Permalänk

Laptopkylning

Nu när jag har tid över tänkte jag ta mig an kylningen på min laptop.

Laptop i fråga: HP BS-15X (tror jag), i5-8250u, 6 GB RAM, 256 GB SSD.

Jag har programmerat en del i olika program och förstår att fläkten ska gå igång givetvis, det som är jobbigt är fläkten varvar aldrig ner. Vid surf på nätet, Youtube i i 360p/480p, även vid idle vill fläkten inte varva ner. Aktivitetshanteraren visar bara Windows tjänster som är igång, men har även där avaktiverat sånt som inte behövs vara igång.

Vad jag har testat hittills:
- Ominstallerat (Både W10 innan jag uppgraderade och W11)
- Har ändrat i BIOS (den enda saken man kan ändra) "Silent fan curve"
- Haft/har laptopen lite upphöjd från bordet så den kan andas ´haft den upp och ner när jag har den kopplad i skärmen
- Bytt kylpasta
- Avaktiverat inställningar (Samma sak som WinAero tror jag det heter?)
- Klockat ner processorn med 50%, visst det hjälper men knappt användbar i det stadiet

Hade det gjort skillnad om jag gick över till Linux (lättare att driva det än W11?), ni som har erfarenhet om det gjort skillnad får gärna dela med er

Jag lägger in bild på hur den ser ut på insidan

då jag är villig att göra mods på den, både för att det är kul och det är fortfarande en kapabel maskin

Har ni några förslag på vad jag skulle kunna göra eller är det att acceptera att den aldrig kommer vara tyst?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Rensa bort ur dammet ur fläkten och kylflänsarna. Ser också att du saknar ett BIOS batteri på bilden.

Ser att fläkten inte direkt har några hål i närheten utan måste dra in luft från det rektangulära hålen i mitten. Så om du verkligen vill modda så kan du testa att borra massa små hål vid den röda ringen, precis som rektangeln i mitten, det enda som kanske får mindre kylning är komponenterna inringade i orange men på en laptop så bör VRM inte vara så hårt belastade att det spelar någon roll.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Rensa bort ur dammet ur fläkten och kylflänsarna. Ser också att du saknar ett BIOS batteri på bilden.

Ser att fläkten inte direkt har några hål i närheten utan måste dra in luft från det rektangulära hålen i mitten. Så om du verkligen vill modda så kan du testa att borra massa små hål vid den röda ringen, precis som rektangeln i mitten, det enda som kanske får mindre kylning är komponenterna inringade i orange men på en laptop så bör VRM inte vara så hårt belastade att det spelar någon roll.<Uppladdad bildlänk>

Ska blåsa ur den imorgon, men har även gjort det innan utan någon förändring..

Borra små hål har jag också funderat på, bara inte riktigt vetat vart man ska göra det, eftersom fläkten ska ju dra in från hela chassit? Men jag testar där du ringade in så får vi se. Om det inte fungerar då, har du någon annan idé?

Edit: BIOS batteriet hålls på plats med underredet, när man tar bort det så åker det ut också, men har givetvis den insatt när jag skruvar tillbaka allt

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Kanske jag som är blind, men vad ligger temperaturerna på vid idle samt belastning?

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Kanske jag som är blind, men vad ligger temperaturerna på vid idle samt belastning?

Har inte lagt in några temps än, återkommer med bild snart, så blind är du inte

Men jag tänker, även efter att ha gjort allt jag skrev ovan, och fläkten/fläktkurvan inte påverkas, vad kan det vara då?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Har inte lagt in några temps än, återkommer med bild snart, så blind är du inte

Men jag tänker, även efter att ha gjort allt jag skrev ovan, och fläkten/fläktkurvan inte påverkas, vad kan det vara då?

Jag säger inte att det är såhär, men det finns ju en möjlighet att fläktkurvan helt enkelt är för högt ställd. Nu har du ju åtminstone hittat en "silent fan curve" i BIOS, vissa laptops har inte ens den möjligheten. Men det kan alltså vara så att minimum-RPM på fläktkurvan är långt över vad den behöver vara temperaturmässigt och vad du förväntar dig ljudmässigt

Min förra laptop (visserligen med snart 10 år på nacken) hade en fläkt som var klart hörbar trots att idle-temp låg på kanske 40 grader. Jag hittade aldrig ett sätt att justera den fläktkurvan (men ska erkänna att jag inte direkt letade mycket heller)

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Jag säger inte att det är såhär, men det finns ju en möjlighet att fläktkurvan helt enkelt är för högt ställd. Nu har du ju åtminstone hittat en "silent fan curve" i BIOS, vissa laptops har inte ens den möjligheten. Men det kan alltså vara så att minimum-RPM på fläktkurvan är långt över vad den behöver vara temperaturmässigt och vad du förväntar dig ljudmässigt

Min förra laptop (visserligen med snart 10 år på nacken) hade en fläkt som var klart hörbar trots att idle-temp låg på kanske 40 grader. Jag hittade aldrig ett sätt att justera den fläktkurvan (men ska erkänna att jag inte direkt letade mycket heller)

Bild ovan av 30 min användade:
Vid idle runt 50 grader
Youtube @480p runt 65 grader
Kompilera ett lättare program runt 75-80 grader

Det kan mycket möjligt vara så, tyvärr!

Jag är villig att modda chassit eller slänga på extra kopparrör (eller vad det nu kallas som går mellan CPU och kylflänsen), men vet inte hur detta ska gå till haha

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Hade det gjort skillnad om jag gick över till Linux (lättare att driva det än W11?), ni som har erfarenhet om det gjort skillnad får gärna dela med er
...
Har ni några förslag på vad jag skulle kunna göra eller är det att acceptera att den aldrig kommer vara tyst?

ThrottleStop är din vän!

https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-throttlestop...

Kör -99,6mV på iGPU och CPU här:

Följ guiderna på nätet och börja med -50mV och sedan -10mV per omstart för att hitta din sweetspot.

Ang. Linux och W11, så ser jag ingen större skillnad i prestanda om båda systemen är likvärdigt optimerade. Kör Ubuntu LTS och Windows 10 LTSC på samma maskin här och prestandan är i det närmaste identisk.

Kan för övrigt nämna att min laptop är knäpptyst (Dell XPS 13 i7-8565U). Tempen ligger på ca 37C som idle (low 29C, high 69C)

Mina Geekbench resultat efter undervoltning:

Permalänk
Skrivet av walkir:

ThrottleStop är din vän!

https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-throttlestop...

Kör -99,6mV på iGPU och CPU här:
https://i.imgur.com/dfvNSKv.png

Följ guiderna på nätet och börja med -50mV och sedan -10mV per omstart för att hitta din sweetspot.

Ang. Linux och W11, så ser jag ingen större skillnad i prestanda om båda systemen är likvärdigt optimerade. Kör Ubuntu LTS och Windows 10 LTSC på samma maskin här och prestandan är i det närmaste identisk.

Kan för övrigt nämna att min laptop är knäpptyst (Dell XPS 13 i7-8565U). Tempen ligger på ca 37C som idle (low 29C, high 69C)

Mina Geekbench resultat efter undervoltning:

https://i.imgur.com/YcWMIyy.png

Okej, men då vet jag att skillnad i OS inte gör större skillnad. Nice, ska absolut testa detta! Tackar!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Skrivet av walkir:

ThrottleStop är din vän!

https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-throttlestop...

Kör -99,6mV på iGPU och CPU här:
https://i.imgur.com/dfvNSKv.png

Följ guiderna på nätet och börja med -50mV och sedan -10mV per omstart för att hitta din sweetspot.

Ang. Linux och W11, så ser jag ingen större skillnad i prestanda om båda systemen är likvärdigt optimerade. Kör Ubuntu LTS och Windows 10 LTSC på samma maskin här och prestandan är i det närmaste identisk.

Kan för övrigt nämna att min laptop är knäpptyst (Dell XPS 13 i7-8565U). Tempen ligger på ca 37C som idle (low 29C, high 69C)

Mina Geekbench resultat efter undervoltning:

https://i.imgur.com/YcWMIyy.png

Efter att ha haft igång laptopen ca 1 h med en Youtube video @ 480p , ser tempen ut såhär. Fläkten hörs ganska högt fortfarande, < 48 grader börjar fläkten gå på ca 30-40%.
Vid idle är tempen runt 43 grader.

Konstigt nog gick den upp i 96 grader när jag startade datorn och öppnade upp HWinfo, vilket inte borde hända eller?

Jag får nog ta fram borren och börja med dom fysiska lösningarna

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Efter att ha haft igång laptopen ca 1 h med en Youtube video @ 480p , ser tempen ut såhär. Fläkten hörs ganska högt fortfarande, < 48 grader börjar fläkten gå på ca 30-40%.
Vid idle är tempen runt 43 grader.

Intressant!

Ser dock att dina volt-värden verkar variera.

Mina ser ut så här (kör även 480p video i bakgrunden):

Permalänk
Skrivet av walkir:

Intressant!

Ser dock att dina volt-värden verkar variera.

Mina ser ut så här (kör även 480p video i bakgrunden):
https://i.imgur.com/y3UgHO4.png

Hmm intressant minst sagt, jag vet inte längre vad jag kan göra mjukvaru-mässigt? Har ändrat allt, undervoltat och dragit ner på turbofrekvensen utan att den vill ändra sig.. Har bara en kass kylning på laptopen helt enkelt?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Skrivet av phoenix96:

Hmm intressant minst sagt, jag vet inte längre vad jag kan göra mjukvaru-mässigt? Har ändrat allt, undervoltat och dragit ner på turbofrekvensen utan att den vill ändra sig.. Har bara en kass kylning på laptopen helt enkelt?

montera bort kylfläkten från kylflänsen troligen sitter det en halv ryamatta mellan fläkten och kylflänsen med tanke på att fläktbladen är näst intill helt igensatta med damm på bilden.

men samtidigt ja det är en HP (generellt dålig kylning på sina laptops från fabrik...) samt laptop de blir varma och högljudda då de inte har plats med någon direkt bamsekylning i ett laptopchassi.

vi snackar i ditt fall om en kylfläns stor som en halv liten tändsticksask så den kommer behöva ösa på ordentligt med luft för att hålla nere tempen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

montera bort kylfläkten från kylflänsen troligen sitter det en halv ryamatta mellan fläkten och kylflänsen med tanke på att fläktbladen är näst intill helt igensatta med damm på bilden.

men samtidigt ja det är en HP (generellt dålig kylning på sina laptops från fabrik...) samt laptop de blir varma och högljudda då de inte har plats med någon direkt bamsekylning i ett laptopchassi.

vi snackar i ditt fall om en kylfläns stor som en halv liten tändsticksask så den kommer behöva ösa på ordentligt med luft för att hålla nere tempen.

Inget damm mellan fläkt och kylfläns, blåst rent fläkten (såg ut att vara mycket på bilden vilket det inte var), bilden på tempsen jag tog från HWinfo är efter jag gjort rent fläkten och kylflänsen.

Jo jag förstår att laptops är sämre pga kylning, inget nytt. Det jag är mest förvånad över att den låter som den gör vid lilla minsta, även när jag har dragit ner på turbon och minskat Volten..

Ja och nu har jag väl prövat allt som går att göra via mjukvara, så jag får dra till med lite extra hål i chassit och hoppas på det bästa.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Ja och nu har jag väl prövat allt som går att göra via mjukvara, så jag får dra till med lite extra hål i chassit och hoppas på det bästa.

Sänkte du volten på samtliga ställen?

Dvs, CPU Core, Intel GPU, CPU Cache, iGPU Unslice samt System Agent? Stega igenom radioknapparna och kolla så du fått med allt

Känns även som att i5:an får jobba onödigt hårt? Nu är min i7:a något snabbare, men tycker inte att datorn borde gå på högvarv av en 480p-film på YouTube direkt.

Kör ofta min dator på "Better battery" som Power Mode och "Balanced" i Power Options. Har inte riktigt koll på vad Windows 11 har för några inställningar, men vet att det är lite mer krävande out-of-the-box än 10:an.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Sänkte du volten på samtliga ställen?

Dvs, CPU Core, Intel GPU, CPU Cache, iGPU Unslice samt System Agent? Stega igenom radioknapparna och kolla så du fått med allt

https://i.imgur.com/5g7N7i8.png

Känns även som att i5:an får jobba onödigt hårt? Nu är min i7:a något snabbare, men tycker inte att datorn borde gå på högvarv av en 480p-film på YouTube direkt.

Kör ofta min dator på "Better battery" som Power Mode och "Balanced" i Power Options. Har inte riktigt koll på vad Windows 11 har för några inställningar, men vet att det är lite mer krävande out-of-the-box än 10:an.

Yes sir, sänkte volten på det du precis nämnde, började på -50 och hamnade -100 (borde jag gå mer än så?).

Jag tycker det också, jag förstår inte riktigt varför det känns som den tycker minsta lilla sak är jobbig. Text öppna en ny sida i webbläsaren då rampar fläkten igång i några sekunder, har jag tur så varvar den ner.

Har på balanserat i energialterniv, har testat längre batteritid också men ingen skillnad där heller tyvärr.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15