Regeringen vänder – stöttar massövervakning med "Chat Control 2.0"

Permalänk
Medlem

Har sagt det förut, vi skulle behöva ett större inslag av direkt demokrati så att dessa förslag skulle kunna röstas ner, och politiken gå mer i linje med folkets vilja.

Schweiz, är ett ypperligt föredömme här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Många politiker låter sluga och som att dom har en baktanke dom försöker bortförklara. Ylva däremot låter verkligen som att hon tror på vad hon säger och kan vara helt jävla omedveten om vad hon egentligen pratar om. Bravo!

edit. 23:40 kommer det riktiga guldet

Ja, där var guld, men även i övrigt så var där en del. Ylvas okunskap och önskan om integritetsintrång lyste starkt.
Brukar se arbete för att hindra övergrepp på minderåriga som något beundransvärt, men Ylvas användande av det ger en rätt besk eftersmak.
Ovetande så ser hon till att det kommer att ske ännu mer i det fördolda

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Politikerna har vi anställt och dom jobbar för oss. Så att folk skriver dom vet inte. Bara fråga vad vill folket. Inte en chans över 50% vill detta. Långt i från för alla kan ju inte vara kommunister och vill ha det som Kina och Nordkorea. Sossarna går sten hårt på om detta i EU. Man skyller ju på alla kriminella och terorrister man valt ta in i Sverige och EU.Detta är anledningen dels så man kan skylla på man måste övervaka och utan ens misstake om brott vill Sossarna man ska ha husrannsakan.Jag vet ej vilka mer partier som för detta dock. M nu också kanske även värsta Kina grejena också. Röstar mitt parti för detta så jävlar. Men ni alla som gillar S och M. Ni måtte ju tänka vad i helvete?

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Vad gör man när det inte finns några enkla lösningar tillhanda rent generellt?

a) Man söker en kompromiss för att i alla fall få fram en förbättring om än inte en heltäckande lösning
b) Man tar fram andra förslag som inte används idag som skulle kunna ge en likvärdig eller bättre lösning än kompromissen
c) Man gör ingenting

Om du är helt mot a), även om man kan modifiera vissa av punkterna, så antar jag att du förespråkar b)? I så fall vore det kanon om du kan lyfta fram dom alternativa förslagen?

Finns gott om sätt att förhindra brott som inte innebär att man skannar igenom allas privata konversationer och meddelanden. Spaningsabete? Riktad avlyssning etc.. Hur har man gjort tills nu? De chattjänsterna som FBI skapade och lurade kriminella att använda? Man har väl gripit dessa avskum sedan internet dök upp, men nu plötsligt ska vi avlyssna hela EU?

d) Man sitter fast i boxen

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Det må finnas mycket att kritisera detta parti för, vilket dock inte ska göras just här enligt forumreglerna, men om du ska kritisera dem kanske du ska bemöda dig att kolla upp var de står i denna fråga först? Kritik är lättare att ta på allvar om du faktiskt argumenterar mot deras åsikter istället för mot vad du hittar på att de tycker.

Snygg argumentationteknik du har, dvs att klippa bort att jag faktiskt motiverade min "gissning".

Jag vet mycket väl var de säger att de står.

Om detta verkligen vore en hjärtefråga, skulle de ta hårdare tag mot regeringen.
(som de ju redan gjort i många andra hjärtefrågor)

Nu har de regeringen som proxy, och kan framstå som frihetens väktare...

Mitt ursprungliga inlägg:
"Jag gissar på regeringens samarbetsparti,
som ju öppet har deklarerat att de har Ungern och Ryssland som föredömen."

Till moderatorerna, om detta är för politiskt så ber jag om ursäkt, men jag ville bemöta ohederlig argumentation.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Politikerna har vi anställt och dom jobbar för oss. Så att folk skriver dom vet inte. Bara fråga vad vill folket. Inte en chans över 50% vill detta. Långt i från för alla kan ju inte vara kommunister och vill ha det som Kina och Nordkorea. Sossarna går sten hårt på om detta i EU. Man skyller ju på alla kriminella och terorrister man valt ta in i Sverige och EU.Detta är anledningen dels så man kan skylla på man måste övervaka och utan ens misstake om brott vill Sossarna man ska ha husrannsakan.Jag vet ej vilka mer partier som för detta dock. M nu också kanske även värsta Kina grejena också. Röstar mitt parti för detta så jävlar. Men ni alla som gillar S och M. Ni måtte ju tänka vad i helvete?

Intressant att du säger att det är kommunister som skulle vilja ha något sånt här när både V och KP verkar vara mot förslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Snygg argumentationteknik du har, dvs att klippa bort att jag faktiskt motiverade min "gissning".

Jag vet mycket väl var de säger att de står

Om detta verkligen vore en hjärtefråga, skulle de ta hårdare tag mot regeringen.
(som de ju redan gjort i andra hjärtefrågor)

Nu har de regeringen som proxy, och kan framstå som frihetens väktare...

Mitt ursprungliga inlägg:
"Jag gissar på regeringens samarbetsparti,
som ju öppet har deklarerat att de har Ungern och Ryssland som föredömen."

Till moderatorerna, om detta är för politiskt så ber jag om ursäkt, men jag ville bemöta ohederlig argumentation.

Jag klippte bort det som jag ansåg irrelevant för det jag ville framföra, och därtill var jag tveksam till om det jag utelämnade är enligt med forumets regler. Med tanke på det inlägg jag citerade tycker jag inte att du har fog för att anklaga mig för ohederlig argumentation.

Permalänk
Medlem

"totalsträckskrypterad", "strålspårning".

Kom igen Swec.. Trodded vi slutat med denna typ av översättning..?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

De vill göra intrång på allas privatliv och leka Gud.

Maktgalna psykopater hela bunten.

Permalänk
Medlem

Krimineöllt för oss vanliga medborgare med kryptering. Och för de redan kriminella, ja dom kommer fortsätta att kryptera precis som förr.

Stolpskott!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

bullshit, eu och den politiska eliten vill alltså sätta dit pedofiler, men inte ett ord om epsteins klientlista... kanske för att de namn som finns på listan är de samma som tar dessa världsomfattande beslut?

såklart kommer denna lagen ändast användas för att förtrycka det fria talet på internet och ta oss yttligare ett steg mot total dystopi.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur gängkrigen ballar ur i Sverige så är väl detta bara bra för allas säkerhet? Om man avväger sekretess och personlig säkerhet så väljer jag helt klart att min sekretess påverkas och att jag kan känna mig säker i samhället. Tror många som bryr sig mer som sin sekretess är personer som inte bor i storstäder där de inte brås på att gäng härjar och att droger är i omlopp.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av dakke:

bullshit, eu och den politiska eliten vill alltså sätta dit pedofiler, men inte ett ord om epsteins klientlista... kanske för att de namn som finns på listan är de samma som tar dessa världsomfattande beslut?

såklart kommer denna lagen ändast användas för att förtrycka det fria talet på internet och ta oss yttligare ett steg mot total dystopi.

Måste du skriva sådär och därmed måla upp alla som är mot detta galna förslag som konspiratoriska hjärndöda skriknissar som du?

LITE självinsikt har du väl. Sansa dig.

Permalänk
Skrivet av klotim:

Med tanke på hur gängkrigen ballar ur i Sverige så är väl detta bara bra för allas säkerhet? Om man avväger sekretess och personlig säkerhet så väljer jag helt klart att min sekretess påverkas och att jag kan känna mig säker i samhället. Tror många som bryr sig mer som sin sekretess är personer som inte bor i storstäder där de inte brås på att gäng härjar och att droger är i omlopp.

Varför har de inte sprängningar i andra länder i samma utsträckning? I länder med till och med mer lagstadgad integritet, mer frihet och färre förmåga till intrång dessutom.

Permalänk
Medlem

Antar att längtan till DDR blev allt för stark hos våran regering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Med tanke på hur gängkrigen ballar ur i Sverige så är väl detta bara bra för allas säkerhet? Om man avväger sekretess och personlig säkerhet så väljer jag helt klart att min sekretess påverkas och att jag kan känna mig säker i samhället. Tror många som bryr sig mer som sin sekretess är personer som inte bor i storstäder där de inte brås på att gäng härjar och att droger är i omlopp.

Straffa alla för att fixa ett problem de själva har skapat. Bra där.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av klotim:

Med tanke på hur gängkrigen ballar ur i Sverige så är väl detta bara bra för allas säkerhet? Om man avväger sekretess och personlig säkerhet så väljer jag helt klart att min sekretess påverkas och att jag kan känna mig säker i samhället. Tror många som bryr sig mer som sin sekretess är personer som inte bor i storstäder där de inte brås på att gäng härjar och att droger är i omlopp.

Hur skulle denna lag skapa mer säkerhet, vart man än bor?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xfade:

"totalsträckskrypterad", "strålspårning".

Kom igen Swec.. Trodded vi slutat med denna typ av översättning..?

Hur ska det annars översättas menar du?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Barn används som argument för att manipulera den stora massan. Att skydda barn från sexhandel är bra men dom med stora plånböcker är ofta uteslutande kunderna och dessa kommer aldrig åka fast för de har kopplingar till maktpositioner över hela planeten. Dumpen plockar endast vanliga människor. Om de skulle plocka stora fiskar skulle de inte leva länge till.

Samma med droghandel. Droghandel skall stoppas men genom historien har det kommit fram information att exempelvis element inom Amerikanska staten har smugglat in droger till USA. Går historier om Bill Clinton.

Skrivet av klotim:

Med tanke på hur gängkrigen ballar ur i Sverige så är väl detta bara bra för allas säkerhet? Om man avväger sekretess och personlig säkerhet så väljer jag helt klart att min sekretess påverkas och att jag kan känna mig säker i samhället. Tror många som bryr sig mer som sin sekretess är personer som inte bor i storstäder där de inte brås på att gäng härjar och att droger är i omlopp.

Kolla vilka som är för denna berikning av sverige så kommer du se hitta ett mönster. Har du hört talas om uttalet PROBLEM REACTION SOLUTION? De som ligger bakom att sverige förfallit är samma grupp bakom Chat Control. De har en plan, en agenda. Att de kommer misslyckas vet alla men de kommer vara mycket lidande säg kommande 20 åren.

Vad som kan vara bra att ha i tanken är när tidigare civilisation levde sista åren så invaderades de av vad som kallades för barbarer. Är dagens gängkrigare & Co vår tids barbarer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hur ska det annars översättas menar du?

rejtrejsing ser ju iofs häftigt ut...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av klotim:

Med tanke på hur gängkrigen ballar ur i Sverige så är väl detta bara bra för allas säkerhet? Om man avväger sekretess och personlig säkerhet så väljer jag helt klart att min sekretess påverkas och att jag kan känna mig säker i samhället. Tror många som bryr sig mer som sin sekretess är personer som inte bor i storstäder där de inte brås på att gäng härjar och att droger är i omlopp.

Tror du att gängens framfart hänger på krypteringens vara eller icke vara?

Hur naiv får man vara egentligen? Hur gjorde gäng förr, innan krypterade kommunikationsappar? Det här kommer naturligtvis inte stoppa gängkriminalitet.

Det är bara ett sätt för överheten att få in ännu ett sätt att övervaka befolkningen. Ju mer övervakning desto mer likriktade blir människors åsikter.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hur ska det annars översättas menar du?

Det skall det inte, helt enkelt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag försöker tro det bästa om människor...så jag tror inte det ligger nått illasinnat bakom förslaget. Däremot lutar det åt att jag tror förslaget kommer ur okunskap...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

EU är en svullen varböld nu för tiden som lägger sig i alldeles för mycket av länders inrikespolitik. Det räcker med fri rörlighet av medborgare, varor och tjänster samt utbyte av brottsregister.. att EU lägger sig i om vi ska få behålla snus och liknande är bara sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

SD borde ju fan hota med att hoppa av som stödparti till regeringen pga av den här frågan. SD om någon har ju makten att faktiskt ändra regeringens ställning.

Det mest troliga är att SD inte är emot detta (tvärtom är det ju ett typiskt förslag som de skulle vara för) utan vad de gör nu är att de gör som vanligt, de ser att förslaget kan gå igenom utan deras röst samtidigt som de ser att en massa medborgare är uppretade i frågan så de väljer att rösta nej för att se ut som att vara emot. Annars hade de mycket riktigt precis som du säger kunnat stoppa detta direkt idag om de hade velat.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Visst är det lite ironiskt att EU och Västvärlden med sin höga svansföring om demokrati och mänskliga rättigheter och deras hån mot Kina för avsaknaden av detsamma nu prisar samma bevakning? Men det är bara början Sverige har gett sig fan på att införa ansiktsigenkänning via kamrabevakning inte för att vi vanliga medborgare är kriminella utan för att 0.002% av en segregerad grupp medborgare som inte vill eller hitta en möjlighet att integreras i Sverige, nu pushar en högerfalang i Europaparlamentet för att GPS på mobilen inte skall kunna stängas av utan alltid vara aktivt. Jag skiter ärligt talat i chatt 2.0 det äklar mig i djupet av min själ att svin inte kan låta ungar får vara ifred på nätet. Med det sagt tror jag inte ett ögonblick att det är orsaken till bevakningen, ju mer inkompetens våra politiker visar upp ju mer bevakning behöver dem, tyvärr lyckas vi få de 0.002% mest korrupta inkompetenta idioterna i maktens korridorer skulle gärna se lite kamror och övervakning i deras miljöer

Permalänk
Medlem

Mullvad: Lagförslaget chat control hör inte hemma i demokratiska samhällen..
https://mullvad.net/sv/chatcontrol

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Ja, om vi inte får kommunicera anonymt via internet så är det väl dags att börja köra Meshtastic istället då. Krypterat meshnätverk över LoRa där klienterna har öppen källkod. Tror att Sweclockare kan bygga ett tillräckligt tätt nätverk för att fungera i praktiskt taget hela svenska storstäder.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd

EU är ju bara maktgalna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Många av er som sitter bekväma i era varma villor, kanske ni förfasar er över detta men tänker i stil med "äh, någon annan kommer maila men jag orkar inte"...

SKÄRP ER, ta och maila! Då kan du iallafall ligga på dödsbädden och berätta att du kämpade mot credit-score/stasi/övervakar samhället in till det sista för era storögda barnbarn!

https://chatcontrol.se/mejla/

Nej, jag skrev ett skarpt inlägg på instagram istället, och jag tänker även skriva minst 10 inlägg till i den här tråden. Det kommer få dem att ändra uppfattningen!

Att maila någon är inte att kämpa mot övervakarsamhället. Det tar sekunder och det tar även sekunder för att de som tar emot det att ignorera det hela. Det är verkligen att sitta bekvämt...

Fundera på reddit och försöken till att stoppa vad det nu är alla ville stoppa. "Vi stänger ner vår subreddit i några dagar. Det kommer verkligen visa dem!". Det visade verkligen dem... Allt är numera normalt igen på reddit!