymt bra träning för kondition och ben. Även härliga miljöer, skönt att komma iväg i en annan värld när man tränar, jag skulle aldrig vara motiverad att träna så hårt om man stod utan VR i sitt vardagsrum och flåsade.

Sen boxning i "Les Mills Bodycombat". Snygg härlig miljö att träna i, passar bra om benen är slutkörda men man ändå vill träna kondition och röra på sig.
Kan rekommendera att lyssna på egen musik i bluetooth-hörlurar istället för att varje dag höra tränings-appens ljud, som kan bli ganska tjatigt.

Förutom att träningen i VR som jag använder 1-2 gånger/dag varit ovärderlig, är det riktigt kul/bra att spela biljard, minigolf, och liknande i Quest2. Biljard är verkligen som att ha ett eget riktigt biljardbord hemma.
Sen går det ju ganska lätt att koppla Quest2 trådlöst till PC också för att spela PC VR, eller vanliga spel på "big screen".

Så jag tycker verkligen inte dagens VR bara är någon lyx-pryl "som inte blev användbart denna gång heller", utan kan användas till riktigt bra saker i vardagslivet, som motion/träning, bio, kunna ha ett biljardbord fast du bor i en garderob, och så vidare...

Japp körde också en hel del motion förut.
Körde beat saber, thrill of the fight och pistol whip

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Känns som att problemet är lite att ingen verkar vilja satsa på att göra ”stora” VR-titlar, likt Alyx. Det mesta som jag sett släppas är typ 20 minuter långa upplevelser, som man säljer till fullpris. (Jag överrider lite, men det är så det känns.) Finns en del bra indie-spel som är lite längre, men inte alls samma budget. Känns snarare som att spelen stagnerat än hårdvaran.

Spelar ganska ofta Beat Saber, och tidigare Box VR, för någon form av cardio-träning. Kör ett CV1, som har sina problem tack vare de aktiva sensorerna. Men det kämpar på.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av ficklampa:

Känns som att problemet är lite att ingen verkar vilja satsa på att göra ”stora” VR-titlar, likt Alyx. Det mesta som jag sett släppas är typ 20 minuter långa upplevelser, som man säljer till fullpris. (Jag överrider lite, men det är så det känns.) Finns en del bra indie-spel som är lite längre, men inte alls samma budget. Känns snarare som att spelen stagnerat än hårdvaran.

Spelar ganska ofta Beat Saber, och tidigare Box VR, för någon form av cardio-träning. Kör ett CV1, som har sina problem tack vare de aktiva sensorerna. Men det kämpar på.

Allt köptes upp av META och sen har dom helt enkelt inte släppt några spel...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Allt köptes upp av META och sen har dom helt enkelt inte släppt några spel...

De gör väl snarare tvärt om, raderar spel istället 😂

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Allt köptes upp av META och sen har dom helt enkelt inte släppt några spel...

Skrivet av ficklampa:

De gör väl snarare tvärt om, raderar spel istället 😂

Är väl snarare att det inte är helt uppenbart hur många spel dom bidragit till:

Citat:

To date, Meta has contributed funding to over 300 VR titles via its Oculus Publishing arm including some of the best Quest games like Among Us VR, Walking Dead: Saints & Sinners, Blade & Sorcery: Nomad, and many others.

Citat:

Meta revealed that over 150 titles are in active development including the upcoming Hello Neighbor VR and other highly anticipated upcoming Quest games. To note, Oculus Publishing is separate from Oculus Studios. Oculus Studios is Meta's first-party development division in charge of creating games and other apps from brands Meta owns like Population: One, Lone Echo, Iron Man VR, Resident Evil 4 VR, and more.

Meta previously confirmed that the Quest 3 will launch with over 41 new apps and games, continuing to show the company's willingness to grow the Quest ecosystem as the premiere console VR solution.

https://www.androidcentral.com/gaming/virtual-reality/oculus-....

Permalänk
Medlem

En bidragande orsak är väl också att många populära alternativ är helt låsta till Meta eller Playstation. Jag har inget av dem

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Halldin:

Är väl snarare att det inte är helt uppenbart hur många spel dom bidragit till:

https://www.androidcentral.com/gaming/virtual-reality/oculus-....

