Impopulära åsikter om hårdvara och spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Ja, håll det blodiga våldet i verkligheten där det hör hemma!

men den förmågan att misstolka saker så måste du vara politiker

// LZ

Permalänk
Medlem

Extraction var en riktig skräpfilm.

(har upplevt att folk tycker den var bra...men det var den verkligen inte)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Samsung Sverige

Det är ok att gilla "skräpfilmer" som Fast n Furious-liren. Ibland vill man bara stänga av hjärnan och kolla på explosioner någon timme. Alla filmer behöver inte ifrågasätta ens existens som exempelvis Matrix gjorde

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är ok att gilla "skräpfilmer" som Fast n Furious-liren. Ibland vill man bara stänga av hjärnan och kolla på explosioner någon timme. Alla filmer behöver inte ifrågasätta ens existens som exempelvis Matrix gjorde

Jag gillar hjärndöda actionrullar, som t.ex. Fast n furious. Men Extraction ville bara för mycket så det blev slarvsylta av hela filmen

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Okej här kommer en riktigt kontroversiell som alla på swec vet är sann men som man ändå inte låtsas om;
Det är i princip alltid bättre och billigare att köpa en prebuilt än att bygga själv!
(åtminstone i Sverige)

Har aldrig sett ett enda exempel på när det skulle vara sant faktiskt.

Du kanske tänker på fabriksbyggen av stordrakarna, med prispressade specialkomponenter som kan ha otrevliga begränsningar (t.ex. moderkort som vägrar godta uppgradering av minnen från tredjepart, och istället bara står och piper och vägrar starta)?

I annat fall är det dyrare och/eller suboptimala komponenter, låg valfrihet och kompromisser som gäller.

Men sen köper jag sällan alla komponenter från samma ställe heller; flera källor = bättre utbud och/eller lägre pris (förutsatt att den totala fraktkostnaden inte överstiger besparingen givetvis.)

Som bonus när man bygger själv så kan man uppgradera kontinuerligt efter behov, en eller ett par komponenter i taget. Skulle jag köpa allt nytt varje gång skulle det gå väldigt mycket pengar helt i onödan.

Men ja, "bättre" är ju en definitionsfråga. Att t.ex. slippa utföra felsökning och få det snabbt och smidigt hanterat av en färdigbyggestillverkare är ju inte fel, om och endast om det går snabbt och smidigt alltså.

Och om "bättre" = "slipper bygga själv", självklart.

Flyttar ut det "kontroversiella" till separat inlägg
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Slänger in den här: datorer och tillbehör är ganska billiga idag. Och håller länge (det är kanske inte så kontroversiellt att säga) vilket gör dem ännu billigare.
Och då jämför jag inte med typ 1986, kan nöja mig med att gå tillbaks 20 år när Windows XP och OSX kom, vilket gjorde "hemdatorer" moderna med multitasking, vettiga filsystem (jämfört med tidigare) osv. (Däremot är GPU inte så billigt, relativt sett).

Min medelmåttiga AMD-laptop från typ 2003-2004 kostade ca 20 000 ny. Det var billigare än en Powerbook G4 såklart, men ändå inte vad man kan kalla prisvärt idag. När jag själv köpte AMD-laptopen begagnad 2007-2008 kanske gav jag väl runt tusenlappen. 800 kanske. Galna prisfall på mindre än 5 år. Powerbooken var också en dörrstopp kring år 2008, min fru köpte en Macbook Pro då för drygt 20000 som gjorde smulor av powerbooken, som Apple dessutom såklart släppte supporten för så snabbt de vågade.

Skrivet av Raynstorm:

- mATX borde vara standarden. 99% av alla som har ATX-moderkort kopplar ändå aldrig in nånting i de understa PCI-slottsen.
- Nintendo Switch är en konsol för retrospel och indiespel, inget annat. Att spela BotW på skräpet var det sorgligaste jag gjorde 2020.
- 4K på mobilskärmar är bland det dummaste teknikvärlden kommit på.

Jag fyller alla platser jag kan, oavsett storlek på moderkort. Ungefär som en väg. Oavsett om man bygger ut den med fler filer kommer den att korka igen till slut. Hade gärna haft en PCI-plats även på modernare moderkort. Men är inte mATX en standard så god som någon? Tycker de flesta korten nog ändå inte är ATX-storlek, eller så kollar jag på för billiga kort.

Nintendo har överlägset bäst utbud av spel lämpade för barn under 10 år, eller kanske 12. Däremot har vi inga direkta indiespel på den tror jag. Och för retro är det Wii U vi främst kör tror jag. Men man kan ju säga att flera av de bästa spelen på Switchen är portar från äldre konsoller (inklusive BOTW) .

4K på mobilskärmar är knas ja. Däremot ett måste på desktop.

Tillägg: Apple är mycket mer prisvärda nu än exempelvis 2010, när jag byggde min andra "hackintosh"; själva moderkortet kostade under 1000kr, den fyrkärniga processorn drygt 1500, minne kommer jag inte ihåg men givetvis sjukt mycket billigare än Apples, slänger man dessutom in de övriga krav jag hade (SSD, Bluraybrännare, och vad det nu kan ha varit) så var min budget-PC vansinnigt mycket billigare än en maxad Imac med extern bluraybrännare och eftermonterad SSD. Senare blev det lite mindre skillnader, Imac 27 med 5K-skärm kan nog sägas ha varit den mest prisvärda Macen kanske, främst pga skärmen såklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Grafiken på ZX Spectrum var estetiskt mer tilltalande än den på 64:an.

Håller fullständigt med !!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sunix:

Håller fullständigt med !!

Amstrad CPC FTW säger då jag då

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

datorer och tillbehör är ganska billiga idag.

Jo, så länge man håller sig till mainstreamkomponenter och låter bli grafikkort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Amstrad CPC FTW säger då jag då

Populär i Frankrike sägs det

Permalänk
Medlem

Var aldrig något fan av Windows XP faktiskt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av grimmoire:

Okej här kommer en riktigt kontroversiell som alla på swec vet är sann men som man ändå inte låtsas om;
Det är i princip alltid bättre och billigare att köpa en prebuilt än att bygga själv!
(åtminstone i Sverige)

Nu snackar vi om en impopulär åsikt på Swec!

Jag håller verkligen inte med. Däremot har det förändrats lite under halvledarbristen men traditionellt sett är detta verkligen inte sant. I fall inte billigare. Bättre är ju en fråga om förmågan hos individen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vattenkylning är helt poänglöst. Kylningsprestandan är alldeles för nära luft och pumparna låter för mycket när datorn är i vila. Det går inte att höra om min dator är igång om jag inte startar ett spel, men det går nästan alltid att höra pumpar. Onödigt komplext, bräckligt och dyrt.

Luft i systemet, dåliga pumpar eller sitter du med örat direkt mot chassit? Jag kan inte höra pumpen i mitt system såvida jag inte kör den på fullt fräs (vilket är helt onödigt), och inte ens då låter det särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

GTA V är grovt överskattat. 3/5 "meh" är mitt betyg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Viking
Skrivet av DasIch:

Luft i systemet, dåliga pumpar eller sitter du med örat direkt mot chassit? Jag kan inte höra pumpen i mitt system såvida jag inte kör den på fullt fräs (vilket är helt onödigt), och inte ens då låter det särskilt mycket.

Vad jag märkt verkar folk rekommendera att köra pumpen på 100%. Vilket förmodligen ligger bakom allt tjat om att de är högljudda. Jag förstår dock inte varför då det knappt är en grads skillnad i prestanda mellan att köra den i 50% som i 100. Har haft två, en H100i och nu en Z73, varav båda ha varit helt tysta (med fläktarna på 600RPM). Så antingen har jag haft tur med de jag fått, eller så kör många med pumpen på 100% helt i onödan.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vad jag märkt verkar folk rekommendera att köra pumpen på 100%. Vilket förmodligen ligger bakom allt tjat om att de är högljudda. Jag förstår dock inte varför då det knappt är en grads skillnad i prestanda mellan att köra den i 50% som i 100. Har haft två, en H100i och nu en Z73, varav båda ha varit helt tysta (med fläktarna på 600RPM). Så antingen har jag haft tur med de jag fått, eller så kör många med pumpen på 100% helt i onödan.

Jag kan minnas fel men jag har för mig det kommer av att äldre Asetek-pumpar bara funkade bra med antingen 6V eller 12V.
På min H150i har jag tre lägen för pumpen. Kör den på mellanläget. Det lägsta funkar också men det är en klar skillnad i temperatur, och eftersom jag ändå inte hör pumpen så... Att gå på fullt fräs gör mindre skillnad och då kan jag höra ett svagt tickande ljud.

Det där med att pumpen låter mycket känner jag bara igen från äldre AIO-modeller och från den gamla goda tiden med akvariepumpar.

Permalänk
Hedersmedlem

I samma takt som grafiken blivit snyggare har spelen blivit dummare för att sälja till en bredare publik.

Press F to pay respects

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

I samma takt som grafiken blivit snyggare har spelen blivit dummare för att sälja till en bredare publik.

Press F to pay respects

För att när grafiken var simplare dominerade djupa, filosofiska spel. Så som Doom 1, Tetris och Super Street Fighter.
Idag är det bara ytliga spel så som This War of Mine, Papers, Please och Factorio. Ingen tankeverksamhet kvar i mediet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

CS suger

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Inaktiv

Vattenkylning är rätt kasst och dessutom tyvärr fult.

AIO är dock givetvis både ok och estetiskt tilltalande.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Jumpcut:

Här kommer brandfacklan:

Apples produkter är prisvärda

Det tycker jag också, man betalar för kvalitet!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

GTA-serien peakade på nr 2 och var redan då rätt tråkigt.

Hårdvara har inte utvecklats nämnvärt på tio år och inget spännande lär hända på minst ytterligare tio år. Det enda dom lyckats med är att producera större och således även dyrare grafikkretsar. ARM ger väl lite ljus i mörkret, men antagligen stannar prestandautvecklingen även där ganska snart efter ett mindre uppsving över vad x86 kunnat åstadkomma.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Hear hear! Finns ju en anledning till att man fått titeln man fått. Helt klart en impopulär åsikt att tycka om RGB!

Jag har två andra: ITX är ingen bra formfaktor för entusiaster och Windows Vista SP1 var ett riktigt bra OS

RGB var före nuvarande standard (HDMI med flera) den bästa bildöverföringen till bildskärm!
Speciellt om vi snackar om klassiska datorer. (Composit var och är skit!)

8bit-guy har ett bra avsnitt om att konvertera en skärm till RGB!
Här kommer den: https://www.youtube.com/watch?v=DLz6pgvsZ_I

Dåtidens TV hade inte RGB, i USA. Däremot hade vi i Europa RGB via SCART, så vi slapp "oroa oss"..
Däremot var SCART-kontakten/sladden totalt värdelös!

Nåja, var länge sedan jag hade CRT..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pugilisten:

Det här är fan det mest upprörande jag läst på hela veckan!

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Blev orimligt provocerad av det där, känner jag...
...

Trampade uppenbarligen på en öm tå där av någon anledning.

Jag har försökt läsa böckerna flera gånger, första gången när jag gick i tvåan 88', nu senast fick jag läsa (delar av) Bilbo för sonen då tjejen började läsa den, men jag ser bara inte tjusningen. Att det liksom har blivit synonymt med "nörd-kultur" hjälper inte heller, det provocerar mig att folk tror att jag gillar vissa saker för att jag ser ut på ett visst sätt, har ett visst jobb, vissa intressen eller så, men jag formade min uppfattning långt innan det fanns någon sådan kultur egentligen.

Exempelvis försöker mitt jobb "gå utvecklarna till mötes" genom att säga att alla team ska välja namn från superskurkar, och de flesta sväljer det här med hull och hår och tycker det är roligt och spenderar en massa tid med att diskutera denna "gåva" från företaget. Ge mig bra lön, bra arbetsmiljö (även psykiskt med arbetsbelastning och så), en dator som inte är halvt förstörd av företagets spionprogram och säkerhetsskit, så kan ni kalla teamet för vad ni vill, men tro inte att jag blir nöjdare av någon påklistrad "nördighet", tvärtom. Jobbannonser som skryter med att de har roligt på jobbet med "Lan-partyn", fucking klingon-kurser, quidditch-turneringar och liknande går tvärbort direkt.

Skrivet av Samsung:

Det är ok att gilla "skräpfilmer" som Fast n Furious-liren. Ibland vill man bara stänga av hjärnan och kolla på explosioner någon timme. Alla filmer behöver inte ifrågasätta ens existens som exempelvis Matrix gjorde

Jo absolut är det så. Samma gäller komedier också i mina ögon, jag gillar seriösa filmer också förstås men ibland vill man bara ha något hjärndött liksom. Typ Adam Sandlers tidiga filmer. Sen händer det ju att även riktigt dumma filmer har ögonblick av briljans liksom, Old School är i allmänhet ganska kass och har inte åldrats bra exempelvis, men när Will Ferrel skjuter sig i halsen med bedövningspistolen är en riktig höjdarscen i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått mig på GTA-spelen. Ser absolut inte charmen i dem, tycker för att tala klarspråk att de är skräp.

Detta till trots att jag vet att jag har fel, givet de topprecensioner i princip samtliga spel i serien genomgående fått över åren.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Windows Vista var bättre än Windows XP

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Windows 10 var bättre än Windows XP

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Linux är ett hobbysystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Fallout-serien suger efter 2:an.

Fallout-serien suger innan 3:an.

Edit:

Skrivet av JeanC:

Var aldrig något fan av Windows XP faktiskt

Skrivet av Jacob:

Windows Vista var bättre än Windows XP

Skrivet av microblaze:

Windows 10 var bättre än Windows XP

Skrattade åt alla som blev triggade innan jag såg alla dom här felaktigheterna.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Okej här kommer en riktigt kontroversiell som alla på swec vet är sann men som man ändå inte låtsas om;
Det är i princip alltid bättre och billigare att köpa en prebuilt än att bygga själv!
(åtminstone i Sverige)

Det kan nog faktiskt stämma, speciellt nu med halvledarbristen. De stora tillverkarna har egna kanaler för att beställa grafikkort o.s.v. och verkar inte vara lika drabbade av bristen. Samtidigt är det oftast väldigt dåliga, billiga komponenter, chassin, kylning o.s.v. och ofta inget standard som man kan flytta med sig till nästa dator sen. Kolla t.ex. på Gamers Nexus som brukar ha ganska underhållande recensioner av prebuilts. Målet är ju inte alltid billigast möjliga, utan något som håller länge och går att uppgradera över tid.

Men visst, vill man bara ha en skaplig, enkel speldator och inte äger någon sedan förut är det kanske billigare att bara köpa en färdig, speciellt om man vill ha 3060 eller bättre grafikkort. Men om några år när man vill uppgradera kan det bli problem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD