Permalänk
Medlem

Kompressor för kylning

Jag letar efter utrustning till att bygga en kylanläggning för datorer. Målet är att kunna kyla mer än 250 W och fortfarande bevara relativt låga temperaturer, och det verkar som att vanliga kylskåpskompressorer på en halv hästkraft eller mindre inte riktigt räcker till för det.

Var kan man tänkas få tag på lite kraftigare kompressorer, gärna med lämplig kondensor? En portabel AC skulle kunna vara ett tänkbart alternativ, men det känns som att det borde finnas billigare sätt än att köpa en AC bara för att plocka ur kompressorn.

Permalänk
Medlem

Köp en lös kompressor från de som håller på med kylteknik ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Köp en lös kompressor från de som håller på med kylteknik ?

Några tips på modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Några tips på modeller?

Om vattenkylning:

Jag kör med en HC500A.

Fungerade direkt med befintlig vattenkylning(plockade dock bort radiatorerna).
Satte vattenfiltret nära kopplingarna och kör med snabbkopplingar så man enkelt kan kopplas loss med minimalt dropp.

Tänk på: Högre kyleffekt på enheten == högre oljud.

När denna köptes så hade jag fyra grafikkort som skulle kylas utöver allt annat.
Idag har jag ingen vattenkylning utav grafikkort så jag startar inte ens kylaren förutom när vattentemperaturen stiger förbi 50 grader.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

kanske någon gammal vapochill om det går att hitta. Dom är gjorda specifikt för att kyla datorkomponenter.
https://www.asetek.com/company/about-asetek/asetek-heritage-t...

Alternativet är väll att köra kraftig vatten kylning genom tex en bil radiator för att kyla en kraftfull peltier.

Fast du kanske vill bygga något helt eget?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kanske någon gammal vapochill om det går att hitta. Dom är gjorda specifikt för att kyla datorkomponenter.
https://www.asetek.com/company/about-asetek/asetek-heritage-t...

Alternativet är väll att köra kraftig vatten kylning genom tex en bil radiator för att kyla en kraftfull peltier.

Fast du kanske vill bygga något helt eget?

Vapochill verkar inte vara mycket bättre än vad man kan bygga av en gammal kylsskåpskompressor. Mitt mål är att kunna kyla 300+ W till -40.

Med det sagt kan en sådan lösning fortfarande vara av intresse om det går att få tag på billigt (gissar på att det inte är fallet dock). Om jag ändå ska lägga ner tiden och pengarna på att bygga något eget vill jag att det ska klara lite kraftigare processorer och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Några tips på modeller?

Kanske missförstod dig, men det lät som att du skulle ha isär kylkretsen och bygga något eget.

Därav får man väl räkna på vad det är för kompressor och kylmedia som krävs.

Min bergvärmepump drar lätt ur 7kW från en källa, men inte vid speciellt låga temperaturer.
En luftvärmepump avsedd för nordiskt klimat flyttar energi vid annat delta, men använder troligen helt andra komponenter.

Hög effekt är inte samma sak som låg temperatur.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Vapochill verkar inte vara mycket bättre än vad man kan bygga av en gammal kylsskåpskompressor. Mitt mål är att kunna kyla 300+ W till -40.

Med det sagt kan en sådan lösning fortfarande vara av intresse om det går att få tag på billigt (gissar på att det inte är fallet dock). Om jag ändå ska lägga ner tiden och pengarna på att bygga något eget vill jag att det ska klara lite kraftigare processorer och grafikkort.

Med dina krav är det nog renodlat hemma bygge som gäller. Visa gärna upp det här sedan. Allt för lite hemma byggen och ghetto mods nu förtiden. Stilpoäng om den innehåller silvertejp och ståltråd 😉

Lekte själv lite med pelt i min ungdom. Dom är bra men nästan löjligt inneffektiva. Så kompressor är nog bäst.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kanske missförstod dig, men det lät som att du skulle ha isär kylkretsen och bygga något eget.

Jag tänkte på kompressormodeller som finns att köpa för privatpersoner. Hittar bara diverse grossister när jag söker själv.

Min tanke är att det känns rätt så dumt att gå och köpa en portabel AC bara för att ta kompressorn, men det kanske är det bästa alternativet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag tänkte på kompressormodeller som finns att köpa för privatpersoner.

Lite osäker på det där p.g.a. lagar gällande kylmedium.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Lite osäker på det där p.g.a. lagar gällande kylmedium.

Det borde väl bara vara köldmediumet som försäljningen begränsas för? Tänker att jag behöver få tag på utrustningen först innan jag letar upp någon med certifiering för begränsade köldmedium, eller om jag kan få det att fungera med R290 (propan/gasol).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Det borde väl bara vara köldmediumet som försäljningen begränsas för? Tänker att jag behöver få tag på utrustningen först innan jag letar upp någon med certifiering för begränsade köldmedium, eller om jag kan få det att fungera med R290 (propan/gasol).

Du får inte hantera sådan gas / köldmedium själv. Därav brukar det inte säljas till privatpersoner.
Är du extremt intresserad och inte lyckas hitta något kanske privat firma eller nåt kan lösa det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag tänkte på kompressormodeller som finns att köpa för privatpersoner. Hittar bara diverse grossister när jag söker själv.

Min tanke är att det känns rätt så dumt att gå och köpa en portabel AC bara för att ta kompressorn, men det kanske är det bästa alternativet ändå.

Snacka med en kylfirma då?

Själva delarna är väl knappast olagliga så länge du inte trycker i gas själv.

Men du lär nog få räkna lite på vad det är för grejor du ska ha för att komma ner i så låga temperaturer vid den effekten.

Kul idé men lär kosta några kronor..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag letar efter utrustning till att bygga en kylanläggning för datorer. Målet är att kunna kyla mer än 250 W och fortfarande bevara relativt låga temperaturer, och det verkar som att vanliga kylskåpskompressorer på en halv hästkraft eller mindre inte riktigt räcker till för det.

Var kan man tänkas få tag på lite kraftigare kompressorer, gärna med lämplig kondensor? En portabel AC skulle kunna vara ett tänkbart alternativ, men det känns som att det borde finnas billigare sätt än att köpa en AC bara för att plocka ur kompressorn.

Kan du tänka dig att kyla med vätska, och i steg, så borde man ju kunna dumpa en del av värmen med en vanlig luftmatad radiator först, och efter den köra den då lite svalare kylvätskan över förångaren? Då kanske en kylskåpskompressor räcker? Hur låga temperaturer vill då nå?

Komplett kompressor för AC-system borde gå att hitta hyggligt kostnadsoptimerade, marknaden är ju enorm.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Vapochill verkar inte vara mycket bättre än vad man kan bygga av en gammal kylsskåpskompressor. Mitt mål är att kunna kyla 300+ W till -40.

Med det sagt kan en sådan lösning fortfarande vara av intresse om det går att få tag på billigt (gissar på att det inte är fallet dock). Om jag ändå ska lägga ner tiden och pengarna på att bygga något eget vill jag att det ska klara lite kraftigare processorer och grafikkort.

Missade att du skrev -40
”Seriekoppla” flera billiga AC-system?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Skrivet av TMG:

Det borde väl bara vara köldmediumet som försäljningen begränsas för? Tänker att jag behöver få tag på utrustningen först innan jag letar upp någon med certifiering för begränsade köldmedium, eller om jag kan få det att fungera med R290 (propan/gasol).

Kul om du kommer igång och bygger en enhet. Jag byggde ett par kylmaskiner 2005-2008 både singel och cascade som gjorde -110 grader på 150-200W last. De användes flitigt för sålla ut de bästa cpuerna innan kvävekylning för världsrekordförsök. Finns nog kvar några maskiner ute i landet i gömmorna. Hittade för övrigt en gammal tråd på min första cascade enhet. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?79000-Casc... dock inga bilder

Du kommer behöva tillgång till att låna verktyg/verkstad eller få hjälp av en kyltekniker. Att bygga en maskin görs på ett par kvällar men det krävs specialverktyg och specialmaterial som inte är vanligt i kylbranchen som tex flexibel rostfri slang, mellan enheten och blocket. Förr köpte jag från hiflex och lödde på kopparövergångar. Fungerade bra men de nöttes ut efter ett par 100 monteringar. Förångare och fäste till aktuell sockel, detta köpte jag av en kille i Europa som CNC fräste dem men kommer inte ihåg vad han kallade sig på extremesystems.org nu. Kapillarrör, inte jätte ovanligt men inget kylföretagen har på hyllan. Längden på denna måste anpassas till kyleffekt och kompressor och idag vet knapp någon kyltekniker hur man räknar förhållandet.

Vart i landet bor du? skicka ett pm så kan jag nog tipsa om några kylföretag du kan ta kontakt med så du kommer vidare.

Permalänk
Medlem

Har fått tag på följande enhet:

Har inte kollat insidan ännu men det verkar ju åtminstone lovande att den använder R410A. Ska vara rätt så bra för lägre temperaturer vad jag har läst.

Skrivet av Jonas_1124:

Kul om du kommer igång och bygger en enhet. Jag byggde ett par kylmaskiner 2005-2008 både singel och cascade som gjorde -110 grader på 150-200W last. De användes flitigt för sålla ut de bästa cpuerna innan kvävekylning för världsrekordförsök. Finns nog kvar några maskiner ute i landet i gömmorna. Hittade för övrigt en gammal tråd på min första cascade enhet. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?79000-Casc... dock inga bilder

Du kommer behöva tillgång till att låna verktyg/verkstad eller få hjälp av en kyltekniker. Att bygga en maskin görs på ett par kvällar men det krävs specialverktyg och specialmaterial som inte är vanligt i kylbranchen som tex flexibel rostfri slang, mellan enheten och blocket. Förr köpte jag från hiflex och lödde på kopparövergångar. Fungerade bra men de nöttes ut efter ett par 100 monteringar. Förångare och fäste till aktuell sockel, detta köpte jag av en kille i Europa som CNC fräste dem men kommer inte ihåg vad han kallade sig på extremesystems.org nu. Kapillarrör, inte jätte ovanligt men inget kylföretagen har på hyllan. Längden på denna måste anpassas till kyleffekt och kompressor och idag vet knapp någon kyltekniker hur man räknar förhållandet.

Vart i landet bor du? skicka ett pm så kan jag nog tipsa om några kylföretag du kan ta kontakt med så du kommer vidare.

BartX i Polen verkar sälja en del av vad som krävs. Att löda kopparrör är inget nytt för mig. Största problemet är väl fyllning av systemet när det är färdigbyggt, samt att fånga upp gasen som är i det just nu. Är inte så insatt i vilka tryck som är lämpliga, och jag misstänker dessvärre att "proffs" inte heller är så insatta i vad som är lämpligt just för datorkylning så jag blir nog tvungen att läsa på själv.

Har sett att det finns en del regler för längden på kapillärrör baserat på effekt med mera, men borde det inte vara lättare att bara använda ett "expansion valve"? Eller det kanske inte finns sådana som är lämpliga för datorkylning?

Permalänk

riktigt kul med någon som bygger kompressor kylning är ju ganska ovanligt numera,
har själv ett par ombyggda prometia mach2gt som jag fortfarande använder, kyler ganska bra om man bygger om dom,
den som jag använder just nu ger -78c med r404a vid 22c rumstemp och orkar kyla min 5600x @5,4ghz 1,55v utan problem

kolla med snubben i polen han har riktigt bra prylar för ändamålet, kör själv med förångare m.m som han tillverkat och de funkar kanon

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero