Söndagsmatiné: Uppgång, fall och renässans för Minidisc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaleid:

Nej, inte bättre. Du ser siffrorna där uppe? Även om du går in i länken och kikar in Sony kassettdäcket som presterar bäst så är det inte i närheten av digital ljud. Man är inte någonstans nära CD-kvalitét, brus, frekvenslinjäritet, kanalseperaring, svaj osv är ytterst mediokra. Det är lite synd att jag i ungdomen inte använda CD lite tidigare då hörseln var objektivt sett allra bäst.

Därmed sagt så förstår jag varför MD (och DCC, SACD/DVD-A) alla misslyckades... mp3, och numera kanske ännu vanligare streaming är oerhört smidigt.

Problemet med MD var ATRAC, det lät helt enkelt inte bra nog från början för att intressera hifimarknaden, Kassettbanden lät bättre om man hade bra prylar och video lät ännu bättre, att MD hade bra värden på en del parametrar hjälper inte om komprimeringen är dålig, det blev bättre mot slutet men från början var MD inte nått som lät särskilt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tja, väljer man kassetdäck från 70talet och normalkassetter så... men det var just min poäng.

https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/ct-f1000.sh...

Fast nu länkar du ju till ett kassetdäck från just 70-talet. Är det ett exempel på ett bra eller dåligt kassetdäck?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Tja, väljer man kassetdäck från 70talet och normalkassetter så... men det var just min poäng.

https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/ct-f1000.sh...

Så är speccen usla som vanligt?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast nu länkar du ju till ett kassetdäck från just 70-talet. Är det ett exempel på ett bra eller dåligt kassetdäck?

Det var ett av däcken som hade testats i Kaleids och det hände mycket under 80talet och det tidiga 90talet.

Sen användes Dolby B, Dolby S smiskar B och sen finns även DBX som brusreducering, då är man uppe i 92dB... Vidare hände mycket med tonhuvuden och band som gjorde att frekvensomfånget passerade 20kHz med råge med metallband.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Så är speccen usla som vanligt?

Ja, och poängen var "men få har förstås aldrig hört vad kassetter var kapabla till."

Vilket du bevisade bra med din länk och dina bilder... för ett däck från 1977 med normalkassett och dolby B är väldigt långt ifrån vad formatet kan prestera.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Problemet med MD var ATRAC, det lät helt enkelt inte bra nog från början för att intressera hifimarknaden, Kassettbanden lät bättre om man hade bra prylar och video lät ännu bättre, att MD hade bra värden på en del parametrar hjälper inte om komprimeringen är dålig, det blev bättre mot slutet men från början var MD inte nått som lät särskilt bra.

Wiki:
"Musiken på en minidisc är komprimerad med en psykoakustisk komprimeringsmetod benämnd ATRAC (Adaptive TRansform Acoustic Coding), utvecklad av Sony. Den bygger i korthet på att reducera datamängd genom att ta bort den information som det mänskliga örat inte kan uppfatta. ATRAC-metoden har utvecklats successivt och är idag betydligt mer raffinerad än den var från början. Kvaliteten på det inspelade ljudet har dock varit föremål för debatt; en del menar att datakompressionen trots allt kan uppfattas eller åtminstone mätas, medan andra anser att en eventuell ljudförsämring är försumbar."

Jag menar att de flesta inte kan skilja minidisc från en CD, men de kan kanske göra det om de skaffar sig en bra stereo vilket de flesta aldrig haft tillgång till. Det är också tänkbart att många ville ha minidisc till sina bilar och bärbart för att storleken var passande och där är kraven inte lika höga.
Men det är fortfarande mycket bättre än kassettband som aldrig någonsin har varit hifi utan är ett lågupplöst format med begränsningar i frekvensen, dynamik etc.. allt är där.
Lägg till på det att man ofta spelade in musik som sändes över FM, ännu ett format som inte är hifi. Men duger till vardagslyssnande.

Jag hade VHS med typ extra bra ljud, också det är low-fidelity.

Även mp3 i början ska ha dålig reducering av data, men jag skulle nog säga att även det räcker för de flesta om de kommer från vinyl, kassettband och FM.

Sen har vi förstås problemet med att analogt lagrat media i form av VHS, kassettband och vinyl slits med användning. Helt galet att ens införskaffa om man har andra bättre val.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ja, och poängen var "men få har förstås aldrig hört vad kassetter var kapabla till."

Menar du att "få har hört förstås hört vad kassetter var kabla till"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det var ett av däcken som hade testats i Kaleids och det hände mycket under 80talet och det tidiga 90talet.

Sen användes Dolby B, Dolby S smiskar B och sen finns även DBX som brusreducering, då är man uppe i 92dB... Vidare hände mycket med tonhuvuden och band som gjorde att frekvensomfånget passerade 20kHz med råge med metallband.

Då är jag med på vad du menar. Jag håller med dig om att utvecklingen gick framåt och att ljudet blev bättre.

För egen del så var dock den stora fördelen med kassetband att det var ett portabelt format, inte att ljudet var perfekt. Samma sak som med MD och även mp3 för min del.

Permalänk
Sötast

Grabbar, ljud är subjektivt, samt ni har sämre hörsel nu än när ni var unga... hjälper inget att hugga varandra

Såg min första MD när jag var runt 15, var en polare som hade fått den av någon. Var en kul liten grej men vi hade redan börjat bränna cd vid det laget...

Permalänk
Moderator
Moderator

Det som göms i bråte..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Rekordmedlem

Den här videon som just kom kan kanske intressera nån som har en NetMD spelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.