Regeringen vänder – stöttar massövervakning med "Chat Control 2.0"

Permalänk
Medlem

"Hoppsan! Regeringen stramar åt sina medborgare. Det såg jag inte komma!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Lyssna på det här, det här är så jävla dumt så man storknar (Ylva): https://www.svd.se/a/wAVRkM/eu-s-chat-control-massovervakning...

15 minuter in och det känns ungefär som om min hjärna är på väg att rinna ut ur min näsa.
Karl-Emil vet givetvis vad han snackar om, vilket gör det hela ännu mer frustrerande.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Alltså, jag kan inte tro att sossarna är för detta förslag. Det måste vara för att det är Ylva som kommit med idén och sedan vågar inte dessa fega stackare säga emot. Typiskt svenskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

15 minuter in och det känns ungefär som om min hjärna är på väg att rinna ut ur min näsa.
Karl-Emil vet givetvis vad han snackar om, vilket gör det hela ännu mer frustrerande.

Vänta bara tills runt 24 min-snåret..

Permalänk
Medlem

Fick svar från en person än så länge efter att ha skickat mail till ca hälften av personerna på chatcontrol.se/mejla

KOKALARI Arba
18:34 (för 1 minut sedan)
till mig

Hej,

Tack för ditt mail. Jag delar bilden av att förslaget innehåller problematiska delar. Därför röstade jag emot det när mitt utskott fick ge ett yttrande.

Jag och Moderaterna i Europaparlamentet jobbar för att förbättra förslaget för att få en bättre balans vad gäller rätten till privatliv och personlig integritet, men vi är emot förslaget som det ser ut.

Vänliga hälsningar,

Arba

Permalänk
Medlem

Detta är troligen inte tänkt att stävja tung brottslighet i första hand, där hittar man som många är inne på oftast andra kanaler. Istället kan man misstänka att siktet är inställt på dels de som är på väg in i brottslighet och inte vet bättre men framförallt plattformar som kan anses var jaktmarker för illasinnade(ex sociala medier där yngre rör sig).

Var detta leder om det går igenom vet ingen men det finns absolut risker precis som det finns om man inte gör något alls. Det hade varit intressant att höra resonemanget från den positiva sidan, har man verkligen gjort allt annat för att stoppa framfarten? Har man nått ett slut där man saknar fler verktyg för att hantera buset precis som i skolan? Är detta sista utvägen för att vända på trenden?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Att Liberalerna har gått med på detta är absurt.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det här får du gärna motivera. Inte läst en enda intellektuell tanke kring detta förslag och det är uppenbart att politikerna som står på diverse presskonferenser och intervjuer och pratar om det inte ens från början förstår vad kryptering är.

Vad gör man när det inte finns några enkla lösningar tillhanda rent generellt?

a) Man söker en kompromiss för att i alla fall få fram en förbättring om än inte en heltäckande lösning
b) Man tar fram andra förslag som inte används idag som skulle kunna ge en likvärdig eller bättre lösning än kompromissen
c) Man gör ingenting

Om du är helt mot a), även om man kan modifiera vissa av punkterna, så antar jag att du förespråkar b)? I så fall vore det kanon om du kan lyfta fram dom alternativa förslagen?

Permalänk
Medlem

Jahopp, bara att konstatera att noll koll (borde inte vara politiker) eller korruption?

Permalänk
Medlem

Jag vill att vi skulle införa en test period med denna lag på våra kära politiker och deras släkt, kompisar och miljonärer.
Så att var och enda kommunikation mellan dem, även strunt snack, skulle vara offentlig.
Så att var och enda krona dem har skulle vara öppet att se vilket bankkonto och i vilket land den befinner sig och hur den hade kommit dit och varför.
Så att var och enda skulle kunna ta reda på om deras magbesvär, hemorrojder, alkohol och narkotika missbruk.
Så att vem som helst skulle kunna ta reda på deras sexuella laddningar och vanor. Hur ofta, när och hur.

Då efter 10år test perioden på denna filkesgrupp. Skall det utvärderas om det verkligen behövs.

Permalänk
Avstängd

I'm going back to duvor.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

SD borde ju fan hota med att hoppa av som stödparti till regeringen pga av den här frågan. SD om någon har ju makten att faktiskt ändra regeringens ställning.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

I'm going back to duvor.

Har du inte sett Bröderna Lejonhjärta? Dom kommer sätta ut Säpo med pilbågar så dom kan läsa dina meddelanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

De flesta röstat för att sänka benis, billigare starköl och lägre skatt då får man räkna med vissa problem.

Hahaha så jävla bra xD fattar inte bara jag gett tummen upp!

Ontopic:
Undrar om det är tänkt att säkerhetspoliserna i eu ska få varsitt ex av nkvd handboken?

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Undrar om inte detta är ett slag i luften. Man kan ju kommunicera krypterat via okrypterad länk så att säga.
Du och jag kommer överens om ett krypteringslösenord sedan krypterar vi alla våra meddelanden som skickas. Spelar ingen roll om det skickas via mejl eller chatt, det är krypterat i alla fall. Så de kan avlyssna hur bäst de vill men kan ändå inte komma åt den viktiga informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Undrar om inte detta är ett slag i luften. Man kan ju kommunicera krypterat via okrypterad länk så att säga.
Du och jag kommer överens om ett krypteringslösenord sedan krypterar vi alla våra meddelanden som skickas. Spelar ingen roll om det skickas via mejl eller chatt, det är krypterat i alla fall. Så de kan avlyssna hur bäst de vill men kan ändå inte komma åt den viktiga informationen.

Jo, fast det är ju inte så den stora massan kommunicerar...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Undrar om inte detta är ett slag i luften. Man kan ju kommunicera krypterat via okrypterad länk så att säga.
Du och jag kommer överens om ett krypteringslösenord sedan krypterar vi alla våra meddelanden som skickas. Spelar ingen roll om det skickas via mejl eller chatt, det är krypterat i alla fall. Så de kan avlyssna hur bäst de vill men kan ändå inte komma åt den viktiga informationen.

Ja det är självklart ett slag i luften men fortfarande ett vidrigt angrepp på folks integritet och rätt till privatliv. Vill man dölja vad man kommunicerar är det såklart inget problem och inget de någonsin kommer kunna komma åt. Idioter hela bunten, avgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, fast det är ju inte så den stora massan kommunicerar...

Nämen det är ju det jag menar lite grann, bovarna kommer kunna fortsätta kommunicera medan den stora massan som är hederliga blir övervakade.
Slag i luften, Sjukt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nr42:

Har du inte sett Bröderna Lejonhjärta? Dom kommer sätta ut Säpo med pilbågar så dom kan läsa dina meddelanden

🥹

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Många av er som sitter bekväma i era varma villor, kanske ni förfasar er över detta men tänker i stil med "äh, någon annan kommer maila men jag orkar inte"...

SKÄRP ER, ta och maila! Då kan du iallafall ligga på dödsbädden och berätta att du kämpade mot credit-score/stasi/övervakar samhället in till det sista för era storögda barnbarn!

https://chatcontrol.se/mejla/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag gissar på regeringens samarbetsparti [...]

Det må finnas mycket att kritisera detta parti för, vilket dock inte ska göras just här enligt forumreglerna, men om du ska kritisera dem kanske du ska bemöda dig att kolla upp var de står i denna fråga först? Kritik är lättare att ta på allvar om du faktiskt argumenterar mot deras åsikter istället för mot vad du hittar på att de tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Vänta bara tills runt 24 min-snåret..

Fy. Fan.
Jag är ärligt talat för upprörd för att ge en bra sammanfattning just nu, lyssna på skiten istället.
Vad är Ylva för en jävla människa egentligen, och varför sitter hon på positionen hon gör?

Givetvis inte ett direkt citat, men mer eller mindre:
"Vi kommer absolut inte att förbjuda låsta ytterdörrar, så fort du försöker låsa kommer vi dock ta oss in och kolla så att Allt Står Rätt Till™, enligt mitt förslag är lås dessutom onödiga att specificera eftersom tekniken går så fort framåt".

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Nu ska jag vara dryg.

Men jag hade gärna välkomnat övervakningskameror i trapphus och förråd, folk beter sig som djur.

Vore perfekt och kunna visa hyresvärden hur vissa hyresgäster beter sig animaliskt och bevis leder till bestraffning.

Just den delen hade jag oxå välkomnat, men jag syftade mer på "inne i hemmen".

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Lyssna på det här, det här är så jävla dumt så man storknar (Ylva): https://www.svd.se/a/wAVRkM/eu-s-chat-control-massovervakning...

Många politiker låter sluga och som att dom har en baktanke dom försöker bortförklara. Ylva däremot låter verkligen som att hon tror på vad hon säger och kan vara helt jävla omedveten om vad hon egentligen pratar om. Bravo!

edit. 23:40 kommer det riktiga guldet

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Är lite dåligt insatt i detta förslaget, undrar lite hur det slår? Och hur det ska ens vara möjligt att implementera? Handlar det enbart om chattjänster? Har lite svårt att se en implementation på detta gällande genrell krypterad trafik.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Är någon förvånad att FRA-hjärnorna som också kom på IPRED och ljög om att inte "kriminalisera en hel ungdomsgeneration" stödjer massövervakning? Äckligt.

Men men, fortsätt rösta på såna.

Edit: förstår inte riktigt hur detta kommer att vara lagligt, med tanke på grundlagen och annat.

Permalänk
Medlem

Vi kommer nog att få ett nytt skällsord framöver "Ylva" Johansson

SLA Ylva Johansson förstår inte chat-control

Ylva har sålt in chat control som ett sätt att bekämpa sexualbrott mot barn.
Jag vill nog påstå att hon inte ens förstår det grundläggande, då det endast kommer att innebära intrång i privatlivet och integriteten för alla som tror att dom är laglydiga.
Dom som verkligen vill kommer bara att gå än hårdare över till Darknet och Deep Web där hennes fina chat control ändå inte har någon verkan. Speciellt då jag är säker på att vi kommer att se ett antal applikationer som griper in och stör scanningen på klientsidan om detta går igenom, skickar några söta filmer på Nalle Phu eller liknande

Stasis moderna moder Ylva:
“Vi har också börjat diskutera knarkförsäljningen. Polisen har inte rätt att kontrollera vad som pågår i de här konversationerna [på Snapchat]. Det är baksidan av den väldigt starka integritetslagstiftning vi har i Europa”, säger Ylva Johansson till Sydsvenskan (8/4).

Ylva har helt tappat det!

Så även regeringen som verkligen har tappat greppet överlag och nu ser chat control som The Holy Grail på alla deras problem...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Sötast

Frågan är om politikerna själva isåfall måste tvångslämna krypterade tjänster.
Det borde inte ta lång tid innan deras info hamnat i fel personers händer... would be kind of fun actually.
Alltid undrat hur korrupt Sverige faktiskt är. Sveriges invånare är ju så dumma så när man säger "Sverige är ett av de mest korruptionsfria länder" så tror folk bara på det direkt, för det måste ju vara sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Frågan är om politikerna själva isåfall måste tvångslämna krypterade tjänster.
Det borde inte ta lång tid innan deras info hamnat i fel personers händer... would be kind of fun actually.
Alltid undrat hur korrupt Sverige faktiskt är. Sveriges invånare är ju så dumma så när man säger "Sverige är ett av de mest korruptionsfria länder" så tror folk bara på det direkt, för det måste ju vara sanning.

Rimligen så bör det även gälla gräddan på dumhet, så där är läckor verkligen välkommet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig när jag såg artikeln, var att det faktiskt är fullt möjligt att massövervaka alla telefonsamtal numera.
Att analysera tal och generera text är numera ganska enkelt, och funkar hyffsat bra. (youtube gör det.) så för en stat som verkligen vill, så är det fullt möjligt att lagra allt som sägs över telefon.
Eller för den delen, andra offentliga och privata utrymmen, om dom sätter en mikrofon där. Med hjälp av lite AI så går det utmärkt att filtrera ut samtal från bakgrundsljud, och sedan är det enkelt nog att göra text av allt som samtalas.

Att kunna lagra allt som text gör det väldigt enkelt att logga och lagra allt som sägs. I sammanhanget en ganska dyster tanke, för steget från att övervaka alla chatter till att övervaka allt som sägs är väldigt litet.