Korrigerar, dom KÖPTE upp alla spelstudios som hade någon form av succe och sedan antingen förstöre dom eller satte Quest Only taggen på spelen. Meta är en stor anledning att PCVR inte släpper större spel då dom helt enkelt gjorde allting Quest Exclusive, finns massor av nyhetsartiklar om det och även utvecklare som diskuterar hur dom blev behandlade mm

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Korrigerar, dom KÖPTE upp alla spelstudios som hade någon form av succe och sedan antingen förstöre dom eller satte Quest Only taggen på spelen. Meta är en stor anledning att PCVR inte släpper större spel då dom helt enkelt gjorde allting Quest Exclusive, finns massor av nyhetsartiklar om det och även utvecklare som diskuterar hur dom blev behandlade mm

Tvek att det bara är därför, även större titlar har ganska usla användarsiffror på Steam och det har gång på gång konstaterats av flera utvecklare att försäljningen är dramatiskt mycket högre till Quest både för titlar som återlanserats på Quest och som släppts för Quest och PC samtidigt.

Det är helt enkelt en mycket större användarbas och som även verkar mer benägna att öppna lädret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Känns som att problemet är lite att ingen verkar vilja satsa på att göra ”stora” VR-titlar, likt Alyx. Det mesta som jag sett släppas är typ 20 minuter långa upplevelser, som man säljer till fullpris. (Jag överrider lite, men det är så det känns.) Finns en del bra indie-spel som är lite längre, men inte alls samma budget. Känns snarare som att spelen stagnerat än hårdvaran.

Spelar ganska ofta Beat Saber, och tidigare Box VR, för någon form av cardio-träning. Kör ett CV1, som har sina problem tack vare de aktiva sensorerna. Men det kämpar på.

Ja du överdriver rejält och är långt från verkligheten.
Men varför många tror och inte känner till att det finns spel är helt enkelt för man tittar efter "kända namn".
Visst finns det några sådana titlar men VR industrin har byggt upp nya varumärken.
Det pga AAA industrins utgivare inte ser nog med försäljningspotential.

Det har även visat sog att platskärmsutvecklare inte har speciellt koll. Det visade sig som tydligast när Respawn skulle göra Medal of Honor tycker jag.
Det blev "endast" ett mediokert spel med shooting gallery känsla än ett riktigt ww2 medal of honor.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja du överdriver rejält och är långt från verkligheten.
Men varför många tror och inte känner till att det finns spel är helt enkelt för man tittar efter "kända namn".
Visst finns det några sådana titlar men VR industrin har byggt upp nya varumärken.
Det pga AAA industrins utgivare inte ser nog med försäljningspotential.

Det har även visat sog att platskärmsutvecklare inte har speciellt koll. Det visade sig som tydligast när Respawn skulle göra Medal of Honor tycker jag.
Det blev "endast" ett mediokert spel med shooting gallery känsla än ett riktigt ww2 medal of honor.

Jag håller ett stadigt öga på Steam och tycker inte att det direkt dyker upp mycket av kvalitet där. Jag minns att det var något stort spel på gång, någon typ Open-ish world FPSrpg från en köns studio, meningen hört något om det på flera år nu.
Och ja, det kommer ganska ofta något medioker ”port” av ett befintligt spel, typ Medal of Honor, skyrim, DOOM.
The Room eller A fisherman’s Tale är annars bra exempel på indie-titlar som är sjukt bra. Bryr mig inte så mycket om IP:t personligen, bara det är en bra upplevelse. Star Wars: Squadrons hade kunnat bli något om man satsat lite mer på det t ex. Mer content.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Inte direkt, du kan köpa ett Pico 4 för runt 3000:- som klarar både standalone och trådlös PCVR.
Om man däremot vill maxa grafikinställningarna i PCVR så är det väl snarare PC som är svindyrt då grafikkorten skjutit i höjden.

Hittar dem bara för runt 4 700 kr. Det är väldigt mycket pengar för ett ganska smalt användningsområde.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Jag håller ett stadigt öga på Steam och tycker inte att det direkt dyker upp mycket av kvalitet där. Jag minns att det var något stort spel på gång, någon typ Open-ish world FPSrpg från en köns studio, meningen hört något om det på flera år nu.
Och ja, det kommer ganska ofta något medioker ”port” av ett befintligt spel, typ Medal of Honor, skyrim, DOOM.
The Room eller A fisherman’s Tale är annars bra exempel på indie-titlar som är sjukt bra. Bryr mig inte så mycket om IP:t personligen, bara det är en bra upplevelse. Star Wars: Squadrons hade kunnat bli något om man satsat lite mer på det t ex. Mer content.

Om vi bara håller oss till Steam så har det å iår släpps spel som
Ghosts of Tabor
Half Life 2 ep1&2
Hellsweeper
Hubris
Vertigo 2
The Walking dead saints and sinners chapter 2
The Light Brigade
mm.
Sen inte att förglömma alla uppdateringar till befintliga spel och alla flat2vr moddar.

Nog släpps det om man har intresset

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om vi bara håller oss till Steam så har det å iår släpps spel som
Ghosts of Tabor
Half Life 2 ep1&2
Hellsweeper
Hubris
Vertigo 2
The Walking dead saints and sinners chapter 2
The Light Brigade
mm.
Sen inte att förglömma alla uppdateringar till befintliga spel och alla flat2vr moddar.

Nog släpps det om man har intresset

Tror det som efterfrågas är mer måste-ha-spel i stil med Baldurs Gate 3 (ett orättvist exempel kanske då det är ett sällsynt mästerverk) och mindre indiespel och roguelikes. Jag är personligen nästan helt ointresserad av roguelikes, då faller halva listan där.

Kvar blir då (i synnerhet till PC) fangjorda portar av kända IP:n, i princip. Nu ska ju Asgards Wrath 2, Assassins Creed och lite sånt komma till Quest men tycker inte någon av dom ser speciellt lockande ut. Bulletstorm såg ut att ha mest potential av spelen på senaste gaming showcase, men det är också en port av ett gammalt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Tror det som efterfrågas är mer måste-ha-spel i stil med Baldurs Gate 3 (ett orättvist exempel kanske då det är ett sällsynt mästerverk) och mindre indiespel och roguelikes. Jag är personligen nästan helt ointresserad av roguelikes, då faller halva listan där.

Kvar blir då (i synnerhet till PC) fangjorda portar av kända IP:n, i princip. Nu ska ju Asgards Wrath 2, Assassins Creed och lite sånt komma till Quest men tycker inte någon av dom ser speciellt lockande ut. Bulletstorm såg ut att ha mest potential av spelen på senaste gaming showcase, men det är också en port av ett gammalt spel.

Asgard wrath var ju fantastiskt. Varför vill du inte ha en uppföljare. Assassins creed förstår jag inte vr gör sig inte bra i tredje personsperspektiv

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttey:

ser de som 3D TV nichen , dog ut tillslut.

Tror dock att 3D-TV nichen aldrig kom i närheten av att ha samma intresse bland folk ens.

VR idag har ett mycket högre intresse, men tröskeln är för hög iom. priset för hela köret samt det dåliga utbudet.

HL:A gav den en skjuts på vägen men inget mer än så.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Tror det som efterfrågas är mer måste-ha-spel i stil med Baldurs Gate 3 (ett orättvist exempel kanske då det är ett sällsynt mästerverk) och mindre indiespel och roguelikes. Jag är personligen nästan helt ointresserad av roguelikes, då faller halva listan där.

Kvar blir då (i synnerhet till PC) fangjorda portar av kända IP:n, i princip. Nu ska ju Asgards Wrath 2, Assassins Creed och lite sånt komma till Quest men tycker inte någon av dom ser speciellt lockande ut. Bulletstorm såg ut att ha mest potential av spelen på senaste gaming showcase, men det är också en port av ett gammalt spel.

Då är det bara att smaken inte passar, men att säga att det inte finns eller kommet nått är fel.
Jag tycker att har man inte provat får man vidga sina vyer.
Sen gillar man inte ett Rogue lite spel beöver inte betyda att man inte gillar det andra. Det gäller båda vr och traditionella spel.

Skrivet av oqvist:

Asgard wrath var ju fantastiskt. Varför vill du inte ha en uppföljare. Assassins creed förstår jag inte vr gör sig inte bra i tredje personsperspektiv

Assassins creed som kommer är inget 3e person och det ser inte för pjåkigt ut av vad man sett, ska bli intressant.
Sen fungerar 3e person i VR alldeles utmärkt det också

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tror dock att 3D-TV nichen aldrig kom i närheten av att ha samma intresse bland folk ens.

VR idag har ett mycket högre intresse, men tröskeln är för hög iom. priset för hela köret samt det dåliga utbudet.

HL:A gav den en skjuts på vägen men inget mer än så.

HLA är riktigt bra spel men folk har blivigt förblindad av det spelet.
Finns många andra bra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc