En stationär PC kan ej ansluta till WiFi

Permalänk

En stationär PC kan ej ansluta till WiFi

Ge mig gärna några tips på vad jag kan felsöka.

Har bredband genom tele2 och kör det mesta trådlöst. I förrgår satt jag och spelade trådlöst via min dator när jag plötsligt blev utkastad och tappade kontakten med nätverket.

Trodde att det var tillfälligt och startade då om routern. Alla enheter som är kopplade trådat till routern fungerar och även alla mobiltelefoner samt min laptop kopplar upp via Wifi. Endast min stationära som inte vill koppla upp sig.

Har provat att felsöka genom Win 11 som inte kan reparera problemet. Har provade att använda ett annat trådlöst nätverkskort via USB, men inte heller det kopplar upp. Samtliga nätverkskort finns med i enhetshanteraren utan några problem och jag kan se samtliga trådlösa nätverk som finns tillgängliga i omgivningen runt omkring.

Vad kan det vara som gör att uppkopplingen inte genomförs? Inga ändringar gällande begränsningar har gjorts i routern utan uppkopplingen bara slutade fungera helt random.

I burken sitter ett Asus PCE-AC68.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

@Aqua_HeaD
Har tyvärr ingen lösningen annat än att testa andra/äldre drivrutiner.
Hade samma problem med just win 11 och samma nätverkskort, dock kunde jag koppla upp via 2,4ghz bandet men 5ghz ville inte alls så gick tillbaka till win 10 och problemet har inte uppkommit sen dess.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@Aqua_HeaD
Har tyvärr ingen lösningen annat än att testa andra/äldre drivrutiner.
Hade samma problem med just win 11 och samma nätverkskort, gick tillbaka till win 10 och problemet har inte uppkommit sen dess.

Okej… Det märkliga här är ju att jag har kört trådlöst länge med detta kort utan problem och samt att det andra USB nätverkskortet inte heller fungerade vilket borde ha andra drivrutiner.

Tillägg: Jag ser ju som sagt var alla tillgängliga nätverk så bevisligen så tar ju kortet emot signaler. Bara inloggningen som inte verkar godkännas.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Windows 11 har underliga buggar i hanteringen av SSID:n, som aldrig tycks bli rättade. Testa att glömma nätverket innan du försöker koppla upp igen. Det är inte otroligt att det är just detta som är problemet, eftersom den datastrukturen troligen är oberoende av vilken device som används.

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat komma åt flygplansläge av misstag?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av M89:

Du har inte råkat komma åt flygplansläge av misstag?

Tyvärr. Den är avstängd.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Prova att inaktivera nätverkskortet i kontrollpanelen. (Nätverks och delningscenter > Ändra inställningar för nätverkskort, om det nu finns kvar i Win11?)

Sitter på W10 och hade problem med just detta, och att inaktivera och aktivera kortet igen var det enda som hjälpte.

Gå även in i Enhetshanteraren och stäng av energisparfunktioner för kortet.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Windows 11 har underliga buggar i hanteringen av SSID:n, som aldrig tycks bli rättade. Testa att glömma nätverket innan du försöker koppla upp igen. Det är inte otroligt att det är just detta som är problemet, eftersom den datastrukturen troligen är oberoende av vilken device som används.

Provat detta utan resultat. Står bara ”Det går inte att ansluta till det här nätverket”.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Razken:

Prova att inaktivera nätverkskortet i kontrollpanelen. (Nätverks och delningscenter > Ändra inställningar för nätverkskort, om det nu finns kvar i Win11?)

Sitter på W10 och hade problem med just detta, och att inaktivera och aktivera kortet igen var det enda som hjälpte.

Gå även in i Enhetshanteraren och stäng av energisparfunktioner för kortet.

Ingen förändring. Står bara att kortet fungerar.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Kikade lite ytterligare. Det verkar som om det är nätverkskortet som det är fel på. Tog ur det ur burken och provade med endast USB kortet och då fick jag i alla fall kontakt med 2.4GHz nätet.

Är absolut ingen nätverksguru, men att det bara är autentiseringen som inte fungerar är ju konstigt tycker jag.

Vad är att föredra? Att köpa ett nytt USB-nätverkskort som stödjer 5GHz eller att köpa ett nytt PCI-Expresskort? Är det någon skillnad i hastighet/överföring?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att det är nåt knas med drivrutinerna efter nån uppdatering med W11?

Var in på ASUS hemsida till kortet och kikade efter drivisar, men hittade bara för W10 från 2017.

Om du drar ner ZIP'en från ASUS supportsida, och packar upp innehållet till skrivbordet, avinstallerar nätverkskortet från enhetshanteraren, uppdaterar sedan drivrutinerna manuellt och hänvisa till mappen du just packat upp (UT_PCE_AC68_v2143 >Driver>Win10) och sedan starta om datorn, så borde det fungera (avaktivera energisparläget igen).

Svårt att säga ifall det är fel på kortet eller om det knasar med Windows då det inte verkar finnas några officiella Win11 drivers, utan bara till Win10.

Köper du nytt så satsa på ett kort med dual band.
Bytte ett 2,4ghz-kort åt brorsan som höll på med hysteriska dropouts fastän routern bara var ca 2m ifrån datorn till ett av mina gamla PCIE-dualband-kort från TP-Link och anslöt nu bara med 5ghz och det vart en enorm skillnad.
Gick från 1MB nedladdningshastighet på Steam till 12MB (mobilt bredband).
Kunde ju förvisso dragit en sladd, men han ville inte ha det då routern satt uppe på fönsterbrädan. 😛

Permalänk
Skrivet av Razken:

Kan det vara så att det är nåt knas med drivrutinerna efter nån uppdatering med W11?

Var in på ASUS hemsida till kortet och kikade efter drivisar, men hittade bara för W10 från 2017.

Om du drar ner ZIP'en från ASUS supportsida, och packar upp innehållet till skrivbordet, avinstallerar nätverkskortet från enhetshanteraren, uppdaterar sedan drivrutinerna manuellt och hänvisa till mappen du just packat upp (UT_PCE_AC68_v2143 >Driver>Win10) och sedan starta om datorn, så borde det fungera (avaktivera energisparläget igen).

Svårt att säga ifall det är fel på kortet eller om det knasar med Windows då det inte verkar finnas några officiella Win11 drivers, utan bara till Win10.

Köper du nytt så satsa på ett kort med dual band.
Bytte ett 2,4ghz-kort åt brorsan som höll på med hysteriska dropouts fastän routern bara var ca 2m ifrån datorn till ett av mina gamla PCIE-dualband-kort från TP-Link och anslöt nu bara med 5ghz och det vart en enorm skillnad.
Gick från 1MB nedladdningshastighet på Steam till 12MB (mobilt bredband).
Kunde ju förvisso dragit en sladd, men han ville inte ha det då routern satt uppe på fönsterbrädan. 😛

Tack för tipsen, men kortet vill åndå inte ansluta trots ominstallation.

Kommer givetvis satsa på ett dual bandkort, men frågan är om det är bättre att satsa på ett lite dyrare PCI-Expresskort med antenner som i dag eller ett USB-kort? Datorn står ca 6-7 meter från routern med betongvägg emellan med öppen dörr. Har full signalstyrka med 28Mbit ner och 39Mbit upp på USB-kortet som nu körs så med ett 5Ghz kort så lär det gå fortare.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tack för tipsen, men kortet vill åndå inte ansluta trots ominstallation.

Kommer givetvis satsa på ett dual bandkort, men frågan är om det är bättre att satsa på ett lite dyrare PCI-Expresskort med antenner som i dag eller ett USB-kort? Datorn står ca 6-7 meter från routern med betongvägg emellan med öppen dörr. Har full signalstyrka med 28Mbit ner och 39Mbit upp på USB-kortet som nu körs så med ett 5Ghz kort så lär det gå fortare.

Du ska definitivt ha ett kort med antenner.
Finns väl USB-enheter med antenner också, men min erfarenhet av USB-donglar är att dom pajar bra mycket fortare och är generellt svagare än PCIE.
Idag verkar det dock vara svårt att få tag på ett kort som inte är svindyrt...
Det du först ska kolla (innan köp) är hur gamla korten är som du är spekulant på och hur supporten ser ut med drivrutiner hos tillverkaren.

Skulle absolut satsa på ett ordentligt PCIE med antenner.

Edit: Kikade snabbt hos Inet som har ett TP-Link Archer TX50E AX3000 Wi-Fi 6, för en femhundring. Kan ju kanske va nåt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tillägg: Jag ser ju som sagt var alla tillgängliga nätverk så bevisligen så tar ju kortet emot signaler. Bara inloggningen som inte verkar godkännas.

Har du mellanslag eller specialtecken i ssid eller lösenord och går klockorna rätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Razken:

Du ska definitivt ha ett kort med antenner.
Finns väl USB-enheter med antenner också, men min erfarenhet av USB-donglar är att dom pajar bra mycket fortare och är generellt svagare än PCIE.
Idag verkar det dock vara svårt att få tag på ett kort som inte är svindyrt...
Det du först ska kolla (innan köp) är hur gamla korten är som du är spekulant på och hur supporten ser ut med drivrutiner hos tillverkaren.

Skulle absolut satsa på ett ordentligt PCIE med antenner.

Edit: Kikade snabbt hos Inet som har ett TP-Link Archer TX50E AX3000 Wi-Fi 6, för en femhundring. Kan ju kanske va nåt?

Tack snälla för svar. Blev lite akut så jag köpte en dongle på NetOnNet så får vi se hur den fungerar. Funkar den inte så kan jag lämna tillbaka den inom 90 dagar.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du mellanslag eller specialtecken i ssid eller lösenord och går klockorna rätt ?

Inga specialtecken eller mellanslag och klockan går rätt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Prova att boota från en Linux Live-ISO. Då kan du direkt se om du får kontakt med nätverkskortet / wifi. Dessutom kan du lätt se om du får 2.4GHz eller 5Ghz bandet. Dessutom kan du dra ut några felkoder som gör det lätt att hitta vad felet är.

Om det gäller att komma åt din router kan det vara en säkerhet som gör att du måste ha kabel in till routern. Min router går exempelvis inte att komma åt konfigurationen trådlöst, där måste man logga in från lokal kabel.

Linux Mint Cinnamon 21.2 ISO från Academic Computer Club, Umea University

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Prova att boota från en Linux Live-ISO. Då kan du direkt se om du får kontakt med nätverkskortet / wifi. Dessutom kan du lätt se om du får 2.4GHz eller 5Ghz bandet. Dessutom kan du dra ut några felkoder som gör det lätt att hitta vad felet är.

Om det gäller att komma åt din router kan det vara en säkerhet som gör att du måste ha kabel in till routern. Min router går exempelvis inte att komma åt konfigurationen trådlöst, där måste man logga in från lokal kabel.

Linux Mint Cinnamon 21.2 ISO från Academic Computer Club, Umea University

Kommer åt routern trådlöst som admin från alla andra enheter. Jag har aldrig befattat mig med Linux, men ska se om jag kan testa det.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Kan ha hittat problemet. Den nedre av de inringade små komponenterna verkar sitta löst och har troligen brutits åt sidan. Någon kunnig som kanske vet vad dessa komponenter har för funktion? Ingen aning hur detta kan ha uppkommit i och med att nätverkskortet alltid har fungerat fram tills för ett par dagar sedan samt att de har suttit med aktuell sida neråt i chassit vilket gjort det omöjligt att komma åt komponenterna på kortet. Kan ha varit något sedan tidigare genom att kortet köptes begagnat för massor av år sedan.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Ge mig gärna några tips på vad jag kan felsöka.

Har bredband genom tele2 och kör det mesta trådlöst. I förrgår satt jag och spelade trådlöst via min dator när jag plötsligt blev utkastad och tappade kontakten med nätverket.

Trodde att det var tillfälligt och startade då om routern. Alla enheter som är kopplade trådat till routern fungerar och även alla mobiltelefoner samt min laptop kopplar upp via Wifi. Endast min stationära som inte vill koppla upp sig.

Har provat att felsöka genom Win 11 som inte kan reparera problemet. Har provade att använda ett annat trådlöst nätverkskort via USB, men inte heller det kopplar upp. Samtliga nätverkskort finns med i enhetshanteraren utan några problem och jag kan se samtliga trådlösa nätverk som finns tillgängliga i omgivningen runt omkring.

Vad kan det vara som gör att uppkopplingen inte genomförs? Inga ändringar gällande begränsningar har gjorts i routern utan uppkopplingen bara slutade fungera helt random.

I burken sitter ett Asus PCE-AC68.

Kanske lite sent nu men har du testat flushDNS command för att rensa cache?
https://help.webex.com/en-us/article/WBX18967/How-Do-I-Perfor...

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Kanske lite sent nu men har du testat flushDNS command för att rensa cache?
https://help.webex.com/en-us/article/WBX18967/How-Do-I-Perfor...

Testade dessvärre inte det, men det kanske hade varit en lösning. Kortet gick att ansluta till min mobil via delat nätverk det kändes ändå som om det var något mjukvarurelaterat. I och med arr jag nu tagit ut kortet och även hittade den trasiga komponenten så får det nog gå till de sälla jaktmarkerna istället. Mitt nya lilla TP-Link T3U fungerar bra och har bättre täckning Asuskortet.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Eftersom din dator verkar kunna koppla upp sig trådlöst via din mobil så kan du nog utesluta att problemet ligger i datorn.

Kolla över vad du har för inställningar i routern istället.
Kanske har Tele2 petat ut en uppdatering (jag utgår ifrån att routern är från Tele2) som gör att din dator och någon annan enhet av någon anledning vill ansluta till samma IP, det är är något som kan hända, särskillt om någon enhet envist vill ha ett särskillt IP.
Konfigurationer i routrar kan bli korrupta.

Du kan prova ställa in IP manuellt på din dator eller kanske rent av trycka in reset-knappen på routern och konfigurera upp den på nytt.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Eftersom din dator verkar kunna koppla upp sig trådlöst via din mobil så kan du nog utesluta att problemet ligger i datorn.

Kolla över vad du har för inställningar i routern istället.
Kanske har Tele2 petat ut en uppdatering (jag utgår ifrån att routern är från Tele2) som gör att din dator och någon annan enhet av någon anledning vill ansluta till samma IP, det är är något som kan hända, särskillt om någon enhet envist vill ha ett särskillt IP.
Konfigurationer i routrar kan bli korrupta.

Du kan prova ställa in IP manuellt på din dator eller kanske rent av trycka in reset-knappen på routern och konfigurera upp den på nytt.

Routern är fabriksåterställd, men problemet kvarstod. Enligt supporten så var allt ok i routern.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Kan ha hittat problemet. Den nedre av de inringade små komponenterna verkar sitta löst och har troligen brutits åt sidan. Någon kunnig som kanske vet vad dessa komponenter har för funktion? Ingen aning hur detta kan ha uppkommit i och med att nätverkskortet alltid har fungerat fram tills för ett par dagar sedan samt att de har suttit med aktuell sida neråt i chassit vilket gjort det omöjligt att komma åt komponenterna på kortet. Kan ha varit något sedan tidigare genom att kortet köptes begagnat för massor av år sedan.<Uppladdad bildlänk>

Det där ser ut som nått man ska reklamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det där ser ut som nått man ska reklamera.

Den är så pass gammal och även köpt i andra hand så den åker till skroten. Har skickat ett supportärende till Asus så får vi se om de svarar.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Och som ett brev på posten så slutade det nu återigen att fungera att logga in mot mitt nätverk från min stationära dator trots nytt nätverkskort. Allt fungerade perfekt i går kväll och nu när jag startar datorn så går det inte att ansluta. Alla andra enheter fungerar. Vad fasen är det som händer?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Har du VPN och killswitch på PCn? Isf kan den blocka din wifi anslutning.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Och som ett brev på posten så slutade det nu återigen att fungera att logga in mot mitt nätverk från min stationära dator trots nytt nätverkskort. Allt fungerade perfekt i går kväll och nu när jag startar datorn så går det inte att ansluta. Alla andra enheter fungerar. Vad fasen är det som händer?

Testa lösningen jag föreslog tidigare med att rensa cache (det löser även ovanstående problem med killswitch)

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Har inte VPN och har provat att rensa cachen, men återigen så får jag bara svaret att ”Det går
inte att ansluta till nätverket”.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Har inte VPN och har provat att rensa cachen, men återigen så får jag bara svaret att ”Det går
inte att ansluta till nätverket”.

Kör dessa steg i CMD
Type "ipconfig /release" and press Enter.
Type "ipconfig /renew" and press Enter.
Type "ipconfig /flushdns" and press Enter.
Starta sedan om datorn

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass