Söndagsmatiné: Uppgång, fall och renässans för Minidisc

Permalänk
Medlem

Har kvar min minidisc i fullbredd samt den bärbara. Spelas fortfarande på ibland.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Hoppade på MD-tåget i princip när det kom ut. Och jag har kvar allt fortfarande. Både skivor och spelare. Dessutom köpt till tre stationära spelare från Sony på senare tid. Gillar fortfarande formatet och använder grejerna till och från. Och med bra grejer så låter det helt ok också...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

Hade bärbar CD och visst, den drog batterier men fram och tillbaks till skolan klarade man sig och med nätadapter och aktiva högtalare var det en perfekt lösning när jag jobbade till sjöss senare. Sen gick man direkt till mp3 spelare.

Sony med sin inlåsning av MD/Atrac visste man redan att det skulle bli en parentes precis som betamax (med sin undermåliga kapacitet på banden och inlåsning), Sony är duktiga på hårdvara men skall låta bli att skapa format för där är de precis som Apple. Kunderna skall vara nöjda att få köpa våra produkter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kärlekstrollet:

Han försökte påstå att ljudkvalitén var bättre i minidisc'n för att fortsätta se ball ut men eventuellt behövde ge upp sitt skrytande.

Med rätt källa så hade han dock rätt på den punkten.

Jag hoppade på MD-tåget precis när det var på väg att dö ut så hade väl inte satsat om jag vetat att den skulle vara ganska passé inom några år, men var ändå nöjd med min Sharp MT-866 (tror jag den heter). Framförallt kunde jag få med mig så mycket mer musik än polarna som hade "Jens of Sweden" och dylikt med typ 32MB lagring.
Edit: Var extra nice att man kunde skruva på ett extra AA-batteri för längre batteritid, och om jag inte minns fel så kunde man koppla in vilka lurar som helst i "fjärrkontrollen".

Har bestämt för mig att M3 topptestade den men deras artikelarkiv verkar inte komplett.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Med rätt källa så hade han dock rätt på den punkten.

Jag hoppade på MD-tåget precis när det var på väg att dö ut så hade väl inte satsat om jag vetat att den skulle vara ganska passé inom några år, men var ändå nöjd med min Sharp MT-866 (tror jag den heter). Framförallt kunde jag få med mig så mycket mer musik än polarna som hade "Jens of Sweden" och dylikt med typ 32MB lagring.
https://i.imgur.com/t9Cbchl.jpg

ooh en sån där hade jag också

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

ooh en sån där hade jag också

Jag med. Och en stationär Sony-spelare samtidigt i Hifi-racket. Väldigt bra ljud och smidigt. Synd att Minidisc dog ut så snabbt.

Permalänk
Avstängd

Knappast dålig ljudkvalitét om man kom från kassettband. Själv skaffade jag Philips DCC för stationärt bruk men det blev inte långvarigt.
Hoppades en stund att SACD eller DVD-A skulle komma igång men generellt sett så har ingen tillräckligt bra hörlurar och högtalare för att höra skillnade på rätt mastrade releaser ändå.
Idag vill jag inte äga något fysiskt, skulle absolut drunkna i massa skivor och annat. Sådant är mer tänkbart när man i början upptäcker musik och inte gillar så mycket än.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag köpte en bärbar MD-spelare sommaren 1995 när jag studerade i Japan. Använde den under ett par år och då var det ett smidigare alternativ till att gå runt med en cd-spelare, dessutom betydligt mindre känsligt för rörelser.

Permalänk
Medlem

Hade en Sony nånting i högstadiet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köpte en stationär spelare 1996-97 som jag hade mycket glädje av men suktade efter en bärbar. Tyvärr va de supersmå svåra och dyra att få tag i Sverige. Polaren importerade sin Sony från Japan men när jag väl hade pengar så kändes det som MD va på väg bort. Blev istället en 256mb Sony mp3 spelare som jag minns va väldigt hypad för den hade något nytt som hette Oled display 😁

Permalänk
Medlem

Hade och gillade MD, men använde DAT mera. Höll på med konsthuvudinspelningar, så jag ville ha både tillgång till digitala ljuddata, och längre inspelningstid. (DAT var inte så stötkänslig som MD vid inspelning. MD använde effektivt buffring och snabb access för att minska stötkönsligheten jämfört med portabla CD-spelare, men det hjälpte inte vid inspelning.)

Att Sony hade låst ner formatet för att förhindra digital kopiering var ett stort hinder på dåtidens marknad.

Permalänk
Medlem

Gillade formatet starkt. Hade en bärbar Sony utan inspelning och en stationär Pioneer hemma.
Flera polare hoppade också på tåget. Till och med mamma hade en kompaktstereo från Sony med inbyggd MD.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Har en Sony MDS-JE500 ståendes på bokhyllan.
Får inga pengar för den ändå så den kan stå där och se ball ut.
Och ibland slänger jag igång nån gammal låtmix.

Edit. Hade oxå en MD spelare i min gamla CRX v-tech tills den krashades.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Minidisc blev inte så tokigt efter 2000...

Många förknippar nog tyvärr minidisc med hur Atrac betedde sig tidigt 90-tal vid releasen. Efter nästan tio år senare runt 2000 var tekniken dock i mina ögon fulländad iom Atrac DSP type-R/S där bristerna åtgärdats och tålde att jämföras med MP3-320/AAC-256. Använder fortfarande sista minidisc-modellerna MDS-JB980 och MZ-RH1 med glädje

Visa signatur

SG@, NL83O, SGT S 8.4 (T-705)

Permalänk
Medlem

Hade sationär Sony MD hemma och en bärbar Sharp med slot load. Var ett klart lyft från portabel CD, då det var så smidigt med fjärren på sladden som gjorde det lätt att navigera på skivan. Även hemma var det nice med titlar på skivor och låtar, var ju väldigt ovanligt med CD-text på den tiden. Var mindre stötkänslig också, iaf jämfört med den bärbara CD spelare jag hade. Gillade MD skarpt på tiden då det begav sig. Ska ha två bärbara MD spelare kvar i någon låda, och något hundratal skivor.

DAT blev tyvärr aldrig någon hit på konsumentmarknaden pga kopieringskyddet och dess höga pris. Men DAT var populärt bland dom som samlade på konsert bootlegs, eftersom det gicka att göra kopior utan kvalitetsförlust, iaf innan CD-R blev tillräckligt billigt och utbrett.

Permalänk
Musikälskare

Kommer ihåg jag aldrig fick en miniDisc när det begav sig men min polare fick det, det var så futuristiskt och jag var grön av avund!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag såg en PC med MD-enhet i på en datormässa på 90-talet, och trodde att de skulle ersätta disketter.
Vad fel jag hade.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tänkte nästan köpa en MD och byta ut min Discman, den var så jäklar jobbig att bära runt på. Men så hann Internet och mp3-spelare dyka upp och MD föll i glömska

Permalänk
Medlem

Hörde aldrig talas om eller såg minidisc förrens bra många år efter de var passerade till historien.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Flera kompisar hade MD på den tiden. Vi gjorde favoritdiskar till olika ändamål som resor, fest, träning, bilåkning ... CD-skivor var helt "ute" men det tog inte lång tid innan mp3-spelarna tog över ... Har fortfarande kvar min "anläggning" men är på jakt efter en stationär MD-spelare att ha mest för skoj, men då ska det vara en lite finare model.

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tack för tipset, mysig genomgång.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag hade en bilstereo med minidisc, för ca 15-20 år sedan.

Tyckte minidisc var bättre format att ha i bilen, än cd iom skivan var inkapslad, och på så vis klarade att handskas mindre varsamt, än cd.
De flesta som hade cd i bilen, repade och mer eller mindre förstörde skivorna.

Har även en stationär minidisc nerpackad i kartong i källaren. Jag har en hel del konserter inspelad på minidisc, som jag spelat in från P3 live.

Permalänk
Medlem

Bodde på Irland runt 20 år sedan och hade med mig en portabel spelare och ett tiotal MD-skivor med svensk musik. Blev många timmar med Lisa Ekdahl. Men sedan dök Ipod upp och Minidisc kändes efter det lika smidigt som att försöka äta minestronesoppa med ätpinnar. En miss Sony gjorde var att lansera Net MD alldeles för sent. Hade den tekniken kommit runt 1996 då fildelningen började komna igång på allvar hade nog allt sett väldigt annorlunda ut idag. Med Net MD och en tjänst som erbjöd legala köp av musik hade kanske Ipod aldrig haft en chans att slå igenom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Knappast dålig ljudkvalitét om man kom från kassettband. Själv skaffade jag Philips DCC för stationärt bruk men det blev inte långvarigt.
Hoppades en stund att SACD eller DVD-A skulle komma igång men generellt sett så har ingen tillräckligt bra hörlurar och högtalare för att höra skillnade på rätt mastrade releaser ändå.
Idag vill jag inte äga något fysiskt, skulle absolut drunkna i massa skivor och annat. Sådant är mer tänkbart när man i början upptäcker musik och inte gillar så mycket än.

Det beror helt på kvaliten på kassetdäcket, banden och källan man spelar in från men få har förstås aldrig hört vad kassetter var kapabla till.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Min glädje var stor när jag upptäckte att stereoanläggningen på ett litet förlegat japanskt kontor år 2020 hade inbyggd MD-spelare. Skulle tro den var oanvänd.

Var också med i ett band i Sverige där låtarna idiotiskt nog spelades in på MD trots att moderna mp3-spelare fanns vid det laget. Vår MD-spelare hann gå sönder innan allt material kunde föras över digitalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Det beror helt på kvaliten på kassetdäcket, banden och källan man spelar in från men få har förstås aldrig hört vad kassetter var kapabla till.

Ja, alltså det finns ju kassettdäck som är OK, men ska man ha riktigt bra så måste man använda sig av typen som används i inspelningsstudios och det har verkligen nästan ingen hemma. Inget man kan bara köpa hem heller, speciellt inte musiken.

Kassetter som konsumenter kunde köpa är tekniskt sett underlägsna minidisc, DCC och CD.

En snabb googling med källa till New York Times:
"Cassettes often damp treble tones above about 10 kHz, which means the upper harmonics of instruments like cymbals, flutes, and violins are lost, along with some of the sense of spaciousness that makes live recordings sound live."

Källa:
https://www.nytimes.com/wirecutter/blog/cassettes-comeback-so...

Artikeln länkar sen vidare till många mätningar:
https://www.iavscanada.com/innovative-audio-cassette-deck-sho...

Riktigt illa. Men visst är det kul med nostalgi och så.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har haft 2 st portabla MD spelare, samt att vi hade en Sony stereo med MD. Tyckte det e va rätt najs som portabel men som stationär så hade man bara det till att spela in CD till MD.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, alltså det finns ju kassettdäck som är OK, men ska man ha riktigt bra så måste man använda sig av typen som används i inspelningsstudios och det har verkligen nästan ingen hemma. Inget man kan bara köpa hem heller, speciellt inte musiken.

Kassetter som konsumenter kunde köpa är tekniskt sett underlägsna minidisc, DCC och CD.

En snabb googling med källa till New York Times:
"Cassettes often damp treble tones above about 10 kHz, which means the upper harmonics of instruments like cymbals, flutes, and violins are lost, along with some of the sense of spaciousness that makes live recordings sound live."

Källa:
https://www.nytimes.com/wirecutter/blog/cassettes-comeback-so...

Artikeln länkar sen vidare till många mätningar:
https://www.iavscanada.com/innovative-audio-cassette-deck-sho...
<Uppladdad bildlänk>

Riktigt illa. Men visst är det kul med nostalgi och så.

De bästa kasettdäcken är åtminstone bättre än MD och antagligen även Hi MD, Dolby S och HX pro var fina saker man kunde ha på de bättre däcken på slutet, kombinera det med bra band så är man nära CD kvalitet.
Jag spelade in på en hifivideo på slutet av banderan och hifivideo är väl det absolut bästa analoga man kunde ha som inte var studioutrustning och ville man så kunde man spela in digitalt på video också, även Sony hade liknade produkter som inte vad DATar så vi som ville ha riktigt bra kvalitet på egna inspelningar lockades aldrig av MD för det var åtminstone från början inte alls bra (och framförallt inte bättre än ett bra kasettdäck) men på slutet var det ju så bra som det borde ha varit från början så hade de börjat direkt på den nivån och dessutom inte haft kopieringsskydden hade det nog kunnat bli populärt även i hifikretsar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De bästa kasettdäcken är åtminstone bättre än MD och antagligen även Hi MD, Dolby S och HX pro var fina saker man kunde ha på de bättre däcken på slutet, kombinera det med bra band så är man nära CD kvalitet.
Jag spelade in på en hifivideo på slutet av banderan och hifivideo är väl det absolut bästa analoga man kunde ha som inte var studioutrustning och ville man så kunde man spela in digitalt på video också, även Sony hade liknade produkter som inte vad DATar så vi som ville ha riktigt bra kvalitet på egna inspelningar lockades aldrig av MD för det var åtminstone från början inte alls bra (och framförallt inte bättre än ett bra kasettdäck) men på slutet var det ju så bra som det borde ha varit från början så hade de börjat direkt på den nivån och dessutom inte haft kopieringsskydden hade det nog kunnat bli populärt även i hifikretsar.

https://www.youtube.com/watch?v=WVDCxTtn4OQ

Nej, inte bättre. Du ser siffrorna där uppe? Även om du går in i länken och kikar in Sony kassettdäcket som presterar bäst så är det inte i närheten av digital ljud. Man är inte någonstans nära CD-kvalitét, brus, frekvenslinjäritet, kanalseperaring, svaj osv är ytterst mediokra. Det är lite synd att jag i ungdomen inte använda CD lite tidigare då hörseln var objektivt sett allra bäst.

Därmed sagt så förstår jag varför MD (och DCC, SACD/DVD-A) alla misslyckades... mp3, och numera kanske ännu vanligare streaming är oerhört smidigt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, alltså det finns ju kassettdäck som är OK, men ska man ha riktigt bra så måste man använda sig av typen som används i inspelningsstudios och det har verkligen nästan ingen hemma. Inget man kan bara köpa hem heller, speciellt inte musiken.

Kassetter som konsumenter kunde köpa är tekniskt sett underlägsna minidisc, DCC och CD.

En snabb googling med källa till New York Times:
"Cassettes often damp treble tones above about 10 kHz, which means the upper harmonics of instruments like cymbals, flutes, and violins are lost, along with some of the sense of spaciousness that makes live recordings sound live."

Källa:
https://www.nytimes.com/wirecutter/blog/cassettes-comeback-so...

Artikeln länkar sen vidare till många mätningar:
https://www.iavscanada.com/innovative-audio-cassette-deck-sho...
<Uppladdad bildlänk>

Riktigt illa. Men visst är det kul med nostalgi och så.

Tja, väljer man kassetdäck från 70talet och normalkassetter så... men det var just min poäng.

https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/ct-f1000.sh...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730