Permalänk
Medlem

AIO pump koppling, krävs en egen header?

Har en C-M ML240L som skulle kunna byggas in i en dator men mitt moderkort har bara 2 fläktkontakter.

Kräver AIO-pumpen volt-reglering dvs kör pumpen oftast i 12V eller kommer det bli tystare och bättre reglerat och kanske 9V i idle?

Är det bara 12V som krävs så kan man ju haka på pumpen på en splitter för PWM-fläktar då den ändå struntar i PWM-signalen.

Eftersom jag har ett par fläktar för radiatorn och plats för ett par av ett annat märke i chassit så hade det varit bäst att kontrollera dessa två grupper separat beroende på temperaturer.

Permalänk
Medlem

Har alltid sett till att köra pumpen på konstant 12V, tror det är vad de flesta modermodem skickar ut på sin Pump header så man slipper pilla i BIOS med styrning etc. och råka stoppa pumpen

Permalänk
Medlem

Så länge pumpen får en konstant spänning och inte någon som varierar så är det lugnt Om du sätter den på CPU_FAN-headern så måste du antagligen in i BIOS och ta bort skyddet för lågt varvtal på CPU_FAN då pumpen inte rapporterar samma som en fläkt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Så länge pumpen får en konstant spänning och inte någon som varierar så är det lugnt Om du sätter den på CPU_FAN-headern så måste du antagligen in i BIOS och ta bort skyddet för lågt varvtal på CPU_FAN då pumpen inte rapporterar samma som en fläkt.

Det låter OK,
Första PWM-fläkten i splittern kommer ju att rapportera RPM och kontrollera PWM men pumpen ska bara få 12V.
Det enda jag är lite orolig för är om pumpljudet blir störande på fullt blås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det låter OK,
Första PWM-fläkten i splittern kommer ju att rapportera RPM och kontrollera PWM men pumpen ska bara få 12V.
Det enda jag är lite orolig för är om pumpljudet blir störande på fullt blås.

Det är nog större sannolikhet att du hör fläktarna än pumpen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB